Ik weet niet exact hoe de addaptieve Tip van de 993 werkt.
Wat ik wel vaker gelezen heb op het 964 forum van Smartgroups dat je de Tip kan 'programmeren'. De accu loshalen en dan 'go for a spirited drive for 20 minutes'. Op die manier schijnt je Tip jouw rijstijl over te nemen.
Ik weet niet of dat waar is. Heb wel gemerkt dat na een dagje forumrijden op Zolder afgelopen mei mijn Tiptronic duidelijk een stukkie langer doortrok in zijn versnellingen en later doorschakelde. Ik vind die genoemde 1,1 seconde absoluut jammer, maar in het dagelijks verkeer voldoet de Tip zeker goed. Rijdt snel, kickdown werkt goed en Tip schakelt goed op en terug.
Alleen, die tunneltjes he... (Inrijden, tip in N, gas geven, tip in D - beetje omslachtiger dan gewoon even je koppeling intrappen).
Mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik het graag.
Over dat verhaal met 'zelfdenkende' tiptronic: op Zolder leerde ik (uiteraard handmatig met + en - ) handmatig terugschakelen voor de bocht en dat ging perfect. Tot de Tip gedurende de dag op bepaalde punten ineens niet meer pakte bij het handmatig terugschakelen. Moest je twee, drie keer terugtikken voordat hij pakte... Ik schrok me tandjes, daar ik dus dacht dat ik mijn Tiptronic had gesloopt.
Wat bleek nou (na twee rondjes nadenken en langzaam wit wegtrekken); de training werkte zo goed dat ik steeds harder ging en dus op hogere snelheid met meer toeren de bocht in knalde, waardoor ik de Tip nog niet in zijn 3 of 2 kon gooien, daar de toeren nog te hoog waren om te kunnen terugschakelen. Dat systeem werkt dus...