Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:23



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
op mijn velgen staat 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Bericht op mijn velgen staat
op mijn velgen staan de nrs

10 - 65
en
vooraan 8 - 50
er liggen 18 inch banden op
wil dat dan zeggen dat ik achteraan

10 j X 18 65
en voorraan
8 j X 18 50 heb liggen

Klopt dat, en waarvoor staan die 50 en 65 ?


23 sep 2004 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
ET waarde( Einpresstiefe) of
Offset.
Hoe lager de waarde, hoe meer een velg naar buiten komt.
Hoe hoger de waarde, hoe meer een velg naar binnen valt.
Door bijv. een spacer te gebruiken wordt de ET waarde vermindert.
Bijv.
Achter wil je spacers van 15 mm plaatsen, velg komt dan 15 mm meer naar buiten.
ET waarde is nu: 65-15= 50mm.


Laatst bijgewerkt door RS-R op 23 sep 2004 17:40, in totaal 1 keer bewerkt.



23 sep 2004 17:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Ter lering ende vermaak

Afbeelding

ET-waarde/Offset
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.

De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.

Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als rem-men


23 sep 2004 17:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Als ik het goed heb bergepen is het erg belangrijk dat bv het draaipunt waar je voorwielen omheen draaien in het hart (middeen) van de velg zit (anders krijg je zware krachten / instabiliteitop je stuurinrichting).
Constructie van de voortrein is dus gekoppeld aan de daarbij behorende ET waarde. Als je naar een velg met een andere ET waarde wilt meot je daar dus corrigeren (spacer).
Achter kun je volgens mij theoretisch wel naar andere ET waarden zolang je wiel maar nergens gaat aanlopen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


24 sep 2004 9:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
en ik die dacht dat ET extra terrestrial was :lol:
ff serieus nu,

dus het antwoord op mijn vraag 1 is ja, ik heb achteraan 10 x 18 ..?


24 sep 2004 12:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Ja.


24 sep 2004 12:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
lindemans schreef:
Als ik het goed heb bergepen is het erg belangrijk dat bv het draaipunt waar je voorwielen omheen draaien in het hart (middeen) van de velg zit (anders krijg je zware krachten / instabiliteitop je stuurinrichting).
Constructie van de voortrein is dus gekoppeld aan de daarbij behorende ET waarde. Als je naar een velg met een andere ET waarde wilt moet je daar dus corrigeren (spacer).
Achter kun je volgens mij theoretisch wel naar andere ET waarden zolang je wiel maar nergens gaat aanlopen.


Ligt eraan welke ET waarde de nieuwe velg heeft, een spacer kun je alleen gebruiken wanneer de nieuwe velg een ET waarde heeft die hoger is als de te vervangen velg.
Probleem heb je bijvoorbeeld bij de Turbo-velg,
deze is te krijgen in de maat 10x18met ET waarde 40( voor de 2S/4S en turbo, zijn achter in totaal 6 cm brder.) en ET waarde 65 voor de zeg maar normale 911.
Monteer je nu zo'n velg met ET waarde 40 op een normale 911, krijg je problemen met aanlopen van het wiel tegen de carosserie,ziet mooi breed uit maar je moet dan de binnenkant "umbordelen".
Monteer je nu een velg met een hogere waarde als 65 dan kun je weer problemen krijgen met aanlopen tegen je olie-leidingen.( heeft overigens een NPC lid aan de lijve ondervonden, sta je zo achterste te voren :oops: )
Porsche heeft lijsten met velgen met elke minimale en maximale ET waarde die geschikt zijn voor de desbetreffende Porsche.( althans mijn P-specialist heeft zo'n lijst.)


24 sep 2004 12:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
dankt u...
is die audi de uwe ?
ne maat heeft die ook.. 4.2 l , leuke grom


24 sep 2004 12:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
F@RGO schreef:
dankt u...
is die audi de uwe ?
ne maat heeft die ook.. 4.2 l , leuke grom

Nee, van Luuk een vriend van me die meestal mee gaat naar naar Porsche meetings.( de linker is wel van mij)
Binnenkort met z'n eigen Porsche??
Hij is danig op zoek.
Afbeelding
De Audi is een 2.5 V6 TDI, gechipt door Digi-Tec naar 225pk.
Deze auto is nu ingeruild voor de nieuwe A6 3.0V6 TDI, ook weer gechipt, nu naar 282pk en 516nm.
Maar voor het echte rijden is de Porsche veel leuker, daarom is hij op zoek naar een goed exemplaar.
En we doen ons best er een te vinden. :wink:


24 sep 2004 15:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
uwe 993 ziet er chic uit.


25 sep 2004 18:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Da's schoon gezegd.


26 sep 2004 0:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: op mijn velgen staat
F@RGO schreef:
op mijn velgen staat


bLiNgBlInG:?:

Afbeelding


26 sep 2004 0:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.