Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 4:46

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Camber (wielvlucht) aanpassen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht Camber (wielvlucht) aanpassen
Wie weet er veel over dit onderwerp of heeft hier ervaring mee?
Zelf heb ik achter de camber met 1 graad vergroot en het bevalt tot nu toe prima. Heb er nog te weinig mee gereden om uitgebreid te kunnen vertellen wat ik er precies van vind.

Wat voor effect heeft het op de bandenslijtage?

22 sep 2003 23:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Je krijgt een ander slijtage-patroon, ikzelf heb achter iets meer negatief camber laten geven , hierdoor heb ik meer ruimte gekregen, die ik door het verlagen van de auto te kort kwam.

23 sep 2003 22:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Hoeveel meer negatief camber heb je hem gegeven? Ik zelf precies één graad meer negatief dan fabrieksafstelling.

Heb je ook het idee dat het je wegligging heeft veranderd? Zo ja, in welk opzicht?

23 sep 2003 23:46
Profiel
Bericht 
Het camber is binnen de fabrieksgegevens aangepast, en wat betreft wegligging, door het verlaagde onderstel is de wegligging aanzienlijk veranderd.
Om nu het effect van het camber te ervaren zou je allereerst de originele set-up moeten realiseren.
Je moet je voorstellen dat het wiel zich tegen de buitenzijde van de bocht afzet, hierdoor ontstaat een grotere zijdelingse kracht,, door deze zog. spoorkracht kun je nu hogere bochtsnelheden realiseren, dus ook minder overstuur.
Je kunt achter tot max.3 graden gaan.

24 sep 2003 10:29
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Meer negatief camber doe je om het loopvlak van je band optimaal te benutten in bochten (=meer grip).

De belastte banden (de buitenste dus) vervormen iets, waardoor het loopvlak van de band naar binnen rolt.
Door het camber meer negatief te zetten voorkom je dat je op de buitenwang van de band rijdt.

Afhankelijk van de mate van negatief camber en je rijgedrag hoef je dus geen afwijkend slijtgedrag aan je banden te krijgen, maar juist een optimaal (gelijkmatig over het hele loopvlak).

Ik heb zelf -1.5 graden negatief voor en achter op mijn 911 en de banden slijten netjes vlak af.
Rij je echter wat rustiger (vooral in bochten) en heb je veel negatief camber, dan slijten je banden voornamelijk aan de binnenkant.

Ook de sporing beïnvloed het stuurgedrag.
Toespoor (de voorkant van de banden wijzen naar binnen) geeft een goede recht-uit stabiliteit bij hogere snelheden, maar daardoor zal de auto ook wat minder enthousiast zijn bij het insturen van bochten.
Uitspoor maakt de auto nerveus bij recht uit/hard, maar daardoor reageert de auto wel heel direct bij insturen van een bocht.

gr.

Jeroen

24 sep 2003 11:19
Profiel WWW
Bericht 
Hallo Jeroen,
Duidelijk verhaal,
ook je bandenmaat en velggrootte heeft hier ook nog invloed op.
De nieuwste Michelin Sport band (gehomologeerd voor de Porsche) heeft een dusdanige rubbersamenstelling die het (aanbevolen camber door Michelin) als het ware compenseert, waardoorje optimale grip krijgt.
Zo is er een tijdje geleden de test geweest op de Ring tussen de M3CSL en de Porsche996GT3, BMW won, waarom...?
BMW had dus deze band gemonteerd, de Porsche had standaard schoeisel, later heeft Porsche met deze band bijna 8sec. van z'n toenmalige tijd afgereden, en dus sneller als de M3.
De nieuwe GT3RS zou vanaf fabriek met deze band geleverd worden.
De volgende zet is aan BMW.

24 sep 2003 11:52
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Robinson,

Yep, de mate van camber is zeker ook afhankelijk van het merk/type band.
Als je het echt serieus wilt aanpakken, dan moet je de temperatuur van je loopvlak meten. Die moet overal (binnen, midden en buiten) het zelfde zijn om de band optimaal te benutten.
Afhankelijk van de metingen kan je dan het camber gaan afstellen

gr.

Jeroen

24 sep 2003 11:58
Profiel WWW
Bericht 
Lijkt de Formule I wel.

24 sep 2003 12:11
Profiel