Banden 996 GT3 MKII: Probleem met Michelin opgelost
Forummers bij deze een verhaal wat hier een bijdrage kan leveren.
Eergisteren onder de Gt3 2 nieuwe achterbanden laten zetten bij mijn vertrouwde bandenspecialist (die al jaren mijn Porsches van schoeisel voorziet), tis een kenner ondanks dat ie een Lotus Elise rijd en er mee raced
Enfin de 2 achterbanden gingen redelijk ri. de slijtvlakjes (nog wel APK waardig), maar ik wilde gewoon nieuwe...ik ga voor het zekere, niet kaal rijden.
Dus gekozen voor exact dezelfde, de 295-30-18 Michelin Pilot Sport N2......
Ben eergisteren direct na de montage naar Nieuwegein gereden (vanuit het westen), en voelde direct een groot drama onder mijn kont, dit was niet meer de messcherpe GT3 van die ochtend, hij slingerde echt (en overdrijf niet) alle kanten op..
Dus direct naar Jan (de bandenman) gebeld, die was er gelukkig nog, hij melde wellicht een te hoge spanning...dus ik op de A12 bij de BP (Woerden) de spanning op 2,7 gezet......het drama bleef, ik durfde niet boven de 100 uit te komen, met een gespannen bilnaad ben ik s'avonds (na een NPC bestuursvergadering) met veel zweet naar huis gereden, alsof het stormde.........bizar zelfs.
Vooral na gasgeven trok ie fel naar de vangrail en lossen naar rechts...en zeer veel sporen.
Dus gisteren (vrijdag) s'ochtends de Gt3 bij de bandenman gezet, die kon er ook al niet van slapen.
Wij zijn even wezen rijden en ook hij schrok van het weggedrag van de GT3.
Dus hij heeft het volgende geïnformeerd, want wat moest er aan de hand wezen, na het terugmonteren van mijn oude banden was het fenomeen weer weg.
-De groothandel wist geen oplossing, de banden waren exact dezelfde als die er af kwamen, splinternieuwe Michelin Pilot sport, en dat zijn geen goedkope bandjes in die maat.
-Michelin (importeur-technische man) gebeld, ook die zeiden dat het never aan de banden kon liggen, zou aan de auto liggen, zij zouden het nog uitzoeken met specialisten en binnen 30 minuten terugbellen, die moeten nog terug bellen.
Dus als laatste redmiddel maar een echte specialist gebeld, sommige hier vinden dat dus niet, maar ik wel.
Mijn bandenboer heeft naar Porsche Centrum Eindhoven gebeld, alwaar hij een bijzondere correcte (als conculega eigenlijk) heeft gekregen, bij het bizarre af.
Volgens de chef werkplaats (die uiteraard mijn GT3 van binnen en buiten kent als zijnde de ex van Paul van Splunteren) vertelde dat het wel is is voorgekomen dat Michelin banden levert vanwaar er tussen de twee geleverde een productiedatum verschilde, aan de auto kon het 100% niet liggen.
Dat zou zomaar is een halfjaar kunnen zijn, waardoor er verschil is in het karkas.
Dat is niet aan de buitenkant te zien, en Michelin vermeld dit nooit, en houd in deze zijn kaken stijf op elkaar.
Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat je onder je auto op elk gebied optisch twee exact dezelfde banden hebt, maar innerlijk totaal twee verschillende.
En juist op een GT3 is dit te merken.
Dit hebben we nav de productiecode op de banden geconstateerd en jahoor en zat 7 maanden tussen.
Ook heeft mijn bandenman na dit verhaal Enrico van PC Haaglanden gebeld en die beaamde ook dat het goed mogelijk kon zijn dat het daar aan lag.
Dus als een speer 2 nieuwe Michelin''s laten binnen komen (via een ander dan de imp). gemonteerd, en proefgereden........
Jeetje wat een topwegligging had ik ineens weer, weer mijn vertrouwde GT3, en heb gisteravond even op de A4 "warp2" aangetikt
(jaja Koos Spee das exact ... km teveel na correctie).
Dus bij deze bedankt Porsche Centrum Eindhoven en mijn bandenboer Jan (Zonneveld Banden te Wateringen).
Wellicht hebben andere wat aan mijn verhaal, daar is een forum juist voor, want dit probleem hebben we getracht te vinden op internet, en hebben nergens een tip gevonden.
Dus mijn conclusie......
Check met gevoelige Racemonsters ala een Gt3 ook de productiecode op de beide banden, niet aleen de N codering is dus belangrijk.