Auteur |
Bericht |
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
M033 verlaging 993
Nu ik voor het eerst met mijn 993 op vakantie ben en lekker langs de zuid-franse kust rijd begint het stuiterende karakter van de auto me een beetje tegen te staan. De wagen is fabriek-af M033 verlaagd, heeft weinig (62000) km's en rijdt nog als een nieuwe auto. Lekker lunchen aan zee is leuk wanneer je de snelweg terug neemt, maar bij een binnendoorroute zet de genuttigde foie-gras snel aan tot herkauwen, vooral als je niet zelf stuurt!
Uit het lezen van eerdere topics maak ik op dat een op M033 verlaagde 993 nogal stug is. Wat is de beste manier om wat meer comfort te verkrijgen? Andere schokdempers erop of de verlaging ongedaan maken? Laatstgenoemde optie zou ik sowieso niet erg vinden, want eerlijk gezegd vind ik verlaging niet eens zo mooi bij een normale 993. Ik zou het aan de andere kant jammer vinden wanneer de wegligging vermindert.
In het verleden reed ik een normaal geveerde 964 die in mijn herinnering veel minder stug was.
|
04 jun 2008 19:04 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Cayenne kopen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
04 jun 2008 19:53 |
|
|
horn
PF #57
|
onderstel ruilen met iemand die een M033 onderstel wél waardeert?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 jun 2008 20:32 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Cayenne? hmm, waarom niet gelijk een Citroen DS.
Het gaat erom of alleen veren vervangen naar de standaard hoogte (of iets minder verlaagd) de stugheid wat vermindert, of dat je dan ook gelijk aan een andere set schokdempers zit. Heeft iemand hier ervaring mee.
En ja: Ruilen kan natuurlijk altijd, maar zover was ik nog niet.
|
04 jun 2008 20:54 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
M033, dus het verlaagde onderstel, niet het sportonderstel M030
Velgen 17 of 18", met welk merk banden
Een 2 of 4-wiel aandrijving? (In laatste geval zwaardere neus en daardoor 'zachter' verend met stugger onderstel.)
M033 is zeker geen 'stuiter onderstel', maar met 18" velgen en Pirelli sloeg het wel beetje.
Met Bridgestone S02A echt prima
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 jun 2008 21:06 |
|
|
Rob986
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.Utrechtse Heuvelrug
|
Deze combinatie bevalt mij inderdaad prima, en ben zeer op comfort gesteld Is uiteraard zeer persoonlijk.
|
04 jun 2008 21:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: M033 verlaging 993
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
04 jun 2008 21:45 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
17" cup 2 velgen met Conti Eco Sport banden (2.5 bar voor en achter), C2, M033 af-fabriek (op de sticker)
Het is begrijpelijk dat wat de ene rijder stug vindt, de ander nog niet stug genoeg is. Vraag blijft of iemand het verschil heeft ervaren, liefst bij dezelfde auto, tussen standaard veren en 033 veren. Dat verlaagde op zich kan ik best mee leven verder, al vind ik niet verlaagd ook prachtig.
Mij kan een 993 niet standaard genoeg zijn eigenlijk...
|
04 jun 2008 23:58 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Bezit een 993 2S met volgens mij al standaard een verlaagd onderstel (maar ik kan het mis hebben Paul)
Ook 18 inch eronder en na 25 jaar 911 te hebben gereden een super rijdende combinatie
Redelijk wat comfort, ja wel op de drempels letten maar zo lekker strak sturen
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 jun 2008 0:21 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Weet je zeker dat het orginele onderstel er nog onder zit? Alle schokdempers nog ok?
Anders zou je naar het standaard onderstel moeten gaan, ruilen?
|
05 jun 2008 7:44 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
volgens mij heeft een S of 4S inderdaad standaard dezelfde verlaging. Kan ook 030 zijn. Gezien het feit dat de 1e eigenaar een autofreak is zou het nog wel eens kunnen dat hij andere schokbrekers heeft gemonteerd. Dat is wel een idee. Versleten zijn ze zeker nog niet, dat merk je beslist bij het rijden. Ruilen? Tsja, dat zou natuurlijk kunnen, maar gezien het feit dat de auto zo weinig gelopen heeft zet ik alles er liefst nieuw op.
|
05 jun 2008 10:02 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 jun 2008 11:06 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
heb ik gelezen Eric, dank voor de tip. Ik ga er binenkort eens even mee naar Erwin in Steenwijk o.i.d. Misschien moet hij er maar eens naar kijken.
Ik laat nog weten hoe dit afloopt.
|
06 jun 2008 1:20 |
|
|
gcar
Belgie
|
Tijd voor nieuwe schokdempers.
Monroes, zoals gebruikt in de standard, M030 en M033 hebben de slechte eigenschap om stugger te worden naar mate ze meer versleten zijn.
Op eerste compressie zijn ze stug, bij rebound en 2e compressie dempen ze helemaal niet meer.
|
06 jun 2008 14:54 |
|
|
roelroel
911 993 1996amsterdam
|
Dat klinkt geloofwaardig wanneer je het rijgedrag van de auto voelt op oneffen wegdek met lage snelheid. eerste demping redelijk, daarna wikkelt de vering vaak met een klap af. Schokdempers zijn 12 jaar oud waarschijnlijk. dank voor de info!
|
06 jun 2008 16:22 |
|
|
TERRUM
|
op mijn 993 cabrio heb ikop de originele veren spiralen gestoken van eibach en dan een 19 inch BBS lemans erop en dat loopt als een trein en rijd ook nog comfortabel, nu moet ik wel bekennen dat mijn schoonvader hem dus niet comfortabel vind maar die is dan ook een luxe sedan gewoon
grtz Geert
|
09 jun 2008 14:41 |
|
|