Auteur |
Bericht |
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
vastzittende remzuiger
Vorige week ben ik na 2 weken vakantie in de porsche gestapt om olie te gaan halen, daar mee de snelweg op naar het garagebedrijf van een vriend om een olieretourleiding te vervangen. Op de afrit die ik moest hebben moest ik een noodremingreep maken omdat er een malloot voor mij met 90 ook wilde uitvoegen. Hierbij trok hij zo sterk naar links dat ik bijna weer de snelweg op schoot. Nu heb ik ondertussen de remblokken voor vervangen en de hele handel schoon gemaakt met remmenreiniger.
Gisteren op een verlaten weggetje even testen , maar geen verschil. Weer naar de garage en even op de remmentestbank ,remkracht links 37% meer dan rechts. Dus weer de hele handel los en blokken eruit en dunne latjes er in (dan kunnen de zuigers er niet uit schieten) vervolgens gaan remmen. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat de remzuiger aan de naafzijde bleef hangen , toen ik nog meer remdruk gaf kwam deze los. Daarna heb ik de hele remklauw er af gehaald en de rubbers gecontroleerd en opnieuw gemonteerd . vervolgens alles weer er op en testen , gelukkig hij remt nu prima.
Het was mij al opgevallen dat de remklauw rechts al eens was vervangen,
met andere woorden : is dit een zwak punt bij een 3.2. Nu ben ik bang dat het weer kan gaan vast zitten , of is dit zorgen maken om niets?
Het lijkt mij namelijk geen prettig idee dat in september tijdens de 1001 kurven rit in de eifel de zaak weer vast slaat.
Weet iemand waar revisie setjes voor de ate klauwen kan kopen en wat deze kosten , zodat ik de klauw kan reviseren , eventueel in de wintermaanden als hij toch de winterstalling in gaat. Dan wil ik toch de rubber remleidingen ook vervangen door stahlflex leidingen.
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
16 aug 2008 10:22 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: vasrzittende remzuiger
Tijdens deze klus ook de zuiger (grotendeels) verwijderd
Daarbij moet toch de oorzaak duidelijk zijn geworden, neem aan roest op zuiger en/of in de cilinder waardoor dit vastzitten optreedt.
Als je die oorzaak niet weg neemt dan komt het geheid weer eens (onverwachts) terug
Men schrijft hier wel eens, hoopvol, dat met een keer de boel laten bewegen het is opgelost, maar dan is de wens de vader van de gedachte
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 aug 2008 10:58 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
nee helemaal geen roest of vervuiling te zien anders had ik dat wel schoon gemaakt
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
16 aug 2008 11:12 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Overwogen dat de remslang niet goed kan zijn? Heb ooit meegemaakt dat er een verzwakking in de wand van de slang zat (bij een eerdere reparatie geknakt geweest?) en dat bij intrappen van het rempedaal er een ballonnetje naar buiten kwam zetten. Aan deze zijde werkte toen de remklauw ook niet goed, kennelijk als gevolg van een lagere remoliedruk. Weliswaar bij een Golf maar dat maakt voor het werkingsprincipe niet uit .
Uit je verhaal wordt niet duidelijk of je de zuiger(s) eruit het gehad. Paul vraagt daar ook naar.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
16 aug 2008 12:15 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
nee die zijn blijven zitten
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
16 aug 2008 14:27 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
Als je toch de klauw er af hebt kun je beter de zuiger geheel verwijderen en voorzichtig de wanden van cylinder en zuiger het eventuele roest en aanslag wegpolijsten, tevens zit binnenin nog een rubber, deze ook direct vervangen. Als je alles netjes doet kun je er weer wat jaartjes tegen, had dezelfde ervaring. Vergeet daarbij niet om direct je hele remsysteem te verversen. Mocht er binnenin roest zitten lijkt me de kans ook wel reeel dat er vocht in de remvloestof is opgenomen.
Bij mij was het zelfde, was een leuke winterklus.
_________________________________________ Twijfel nooit aan jezelf !!!! Dat doen anderen wel voor je.
|
16 aug 2008 14:47 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Ik kan me helemaal bij RicardoP aansluiten. Als je de conditie van de remslangen niet weet, zou ik die ook vervangen. Kost je maar een paar tientjes. Stahlflex mag bij mijn weten niet voor de APK: de conditie van de binnenrubbermantel valt immers niet meer te inspecteren. Geeft ook weinig voordeel, tenzij een circuit preparatie met speciale remmerij.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
16 aug 2008 15:10 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Re: vasrzittende remzuiger
Bij de betere automaterialenhandel. Ik heb destijds zo'n Ate revisiesetje bij APS gekocht. Ik weet niet meer precies wat ze kosten, maar het was niet al te veel. Zuigers eruit halen, de boel goed reinigen, insmeren met speciaal vet en de boel met de nieuwe rubbertjes weer in elkaar zetten. En de helfden van de remklauwen niet loshalen!
|
16 aug 2008 22:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: vasrzittende remzuiger
Inderdaad een heel zwak punt van de 3.2,
na 20 jaar moet het meestal een keer los en gangbaar gemaakt worden ... ( )
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
17 aug 2008 19:58 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Had dit voorjaar ook mijn remtang r.v. vastzitten, gewoon maar een nieuwe opgezet want volgens specialist was prijsverschil nieuw/reviseren slechts een paar tientjes en dan weet je zeker dat je weer 20 jaar vooruit kunt.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
18 aug 2008 10:25 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Dan heb je vast omgeruild voor een gereviseerde .....
Nieuw gaat om andere bedragen hoor.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 aug 2008 19:18 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
1x remklauw: 235,70 euro. De-en montagekosten zijn gelijk voor een nieuwe of een gereviseerde dus dat maakt niet uit. En hoeveel uur arbeidsloon ben je kwijt als je een remklauw tot nieuwstaat wil reviseren?
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
18 aug 2008 22:05 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Valt erg mee inderdaad; ruil voor gereviseerd kost ruim de helft daarvan.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
19 aug 2008 0:30 |
|
|