Auteur |
Bericht |
993_4S
993_4S
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
ik denk dat je op dit forum vele verhalen tegen zult komen die je het tegendeel bewijzen. ik herinner me een verhaal van iemand bij wie de vakgarage 'eventjes de olie had bijgevuld', nadat ze (motor uit en koud) gemeten hadden dat er veeeeeeeel te weinig olie in zat. en zo zijn er vele andere ervaringen. maar voor bepaalde klussen zal het vast geen kwaad kunnen. ik ging voor mijn alarm ook naar een alarminbouwcentre en niet naar een porsche specialist. maar in de regel vertrouw ik toch meer op mijn Porsche specialist. En dan gewoon vragen waarom hij twee keer zo duur is als de garage om de hoek.
|
24 dec 2010 7:30 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Ik zou in principe niet naar de dealer gaan , daar lopen naar mijn mening geen monteurs maar onderdeel-verwisselaars en dat kan iedere "monteur". Voor specialistisch werk vertrouw ik liever op een specialist , dit zijn over het algemeen mannen met passie en proberen zo veel mogelijk te repareren. Het simpele werk kan iedere garage om de hoek , want een Porsche is zoals al eerder al aangegeven ook maar gewoon een auto.
Er zijn een hoop mensen die zeggen ,:Ik ga naar de dealer want bij mij komen er alleen originele Porsche onderdelen in. Voor die mensen heb ik nieuws , die bestaan niet! Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe koppeling voor de 3.2 met G50. Bij de stealer kost de plaat €626,- en de drukgroep €600,- , de prijs voor het druklager heb ik zo snel niet gevonden. Deze onderdelen koopt Porsche gewoon bij sachs waarom zou ik ze daar niet zelf kopen en "maar" €800,- voor een kompleet set betalen. Nog een voorbeeldje, een achterdemper bij Porsche €250,- per stuk op ebay heb je voor dat geld 2 bilsteins , als je goed zoekt.
APK doe ik bij de garage om de hoek , kan ik tenminste mee onder de brug. Kunnen ze me ook geen oor aannaaien en reparaties aansmeren
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
24 dec 2010 12:58 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
ik voel er nix voor om de p bij beun op de hoek achter te laten. god mag weten wat ze er mee uitspoken.
_________________________________________ oud is beter
|
24 dec 2010 13:04 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
+1
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
24 dec 2010 13:17 |
|
|
bully
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
We hebben het niet over beun maar over een goeie monteur, mijn monteur is all round, Aston Martin, Range Rover, Jaguar en ook Porsche, bij echt porscheproblemen heb ik de ouwe chefwerkplaats van een Porschecentrum. Porsches zijn net kevers. Een blok reviseren is natuurlijk wat anders, dat moet een deskundige doen.
|
24 dec 2010 13:23 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Het is natuurlijk niet zo dat bij elke garage topmonteurs werken. In mijn geval klaart die vakgarage monteur het klusje in +- 1.7 uur, (60 euro per uur ex gelijk aan de specialisten) terwijl twee onafhankelijke specialisten dit kennelijk niet in die tijd kunnen fixen, het lager is het zelfde (origineel P 60 euro ex), men rekent dus meer uren. dit vind ik gewoon vreemd. De specialist rekent dus 180 euro incl btw meer aan uurloon = 2.5 uur meer!!
|
24 dec 2010 13:25 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Wat krijgen we nou!? Ik dacht dat Porsche zelf die mooie grijze doosjes maakte, en ook in Zwitserland een horlogefabriek had staan.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
24 dec 2010 14:13 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
oke bij de Porsche dealert gekocht dan, dus het zelfde lager alleen meer uren god knows why.
|
24 dec 2010 14:14 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Klopt helemaal, toplagers zijn van SKF of Ina. Volgens mij zijn er geen auto fabrikanten die eigen lagers maken. Wel oppassen, er is wat nep uit China in omloop (geweest) met zelfs de hologrammetjes van de genoemde merken, maar echt wel van mindere kwaliteit. En idd, laat je je Lada bij de beun onderhouden dan heb je kans op koude handen bij het aanduwen, omdat dan zelfs de achterruit verwarming het niet doet
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
24 dec 2010 14:33 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Ik weet niet of het van toepassing is op het vervangen van een wiellager van een Boxster, maar voor veel werkzaamheden geldt dat het bij ons merk net allemaal iets tijdsrovender is dan bij een ander merk. Een specialist weet dat. Net als de juiste aanhaalmomenten waardoor het lager weer een hele tijd mee kan en niet vroegtijdig weer vervangen dient te worden. Of hoeveel en welk vet hij moet gebruiken etc. Een vakgarage die vooraf een offerte heeft gemaakt kan/zal daar met goed fatsoen natuurlijk niet onderuit willen. Of werkt jou garage op nacalculatie? Vraag dan is wel of ze de volgende keer (door schade en schande wijs geworden) deze klus voor hetzelfde geld willen doen Verder verwacht ik van een specialist dat ie op de hoogte is van de specifieke kwaaltjes, mij daarop wijst en die preventief verhelpt. Pas dan heb ik dat geruste gevoel dat mijn wagen in goede conditie is. PS ik sleutel al jaren zelf aan oa mijn Donkervoort, simpel omdat mijn nivo hoger is dan dat van een stagiere die bij Donkervoort aan mijn auto werkt. Om eerder genoemde reden (en omdat mijn kosten voor de P zakelijk geboekt kunnen worden) mag de specialist aan mijn P sleutelen.
_________________________________________ Make the most of now!
|
24 dec 2010 15:12 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Ik heb nooit, zeker en beslist niet willen beweren dat bij dealers/specialisten 'op ons gebied' alles altijd geweldig gaat Qua kennis, gereedschap, nauwkeurigheid, klantgerichtheid, etc.: zeker Qua zin: mmmmm. Hoewel ik bij jou daar natuurlijk nog eens goed
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 dec 2010 15:43 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Denk toch dat het wat genuanceerder is. Ten eerste ligt het uurloon ook bij de specialist wat hoger dan de garage om de hoek en zal een specialist incalculeren dat het meestal niet bij alleen het lager vervangen blijft. Er zijn altijd wat extra werkzaamheden die ze in de prijs meerekenen. Een officieel dealer heeft overigens een vast bedrag voor het vervangen van het wiellager. Of hij het nu in een uurtje of 5 uur weet te klaren, het bedrag is door Porsche vastgesteld. Die kosten zijn gebaseerd op de procedures die de monteur moet volgen, de gereedschappen die gebruikt moeten worden, checks die achteraf gedaan moeten worden en de administratie daarvan zoals het bijwerken van de geschiedenis van de auto. In veel kosten bij een specialist of dealer is de aanschaf van speciaal gereedschap verwerkt. Voor een aantal onderdelen kun je prima uit de voeten met bv een standaard dopsleutel maar heeft Porsche daar een speciaal sleuteltje voor dat met de juiste aanhaalmomenten werkt bijvoorbeeld. Net als de aanschaf van documentatie en opleiding van de monteurs. Bij de dealer mogen alleen de monteurs sleutelen die over de juiste papieren beschikken en wie zou uiteindelijk die opleiding betalen?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 dec 2010 0:45 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
VOLLEDIGE ONNODIGE QUOTE VAN DIRECT BOVENSTAANDE POST GEVEEGD Klopt niet helemaal, het uurloon van de twee specialisten is gelijk aan deze vakgarage. 60 euro ex. als die investeringen waar jij het over hebt betaald moeten worden, zit dat dus in het uurloon verwerkt. Dit is een feit. Ik wil hier niet de specialisten aanvallen, natuurlijk kennis etc. daar kunnen we niet om heen. vond in dit geval het verschil (bijna 100%) wel erg groot, vandaar de discussie.
|
25 dec 2010 11:45 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Vast wel, maar dat was ook niet niet mijn enige punt. Lees nog maar eens:
Om eerder genoemde reden (en omdat mijn kosten voor de P zakelijk geboekt kunnen worden) mag de specialist aan mijn P sleutelen.
_________________________________________ Make the most of now!
|
25 dec 2010 14:02 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Dat mag ik idd hopen van wel. Ik merk echter dat het niet hebben van de juiste (p specialisten) onderhoudsgeschiedenis zeker niet waardeverhogend is! Dus de beurten krijgt ie sowieso bij de specialist. Waarom zou ik dan voor een meer algemene reparatie eerst op zoek gaan naar een vermeend goedkopere universele vakgarage en die niet laten uitvoeren door de specialist?
Aanhakend op dit specifieke geval, mocht ik ooit in het buitenland met een defect wiellager staan mag iedere fatsoenlijke garage dit vervangen hoor. In die zin deel ik je mening dat techniek, techniek, en een P ook maar gewoon een auto is!
MBT tot bijv. bougies vervangen, bumpers demonteren, vooruit vervangen zou het echter niet de 1e keer zijn dat een universele garage zich lelijk verkijkt op de complexheid van die klussen.
_________________________________________ Make the most of now!
|
26 dec 2010 14:02 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: prijsverschil dealer/specialist/vakgarage mbt wiellager
Ja, ze maken ook zelf accus en acculaders, naast de Panamera fabriek ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
27 dec 2010 11:01 |
|
|