Auteur |
Bericht |
james
964 C4 coupe
|
slijtage voorbanden
Op mijn 964 C4 slijten de voorbanden nogal snel (omgebouwd naar 17 inch, conti N2)
na 4000 km zitten ze al bijna op de limiet en dit vooral aan de buitenzijde.
Ik ben geen type dat iedere bocht door scheurt, dus daar kan het niet aan liggen.
De bandenspanning is koud 2,2 atm. Wellicht iets te laag de laatste tijd.
Ik begrijp dat een meer negatief camber een ander slijtagepatroon gaat opleveren. Kan dat met een C4? Uit laten lijnen?
Achter gaat de slijtage zeer regelmatig en mild (zitten er al zeker 13000 km op, kan nog wel 3000 km mee). Spanning 2,5. Conti N1.
|
05 mei 2005 11:26 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ja dat is wel erg snel zeker als je aan geeft niet elke bocht te "hoeken"
uitlijnen zal wel helpen.
toen ik de mijne kocht stonden de wielen(18 inch) te veel naar binnen(ik weet niet hoe het heet) en daar door reageerde de auto erg fel op spoorvorming in de weg en kuilen. je moest echt twee handen op het stuur houden om te corrigeren.
als ik hetzo lees denk ikdat je wielen teveel naar elkaar toe staan
( dat is dat de auto recht uit rijdt en het stuur terug komt als je het los laat na een bocht)
is dit teveel dan duwen de wielen tegenelkaar in en slijten ze aan de buitenkant.
staan ze teveel naar buiten dan slijten ze aan de binnenkant
als je gaat uitlijnen moet je naar een bedrijf gaan wat ook de achter wielen mee meet
ik was bij loosdrecht inde buurt afslag vinkenveen
er is iemand op het forum die vandaar komt weet vast wel hoe het heet
anders stuur je hem een pb hij heeft het topic geplaast hemelvaart rit
groetjes robert
hoe slecht ik het ook uit leg een ding is duidelijk uitlijnen!!!!!!
_________________________________________ remmen is angst
|
05 mei 2005 13:38 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: slijtage voorbanden
Ik zou er maar even een specialist/dealer naar laten kijken, maar dit klinkt als of jij momenteel een voorwielaangedreven Porsche hebt ipv een fourwheel aandrijving!
|
05 mei 2005 14:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: slijtage voorbanden
Zeker het advies om de oorzaak ervan te (laten) onderzoeken
Tuurlijk is uitlijnen bij een C4 mogelijk en zou 'm ook uit laten wegen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 mei 2005 19:35 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
Wat dat uitwegen betreft, daar bestaat nog ergens een topic over. Ik heb dat eens doorgenomen maar ik snap eigenlijk niet goed wat men juist doet. Er wordt gemeten, dat zie ik. Maar wat dan ?
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
05 mei 2005 20:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
James,
Auto laten uitlijnen...
Niet iedere bandenboer kan een Porsche uitlijnen, dus even rondvragen...
Mogelijk heb je te weinig negatief camber
(neg.camber = de bovenkant van het wiel staat dichter naar de auto dan de onderkant van het wiel)
of te veel toespoor
(toespoor = de voorkant van de wielen staan dichter naar de auto dan de achterkant - uitspoor is precies andersom)
of allebei
Hou voortaan ook je banden spanning beter in de gaten!
Chris,
Met uitwegen is het de bedoeling om het gewicht van de auto zo optimaal mogelijk over de 4 wielen te plaatsen
Dat doe je door de rijhoogte per wiel aan te passen (zet je rechts achter hoger, dan drukt er meer gewicht op het linker voorwiel, etc. etc.)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
05 mei 2005 21:38 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Duidelijk ..... klik anders op de oranje tekst in mijn vorige bericht
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 mei 2005 22:07 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
OK, weer wat interessants bijgeleerd.
Many thanks...
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
05 mei 2005 23:06 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: slijtage voorbanden
Hmmm.....Bij mij Conti N2 4000km en opperdepop...
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
06 mei 2005 0:01 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: slijtage voorbanden
Wellicht beetje teveel van deze gedaan?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 mei 2005 5:24 |
|
|
james
964 C4 coupe
|
Heren, dank voor al uw adviezen.
Mij is nu wel duidelijk dat er een aantal oorzaken voor deze overmatige slijtage aan de buitenzijde van de voorbanden kan zijn.
Te weinig negatief camber, te veel toespoor en natuurlijk geen correcte bandenspanning (dit heeft slechts een beperkte rol gespeeld; meestal 2,5 atm koud).
Ik zal de C4 laten uitlijnen, zodra de voorbanden vervangen moeten worden en laat jullie weten wat de oorzaak is geweest.
Profile in Steenwijk schijnt goed te zijn (via Renntech/Steenwijk gehoord).
Groeten,
James.
|
06 mei 2005 10:03 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: slijtage voorbanden
Nee was op dieet (oke.. missschien een keer een zwak moment gehad en een klein ieniemienie streepje gezet maar meer ook niet) Heb nu alles bij Renntech opnieuw laten uitwegen-en lijnen.Dus ben benieuwd hoe lang ik er nu mee doe. (voorbanden overigens zgan)
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
06 mei 2005 12:45 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Ben het volmondig met Jeroen eens ...
Heb ook de "fout" gemaakt toen ik net de C4 had ... haar laten uit te lijnen bij een "gewone" bandenboer ...
Banden sleten weg als de pest ... dan maar naar iemand met verstand van 911'jes ... die regelde alles af en dat machien gaf de ene "fout" na de andere ... "nu staat ie goed" zei ie ...
Geloofde er geen snars van ... en na 5000km met de nieuwe Michelins ... geen millimeter slijtage verschil tussen links en rechts ...
Blijkbaar is 11'jes uitlijnen een "kunst" op zich dus ...
Dirk
|
06 mei 2005 13:54 |
|
|
FMSGT3
996 GT3Soest
|
Wat is jullie ervaring..Hoeveel km gaan voor- en achterbanden gemiddeld mee, bij 'verstandig' rijgedrag?
|
06 mei 2005 21:26 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Voor 20k,achter krap 10k...maar met een GT3..
_________________________________________ t beste maar weer...
|
06 mei 2005 23:17 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
7000km... rond om op
uit laten lijnen naar eigen specs en keurig vlak afgesleten
(dit zijn de achterbanden, voorbanden waren idem)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 mei 2005 3:30 |
|
|
horn
PF #57
|
Maar dat is met hoeveel circuitrondjes Jeroen?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 mei 2005 5:31 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
valt wel mee hoor, niet eens zo gek veel mee op het circuit geweest...
op de openbare weg slijten ze bijna net zo hard
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 mei 2005 5:42 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Als ik mijn Mich's bekijk na nu bijna 8000km getuft te hebbe
valt allemaal reuze mee ... en ik ben nu nie bepaald een doetje voor mn bandjes ... toch al paar behoorlijk heftige ritjes mee gemaakt.
Naar verluid is dit een beetje eigen aan Michelin ... zijn stuk duurder, maar zouden ook iets langer meegaan (zei de bandeboer)
Dirk
|
07 mei 2005 13:37 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Plm. 14000 km.
Pirelli Zero Asimmetrico achter en Directionale voor.
Overigens nu de auto laten uitwegen, en uitlijnen vlg. 993RS gegevens.
Wederom Pirelli.
|
07 mei 2005 13:59 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ben benieuwd hoelang je nu met je achterbanden gaat doen.Mijn camber achter stond naar RS spec. en ze zijn dus juist aan de binnenzijde versleten.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
11 mei 2005 10:24 |
|
|
james
964 C4 coupe
|
Inmiddels de 964C4 laten uitlijnen.
Bleek inderdaad te veel toespoor te hebben.
Het herkennen a/d voorband is dus dat de buitenzijde eerder slijt (overdreven gesteld: je gaat als een sneeuwschuiver over de weg).
Dat kan ook bij positief camber, maar dat kan bij een 911 bijna niet.
Tevens zie je bij te veel toespoor dat er een richeltje op de profielranden ontstaat, dat naar binnen gericht is (te begrijpen als je met de buitenzijde van je banden over het wegdek schuurt).
|
19 mei 2005 15:19 |
|
|