Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:01



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@Ewout

Universiteit...
_________________________________________
997S


27 jun 2012 20:33
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4
alphen a/d rijn
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik heb vroeger OKO (vloeibaar dicht middel) in de banden van mijn motor gehad,als je dan hard in de ankers ging schoot dat spul door in de band en had je een mega onbalans.
Lijkt mij dat het hiermee nog erger is.
Met andere woorden het lijkt mij niks.


gr Gert


27 jun 2012 22:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik had deze "balanceerkorrels" op de velgen van mijn Seat Leon Topsport. Heb met dit systeem een volledige set banden opgereden, en moet zeggen dat het mij erg goed is bevallen. :thumleft: Ik heb nooit onbelans gehad. Zelfs niet een klein beetje. Voor me werk rijd ik regelmatig in duitsland, en ook bij hoge snelheden geen trillinkje of niets! Kan het dus iedereen aanraden!


28 jun 2012 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@Gert

Op een motorfiets zal het gevoel van onbalans nog groter zijn.
Was het niet na hard remmen, wanneer je de rem los liet de grootste onbalans.

Als je tracht al remmend de bocht in te gaan zou het mooi mis kunnen gaan. (die laat je halverwege dan ook los)

@meer

Zelf heb ik nog niet met ongebalanceerde banden gereden en weet ik niet of dit voelbaar is, de schokdempers nemen veel voor hun rekening. Hoe kleiner het wiel en omtrek van de band hoe hoger de frequentie van de trilling. (de hoeksnelheid is groter) Bij een motorfiets is het zo dat je kan remmen totdat de voorvering ten einde is en dat de onbalans voelbaar wordt.
Omdat de uitgaande demping van de veer trager is heeft de onbalans bij het uitveren een grotere kans om voelbaar te worden. Dit zou een hobbelend gevoel moeten geven met mogelijks een heen en weer slaan van het stuur.

Met een auto is dit anders er zijn op elke as 2 wielen waarbij de kans klein is dat het punt van op onbalans op dezelfde plaats is.
Een deinende achterkant in een bocht behoort tot de mogelijkheden, maar een verkeerde gascontrole kan ook een oorzaak zijn.
Heb jij al eens met ongebalanceerde banden gereden.

Gingen de banden met de korrels nu meer kilometers mee en was het verbruik minder?
_________________________________________
997S


28 jun 2012 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@Erik997S: Heb zeker wel met niet goed gebalanceerde wielen gereden. De Seat Leon Topsport heeft standaard een verlaagd onderstel, en ik ben van 17" naar 18" velgen gegaan. Wat mij opvalt is dat met "gewoon balanceren" er vaak een hele kleine trilling is bij een bepaalde snelheid. (vb van 90-95 km). Niet altijd (waarneembaar). Bij de korrels heb ik echter nooit ervaren.


29 jun 2012 16:56
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4
alphen a/d rijn
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@Erik


Inderdaad hard remmen voor een bocht,rem los de bocht in duiken en er bijna afstuiteren.


29 jun 2012 19:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@meer

Zo'n trilling kan inderdaad bij een bepaalde snelheid optreden.
De reden kan gezocht worden bij minimale fout bij het balanceren op beide wielen.

Door 2 trillingen op te tellen kan men een soort ovale trillingsbeweging krijgen, indien de fase tussen de trillingen in een bepaalde hoek lopen . (door de positionering van de onbalans van L&R wiel.)
Bij een bepaalde snelheid gaat het L&R-wiel een frequentietrilling uitsturen die zowel L als rechts ergens een speling gaat aansturen.

Hoe groter de de balanceerfout i.c.m. de amplitude(Diameter van de band) hoe meer men de trilling gaat ervaren.

Let wel op het zijn trillingen die in veelvoud van snelheid nog kunnen optreden bvb 180-190km/h.
_________________________________________
997S


30 jun 2012 16:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.