Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 dec 2024 5:30



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo,

Ik ben me een beetje aan het orienteren op de mogelijkheden die er zijn voor het vernieuwen van het onderstel van mijn 911. Hierbij wil ik alles los halen, laten stralen en monteren met nieuwe rubbers/lagers/bussen. Dan past de onderkant ook bij de bovenkant van de auto.

Nu heb je aan de voorkant op de A-armen standaard 4 rubberen bussen welke met beugels aan de auto worden gemonteerd. Nu zijn de originele bussen alleen te koop inclusief A-Arm. (Worden er op geperst) Beetje zonde.

Nu heb je wel vervanging sets, maar deze zijn meestal gemaakt van wat harder plastic en heb ik begrepen dat de kans op kraken/piepen erg groot is. Enig ander alternatief wat ik heb gevonden is het Elephant racing systeem (Koperen lagers i.p.v plastic) wat wel perfect is maar redelijk prijzig.

Heeft iemand ervaring met beide opties? Of andere opties?

Thx Hessel
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


07 jun 2010 15:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Geen plastic/kunststof bussen nemen
Kraken & piepen idd (en dat is niet het ergste)

De 'polybronze' bussen van Elephant zijn niet goedkoop, maar wel goed
Ik heb ze op m'n 911 gehad

Je kan ook nieuwe rubbers op je draagarmen / veerplaten laten zetten
Even contact op nemen met Arno Wienands www.914parts.nl
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


07 jun 2010 16:51
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Ik was al redelijk overtuigd door de elephant racing polybronze bussen, dus denk dat die het inderdaad moeten gaan worden. Maar altijd goed om iemand's ervaring te horen.

Thanks!
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


07 jun 2010 18:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Mijn ophanging is bijna klaar. Laat je wel weten wat eronder zit nu (ben naam even kwijt). Is in ieder geval ietsjes harder dan origineel maar niet keihard.


07 jun 2010 20:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hoi ,
ik heb deze monteerd , zijn geen plastieke of dergelijke , maar rubber gelijk de originele !
Vallen heel goed mee !
voor meer uitleg qua plaatsen , bestel eerst maar en zal je het daarna haarfijn uitleggen , is ook op youtube te vinden (hoe monteren ) :mrgreen: :salut:
gr Diablo
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


07 jun 2010 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo Hessel,

Je hebt ook voor de vooras prima bussen van rubber die niet piepen.
Ik heb de mijne ook bij Elephantracing gekocht tezamen met Neatrix bussen voor de achteras. Kijk nog eens op hun site. Daar staan niet alleen de bronzen bussen op, wat overigens een prachtig systeem is, en in verhouding niet belachelijk veel duurder dan de rubberen variant.

En is het de moeite waard.........................? Ja, het rijdt echt weer veel strakker.

Groet, SC


07 jun 2010 21:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo,

Ik heb op de site van pelican parts (en Elephant Racing) gekeken en ze hebben nu inderdaad OEM rubber bussen, maar deze zijn 225 USD voor een set. De polybronze set is 260 USD. Voor dat verschil zou ik toch voor de Polybronze set gaan.

Ik heb nu de set plastic bussen liggen (21 USD voor de set), maar na het gevoeld te hebben ga ik dit niet monteren.

Ik verbaas me alleen dat er zoveel verschil in prijzen zit tussen deze set's. Gaat toch de polybronze worden ben ik bang..... Wel neatrix achter :)
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


07 jun 2010 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Diablo schreef:
Hoi ,
ik heb deze monteerd , zijn geen plastieke of dergelijke , maar rubber gelijk de originele !
Vallen heel goed mee !
voor meer uitleg qua plaatsen , bestel eerst maar en zal je het daarna haarfijn uitleggen , is ook op youtube te vinden (hoe monteren ) :mrgreen: :salut:
gr Diablo

Sorry , adresje vergeten bij te plaatsen :^: :^:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ccessories
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


07 jun 2010 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo Hessel,

Ik heb 6 maanden terug nog 80 euro betaald voor de OEM bussen voor de vooras. Dat is een aardige prijsontwikkeling. Heb je goed gekeken? Was het geen complete set voor VA/ AA en de kleine bussen voor de schuine armen?
Dit kan haast niet. Ik weet dat de euro daalt tov de $ maar zo hard...........

Kijk ook eens bij Mittelmotor.de, Elferteile.de en FVD.de

Groet, Theo


09 jun 2010 0:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hi Theo,

De 4 bussen in OEM rubber kwaliteit zijn echt 225 USD. Kijk maar even op deze link: http://www.elephantracing.com/suspension/rubberbushings/911rubberbushings.htm

Maar goed, ik ben toch wel redelijk overtuigd over de bronzen variant dat ik maar even wat dieper in mijn portomonee zal moeten grijpen. eerst maar even wachten tot de dollar/euro koers weer wat gunstinger is....

Thx Hessel
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


09 jun 2010 8:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hessel schreef:
eerst maar even wachten tot de dollar/euro koers weer wat gunstinger is....

ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren
_________________________________________
Got coffee?


09 jun 2010 8:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
ik heb vlgs mij de weltmeister rubber bussen. Bevalt uitstekend.
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


09 jun 2010 9:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hessel schreef:

Maar goed, ik ben toch wel redelijk overtuigd over de bronzen variant dat ik maar even wat dieper in mijn portomonee zal moeten grijpen. eerst maar even wachten tot de dollar/euro koers weer wat gunstinger is....

Thx Hessel

En ik ben bang dat je er spijt van gaat krijgen (te hard) :roll:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


09 jun 2010 9:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Ik heb heel veel gelezen op Pelican parts over alle verschillende opties en de algemene mening was dat de elephant racing polybronze bushing de beste optie was met het beste gevoel. Wel duurder en wellicht voor weggebruik wat overengineerd, maar wel perfect qua smering en vormvastheid.

Wat hardheid betreft, de bevestiging van de A-armen hebben niet zoveel te maken met hoe hard je auto aanvoelt, meer hoe strak de auto zich gedraagt in bochten en bij inveren. Nou moet ik zeggen dat ik op dat gebied wel een heel stuk beter kan dan ik nu heb. Some heb ik echt het gevoel dat ik aan mij stuur moet hangen in bochten daar de auto wat "zoekerig" wordt.

Hardheid moet je meer zoeken in torsiestaven, dempers en rubbers voor de schokbrekers.

Thanks iedereen voor jullie ervaring en meningen. Wilde inderdaad even weten of er andere opties waren t.o.v. polybronze die goed zijn en die zijn er blijkbaar. Maar ik ga denk ik toch voor de errug mooi ge-engineerde ER bussen :wink:
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


09 jun 2010 11:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hoi Hessel,
waar je de hardheid moet zoeken is niet alleen aan de torsibaren , dat kan ik je garanderen !
Ik heb een tijdje geleden ok van die harde (plastieken zullen we maar zeggen ) monteerd , nu ik terug rubberen erop heb is auto veel zachter ,
akkoord met u dat ge meer respons aan uw stuur gaat voelen , maar .....
is toch geen race wagen mijn gedachte !!
en dan nog , het is uw auto :salut:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


09 jun 2010 11:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Je weet nooit of ik niet nog een keer op Spa of Le Mans terecht kom met mijn elfer :mrgreen: In ieder geval op 10/11 juli op Le Mans Classic om te kijken.....
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


09 jun 2010 12:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
:thumleft: :cheers:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


09 jun 2010 12:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Diablo schreef:
Hoi Hessel,
waar je de hardheid moet zoeken is niet alleen aan de torsibaren , dat kan ik je garanderen !


Dit klopt idd. Harde bussen kunnen ervoor zorgen dat de auto gaat 'klapperen'... Maar ik heb ook de wat hardere setup gekozen ipv de standaard OEM rubbers.
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


09 jun 2010 13:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hessel schreef:
Je weet nooit of ik niet nog een keer op Spa of Le Mans terecht kom met mijn elfer :mrgreen: In ieder geval op 10/11 juli op Le Mans Classic om te kijken.....

Hoi Hessel,
auto gaat sowieso strakker sturen met nieuwe rubbers op uw A-Arms :bang: :mrgreen:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


09 jun 2010 13:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hessel schreef:
Wat hardheid betreft, de bevestiging van de A-armen hebben niet zoveel te maken met hoe hard je auto aanvoelt

:thumleft:

De hardheid van het materiaal van de bussen heeft idd geen invloed op hoe de auto aanvoelt

Het gaat erom hoe goed de bussen de onderdelen vrij kunnen laten bewegen
De (hard) kunststof bussen geven wrijving (vandaar ook het piepen) en dat kan zo ver oplopen dat de ophanging niet meer beweegt (veert bv. wel in, maar niet meer uit) en daardoor gaat de auto 'klapperen'.

Hoe 'hard' de auto aanvoelt wordt bepaald door de dempers, de (torsie)veren en stabilisators (in die volgorde)

Als je de Elephant bronzen bussen (of andere metalen lagers, bv. uniballs o.i.d.) hebt gemonteerd, kan je de draag-armen (met de veren/dempers los) met 1 vinger op-en-neer bewegen. Probeer dat maar eens met origineel rubber of kunststof bussen :!:

Hoe soepeler het onderstel kan bewegen, hoe beter veren, dempers en stabi's hun werk kunnen doen (ze worden nl. niet meer gehinderd door de wrijving van de rubber/kunststof bussen) :idea:

Voor een straat auto zijn de Elephant bussen misschien idd wat 'over engineered' en zou het opnieuw laten vulkaniseren van (standaard) rubbers een goede optie zijn (zie mijn eerdere bericht)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


09 jun 2010 16:03
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Michiel schreef:
ik heb vlgs mij de weltmeister rubber bussen. Bevalt uitstekend.



Die heb ik dan ook na het rijden in jouw auto, dikke prima :mrgreen:


09 jun 2010 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Dan nog even on topic

+1 Jeroen. Voor enigszins "normaal" gebruik hoeft de arm niet vingerwrijvingvrij gemonteerd te zijn. Zoveel verlies je nou ook weer niet als hij iets moeizamer gaat. Hard, stroef op zwaar pieperig is wel onhandig omdat je eerst je statische wrijving moet overwinnen om in je demping en vering te komen.


09 jun 2010 19:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
een slechte oplossing is ook een oplossing :mrgreen:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


09 jun 2010 19:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Niels schreef:
Michiel schreef:
weltmeister rubber bussen.



, dikke prima :mrgreen:


...en een fors stuk voordeliger als de Elephant Racing bussen...
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


10 jun 2010 12:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Michiel,

Waar heb jij die weltmeister bussen gekocht? Pelicanparts heeft ze volgens mij niet en kan op de WM site geen prijs vinden.

Thanks

Hessel
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


10 jun 2010 14:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.