Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 3:36

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
(On)zin winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
In maart 2004 of 2005 lag er in NL ineens behoorlijk sneeuw op de wegen.
Met de zomerbanden op de 3.2 (225 breed) heb ik die dag langzaam rijdend toch 2x over dwars gestaan en 1x vast gezeten.

In winter 2006 en 2007 met winterbanden (195 breed) moeiteloos in Oostenrijk tegen flinke hellingen op gereden; volledig met sneeuw bedekt wegdek, kettingen niet nodig gehad.

21 jan 2008 22:57
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Op sneeuw perfect Lindemans, DAAR is iedereen het overeens :!: 8)

21 jan 2008 23:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Jullie hebben helemaal gelijk dat een winterband op sneeuw veel beter is :lol:

Sinds 5 jaar rij ik ongeveer van november tot en met april op winterbanden, hoofdzakelijk voor de regen en het koude wegdek.
Spoorvorming in plassen op de snelweg worden bijna tot niks gereduceerd.
Heerlijk, je hoeft niet meer zo geconcentreerd te rijden bij het wisselen van een rijstrook op illegale snelheid in de regen.

Maar waarschijnlijk hebben toevallig alleen mijn auto's voordeel bij winterbanden. :shock:

Pas geleden nog een 997 Turbo gereden die op winterbanden stond. Wat een grip in de regen. Nier normaal meer.
Enne, ik rij niet rustig als ik mag testen van de eigenaar. :lol:
De dag daarvoor met een 996 Turbo gereden en kon ik niet vol gas accelereren met een minder sterke auto. Zelfde traject, zelfde omstandigheden.

Blijven jullie maar lekker op zomerbanden rijden :roll:
( idd. gisteren op het circuit gezien dat zomerbanden erg goed zijn in de regen :roll: )

Natuurlijk is het voordeel van winterbanden bij hogere temperaturen snel weer weg, maar gevaarlijk wordt het nooit. En het wiebelen, want dat doen ze, lijkt erger dan het is.

Enne....liever een onwennig gevoel, dat snel went, dan ongeveer het zelfde gevoel door verlies aan grip in de stromende regen.

21 jan 2008 23:44
Profiel WWW Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
lindemans schreef:
In maart 2004 of 2005 lag er in NL ineens behoorlijk sneeuw op de wegen.

De media hype niet gevolgd? We hebben "global warming"
Winterbanden zijn zooooo 2000
Binnenkort komt de bandenbranche met dubbellucht voor personenauto's, zodat je auto blijft drijven bij de aankomende overstroming :mrgreen:

EriC4C schreef:
Of is hier sprake van cognitieve dissonantie? 8)

goed op gelet op school, of te veel op de sofa gelegen :?:

Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 22 jan 2008 13:57, in totaal 1 keer bewerkt.

22 jan 2008 0:01
Profiel WWW
3.2S
010
Bericht 
Voor de zaak rij ik in een Leaseback een P, maar die eindigt niet op orsche. In de winter gaan er winterbanden onder en ik vind het een groot verschil met de grip. Ik ben overtuigd van de voordelen. :wink:

22 jan 2008 0:10
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Leuke topic dit.... :wink:

22 jan 2008 0:32
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Tijdens een slipcursus in Lelystad heb ik zelf mogen ervaren dat iig de remweg met winterbanden in dito omstandigheden een stuk korter is. Zelfde auto, zelfde omstandigheden, verschillende banden, aanzienlijk verschil.

22 jan 2008 11:11
Profiel WWW
Bericht 
Ik geef er geen atwoord meer op.
Maar nu Erwin het ook schrijft misschien bij anderen de overuiging. :twisted: :lol: :wink:
Plus zo snel je de grens overgaat verplicht, anders dikken ambras.

22 jan 2008 12:54
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Hoe zit het met diverse tests, van o.a. Duitse bladen, die als uitslag geven dat zomerbanden op droge en natte weg tot enkele graden boven nul een net zo goede of zelfs betere grip geven dan winterbanden :?: :roll:

Je zou het dan wel moeten vergelijken met de "sport"banden die wij op Porsche plegen te monteren. Die doen het toch niet zo geweldig bij lage temperaturen...

7 gr. is inderdaad een arbitraire grens. Maar rond het vriespunt en zeker als het wat vochtig is, is de winterband te prefereren boven de Potenza's en aanverwant zwart goud.

22 jan 2008 19:42
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Super Carrera schreef:
En bij echt veel sneeuw (wintersport) heb je toch sneeuwkettingen nodig...

Met een C4 niet hoor... :wink:

22 jan 2008 19:44
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Devils son schreef:

Inderdaad ..... of toch wel? :wink: :^:

22 jan 2008 19:48
Profiel
Bericht 
EriC4C schreef:

Dat laatste was omdat ik de aanschaf van kettingen a 400 euro moest verdedigen... :oops:

Verder ging het perfect.

22 jan 2008 19:52
Profiel
Bericht 
aleh schreef:

Prachtig hoe de bandenfirma's ons sinds kort overtuigen van de belangrijke rol van winterbanden. Het is een mooie les voor ons allen. De les genaamd: "Hoe creeer ik meer omzet". De noodzaak voor winterbanden is nog nooit zo klein geweest (het is lekker warm in de wereld momenteel).

Je vergeet hier wel even dat de zomerbanden veel meer op performance zijn ontwikkeld, ook al omdat auto's meer vermogen hebben gekregen en hogere prestaties leveren. Dat maakt dat de zomerbanden ook minder zijn gaan presteren in de winter.

En het is toch knap jippie als je met je zomerbandjes vast staat in de sneeuw, of erger: in de sloot. Zelfs al is dat maar één dag in het jaar. :wink:

22 jan 2008 19:55
Profiel
Westervoort
Bericht 
We hebben nu toevallig een "winter" waar het belang van winterbanden wat minder is dan bij iets kouder weer...maar ik snap niet dat er mensen zijn die twijfelen aan het nut van winterbanden.

Het is gewoon een feit ( :lol: ) dat de zachtere compound beter presteert bij kou dan de door kou "hard" geworden zomerband.

Maar debatteren jullie gerust verder... :wink:

22 jan 2008 20:14
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Devils son schreef:
Super Carrera schreef:
En bij echt veel sneeuw (wintersport) heb je toch sneeuwkettingen nodig...

En ik met mijn 3.2 ook niet hoor .....

23 jan 2008 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Ik heb begrepen dat "DE ANWB" het hele jaar op DE winterband rijdt....kan je ook besparen....

En wiebelen (leuk liedje over trouwens...) doet mijn S6 met winterbanden ook wel komt door de "hoge"lamellen is het nie....of de bochtsnelheid....en stuurbewegingen.. :wink:

23 jan 2008 23:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 TURBO '03 + Maserati 4porte sport gt ex 996C4, 993, boxster, 964
Meerssen (L)
Bericht 
Zou nooit meer een winter zonder winterbanden willen rijden, de grip met nat wegdek is vele malen beter :!: Ik maak ook vele kilometers in Duitsland, en daar schijn je aansprakelijk te zijn bij een ongeval als er geen winterbanden zijn gemonteerd...

24 jan 2008 15:06
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2