Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 4:49

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
bandenspanning ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Leuke discussie,
Ik geef het voordeel aan Jaap.
Goede beargumentering,
Jeroen, jij bent aan zet.

20 nov 2003 19:05
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Citaat:
Een band krijgt de kans maximaal te functioneren als hij draagt over de volle breedte en lengte van de footprint

Dan zijn we het daar gelukkig over eens :D

Citaat:
De warmte hoop zich op daar waar deze niet afgevoerd kan worden

Nee, warmte ONTSTAAT waar er frictie is, en dat is dus op het contact oppervlak (of footprint)
Het hitte patroon na een kort maar "geinspireerd" ritje zal exact het zelfde zijn als het slijtage patroon na 5000 km
Alleen hoef je dus niet zo lang te wachten ;)

Vraag het maar eens na bij je circuit-collega's

Maar om niet in een eindeloos welles/nietes spelletje te eidigen...
Waar het mij om gaat (en vanaf het eerste moment ook om ging):

Wat is volgens jou dan een goede methode om de juiste bandenspanning te bepalen?

gr.

Jeroen

20 nov 2003 19:06
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Robinson schreef:
Leuke discussie,
Ik geef het voordeel aan Jaap.
Goede beargumentering,
Jeroen, jij bent aan zet.

Afbeelding
Zo slijten mijn bandjes af... I REST MY CASE :D

Vraag maar eens aan Jaap hoe vaak hij banden tegen komt die zo mooi vlak afgesleten zijn...

E.e.a. dus met bandenspanningen en uitlijn waarden die ik ZELF heb bepaald, en dus niet uit een tabelletje komen.

Als het goed is kan Jaap je wel vertellen wat voor banden dit zijn ;)
Jammer dat ze maar 7.000km mee gaan :shock:

gr.

Jeroen

Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 20 nov 2003 19:16, in totaal 1 keer bewerkt.

20 nov 2003 19:11
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Na PCCB and PCCC wordt het tijd voor PCCT!
Porsche Ceramic Composite Tyres

Gaan een levenlang mee en leveren meer grip dan rubber :D

Tot die tijd tobben we gewoon verder...

gr.

Jeroen

20 nov 2003 19:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 964 Targa van 1990
Rijen
Bericht 
Jeroen,

Die banden zijn door een ander zo mooi afgereden, jouw handtekening staat er niet op, die band staat te schreeuwen dat hij jou niet kent.
Of jij verandert in een zondags rijder met pensioen die zijn auto niet boven de honderd wil schoppen. :wink:
Verder heb ik ook de door jou aangegeven spanning getest (op mijn manier) maar dan is de auto sterk onderstuurd, hij rolt gevoelsmatig over zijn voorbanden. :( :(
Het best gaat het op de standaard spanning 2,5 atm. voor en achter.
Ik dank je voor de tegenstand , ik zal als beloning mijn advocaat nog even laten dimmen. Hij heeft een 3.2 en voelt met ons mee.

Greetings,
Jaap B.

20 nov 2003 19:48
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Dat je zo veel onderstuur hebt is hoofdzakelijk aan je rechter voetje te wijten en dat is niet met bandenspanning te compenseren :D

Als je je rechtervoetje een beetje kan beheersen, werkt de eerder genoemde bandenspanning wel...

gr.

Jeroen

20 nov 2003 21:02
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Maar nu moet je er niet ineens overheen gaan praten...
HOE BEPAAL JE NOU DE IDEALE BANDENSPANNING???

gr.

Jeroen

20 nov 2003 21:03
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Als het goed is kan Jaap je wel vertellen wat voor banden dit zijn ;)
Jammer dat ze maar 7.000km mee gaan :shock:

gr.

Jeroen

Deze misschien :?: :wink: http://www.porscheforum.nl/album_page.php?pic_id=586 :ba:

20 nov 2003 21:11
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Moet je het nou weer verklappen :D

gr.

Jeroen

20 nov 2003 21:26
Profiel WWW
‘64 Kever
Bericht 
WHohooooooooooooo, me foto's zijn ergens goed voor!

Nu nog zien te achterhalen waarom die ()**$)#@ van RDW destijds 1983 op mijn kenteken gezet hebben :(

20 nov 2003 22:21
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 964 Targa van 1990
Rijen
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Maar nu moet je er niet ineens overheen gaan praten...
HOE BEPAAL JE NOU DE IDEALE BANDENSPANNING???

gr.

Jeroen

Jeroen,
Goedemorgen,
Ik bewonder je ijver om auto ingineeurs te verbeteren in hun bevindingen v.w.b. bandenspanning. :wink:
Mijn advies is start bij de standaard bandenspanning zoals geadviseerd in je boekje. Een + of - van 10% t.o.v. standaard zal de band geweld aandoen hetzij in prestatie "drive ability" of rendement.
Tot slot is er nog zoiets als ik voel me prettig bij..... !
Een Porsche vrachtwagen roept bij mij geen enkele emotie op, maar ze worden wel verkocht. Gelukkig maar.
Mogelijk ben je op de hoogte maar de A leveranciers hebben een versterkte band geproduceerd voor met name Porsche die uiteraard een N code hebben gekregen.
Dit heeft alles te maken met de aandrijf en remkrachten die bij een Porsche zeer groot zijn, dit is het wat bandenspanning moeilijk maakt.
Ik kan je geen A 4 geven waardoor jij voortaan de ideale bandenspanning zelf kan bepalen. :cry:
De band zoals jij toonde is denk ik nu niet meer in productie, er is ondertussen van Bridgestone een verbeterde versie op de markt die wat langer mee gaat. Op zich een uitstekende band die bij mij persoonlijk hoog in aanzien staat, heeft positive eigenschappen voor het gummen op een circuit en doet het bijzonder goed op nat zolang die meer dan 50% profiel heeft. Dit is met alle banden zo , echter bij dit type wat sterker.
Maar toppie om te rijden. :D

Groet,
Jaap B.

21 nov 2003 9:40
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Jaap,

Wat maak je me nou :shock:
Zit je me heel de tijd allerlei beweringen op de mouw te spelden maar weet je uiteindelijk zelf het antwoord niet!

Ennûh... 't is jammer dat je een 993 hebt. Had je nou een "echte" 911 gehad, dan had ik je nog wel een leuk setje verstelbare stabilisators kunnen leveren. Onder of overstuur op afroep :D

Maar ja, zoals gezegd... big boys toys ;)

gr.

Jeroen

21 nov 2003 17:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 model 67
heiloo
Bericht 
mag ik een kleine suggestie doen jeroen om je temp. te meten?
probeer een digitale oorthermometer, normaal gezien moet dat wel werken, tevens zijn er gevoelige thermometers op de markt geschikt om snel te meten.

mijn ervaring met lagere spanning voor leverde nou niet echt meer grip op, ook geldt natuurlijk dat een uurtje in de zon staan een bijzonder hoge temparatuur in de band zal ontstaan.

maanden terug hier eerder over gesproken met je. grip is afhankelijk van het rubber type en de hoeveelheid rubber in contact met de weg. volgens mij heeft ieder merk zijn eigen karakteristieken en opbouw wat weer telkens een andere spanning betekent voor de ideale draagcapaciteit en beste wegcontact.

hier ga ik mee met jaap dat de bandenfabrikant gewoon uitprobeert wat het beste is en met geluk en dat hebben wij doen ze dit ook in samenwerking de autofabrikant, dus de bandenfabriek en porsche ag hebben stapels aan "beste waarden"bij diverse uitlijn maten en gebruiksomstandigheden. wij krijgen de weguitlijning met foolish proof spanning denk ik.

vooral omdat banden geen excate wetenschap is die niet van te voren precies valt uit te rekenen moet er steeds gemeten worden en is er denk ik ook niet sprake van 1 beste spanning voor voor en 1 beste voor achter. zoals jeroen al zegt zachter meer grip, zo is het en de winnende combinatie die is er niet echt.

gr arie

21 nov 2003 22:38
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Citaat:
hier ga ik mee met jaap dat de bandenfabrikant gewoon uitprobeert wat het beste is

En hoe denk je dat een bandenfabrikant dat uit probeert???
Precies, door de temperatuurverschillen op het loopvlak te meten :shock:

Citaat:
mijn ervaring met lagere spanning voor leverde nou niet echt meer grip op

toch is het zo... als je de spanning verlaagt, wordt het contact oppervlak (of footprint) van de band namelijk groter...
En omgekeerd, als je de spanning verhoogd wordt 'ie kleiner
Dit betekend dus respectievelijk meer en minder grip.

Bij een slalom kan je best wat extremer met je spanning spelen omdat het allemaal om lage snelheden gaat.

Voor straat of circuit gebruik wil je zeker niet te weinig spanning in je band omdat de band dan heel vervelend en inconcequent gaat vervormen (het contactvlak zal bv meer gaan verschuiven ten opzichte van de velg) waardoor de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar zal gaan aanvoelen.

't is allemaal echt niet zo'n hocus spocus verhaal als je denkt... sterker nog, de logica er achter is uiterst simpel

gr.

Jeroen

22 nov 2003 4:29
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Net nog even gechecked met een vriend die zo'n beetje elk weekend op het circuit zit en o.a. de wielophanging / uitlijning van een profi 996 GT3 team regelt...

Mijn verhaal klopt als een zwerende middelvinger Afbeelding

gr.

Jeroen

22 nov 2003 6:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 model 67
heiloo
Bericht 
nu rij ik echt andere banden dan jij, michelin mxv 185/14, waarbij ik echt alleen het loopvlak moet gebruiken en maar heel weinig van de oplopende zijkant voor de meeste grip.
in haynes wordt vermeld 1.8 voor en 2.0 achter. heb ik mee gereden.
in een ander boek technischer information aller porsche typen, staat 2.0 en 2.4 voor respectievelijk voor en achter, waarmee ik nu rondrij. aan afslijting van loopvlak is geen verschil te zien, in beide gevallen gelijkmatig, terwijl ik bijvoorbeeld een tijdje heb rondgereden met teveel toespoor na verlaging wat direct verkeerde slijtage gaf.
de huidige spanning, 2.0 en 2.4 rijd toch echt beter, misschien doordat auto beter gedragen wordt?
ik denk dat de fabrikanten inderdaad de temp zullen meten om de meest ideale spanning te kunnen vinden. maar ik geloof ook dat de ideale spanning voor jouw setup met stabis van 22mm etc een andere zal zijn dan de standaard auto met dezelfde banden, en volgens mij zijn al deze gegevens bekend bij de fabrikant, hoewel misschien niet verkrijgbaar....
en ach geen exacte wetenschap, de grote firma zal natuurlijk heel goed kunnen bepalen wat ze willen maken maar het precieze effect die tiende meer of minder dat is afwachten.
gr arie

22 nov 2003 18:51
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Citaat:
nu rij ik echt andere banden dan jij, michelin mxv 185/14, waarbij ik echt alleen het loopvlak moet gebruiken en maar heel weinig van de oplopende zijkant voor de meeste grip

Precies mijn punt... als je dus wilt bepalen welke bandenspanning IN JOUW GEVAL de beste is, kom je met de krijtstreepjes een heel eind in de goede richting. Je kan dan namelijk heel goed zien hoeveel je van het loopvlak benut

Probeer het maar eens... je zult zien dat het werkt!

Citaat:
2.0 en 2.4 voor respectievelijk voor en achter, waarmee ik nu rondrij. aan afslijting van loopvlak is geen verschil te zien, in beide gevallen gelijkmatig, terwijl ik bijvoorbeeld een tijdje heb rondgereden met teveel toespoor na verlaging wat direct verkeerde slijtage gaf

Is logisch... de slijtpatronen als gevolg van bandenspanning zijn pas te goed te zien na een VEEL km's
Het slijten als gevolg van te veel toe- of uitspoor gaat veel sneller omdat je in principe constant dwars rijdt...

gr.

Jeroen

22 nov 2003 19:05
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2