Auteur |
Bericht |
Pieter
911 3.2 cabrio 964
|
Heb geen idee hoeveel mijn auto is verlaagd, was al verlaagd toen ik hem kocht, banden zitten gelijk aan spatbord rand.
|
06 nov 2004 15:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Ok, enige reden die ik nl. kan bedenken dat het aan de auto ligt is als 'ie zo ver verlaagd is dat je geen veerweg meer overhebt
In dat geval is de veerkracht in één keer oneindig hoog, wat kan leiden tot serieuze onbalans in de auto
Als je auto zo verlaagd is dat de bovenkant van de band ongeveer gelijk is met de rand van het spatbord zal je dat probleem niet hebben
Je zal moeten leren hoe je met een 911 moet rijden. En vooral leren anticiperen wat de auto gaat doen. Als je pas gaat reageren als de auto al aan het glijden is, ben je te laat.
Je moet de onbalans in de auto al voelen voordat de grens van de mechanische grip berijkt is.
Een 911 vraagt om een veel zuiverdere rijstijl dan elke andere auto. Dat geldt zowel voor de lijnen die je rijdt als het bedienen van rem en gaspedaal.
Een rijstijl die in bv. een 944 of BMW geen enkel probleem is, wordt in een 911 genadeloos afgestraft...
Als je toch twijfelt aan de auto zelf, laat dan eens een ervaren 911 rijder een stukje met je auto rijden.
gr.
Jeroen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 nov 2004 17:05 |
|
|
Anonymous
|
Dat is 'm, Hansv! Ik ben al wat ouder . en de Starlet waar ik over spreek was inderdaad achterwielaangedreven, en we hebben het over de jaren 80. Dat ding was fantastisch om mee te smijten, heb echt alles met dat apparaat gedaan t/m twee maal 360 achter elkaar aan toe, en dan nog gecontroleerd ook. Benodigdheden: glad wegdek, achterlijk veel snelheid, groot hart en/of geen angst, en gaan... Ik heb nog steeds profijt van die ervaring, echt.
|
06 nov 2004 20:32 |
|
|
horn
PF #57
|
Misschien dat Jeroen's buurjongen dit weekend nog een gaatje in zijn agenda heeft...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 nov 2004 22:55 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Laatst bijgewerkt door Shark op 07 nov 2004 14:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 nov 2004 2:44 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Ik krijg 'm ook moeilijk aan 't driften ; ten eerste behoorlijk hard een bocht ingaan voel ik onderstuur wat ik ophef door wat meer gas te geven zodat hij meer in "evenwicht"komt, zo tegen overstuur aan, maar inderdaad weinig spectaculair om te zien en toch wel riskant omdat de snelheid dan inmiddels wel erg hoog is door de goede grip die hij heeft.
Met deze "nette" lijnen doe ik misschien wel iets langer met m'n Bridgestones..
|
07 nov 2004 4:39 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Contrary to popular believe... is een 911 ook een onderstuurde auto
Als je dat al niet door hebt, en vervolgens ook op het gas blijft stampen om de achterkant om te krijgen vraag je om problemen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 nov 2004 16:32 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Natuurlijk is 't een onderstuurde auto, maar met jou tweede opmerking ben ik 't niet eens, Jeroen 914.
Juist door de onderstuurde basis kun je volgens mij die hoge bochtsnelheden halen omdat je nog een heel eind gas bij kunt geven voordat hij overgaat in overstuur, wat in principe wel mooi is maar ook snelheid kost.
|
07 nov 2004 19:09 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Lijkt mij dat je zelf antwoord op je vraag geeft.
By de weg, klinkt een tikkie link allemaal, uitbreken bij hoge snelheid. Lijkt of je achterwielen kunnen vastslaan ofzoiets.
Wispelturig? Driften met mijn sc'tje gaat heerlijk en is bijzonder goed te controleren, net een tweede stuurwiel dat gaspedaal. Cupvelgjes met Goodyear Eagle 1 rubbers maatje 225/45 en 255/40. Rest origineel.
Ene Shark: COOL filmpie!! Zo doe je dat met een P, rest my case
|
07 nov 2004 20:39 |
|
|
Pieter
911 3.2 cabrio 964
|
Ik denk dat dit mijn probleem is, ik blijf maar op het gas stampen en vraag dus om problemen...
Ik heb dus nog een lange leerweg weg te gaan!!!!!
|
08 nov 2004 8:06 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Pieter,
De meeste 911jes hebben niet genoeg vermogen om op het gas alleen de achterwielen los te laten breken.
De achterwielen in een 911 hebben namelijk veel meer grip omdat zowel de motor als de bak er boven hangen. Je hebt achter dus veel meer as-druk dan bij bv de BMW die je gewend was
Een 911 heeft op de voorwielen bijna geen druk. Tijdens accelereren verplaats je nog meer gewicht van voor naar achter.
Probeer voor de gein maar eens vanuit stilstand met "gierende banden" op te trekken. In een "transaxle" auto zoals een BMW of 944 is dat geen enkel probleem. In een 911 zal er niet veel gebeuren. Hooguit gaat het n de auto ontzetten naar spruitjes stinken (da's de koppeling die er uit fikt)
Als je met een 911 wil driften, zal je 'm eerst moeten "zetten"
Dwz door middel van gas los (en eventueel remmen) verplaats je het gewicht van de achterwielen naar de voorwielen.
Hierdoor kan je goed insturen, zonder onderstuur, omdat je nu voldoende druk op de voorwielen hebt. De druk op de achterwielen is nu veel minder, waardoor de achterkant makkelijk "om" komt (het meeste gewicht bevindt zich tenslotte nog steeds achter in de auto, en dat wil gewoon recht door, in tegenstelling tot de voorkant, die in stuurt)
Nu moet je snel weer op het gas en tegensturen, anders ga je dus (alsnog) rond.
Omdat er nu weinig druk op de achterwielen is, kan je die nu dus wel "losbreken" als je veel gas geeft.
Hou er ook rekening mee dat de auto in een "contra slip" kan raken als je het uitbreken niet vloeiend genoeg corrigeert.
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 nov 2004 15:16 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
Vraag me wel af waar jullie dit allemaal uitvoeren buiten het circuit om Ik zie mijzelf echt niet driftend over 80K'm wegen boenderen levens gevaarlijk IMHO
Wellicht dat je op een parkeerplaats of een industrieterein je lol op kan
Ben gewoon nieuwschierig waar jullie dit soort taferelen uithalen
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
08 nov 2004 17:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Alleen op de openbare weg indien de omstandigheden het toelaten (overzichtelijk, geen verkeer, fatsoenlijke berm, etc.)
Een uitstekende plek om het onder/overstuur spelletje eens goed te kunnen uitproberen is een slalom.
Op de openbare weg moet je IMHO nooit het onderste uit de kan proberen te halen en altijd rekening houden met een "error margin".
Ook vooral niet te overmoedig beginnen (overmoedig is zo ie zo niet zo handig )
Je kan door een 30km bochtje net zo goed driften als door een 100km bocht, dus beter bij 30km beginnen en vervolgens de grens steeds iets verder verleggen.
Mits verandwoord gedaan is het zeker wel aan te raden om de grenzen (van jezelf of van de auto) te verkennen.
Scheelt je een hoop onnodig domme reacties in een onverwachte (nood) situatie en kan het verschil betekenen tussen een wel of geen aanrijding...
Dus behalve dat het leuk is, verhoogt het ook nog eens je rijvaardigheid/wagenbeheersing en de verkeersveiligheid.
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 nov 2004 18:00 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
is idd waar.....
Zelf zou ik graag ooit een keer een beheersingstraining (slip-drift-race) volgen. Je kan dan beter reageren in noodsituatie's en ZEKER met een elfje. Mijn ervaring is toch dat als hij gaat....hij ook vaak gewoon gaat
Maarrrr, het moment waarop de auto uitbreekt, dan ga je al behoorlijk hard! ik mag dan wel een C2 rijden...ook die moet je hard een boch door duwen om hem om te krijgen
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
08 nov 2004 18:09 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Er wordt een beetje langs elkaar heengepraat ; de ene groep (waaronder ikzelf) heeft 't over heel hard een bocht nemen, zo hard dat Ãe daardoor tegen uitbreken/driften aanzit(is niet hetzelfde, weet ik) en de andere groep heeft 't over het "zetten" van de auto.
De uitleg over 't zetten vond ik overigens duidelijk.
|
08 nov 2004 18:29 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Het eerste is ongecontroleerd, en zeker niet aan te bevelen voor de ongeoefende Porschist.
Jeroen's uitleg van het "zetten" van een auto voor de bocht is meer gecontroleerd.
Alleen oppassen dat je dit niet te heftig doet( dus terugschakelen met tussengas ), door remmen met het voetje en afremmen op de motor( terugschakelen zonder tussengas) kan de achterhand blokkeren.
|
08 nov 2004 18:46 |
|
|
horn
PF #57
|
Slalom is inderdaad een beste leerschool. Ik heb pas 1 slalom gereden waarvan een heat met Jeroen op stoel van de instructeur. Je leert dingen van je auto die je inderdaad niet vaak buiten probeert. Uiteindelijk werd ik een beetje te overmoedig waardoor ik te hard door een stukkie slalom (links rechts links rechts) knalde en - voor mijn gevoel - ik mijn auto heel langzaam verloor en hij 180 graden draaide en in het gras eindigde. Voor je gevoel kan je hem twee keer opvangen en glijdt hij de derde keer tergend langzaam over die grens heen. Geen moment angst gehad overigens.
Ik zou zeggen: rij een slalom en vraag Jeroen een rondje mee...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 nov 2004 18:59 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Het eerste is inderdaad meer "tricky" zoals Humph zegt (lees ook het stukje over 4wiel drift hierboven nog even)
Als je te veel onderstuur hebt bij het insturen van een bocht (een kwestie van er te hard in gaan), kun je de auto beter corrigeren door 'm te "zetten" (dus even kort "liften" ) dan dat je maar gas blijft geven en hoopt dat de achterkant bijtrekt/omgaat voordat de weg ophoudt.
In jouw Ruf 993 kan je het onderstuur in sommige gevallen ook wel met gasgeven "overtroeven" omdat je meer vermogen "over" hebt, maar het blijft een minder succes verzekerde poging.
Hoe ver je de auto omzet, bepaal je zelf. Dat kan net genoeg zijn om het onderstuur op te vangen, of zo ver dat je mega dwars een rookgordijntje trekt...
Hoe dan ook, het basis principe is dat je het gewicht verplaatst door gas te geven of los te laten (en eventueel remmen) en daardoor de auto in balans brengt of juist in onbalans.
Wat Humph ook terecht opmerkt: Remmen en terug schakelen in een 911 altijd als je auto recht uit gaat en niet pas/nog als je al aan het insturen bent. Dit kan zorgen voor een behoorlijk plotselinge gewichtsverschuiving naar de voorwielen (weinig grip achter) en als je dan niet recht uit gaat, gaat de achterkant van de auto dat alsnog...
Een ervaren bestuurder kan dit aan de andere kant juist weer gebruiken om de auto een bocht in de draaien
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 nov 2004 19:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Dat laatste lijkt me echt ZO stoer om een keer te doen... Misschien als mijn banden ver op zijn, toch es bij Erwin of Jeroen langs
Zou het zelf ook wel willen, maar heb niet genoeg lef ervoor
|
08 nov 2004 21:46 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Had ik die zelfkennis van PaSCal jaren geleden maar gehad ; ben op de motor niet zo kundig als in de auto, wilde met de grote mee, goed gek en niet bang zeggen wij dan, en vouwde mijn motor zeer fraai om een boom heen..
Al doende leert men en laat me nu niet meer zo snel oprijen ; gewoon rijden waarbij je jezelf lekker voelt wens ik iedereen toe.
|
08 nov 2004 22:01 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
[Clint Eastwood] A man has got to know his limitations[/Clint Eastwood]
Zoals ik al zei: nooit overmoedig worden, komen altijd brokken van
Grenzen voorzichtig verleggen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 nov 2004 23:19 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Effe snel wezen:
http://www.raceschool.nl/index.php?content=driftdwars
En dan je ervaringen hier vertellen natuurlijk.
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
08 nov 2004 23:41 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Misschien volgend jaar... Als ik niet meer zo rook
|
09 nov 2004 0:45 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Clint : "Swell"
|
09 nov 2004 1:07 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Inderdaad waar wat Jurgen en Jeroen opmerken.
Weten wat je wel kunt, en wat niet.
De grootste beperkende factor ben je zelf, ga er maar van uit dat de auto nog tot veel meer in staat is.
En oefenen op overzichtelijke grote ruimtes, daar waar de bomen niet van rechts komen.
|
09 nov 2004 8:28 |
|
|