Even een disclaimer: Ik ken eigenlijk nul van een 993. Niet echt interesse in gehad aangezien er genoeg te leren is betreffende de impact bumper modellen en de oudere 911. Maar...ik ben wel op een paar seminaries geweest waar me de achter ophanging van een 993 is uitgelegd.
Eerstens:
Het is bekend dat de 911 modellen kleine afwijkingen hebben in de monocoque aangezien ze grotendeels handgebouwd zijn. Die afwijkingen bestonden in 1964, en die bleven tot 1997. Het is alleen een probleem als je bredere, buiten de specificatie van de fabriek wielen + banden monteert. Ik herinner me de Lydia ooit een vraag posste betreffende haar "froggy" en de zoekfunctie kan je nog meer uitstelsel geven.
Tweedens:
het verschil met de voorlopers zoals de 964, torsion bar 911 is dat de 993 is uitgerust met een multi-link achterophanging. Dat wil zeggen dat je nu niet alleen de Camber, de castor, de ride height kan instellen, maar ook de kinematic toe.
De grote uitdaging met een 993 is die achterophanging instellen volgens de principes die Porsche toepast en met kennis van hoe die "kinematic toe" bovendien moet worden ingesteld.
De 18 inch wheels op een 993 maakt de wagen erg gevoelig voor tramlining en ook in een erg gevoelige baanligging. Wat ik hoor vanuit Porsche CLub GB is dat:
-normaal baanverkeer 17 inch wielen
-elke 40.000 km toch even kijken of je schokbrekers ok zijn. (veel vervangen)
-velen kiezen bij vervanging voor de Bilstein HD shockers
-dat in combinatie met de M030 veren ipv de standaard veren (optie code M033)
-corner weighing
-jaarlijks een afstelling van je ophanging op een biesbarth ofwel een porsche factory alignment rig, met ook een instelling van die kinematic toe.
Jouw OPC in Duitsland kan dit voor je doen. Dan kijken of er problemen zijn, dan kijken of er de juiste aangeraden velgen onder zitten enz.
Hoop dat dit een beetje helpt!
Groetjes,
Bert