Auteur |
Bericht |
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: houdbaarheid banden
Duss.... wanneer vertrek je naar het land van je dromen Lekker veilig daar Ik heb zo een godgruwelijke hekel aan mensen die zelf wel even de waarheid naar hun hand zetten. Je brengt niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar. Daar zijn regels voor, om dat te voorkomen, snap je Zucht....
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
22 maart 2010 22:49 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: houdbaarheid banden
Ik zou je niet graag tegenkomen met dat soort snelheden. Je hebt geen idee wat een krachten er vrijkomen en wat er daardoor met een band gebeurd bij dat soort snelheden en wat een enorm risico je neemt. Ik kan zelf uit ervaring spreken met twee klapbanden waarvan één met een fikse snelheid in Duitsland. Met heel veel geluk de auto op de weg kunnen houden en op een haar na wat andere auto's gemist. Alleen fikse schade aan de voorwielophanging. Als mogelijke oorzaak werd aangegeven een te oude band (8 jaar) met inwendige schade in het karkas. Misschien gewoon van een keer een stoeprandje of iets dergelijks. En dacht je dat je de ouderdom ging merken door trillingen? Bij een oudere band gaat de gevulkaniseerde verbinding tussen de binnen en buitenband langzaam achteruit. Gevolg is dat het loopvlak volledig los kan komen van de binnenband. Dat kan ook gebeuren als je met een band met verkeerde snelheidsindicatie te hard rijdt. Is me ooit met de motor overkomen met een relatief nieuwe band die er per ongeluk verkeerd was omgelegd door de dealer. Je weet niet wat je dan meemaakt. Grootste gevaar zit hem echter in het karkas dat ouder wordt of beschadigd raakt, en dat wordt niet tijdens de APK bekeken. Voor de APK moet er alleen voldoende profiel op zitten en geen zichtbare scheuren in de band zitten. Snap niet dat je dit soort onverantwoordelijkheden ook gewoon nog vol trots aan het grote publiek durft kenbaar te maken. Dat je zelf daardoor misschien een klapper maakt is één maar dat je net zoveel mazzel hebt als ik zou ik niet op vertrouwen en de kans dat je anderen er in meesleept is minstens zo groot.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 maart 2010 22:56 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: houdbaarheid banden
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
22 maart 2010 22:57 |
|
|
Joannes
Boxster 2.5Vaals
|
Re: houdbaarheid banden
De reactie's zijn weer niet van de lucht, heerlijk ! Dus jullie hebben nog nooit in je leven iets gedaan wat "eigenlijk volgens de regels niet mag" ? Kom nou Je mag in NL niet harder dan 120 km/u; ik wordt dagelijks ingehaald door bestuurders die aanzienlijk sneller onderweg zijn. Dat mag ook niet, maar gebeurd toch. Iedereen kan zelf talloze voorbeelden aanhalen. Die keer dat ik 240 km/u heb gereden met de winterbanden : - Was er geen verkeer op de Duitse Autobahn - Was het kurkdroog - Heb ik misschien 2 km lang de snelheid van 240 km/u aangehouden, dus iets van max. 30 seconden bij een daadwerkelijke snelheid van zeg 228-229 km/u. Er bestaat ook nog zoiets als tolerantie's. Maurice, ik zie in je betoog vaak het woordje "kan" staan en vind het nogal wat als je schrijft dat ik "geen idee heb wat voor krachten er vrijkomen enz.". Ik respecteer ieders mening hier. Maar ik denk niet dat jij zo over mij of over de staat van mijn banden kunt oordelen. Ik hoop ook niet dat ik jou ooit zal tegenkomen op de Autobahn, want dat zou betekenen dat jij een spookrijder bent en dat kan slecht voor ons beide aflopen.
|
23 maart 2010 11:05 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: houdbaarheid banden
Als je iets harder rijdt dan 120 is de kans op een 'eenzijdig' ongeluk niet zo groot als 240 km/u met banden van 14 jaar oud en snelheidscodering H (maximum met die codering 210 km/uur), ligt iets genuanceerder denk ik...ik bedoel, je kan je geluk ook opzoeken op een andere manier
|
23 maart 2010 16:41 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: houdbaarheid banden
De wetgever heeft er ook geen problemen mee dat jij onbeschermde sex hebt met een jou onbekende grote neger uit Ghana... Maar of dat dan ook veilig is...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 maart 2010 16:59 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: houdbaarheid banden
Wat kan gezond verstand toch simpel en doeltreffend zijn
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
23 maart 2010 17:02 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: houdbaarheid banden
maar vaak zo boring. en wij hollanders zijn al van die risicomijdende uberverzekerde angsthazen.
_________________________________________ oud is beter
|
23 maart 2010 18:14 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: houdbaarheid banden
ach, als ik dan toch wat leuks wil doen spring ik liever van de Blaauwkransbrug (highest bungeejump in the world) dan dat ik op 14 jaar oude banden 240 km/u ga rijden. Maar ja, ieder z'n meug. Er zal vast ook wel iemand te vinden zijn voor wie de onbeschermde sex met voornoemde Ghanees onder het kopje 'thrillseeking' valt
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 maart 2010 19:35 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: houdbaarheid banden
ik liever de 240 op 14. de ghanees laat ik aan me voorbij gaan.
_________________________________________ oud is beter
|
23 maart 2010 19:42 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: houdbaarheid banden
U vraagt, wij draaien
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
23 maart 2010 19:53 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: houdbaarheid banden
Joannes, ik neem, zoals Rad911 al schrijft, inderdaad niet aan dat je het verhaal hier gepost hebt om daarmee de ultieme wijsheid aan iedereen op te leggen maar om een discussie te ontlokken. Anders had je het niet gepost namenlijk. En wat wel of niet veilig is heeft weinig relatie met de wet dus dat vergelijk zijn de beroemde appels en peren, maar ook dat heeft de nodige reactie al opgeleverd. En aangezien ook de Autobahn uit twee rijstroken bestaat kunnen we elkaar wel tegenkomen ook zonder in tegengestelde richting te rijden en begin ik nu toch wel benieuwd te worden of jij een lesje "hoe houd ik de auto op de weg bij een klapband voor dummies" kunt geven.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 maart 2010 15:51 |
|
|
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
Re: houdbaarheid banden
hooggespannen verwachtingen zijn meer dan overtroffen, vanochtend auto opgehaald - 120km gereden - heb compleet andere auto. Geen trillinkje meer merkbaar en de bilstein geven een volledig andere beleving in snel genomen bochten op naar 11 april
|
08 apr 2010 23:23 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: houdbaarheid banden
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
09 apr 2010 10:37 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: houdbaarheid banden
@gast: Je hebt gelijk vind ik. Ik ben vorig jaar de autobahn opgeweest en heb de 230 aangetikt met banden uit '99. Ik heb er gewoon niet over nagedacht . En daar heb je dan de overheid voor die door regulering zo veel mogelijk ongelukken voorkomt. Overigens vind ik het wel stom van mezelf, ik wil mezelf niet vrijpleiten door het op de overheid te gooien. Als je pas je wrak van de weg haalt als hij de APK niet doorkomt of je drinkt precies zo veel als het van de overheid mag of je rijdt sneller dan mag tussen de flitserpalen door (aaai, ben ik nou wel consequent?) neem je naar mijn idee bewust risico's voor jezelf en de mede weggebruikers. Zo ook met banden. Daar ben ik me nu wel van bewust. Alleen nog 11 april de driftcursus doorkomen (ik zal er voorzichtig naar toe en vandaan rijden) en dan nieuwe (N-3) banden er onder
|
09 apr 2010 14:00 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: houdbaarheid banden
Nou weet ik wel dat 240 km/uur wezenlijk anders is dan 100 km/uur en de krachten die daarbij vrijkomen, maar niettemin post ik mijn ervaringen maar even....
Ik heb een oud Peugeot J7-busje uit 1977 dat dienst doet als camper. Met dit campertje rijd ik jaarlijks zo'n 4.000 à 5.000 kilometers. Dat zijn vakantiekilometers, maar ook oldtimertoertochten.
Vooral tijdens de vakantiekilometers rijd ik urenlang over de snelweg naar de vakantiebestemming met een gangetje van zo'n 100 à 110 km/uur...
De banden die onder dit busje zitten, hebben de onmogelijke maat 19X400 (ja, dat is de maat; een andere aanduiding dan anders dus. Dat is een maat die tussen 16 en 17 inch in ligt trouwens). Die banden worden niet meer geproduceerd, dus alle J7-liefhebbers zullen het moeten doen met de banden die er nu nog zijn (meestal dus 2de-hands van een slopertje).
Ik rijd nu al sinds m'n 22ste (al ruim 21 jaar dus) met een J7 in de rondte en de banden die er nu onderzitten zijn de originele banden (Michelin XC75 T; een soort van heavy-duty band met grof profiel); zo'n 33 jaar oud zijn die banden dus!!! (wel heb ik een jaartje of 2 geleden de binnenbanden laten vervangen).
Een jaartje of wat geleden heeft Firestone een batch van deze banden geproduceerd. Er waren mensen die toen die nieuwe banden gemonteerd hebben. Die banden bleken echter een constructie/materiaal/productiefout te hebben: binnen 3 à 4 jaar talloze lekke banden (de binnenkant van een tube-band is anders dan van een tubeless-band > in een tubeless-band zitten aan de binnenkant voelbare randen en die schuren de binnenband lek. Nu zaten in deze banden die randen, terwijl op de 19X400 velgen alléén tubies kunnen). Zo zijn tijdens het rijden met deze Firestones door een geklapte binnenband ook wat Firestones 'gesneuveld'...
Ik rijd -zoals ik al aangegeven heb- nog steeds op de 33 jaar ouder originele banden en ik heb nog nooit -in de ruim 20 jaar dat ik inmiddels J7 rijd- ook maar lek gereden. Toen de garage 2 jaar geleden -op mijn verzoek- nieuwe binnenbanden monteerde, stonden ze er versteld van dat er op de binnenbanden een code van 1976 stond en dat ze er eigenlijk nog perfect uitzagen. Datzelfde geldt voor de buitenbanden: zien er nog perfect uit, niet droog (nog steeds soepel), geen droogtescheurtjes, voldoende profiel, geen beschadigingen...
Zoals ik al aangaf: banden in de maat 19X400 worden niet meer gemaakt. Ik zal het dus moeten doen met de banden die ik nu heb (en het setje 'reservebanden' die ik al een jaartje of 10 op zolder heb liggen).
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 apr 2010 15:26 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: houdbaarheid banden
Andere velgen monteren?
|
12 apr 2010 23:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: houdbaarheid banden
Met een klapband bij 240 km/u heb je toch een wezenlijk probleem. Bij 320 km/u helemaal, dus ik zal de laatste zijn om de eerste steen te werpen, maar jouw redenering faalt.
|
12 apr 2010 23:35 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: houdbaarheid banden
Andere velgen passen niet... Ik heb zitten denken om een setje velgharten eruit te laten slijpen en die in een passende buitenrand van een andere (15 of 16 inch) velg te laten lassen, maar dan wordt de hoogte van de te monteren band weer een probleem. Het is een vrij hoge en brede band...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
13 apr 2010 0:28 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: houdbaarheid banden
Speedy, heb je hier wat aan; Firestone 19R400 NWaarschijnlijk ook in Nederland gewoon te krijgen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 apr 2010 13:27 |
|
|
Jays
Boxster 987 S 3.4
|
Re: houdbaarheid banden
Vrouw terug uit Cairo en vindt dat er weinig ongevallen gebeuren daar ??!! Die gasten zijn gek daar en ongevallen aan de lopende band en laten geen enkele vrouw met rust...hoop dat zij in ieder geval het juiste rubber gebruikte
|
22 apr 2010 15:03 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: houdbaarheid banden
Ik schreef al eerder: Ik wil -dus- geen Firestones...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 apr 2010 15:15 |
|
|