Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
Re: Spoorgevoeligheid
wat zegt je (nieuwe) specialist? Ik had een 964 cabrio die ook bij 287 op de teller snaarstrak stuurde, met mijn knie te besturen was omdat ik twee handen nodig had om een foto van de snelheidsmeter te maken... Ofwel jouw verwachtingen zijn te hoog, ofwel je auto is niet goed (op alle noodzakelijke punten) - bij beide zou een goede specialist licht in de duisternis moeten kunnen brengen m.i.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 jul 2014 14:40 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: Spoorgevoeligheid
wat een lijdensweg......... ik heb hetzelfde gehad, bleken de draagarmen te zijn, te veel speling, ook lang moeten zoeken nu rijdt ie als nieuw na nieuwe draagarmen tevens spoorstangen gedaan. ik heb tevens setje koni FSD gekocht maar die moet ik nog laten monteren succes en hou ons op de hoogte hopelijk komt er snel een oplossing
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
14 jul 2014 15:18 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: Spoorgevoeligheid
vervelend probleem! Zou niet nodig moeten zijn. Natuurlijk wordt de auto wat licht bij 250+ maar sta geen doodsangsten uit. Wat is de breedte maat (j) en ET van je velgen?
Kun je de waarden van het uitlijnrapport posten?
_________________________________________ Make the most of now!
|
15 jul 2014 16:59 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ga naar Gert Carnewal, het is even rijden maar wat is deze man goed! Hij verbaasde zich er over dat ik veilig in zijn garage was gekomen met mijn 993...pikant detail is dat mijn 993 voor mijn bezoek aan Gert ook twee maal door een specialist hier in het zuiden was uitgelijnd en goed zou moeten staan :s
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
17 jul 2014 1:43 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: Spoorgevoeligheid
Wat heeft Gert toen verricht?
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
17 jul 2014 2:21 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Spoorgevoeligheid
Alles opnieuw afgesteld/ uitlijnen.
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
21 jul 2014 16:46 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Spoorgevoeligheid
Wat betreft de draagarmen, (voorzijde) mijn originele rubbers waren niet meer al te best. Ik heb de rubbers vervangen door de rode rubbers welke Gert Carnewal verkoopt. De oude rubbers moet je er eerst uithalen (vervelend klusje) maar daarna is het vervangen van de bussen een fluitje van een cent (mocht vervangen in de toekomst ooit nog nodig zijn).
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
21 jul 2014 16:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Spoorgevoeligheid
Maar om er nu helemaal voor naar Carnewal te rijden .... Als TS eens aangeeft in welke regio hij zit, kunnen we wellicht een andere specialist opperen die dichterbij - of even ver weg - zit
|
21 jul 2014 18:31 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Inmiddels een tweede keer bij de specialist geweest. De zweverigheid bleek vooral uit te stuurhuis te komen. Deze is vervangen door een revisie-exemplaar, dat gaf al een wereld van verschil. Bij een tweede bezoek bleken de draagarmrubbers voor flink versleten. Alle zes vervangen door nieuwe exemplaren, opnieuw een grote sprong richting het optimale weggedrag.
De auto rijdt nu stukken beter, de besturing is strak en stabiel, achter vind ik hem nog enigszins spoorgevoelig, maar daar is goed mee te leven.
Interessant is dat de auto een sperdifferentieel heeft. Prima om snel bochten uit te kunnen trekken, maar zeldzaam bij cabrio's. Is toch meer een duur circuit-ding en daar zie je cabrio's (en mij ook) zelden. Het schijnt dat juist bij een cabrio een sper spoorgevoeligheid achterin kan veroorzaken. Heeft iemand daarmee ervaring?
|
25 aug 2014 15:23 |
|
|
964HP
|
Re: Spoorgevoeligheid
Super dat je zulke grote stappen gemaakt hebt! Nu alles op het gebied van mechanische speling onder controle lijkt, zijn er nog twee zaken over die ik zo kan bedenken die van invloed kunnen zijn op je rechtuitstabiliteit: 1. uitlijning: in de in te regelen uitlijnwaarden zitten marges (zie fabriekswaarden). Deze kun je uitnutten door zo dicht mogelijk tegen een 'rechtuit-neutrale' setting te gaan zitten. 2. hoogte ophanging: des te lager een 964 op z'n pootjes staat des te meer last van 'bump steer' je krijgt. Oftewel het optreden van een stuurbeweging door het in- en uitveren van je voorwielophanginging. N.B. hier merk je in je stuur niets van, het wiel gaat 'sturen' en de auto wordt zwabberig. 15-20mm boven RS waarde is geen probleem, ga je duidelijk onder RS hoogte dan zijn 993Evo naven/stuurstangen een adequaat (maar wel prijzig) middel tegen bump steer. Eerst maar eens even genieten van hoe je P nu rijdt zou ik zeggen!
|
25 aug 2014 16:22 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Spoorgevoeligheid
Je hoort tegenwoordig zoveel, deze kan er ook wel bij
_________________________________________ Rebel engineering
|
25 aug 2014 17:45 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: Spoorgevoeligheid
Mijn 964 krijgt donderdag de 28ste een PSS10 set. Nu hoef ik niet de laagste 964 van Nederland, ik wil er zonder al teveel zorgen mee kunnen rijden. Wat is RS hoogte, is dat -40mm voor en achter? Dus als ik hem op -20mm voor en achter tov standaard laat zetten dan zit ik qua bumpsteer goed, en moet ik ook nog over een drempel heen kunnen. Of is het verstandig om hem bijvoorbeeld -30v/-20a te verlagen aangezien hij normaliter achter al iets lager staat? Ik meet nu op standaard hoogte van de onderkant van de wielkastrand tot het midden van de wielen: voor 37,3cm en achter 35,3cm. Voor kunnen er drie vingers tussen wielkast en band, achter twee.
|
27 aug 2014 20:28 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Inmiddels ongeveer alles gedaan wat je kunt bedenken: nieuw stuurhuis, draagarmrubbers voor vervangen, nieuwe draagarmen achter, dunnere olie in het sperdifferentieel, zodat deze iets rustiger aangrijpt in snelle bochten, tig keer opnieuw laten afstellen: het blijft een auto die niet op rails rijdt en gevaarlijk zweverig en soms zwabberig aanvoelt boven de 150: het lijkt wel of er voortdurend windstoten zijn die het op mijn Porsche hebben voorzien. Als ik zie dat jullie met een cabrio gemakkelijk 250 rijden zonder doodsangsten uit te staan dan is er dus nog steeds iets aan de hand.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de voorvelgen imitatie zijn en dus een iets afwijkende ET waarde zullen hebben. Meest waarschijnlijk is inmiddels dat de afstelling gewoon niet klopt.
Wie is de beste Porsche-afsteller van Nederland?
|
15 jul 2015 13:01 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik hoor altijd positieve verhalen over Patrick Snel en Rebel Engineering
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
15 jul 2015 13:20 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Spoorgevoeligheid
niet vervelend bedoeld maar heb je hem al eens laten controleren of dat hij recht is, bij een eventuele minder herstelde schade of een flinke stoeprand kan dat rare dingen doen. bij het uitlijnen kan dit boven water komen maar bij lichte afwijkingen ook niet en dat kan toch een wereld van verschil maken in het sporen.
_________________________________________ Picasa album
|
15 jul 2015 18:47 |
|
|
9931993
|
Re: Spoorgevoeligheid
blokkerend wiel bij remmen - of foute uitlijning ? - 993 lees dit verhaal eens verderop,staat 3 pagina's verder. De echte specialist krijgt het er wel uit,succes.
|
15 jul 2015 22:46 |
|
|
Jos-P
996 4s (2004)Arnhem
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ga naar Patrick Snel ... zal er voldoende tijd aan besteden en miet rusten totdat je Porsche goed rijdt.
|
15 jul 2015 23:29 |
|
|
fins
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik heb ook erg goede ervaringen met Rebel Engineering!Erwin is iemand die de tijd neemt en je vanuit zijn rijke ervaring goed kan adviseren. Prettig om een specialist te hebben gevonden die het nog met passie doet in plaats van met de rekenmachine! Recent heb ik mijn 2,7s van Bilstein Sport laten voorzien door hem. 930 torsies achter. De boel is minutieus uitgelijnd én uitgewogen. TOTAAL ANDERE WAGEN NU! (Volgende probleem; nu wil ik dus meer vermogen....)
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
16 jul 2015 9:08 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Spoorgevoeligheid
Dat was ook mijn gedachte, is de auto wel recht?
|
16 jul 2015 13:05 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Spoorgevoeligheid
een kennis van mij heeft in 2013 een 964 Targa gekocht, na enige tijd sturen kwam hij toch tot de conclusie dat de wagen niet spoorde zoals het behoorde. (dweilen dus). wagen naar ene heer Robert Visser gebracht die hem onderzocht. wagen had in het verleden schade gehad en de boel stond niet helemaal meer echt recht zeg maar . wagen kon zeer fatsoenlijk recht getrokken worden en hij stuurt nu als het bekende mes. vandaar mijn vraag voortkomend uit ervaring (van een ander )
_________________________________________ Picasa album
|
16 jul 2015 15:35 |
|
|
PorsWelten
ex PORSCHE 964 C4 1990 ex
ex PORSCHE 997 4S MK2
PORSCHE 993 2Soss
|
Re: Spoorgevoeligheid
Heb eigenlijk precies hetzelfde probleem met mijn 964 gekregen, nadat de veren vervangen waren. Auto werd spoorgevoeliger, stuur stond iets scheef en trok daarnaast ook licht naar rechts, punt was dat je eigenlijk geen moment je stuur los kon laten...Dit terwijl alles qua afstellingen in orde zou moeten zijn. Op advies naar Erwin (rebel engineering) gegaan nadat deze er achter kwam dat een aantal zaken niet klopte (hoewel hij vond dat de auto zeker niet slecht reed) e.e.a. door hem laten aanpassen en auto weer opgehaald, na een week aangegeven dat ik nog niet helemaal tevreden was .. Op zijn verzoek weer een nieuwe afspraak ingepland, samen met hem stuk gereden, e.e.a. nagemeten en uitlijning nog iets aangepast en kan zeggen dat auto nu meer dan perfect stuurt en ook goed rechtuit rijd, een wereld van verschil. Erwin is voor mijn gevoel één van de weinige specialisten die niet alleen op de apparatuur vertrouwt maar ook echt over zaken nadenkt, waar zit het probleem en hoe is dit (gevoelsmatig) te verhelpen. Daarnaast luistert hij ook naar de klant, wat verlangt deze qua afstelling, wat voor rijder is het etc.
|
16 jul 2015 21:39 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Spoorgevoeligheid
Hopelijk blijkt de auto "recht" te zijn.
IK heb, meen ik, nog niets gelezen over je banden. Al zou een goede specialist daar als eerste naar moeten kijken, ivm met merk, leeftijd en slijtagepatroon. Je zegt dat je met zachte flank Michelins rijdt. Nu heeft M. een prima naam maar ligt het niet aan je banden? Hoe oud zijn ze? Ouder dan 4 a 5 jaar betekent vervangen, vooral bij een cabrio die graag een winterslaap houdt.
Had soortgelijke ervaringen met mijn SC met - naar mijn idee - prima Bridgestones in de standaard breedte. Alles al gedaan, werkelijk praktisch alles, maar het lag toch echt aan mijn 6 jaar oude banden met Porsche N3 code.
Misschien geldt dat voor jou ook.
Groet, Theo
|
16 jul 2015 21:46 |
|
|
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
Re: Spoorgevoeligheid
Patrick Snel, Onderstel afgesteld naar mijn wensen (geen fabrieksafstelling) tot volle tevredenheid.
|
16 jul 2015 21:52 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Dank voor al jullie suggesties.
Inmiddels alweer een tijdje met de 964 gereden. Hij spoort prima en de bilsteins doen wat ze moeten doen. Toch blijft de besturing al boven de 140 vaag aanvoelen. In ieder geval een stuk vager dan andere 964's waarin ik heb gereden (waren wel allemaal coupe's ipv cabrio's. Ik heb voor imitatiecupvelgen, achter originele, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Heeft iemand ervaring met Frank Schmitt in Oss als onderstelspecialist?
|
06 okt 2015 15:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ja, ik. Prima bedrijf. Niets mis mee.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
06 okt 2015 16:15 |
|
|