Auteur |
Bericht |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Acceptabel? ......ligt er aan wat je verwacht. Voor het geld dat ze er voor vragen kun je niet meer verwachten.
Alleen houdt uitlijnen veel meer in dan even snel de sporing iets afstellen. Stuurt de auto naar jouw tevredenheid dan is het goed. Wil je het neusje van de zalm, zou ik er toch eens een serieuze uitlijner zoeken.
Uitlijnen bij dit soort bedrijven lijkt goedkoop. Maar doordat je te vaak niet krijgt wat je denkt dat je krijgt is het regelmatig weggegooid geld, dus naar mijn idee juist erg duur.
Ze hebben in dit geval het makkelijkste aan de voorkant afgesteld en alle andere waarden die te veel verschillen van de ideale waarden maar gelaten voor wat het is. (volgens het rapport heeft jouw auto de neiging iets naar rechts te trekken als je het stuur los laat en ga je overdreven gezegd als een krab over de weg)
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 aug 2015 13:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Zo te zien hebben ze idd zoals Erwin zegt alleen de sporing voor aangepast. Aan de voorkant zouden caster/askanteling en vooral camber/wielvlucht naar mijn zin te veel verschillen.
Achter zou ik meer camber/wielvlucht willen, maar vooral meer toespoor. Nu heeft 'ie praktisch geen toespoor (en ook nog eens te veel verschil) en daardoor wordt de achterkant erg nerveus. Ook aan de achterkant heb je nl "bumpsteer", dwz dat als de auto achter in- of uitveert, de sporing verandert Bij een 911 krijg je bij inveren meer toespoor (of minder uitspoor) en bij uitveren minder toespoor (of meer uitspoor). In jou geval is er zo weinig toespoor dat als 'ie achter uitveert (remmen, gas los, etc.) de sporing naar uitspoor verandert, waardoor de auto heel snel gaat oversturen (wat je JUIST in dat soort situaties niet wilt)
Zoals Erwin dus al zei, is deze "uitlijning" zonde van je geld geweest...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
22 aug 2015 15:00 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Geen verstand van maar wel voor jou even mijn uitlijnrapport van de specialist bekeken. Wielvlucht voor staat links en rechts gelijk op -1.36 en achter op -1.18. Links en rechts dus gelijk. Toespoor ook beide zijden gelijk, voor 0.06, achter 0.12
|
22 aug 2015 19:40 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
allen dank voor de feedback! als ik het goed heb begrepen wordt door de uitlijn installatie aangegeven waar welke instelling moet worden gemaakt worden bepaalde instellingen niet door zo'n Profile gemaakt ivm complexiteit? zou het verschil tussen links en rechts minder moeten zijn? wat schrijft Porsche zelf voor , heeft iemand de "juiste" waardes voor een 911 straatgebruik? ik moet zeggen als ik het stuur los laat trekt de auto niet een bepaald kant op , ik zal het eens proberen als ik erbij rem (op een leeg stukkie weg) ik heb garantie op uitgevoerde werkzaamheden als ik met een goed onderbouwd verhaal kom dan kan een ervaren medewerker wellicht nog het verschil maken bij deze door meerdere forumleden aangeprezen Profile locatie..
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
23 aug 2015 8:43 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
deze tabel uit de workshop manual heb ik gevonden ... nu nog de benaming van Profile <> manual vertalen ....
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
23 aug 2015 11:12 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Hermen, dacht dat je voorkant ook nog wilde doen toch? Ik zou die schokbrekers ook vervangen en check je draagarmrubbers. Zorgen dat alles gangbaar gemaakt is (gaat hooooop tijd inzitten) Daarna naar specialist brengen (mijn bij rebel engineering/Erwin) en laten verlagen(wilde je toch), uitwegen en uitlijnen. Ik stuur je nog wel foto van mijn lage stand
|
23 aug 2015 11:33 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
klopt wordt mijn winterklus(je)
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
23 aug 2015 11:55 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Daarna moet je dus toch weer uitlijnen! Dus nu rijden maar, winterklus doen en naar een echte specialist daarna. Dan heb je pas echt balans in de auto. En dat verschil merk je vooral bij bochten en/of harder remmen naar een bocht toe.
|
23 aug 2015 12:00 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Ik heb mijn onderstel achter bij Erwin laten doen ca. anderhalf jaar gelden. Ik denk dat de auto toen voor het eerst in 25 jaar en 240.000km weer eens serieus is uitgewogen en goed afgesteld, dat rijdt echt helemaal geweldig moet ik zeggen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
23 aug 2015 13:16 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
bij nieuwe bandjes laat ik uitlijnen... het was niet de bedoeling uit te wegen en dergelijke ik vraag mij af wat het verschil tussen links / rechts mag zijn en wat ik kan verwachten van een uitlijning bij een Profile... was mijn vraag niet duidelijk ??
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
24 aug 2015 21:25 |
|
|
has00016
Master MarinerAmsterdam / Brielle
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Goedemorgen, Ik was niet helemaal tevreden met de rijeigenschappen van mijn 3,2. Onderdelen die eronder zaten zijn goed alleen ik vond de auto bij hogere snelheden wat zenuwachtig. Naar aanleiding van enkele topics op het forum contact gezocht met Erwin van Rebel Engineering en daar konden we gisteren terecht voor een uitlijn en uitweeg sessie. Ik kan niet anders zeggen als dat het echt fantastisch is! De terugweg gisteren was een feest en dat maakte de afstand die we moesten afleggen meer dan goed. Auto stuurt extreem strak, tot 180 km/u geen zenuwachtige bewegingen meer.
Daarnaast heeft Erwin echt de tijd genomen om eea uit te leggen en en passant nog wat aftelwerkzaamheden aan de koppeling te doen.
Set up is: - Nieuwe gele Bilstein schokbrekers rondom - 21mm torsies voor - 29mm torsies achter - Turbo stuurstangen - Elephant Racing polybronze busssen in voorste en achterste draagarmen - Elephant Racing bumpsteer kit gemonteerd - nieuwe sport rubbers voor de stabis
Dit was de laatste klus voor de winterslaap....
Kortom kan Rebel Engineering zeker aanraden.
Groet, Arnoud
|
21 okt 2015 10:02 |
|
|
964HP
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Gezien de antwoorden die je hebt gekregen is jouw vraag meer dan duidelijk, je lijkt er echter moeite mee te hebben om de goede adviezen van o.a. Erwin en Jeroen onder -rollende- ogen te zien. Dus bij deze speciaal voor jou: Afstelling van de VA sporing bij Profile waarbij alle overige aswaarden zich links en rechts verspringend binnen de door de fabriek opgegeven bandbreedte bevinden is gewoon geweldig! Leest jouw onderschrift niet iets als 'the quest for perfection'(?)......well look no further, you've just found it!
|
24 okt 2015 12:02 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
+1 goed verwoord
|
24 okt 2015 12:32 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Strak en goed afgewogen antwoord!
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
24 okt 2015 14:34 |
|
|
has00016
Master MarinerAmsterdam / Brielle
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Goedenavond Hermen, Ik wilde je laten weten dat het bij ons goed is bevallen om het onderstel door een aanbevolen expert te laten nakijken en afstellen. Vandaar dacht ik dat je er wel benieuwd naar zou zijn. Mocht je live willen kijken, laat het dan maar weten.
Groet, Arnoud
|
24 okt 2015 22:46 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Arnoud dank voor het aanbod!
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
01 nov 2015 10:51 |
|
|
Mennoo
Haarlem
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Vraag Ik heb de rubbers van het onderstel voor ook vervangen, en ook het rubber waar de veerpoot door de wielkast gaat. Nu heb ik de schotel en ring en moer vervangen omdat deze de demontage niet overleeft heeft . Bij het monteren blijkt dat de veerpoot meedraait waardoor de moer niet verder of terug kan. Nu hebben sommige inserts een inbus op de top waarmee je de veerpoot kan tegenhouden, echter de Billsteins niet. Heeft iemand een suggestie hoe het meedraaien is te voorkomen? Of betekend dit dat de veerpoot/insurt niet meer goed is/stuk aangezien de andere kant het niet heeft. ???
_________________________________________ Porsche 3.2 1984 BMW 116 2011
|
07 maart 2016 11:02 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Je moet de veerpoot tegen houden door de grote plaat met inkeping vast te houden.
Dit kan met een hele grote waterpomptang, maar dan heb je wel wat onschuldige beschadigingen aan die plaat. Beter is het om een stuk gereedschap te maken waar je de plaat mee tegen houdt. Dat is de manier hoe het hoort.
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 maart 2016 14:08 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Is de specialist me voor terwijl ik t antwoord tik;-) een tang die makkelijk hiervoor werkt is een pijpentang die zichzelf klemt ipv een waterpomptang.
|
07 maart 2016 14:14 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Dan heb jij vast geen Snap-on waterpomptang
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 maart 2016 14:52 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
geen tip voor je wel benieuwd of je de schokbrekers ook hebt vervangen en welk type is toegepast..
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
11 maart 2016 7:23 |
|
|
Mennoo
Haarlem
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Interesse is ook goed hoor, bedankt voor de tips ! heb een haaksleutel aangeschaft nu hopen dat het goed gaat. Maandag komt de nieuwe set binnen. Heb gekozen voor de Billstein Sportlich strasse setup. Heb nu standaard Groen achter en ga dus naar geel voor de voorzijde alleen de inserts besteld. Naast de switch naar Elephant racing rubbers voor en achter en turbo stuurstangen moet het een strak geheel worden.
_________________________________________ Porsche 3.2 1984 BMW 116 2011
|
11 maart 2016 13:04 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Vandaag door DLD geknald met de 3.2. Veel harder dan 230 op de teller lukte me niet maar hij bleef perfect rechtuit sporen. Tot circa 180 leek het gewoon alsof ik in de DD 3-serie reed (je kent het wel, een hand aan het stuur enzo ). De upgrade was: Drie stuks voorin
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
|
28 jun 2016 20:46 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Dat is toch bijzonder...heb je dat echt gedaan? ik heb ook altijd dat zweverige (wel minder geworden na nieuw onderstel en nu banden niet meer nieuw zijn) als t richting 200 gaat. Volgens sommigen hoort dat bij de 3.2. Idd idee dat bij volle tank minder is. Zou t echt het verschil maken? Zo ja zijn het zandzakken van de gamma of zijn die van de praxis beter geschikt..
|
28 jun 2016 21:05 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: 911 3.2 onderstel upgrades
Zo gemakkelijk is het nu ook weer niet...een paar tips Neem allereerst ophoogzand, geen brekerzand. Het gaat vooral om de stabiliteit en ophoogzand biedt dat. Brekerzand verspreidt zich makkelijker en gaat tussen de kieren zitten. Beide wil je niet bij 200+; zeker in combinatie met spoorvorming. Neem Karwei zand, dat scheelt een hoop werk omdat het belangrijkste karwei, zand in de zakken, al gedaan is. Dan de tactiek; verdeel het zand gelijkmatig over de voorkant waarbij je rekening houdt met je andere belading. Balans is hier het toverwoord. Tot slot de uitvoering: rij twee keer 10km met wisselende snelheden. Controleer de ligging van het zand en verander dit zo nodig. Uiteindelijk gaven de zakken het beste resultaat in een stabiele zijligging halverwege het reservewiel. Maar dat is maatwerk waarbij ik geen garantie kan geven dat dit bij andere 3.2's ook werkt. Consulteer eerst je specialist alvorens hiermee aan de slag te gaan! De zandzakken heb ik bij terugkomst in NL in de buurt van Arnhem gedoneerd aan bewoners bij de Rijn, die waren hier erg blij mee en vroegen mij dit te delen met leden van dit forum. Het adres kan ik per PM geven.
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
|
28 jun 2016 22:13 |
|
|