Re: N3 banden onder een 3.2?
Dat is niet zo. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Porsche en de verschillende bandenfabrikanten daar glashard over liegen tegen de consument en er al jaren mee wegkomen.
Dat is niet zo. De N-codering geeft aan dat de band afwijkt van de standaard band. De N-codering komt er alleen op als Porsche wijzigingen in het standaard concept van de betreffende band noodzakelijk acht om tot een vrijgave te komen. Voorbeeld is de Michelin XWX die bijvoorbeeld voor de oudere 911 en 924 de goedkeuring van Porsche heeft. Deze band is in standaard uitvoering door Porsche vrijgegeven en derhalve is een N-codering overbodig.
Dat lijkt me interessant zo'n roadtest. Met ervaren chauffeurs en frisse wagens. De rubbersamenstelling hoeft niet specifiek anders te zijn, maar het zou kunnen. Ik ben nog nooit specifieke informatie tegengekomen waaruit de verschillen tussen de standaard en de N-gecodeerde versie van een bepaalde band naar voren komen. De N-codering zegt niets over enige eigenschap van de band, het duid alleen aan dat de band afwijkt van de standaard band en dat deze specifieke aanpassingen bedoeld/noodzakelijk zijn voor gebruik op een Porsche.
Misschien omdat die o.a. een hoog zink en fosfor gehalte heeft (al heeft daar wat variatie in gezeten door de jaren), iets waar vooral onze luchtgekoelde motoren behoefte aan hebben. Op een willekeurige fles motorolie kan ik dat allemaal zo 1-2-3 niet terugvinden. De prijzen varieren enorm inderdaad. In de USA heb ik het in de supermarkt zien staan aan minder dan $5 per quart (ongeveer een liter), al is dat inmiddels wel even geleden.
Ik kan en wil er niet mee experimenteren, Porsche heeft daar mensen voor die dat veel en veel beter kunnen dan ons allemaal bij elkaar. Mobil garandeerd Porsche dat haar producten de door Porsche gehanteerde onderhoudsintervallen aankunnen, die moeten natuurlijk zo lang mogelijk zijn want daar worden ze op afgerekend door de klant en pers (onderhoudskosten). Ik kan me goed voorstellen dat Porsche een eventuele garantieclaim naar Mobil doorschuift als bij een motorschade zou blijken dat het probleem door een gebrek van de motorolie veroorzaakt is. Als je dat voor Porsche kunt betekenen heb ik wel vertrouwen in je product. Ik gebruik zelfs in 356 en Volkswagen motoren niets anders.
Ik kan het nog anders zeggen, de buurman of een verre kennis zou vragen om de motorolie in z'n 993 voor hem te verversen, een ruilmotor voor een 993 kost 24117.73 euro inclusief BTW (of een hele nieuwe uit de doos 52212.44), zou je dan het risico nemen om hem een paar tientjes uit te sparen?
Ik begrijp, nee, -voel- zelfs wat je bedoeld....
Zo duidelijk kan dat verschil inderdaad zijn. Ik herrinner me klanten (bij een voormalig werkgever) die terugkwamen met een 993 en vroegen wat we in godsnaam met de wagen "uitgevroten" hadden omdat hij na de onderhouds beurt totaal anders reed. Er waren bij de beurt ook 2 achterbanden vervangen. Aanvankelijk dachten we dat ze gewoon nog wat vettig waren, maar bij nader inzien bleek dat we N2 achterbanden gemonteerd hadden terwijl de wagen voor nog N1 of N0 had. Voorbanden ook vervangen, dag en nacht verschil. Zwabberen was weg.
Een 993 is de ideale wagen om dit mee te ervaren, het is een superstrak sturende wagen met zo'n perfect afgestemde wielophanging dat dit soort zaken goed merkbaar zijn. Let wel, is de wagen moe, heeft hij een goede uitlijning nodig, zijn de draagarmrubbers al wat sponzig, moet hij eigenlijk weer eens goed uitgewogen worden, zit er een vreemde combinatie veren/dempers op die niet helemaal je-van-het zijn, dan kun je dat niet goedmaken met een N-codering. Het verschil is misschien veel moeilijker merkbaar.
Inderdaad, dat bedoel ik...
Er is nog meer, want bijvoorbeeld een Carrera 4 of een Turbo met vierwielaandrijving. In sommige gevallen zal Porsche de bandenfabrikant verzoeken om de afrolomtrekken van de voor en achterbanden op elkaar af te stemmen zodat de wieltoerentallen bij rechtuitrijden voor en achter gelijk zijn. Wijk ervan af en de viscokoppeling (koppeling tussen voor en achteras) krijgt continu toerenverschillen te verwerken, deze koppeling viel nooit binnen de garantie, misschien wel omdat niet te controleren viel op wat voor banden er was gereden, let wel: dit is een aanname, dat weet ik niet zeker.
Nog een illustratie, de snoepjes. Snoepjes zijn voor mij de wagens met niet te veel kilometers, nog helemaal fris en strak, bijvoorbeeld een fris gewassen 964 nog op originele 16" wielen, met de goede banden, de flaporen (spiegels) er nog op.. "PORSCHE" op de accu, dan verteld dat iets, dan staat er gewoon een "echte", onderhouden zoals het hoort. Zo willen we ze toch allemaal tegenkomen?
Zie ik een Varta met een halve fles Hema 10w40 ernaast, onduidelijke banden en een radio met bewegende dolfijntjes op het display dan krijg ik een beetje de kriebels van zo'n wagen.