Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 apr 2025 1:28

Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
N3 banden onder een 3.2? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: N3 banden onder een 3.2?
Ergo: gewoon banden met N codering monteren, kan van (levensbelang) zijn in grenssituaties. Een P wordt nu eenmaal ook weleens gebruikt om mee te sporten en juist als je dat normaal gesproken niet doet kan die stabiele wang je beperkte ervaring, reputatie (of erger) ondersteunen....

03 apr 2010 15:31
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Ik heb deze winter mijn 24 jaar oude onderstel maar eens flink onder handen (laten) nemen. Als ik dat niet had gedaan zou wel/geen N-code op mijn bandjes dan veel uitmaken in grenssituaties (bv. slecht wegdek, ochtenddauw, negatief camber, berg af, net buiten La Roche-en-Ardenne met een stel wielrenners om de hoek :mrgreen: , en de olie goed warm)? :drive:

NB. Hoeveel kms. (of hoe oud) hebben de schokdempers en rubbertjes van een gemiddelde 3.2 zo langzamerhand afgelegd?

03 apr 2010 20:05
Profiel
PorscheForum Junkie
's-Hertogenbosch
Goed punt, wat men niet ziet wordt vaak vergeten.... Mijn 3.2 krijgt eenzelfde "behandeling" binnenkort. Voor welke dempers heb je gekozen: Koni's, Bilstein of misschien een alternatief? En met welke reden? En...bij wie heb je de werkzaamheden laten uitvoeren?

03 apr 2010 22:06
Profiel
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
Gewoon doen! je zal heel goed het verschil merken en je hoeft er niet eens hard voor te rijden. verder gewoon een stuk stabieler ook bij rustig rijden op snelweg en minder last van zijwind.
ben erg benieuwd naar je ervaring als ze er om liggen.

03 apr 2010 22:17
Profiel
PorscheForum Junkie
's-Hertogenbosch
Dat zal ik je zeker laten weten. Eerst volgende week zaterdag voor de jaarbeurt naar Paul Geeris en zal dit onderwerp ook bij hem ter sprake brengen (heeft m'n 3.2 al jaren in onderhoud).

03 apr 2010 22:29
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Wimpie67 schreef:
... Voor welke dempers heb je gekozen: Koni's, Bilstein of misschien een alternatief? En met welke reden? En...bij wie heb je de werkzaamheden laten uitvoeren?

Zweten/lekken van 1 of meerdere dempers bij laatste APK + raar piepje van kapot rubbertje oid. sinds vlot tochtje door Ardennen. :drive:
Ik ben nogal voor origineel en heb als optie oa. M474: Sportstossdämpfer Bilstein. Dus nu weer hetzelfde gekozen.
Voor Bilstein P36-0115 en achter Bilstein B46-0975 (zie link hieronder)
http://www.renntech.info/index.php?cPat ... df4567754d

Heb tegelijkertijd nwe. rubbers, reactiestangen en spoorstangset van 930 (=Turbo) er in laten schroeven.

Laten doen in november bij Renntech; lekker dichtbij voor mij. Daarna er helaas nog niet veel mee gereden door sneeuw en pekel.

04 apr 2010 8:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
wolf schreef:
met of zonder N zijn dezelfde banden hoor.

Dat is niet zo. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Porsche en de verschillende bandenfabrikanten daar glashard over liegen tegen de consument en er al jaren mee wegkomen.

wolf schreef:
dus jij denkt dat pirelli speciaal voor wat oude porsches een band ontwerpt?
n wil alleen zeggen dat pag de band ok vindt.

Dat is niet zo. De N-codering geeft aan dat de band afwijkt van de standaard band. De N-codering komt er alleen op als Porsche wijzigingen in het standaard concept van de betreffende band noodzakelijk acht om tot een vrijgave te komen. Voorbeeld is de Michelin XWX die bijvoorbeeld voor de oudere 911 en 924 de goedkeuring van Porsche heeft. Deze band is in standaard uitvoering door Porsche vrijgegeven en derhalve is een N-codering overbodig.

Hansv schreef:
Ik heb me dat ook wel vaker afgevraagd of fabrikanten die een band met én zonder N-codering aanbieden daarvoor ook echt een aparte productierun draaien. Zou wel eens leuk zijn om twee op de N-spec na identieke banden door te zagen en de rubbersmenstelling te laten analyseren. Of een onafhankelijke roadtest met twee verder gelijke setjes.

Dat lijkt me interessant zo'n roadtest. Met ervaren chauffeurs en frisse wagens. De rubbersamenstelling hoeft niet specifiek anders te zijn, maar het zou kunnen. Ik ben nog nooit specifieke informatie tegengekomen waaruit de verschillen tussen de standaard en de N-gecodeerde versie van een bepaalde band naar voren komen. De N-codering zegt niets over enige eigenschap van de band, het duid alleen aan dat de band afwijkt van de standaard band en dat deze specifieke aanpassingen bedoeld/noodzakelijk zijn voor gebruik op een Porsche.

Joannes schreef:
Zo schrijft men bij Porsche voor alleen maar Mobil 1 0W40 olie te gebruiken.

Misschien omdat die o.a. een hoog zink en fosfor gehalte heeft (al heeft daar wat variatie in gezeten door de jaren), iets waar vooral onze luchtgekoelde motoren behoefte aan hebben. Op een willekeurige fles motorolie kan ik dat allemaal zo 1-2-3 niet terugvinden. De prijzen varieren enorm inderdaad. In de USA heb ik het in de supermarkt zien staan aan minder dan $5 per quart (ongeveer een liter), al is dat inmiddels wel even geleden.

Ik kan en wil er niet mee experimenteren, Porsche heeft daar mensen voor die dat veel en veel beter kunnen dan ons allemaal bij elkaar. Mobil garandeerd Porsche dat haar producten de door Porsche gehanteerde onderhoudsintervallen aankunnen, die moeten natuurlijk zo lang mogelijk zijn want daar worden ze op afgerekend door de klant en pers (onderhoudskosten). Ik kan me goed voorstellen dat Porsche een eventuele garantieclaim naar Mobil doorschuift als bij een motorschade zou blijken dat het probleem door een gebrek van de motorolie veroorzaakt is. Als je dat voor Porsche kunt betekenen heb ik wel vertrouwen in je product. Ik gebruik zelfs in 356 en Volkswagen motoren niets anders.

Ik kan het nog anders zeggen, de buurman of een verre kennis zou vragen om de motorolie in z'n 993 voor hem te verversen, een ruilmotor voor een 993 kost 24117.73 euro inclusief BTW (of een hele nieuwe uit de doos 52212.44), zou je dan het risico nemen om hem een paar tientjes uit te sparen?

Peter 993 schreef:
Eens was Porsche zo mooi, bijna magisch merk. Nu kieperen mensen internet olie en banden erin en erom.........

Ik begrijp, nee, -voel- zelfs wat je bedoeld....

mckok schreef:
Heb het zelf een keer banden gemonteerd op mijn auto zonder N codering.
Het is gewoon eng om er mee te rijden zeker boven de 140, erg zwabberen achter en een onbetrouwbaar gevoel tijdens het rijden en later met N codering was het wegligging weer zoals het hoort

Zo duidelijk kan dat verschil inderdaad zijn. Ik herrinner me klanten (bij een voormalig werkgever) die terugkwamen met een 993 en vroegen wat we in godsnaam met de wagen "uitgevroten" hadden omdat hij na de onderhouds beurt totaal anders reed. Er waren bij de beurt ook 2 achterbanden vervangen. Aanvankelijk dachten we dat ze gewoon nog wat vettig waren, maar bij nader inzien bleek dat we N2 achterbanden gemonteerd hadden terwijl de wagen voor nog N1 of N0 had. Voorbanden ook vervangen, dag en nacht verschil. Zwabberen was weg.

Een 993 is de ideale wagen om dit mee te ervaren, het is een superstrak sturende wagen met zo'n perfect afgestemde wielophanging dat dit soort zaken goed merkbaar zijn. Let wel, is de wagen moe, heeft hij een goede uitlijning nodig, zijn de draagarmrubbers al wat sponzig, moet hij eigenlijk weer eens goed uitgewogen worden, zit er een vreemde combinatie veren/dempers op die niet helemaal je-van-het zijn, dan kun je dat niet goedmaken met een N-codering. Het verschil is misschien veel moeilijker merkbaar.

Airhead schreef:
Ik heb deze winter mijn 24 jaar oude onderstel maar eens flink onder handen (laten) nemen. Als ik dat niet had gedaan zou wel/geen N-code op mijn bandjes dan veel uitmaken in grenssituaties

NB. Hoeveel kms. (of hoe oud) hebben de schokdempers en rubbertjes van een gemiddelde 3.2 zo langzamerhand afgelegd?

Inderdaad, dat bedoel ik...

Er is nog meer, want bijvoorbeeld een Carrera 4 of een Turbo met vierwielaandrijving. In sommige gevallen zal Porsche de bandenfabrikant verzoeken om de afrolomtrekken van de voor en achterbanden op elkaar af te stemmen zodat de wieltoerentallen bij rechtuitrijden voor en achter gelijk zijn. Wijk ervan af en de viscokoppeling (koppeling tussen voor en achteras) krijgt continu toerenverschillen te verwerken, deze koppeling viel nooit binnen de garantie, misschien wel omdat niet te controleren viel op wat voor banden er was gereden, let wel: dit is een aanname, dat weet ik niet zeker.

Nog een illustratie, de snoepjes. Snoepjes zijn voor mij de wagens met niet te veel kilometers, nog helemaal fris en strak, bijvoorbeeld een fris gewassen 964 nog op originele 16" wielen, met de goede banden, de flaporen (spiegels) er nog op.. "PORSCHE" op de accu, dan verteld dat iets, dan staat er gewoon een "echte", onderhouden zoals het hoort. Zo willen we ze toch allemaal tegenkomen?

Zie ik een Varta met een halve fles Hema 10w40 ernaast, onduidelijke banden en een radio met bewegende dolfijntjes op het display dan krijg ik een beetje de kriebels van zo'n wagen.

Laatst bijgewerkt door Karrera op 04 apr 2010 15:20, in totaal 1 keer bewerkt.

04 apr 2010 14:50
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Dat laatste begrijp ik wel, maar doet afbreuk aan je eerdere betoog.

04 apr 2010 15:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
De Varta bedoel je?

04 apr 2010 15:22
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Je eerdere argumenten zijn goed, maar je laatste zin beval inderdaad een aantal gekleurde (subjectieve) elementen. Zo kan een Varta of Bosch accu prima voldoen, en zijn diverse after-market audio-oplossingen heus oké. Echter deze zijn in veel mindere mate/ in het geheel niet van invloed op het rijgedrag dan ophanging/ banden.

Bij een setje velours-dobbelstenen aan de achteruitkijk-spiegel trek ik ook een wenkbrauw op, maar dan kan de wagen nog steeds prima rijgedrag vertonen.

04 apr 2010 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
Dat is mooi gezegd en ben ik het geheel mee eens, dat laatste was meer een persoonlijke zaak inderdaad en raakt slechts heel licht tot niet aan de behandelde materie.

04 apr 2010 16:19
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Karrera schreef:
Zie ik een Varta met een halve fles Hema 10w40 ernaast, onduidelijke banden en een radio met bewegende dolfijntjes op het display dan krijg ik een beetje de kriebels van zo'n wagen.

Precies, dat is nu exact waar het om gaat........ :cheers: :cheers:

04 apr 2010 16:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Interessant. Jij zegt dus dat voor Porsche specifieke, van de standaard afwijkende, banden gefabriceerd worden. Ook nog steeds P6 en 7000 `pirelliis voor de oudjes. I wonder :roll:

04 apr 2010 18:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
wolf schreef:
Interessant. Jij zegt dus dat voor Porsche specifieke, van de standaard afwijkende, banden gefabriceerd worden. Ook nog steeds P6 en 7000 `pirelliis voor de oudjes. I wonder :roll:

Klopt, de P6000 N1 staat keurig vermeld in de huidige fabrieksaanbevelingen. Toevallig vorige maand een vers setje van zien langskomen voor een '76er 911. De N1 heeft overigens een W snelheidsindex vs. een V-index voor de standaard band.

Ik waardeer het wel dat Porsche zo ver gaat om ons ook van informatie voor de oudere modellen te voorzien en er voor te zorgen dat er goed materiaal te koop is.

04 apr 2010 20:07
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Dus een paar honderd bandjes specifiek naar P normen laten maken. Voor wat ouwe hokken. Mooi hoor.
Hoe zeker ben je? Staat er iets op papier?

04 apr 2010 20:30
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Was van mening dat Porsche voor de 'oudere' types Michelin prefereert.

04 apr 2010 20:31
Profiel
PorscheForum Junkie
's-Hertogenbosch
Vorig jaar een simpel boerenverstandtestje gedaan. Mijn 3.2 met P6000 zónder N codering stond naast een 3.2 met P6000 mét N codering. Beide 16", zelfde bandenmaat. Door simpelweg een paar keer tegen de zijkanten van beide auto's te duwen en te kijken welke auto het snelste tot rust kwam werd mij al snel duidelijk dat een band met N codering een véél stabielere wang heeft. Dit geldt overigens met name voor de achterzijde. Aan de voorzijde zag ik minder verschil.

Dit simpele testje heeft mij beseft wat het al dan niet hebben van een N codering kan betekenen tijdens het rijden.

04 apr 2010 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
wolf schreef:
Dus een paar honderd bandjes specifiek naar P normen laten maken. Voor wat ouwe hokken. Mooi hoor.
Hoe zeker ben je? Staat er iets op papier?

Dat vind ik ook mooi. Als ik zo in de catalogus van Pirelli kijk zie ik zoveel verschillende banden en ook echt incourante modellen/maten dat het erop lijkt dat Pirelli en collega's de productieprocessen goed op orde hebben om zoveel verschillende banden aan te kunnen bieden/produceren, en dat omschakelingen/wisselingen van de ene band naar de andere voor hen dagelijkse kost moet zijn, een modelletje meer of minder maakt dan toch ook niet zoveel meer uit. Ze maken tenslotte ook dezelfde band vaak met verschillende snelheidsindexen, dit is toch niet veel anders? Niet dat ik reden heb om eraan te twijfelen.

Hier staat e.e.a. op "elektronisch" papier: http://www.porsche.com/filestore.aspx/default.pdf?pool=germany&type=download&id=porscheservice-information-summertires-classic&lang=none&filetype=default , gezien de bron heb ik weinig reden om eraan te twijfelen. En verder de folder over N-coderingen die her en der op dit forum te vinden is, van dezelfde bron.

Laatst bijgewerkt door Karrera op 04 apr 2010 21:05, in totaal 1 keer bewerkt.

04 apr 2010 20:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Niederlande
turbocruiser schreef:
Was van mening dat Porsche voor de 'oudere' types Michelin prefereert.

Qua aanbevelingen/vrijgaven hangt Porsche niet echt aan een specifiek merk lijkt het, dat documentje in de vorige post laat dat wat zien. Dat lijstje is overigens alleen voor wat Porsche klassiekers en youngtimers noemt.

04 apr 2010 21:02
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
aardige lijst, die pdf, maar ik wil bewijs dat een N band verschilt van een idem non-N band.

04 apr 2010 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
wolf schreef:
aardige lijst, die pdf, maar ik wil bewijs dat een N band verschilt van een idem non-N band.

Ik denk dat je dan contact op moet nemen met een gerenommeerde bandenfabrikant. Al zullen die de zaak natuurlijk ook belazeren. Dan zul je een inside bezoekje moeten regelen. Kan je meteen vragen naar de verschillen tussen H en V banden, die zijn misschien ook wel nep, ik zie geen uiterlijk verschil :wink: :wink:

Kortom daar kom je alleen achter door zelf te meten.....

04 apr 2010 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Ha, die Gummers;

Maarreh; Porsche is pas ergens in de tachtiger jaren met de N-codering begonnen. Dat zou impliceren dat voor een auto van vóór die tijd het in principe niets uitgemaakt zou hebben. Voorbeeld; als je een '79 SC met 16" rijdt, dan is die van oorsprong niet op N-banden geleverd. Ik kan me ook niet voorstellen dat 2010-banden in de juiste maat zonder N-codering slechter zouden zijn dan 1979'ers zonder de befaamde letter. Wat is wijsheid....

04 apr 2010 23:42
Profiel
PorscheForum Junkie
's-Hertogenbosch
Wijsheid is om geen risico te nemen.

Mijn hierboven beschreven simpele doch doeltreffende test heeft aangetoond dat er wel degelijk verschillen zijn in de stabiliteit van de bandwang. Dat mag je natuurlijk negeren, ik vind 't alleen onverstandig om dat te doen... Voor een paar centen extra heb je een fijner sturende en veiliger 911 (zeker de oudere typen met 15" en 16").

05 apr 2010 8:54
Profiel
997 S
Loosdrecht
Wie kan er een goede reden (behalve misschien die paar tientjes prijsverschil, if so) noemen om banden ZONDER N-codering te nemen :?:

05 apr 2010 10:41
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ik heb er een hekel aan om genaaid te worden.

05 apr 2010 11:15
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende