| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Onderstel 911 '68 soft window http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=10122 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 13:57 ] |
Berichttitel: | Onderstel 911 '68 soft window |
Hallo, ik ben nieuw hier en heb wat vragen over de 911 uit '68 het is de eerste oude 911 waar we in rijden en het probleem is hetvolgende; Hij ligt als een dwijl op de weg, stuur staat niet helemaal recht,... Nu weet ik dat ik het niet kan vergelijken met een nieuwere Porsche maar het moet beter kunnen. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om de schokbrekers te vervangen, maar ik wil geen gele koni's oid , dat vind ik te stug. De 911 gaat waarschijnlijk vertrekken naar een zonnig oord en ik wil daar gewoon zonder al te veel problemen rond gaan toeren, en af en toe ik daar ook stoffige bergeweggetjes tegen komen met kuilen,..... wat te doen? En hoe zit het met stabi rubbers e.d? Wat zijn de opties? Groeten Bas |
Auteur: | rob964.c4 [ 29 aug 2006 14:05 ] |
Berichttitel: | |
de bandenspanning al gecontroleerd de leeftijd van de banden stuur scheef dan zeker laten uitlijen dat scheelt een hoop weet ik uit ervaring. daarna pas kijken naar schokbrekers, robert |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 14:08 ] |
Berichttitel: | |
het stuur kan ook gewoon scheef gemonteerd zijn. Auto rijden, met de wielen recht wegzetten, stuur los halen en weer recht terugplaatsen. wellicht staat het stuur dan recht. |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 14:09 ] |
Berichttitel: | |
enig idee wat de banden spanning moet zijn? 2.2 ofzo? |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 14:11 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
hij rijdt redelijk rechtdoor als het stuur schuin staat,... Uitlijnen dus! |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 14:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
of ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet. Als je stuur scheef staat rijdt hij ook rechtdoor als het stuur scheef staat. Ik bedoel alleen te zeggen dat ook gewoon je stuur scheef op de stuurkolom kan zijn geschroefd. Als dat zo is kan je hem 100 keer laten uitlijnen maar dan blijft hij rechtdoor rijden als je het stuur steef (mod by mezelf - ik bedoel dus '[i]scheef')[/i] hebt... Uitlijnen is pas nodig als je auto niet rechtdoor rijdt als je het stuur los laat... toch? |
Auteur: | 911-lover [ 29 aug 2006 14:48 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Eerst begreepik het , maar nu ook niet meer hoor. Wat heeft die scheve (of is het steve) schuur ermee te maken |
Auteur: | rob964.c4 [ 29 aug 2006 14:48 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
nee dat hoeft niet als beide wielen teveel naar binnen staan (ik dacht toe spoor)rijdt de auto wel recht uit maar moet toch uit gelijnd worden. robert |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 14:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
off topic. Zit in twee schermen te werken. In het ene te forummen, in het andere het bestek van mijn nieuwe huis te maken (zat net de garage en de schuur te beschrijven ). Als je dan ook nog eens dochter hebt die Stephanie (in de wandelgangen Steef) heet, wordt het stuur scheef al snel het schuur steef... |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2006 14:54 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
rare conclusie maar uitlijnen is altijd goed als je onderdelen etc. gaat vervangen, doe dat dan eerst en het uitlijnen als laatst als je geen gele koni's wil, neem je rode check de rubbers waar de draagarmen in gemonteerd zitten die zijn 99% zeker vergriept en hebben minstens evenveel invloed op het rij-gedrag van de auto als schokdempers stabi rubbers vervangen kan om de zelfde redenen ook geen kwaad, hoewel ik betwijfel of je daar echt veel van zou merken in rij-gedrag |
Auteur: | 911-lover [ 29 aug 2006 14:55 ] |
Berichttitel: | |
Ik moest het gewoon plaatsen. Ik heb het twee keer moeten lezen van het lachen omdat het er zo grappig uitzag. Deed me denken aan: She sells seeshells at the seeshore -Koen die ook wel eens meer typefouten maakt- |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2006 14:59 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
niet per sé als de afgestelde lengte van de stuurstangen links en rechts niet gelijk is, staat je stuur bij rechtuit rijden scheef kan je oplossen door het stuur opnieuw recht te monteren, maar dan heb je links en rechts niet meer evenveel stuuruitslag kan je 't nog volgen? |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 15:05 ] |
Berichttitel: | |
yep. dank. maar als dat het is, los je dat toch niet op met uitlijnen? |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2006 15:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
juist wel uitlijnen (de sporing ten minste) is het verstellen van de lengte van de stuurarmen |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 15:08 ] |
Berichttitel: | |
zo te zien heb ik een behoorlijke discussie opgang gebracht! ik ga uit van de theorie dat als een stuur scheef staat hij uitgelijnd kan/moet worden.... Want het stuur kan je losmaken, stukje verzetten en dan weer monteren maar gaat dit met kleine vertandingen?, of zijn dat grote stukken ? Ben ik duidelijk??! Ik had namelijk ooit een oudje waarbij het stuur ook scheef stond en als ik het stuur losmaakte en recht wilde monteren hij de andere kant scheef op stond. .... het midden kon ik dus niet vinden met het verzetten van het stuur,..... |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 15:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
ik begrijp je probleem. maar zonder airbag is het een klusje van 5 minuten dat je zelf kan. Wat ik bedoelde is om dat eerst even te proberen voordat je de boel gaat lopen uitlijnen etc. Mocht het dat zijn, spaar je je iig het uitlijnen uit. Lijkt me l*llig als je hem laat uitlijnen, betaalt, auto rijdt nog steeds perfect recht, alleen staat het stuur nog steeds scheef. Je brengt hem naar je specialist, die schroeft je stuur los en zet het recht en zegt: voila, dat is dan één uur werk a 55 euro. Katsjing! ("sorry meneer, wij factureren niet minder dan één uur...") Maar het is jouw auto en wie betaalt, bepaalt... |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2006 15:14 ] |
Berichttitel: | |
idd kleine vertandingen en ja, het kan zijn dat je het stuur net niet helemaal in het midden krijgt (dat kan je dan alleen nog afstellen met uitlijnen) je kan 't eenvoudig checken of je moet uitlijnen of je stuur moet hermonteren zet de auto met de voorwielen recht uit (je stuur staat nu scheef) kijk of je je stuur evenveel naar links als naar rechts kan draaien (is iets in de buurt van de anderhalve slag) is links/rechts (ongeveer) gelijk, hermonteer dan je stuur is links/rechts verschillend, dan uitlijnen |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 15:18 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
aha. dat wist ik niet. sorry voor het vervuilen van een technisch topic... |
Auteur: | anton964 [ 29 aug 2006 15:18 ] |
Berichttitel: | |
weet je wat je moet doen.je auto naar een porsche garage of specialist brengen!vertellen wat er op doet en als je hem weer ophaalt rijd hij weer als een nieuwe! anton964 |
Auteur: | Jeroen914 [ 29 aug 2006 15:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
hoezo? is toch gewoon on-topic? |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 15:24 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
met domme vragen over uitlijnen... heb me echt nooit gerealiseerd dat uitlijnen zo ging. vond het al heel wat dat ik wist wanneer een auto gebalanceerd moest worden en wanneer uitgelijnd (bij benadering)... |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 15:25 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
toch ga ik voor uitlijnen en vervangen van de dempers, was volgens Gijs nog niet gedaan. Alles in 1 keer. |
Auteur: | horn [ 29 aug 2006 15:26 ] |
Berichttitel: | |
succes! |
Auteur: | 911softwindow [ 29 aug 2006 15:29 ] |
Berichttitel: | |
ik wil niet dat het eindeloos gebeuren gaat worden,... sleutelen,... garage in en uit,...wil gewoon dat ie het goed doet en als het dan wat geld kost en hij in 1 keer goed is vind ik dat geen probleem. |
Auteur: | Black Betty [ 29 aug 2006 15:39 ] |
Berichttitel: | |
Eeehhh... Ik wil je niet bang maken ofzo, maar een vriend van me had exact hetzelfde probleem met zijn 912 softwindow Targa. Niets hielp om die auto 'stijver' te krijgen. Toen bleek -en ik ben niet technisch dus ik weet niet of ik dit goed vertel- dat de puntlassen aan de achterzijde waren losgescheurd waardoor de carrosserie kon 'werken'. De reparatie/restauratie hiervan heeft nogal wat bloed, zweet en tranen gekost, om nog maar te zwijgen van de nodige euries... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |