| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

wat gebeurd er met uitlijnen
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=10124
Pagina 1 van 1

Auteur:  rob964.c4 [ 29 aug 2006 15:50 ]
Berichttitel:  wat gebeurd er met uitlijnen

Wheel alignment is the proper adjustment of ALL the interrelated suspension angles. In alignment terminology, these adjustment angles are called caster, camber, toe-in, steering axis inclination (SAI), vehicle ride height and toe-out on turns.

Camber: the inward or outward tilt of the wheel measured from top to bottom. Camber is adjusted to prevent excessive tire wear and to enhance straight ahead stability. It is measured in degrees and has several methods of adjustment.
Afbeelding

Toe: is the difference in the distance measured on any axle between the leading edges and trailing edges of the wheel and tire assemblies at spindle height. This is the most critical tire wearing angle. The angle formed by a horizontal line through the plane of one wheel versus a centerline is called the individual toe.

Individual Toe: When a horizontal line is drawn through the plane of each wheel, and they intersect in front of the wheels, this is called toe-in or positive (+0 toe. When they intersect behind the wheels, this is called toe-out, or negative (-) toe.

Afbeelding

Caster: forward or rearward tilt of the steering knuckle pivot points, is also called the steering axis. Caster is measured in degrees, from the steering axis to vertical, as viewed from the side. It is computed in degrees by looking at the camber change of each wheel through a specified steer. There are three types of caster settings.

Positive caster angle is when the top of the steering axis it tilted rearward. Negative caster angle is when the top of the steering axis is tilted forward. Negative caster can cause difficulty in returning out of a turn and wandering & weaving at high speeds. If the vehicle has unequal caster, it can cause the vehicle to pull from side to side. And zero degree caster is when the top of the steering axis is exactly vertical.

Afbeelding

Set-Back: Front wheel set-back is the angle formed between the geometric centerline and a line perpendicular to the front axle. It is measured in degrees. Excessive set-back is normally created by frame or chassis errors. These errors are brought about in most cases by front end collision and in some cases by a manufacturing tolerance error. On cars designed with engine cradles, the cradle placement will affect set-back. If the cradle isn't square with the chassis, it must be straightened.

Set-back, if extreme, could bring about adverse handling effects, along with incorrect alignment measurement if overlooked. This may cause the vehicle to lead to the side where set-back exists; also a pull during braking can occur. On FWD vehicles it can also cause increased torque steer.
Afbeelding

Thrust Angle: is the angle formed by the thrust line and the geometric centerline. The geometric centerline is a line drawn between the mid-point of the front axle and the mid-point of the rear axle.

When toe is off on either of the rear wheels, it creates a thrust angle that causes rear axle steer. The thrust line dictates the position of the front wheels when driving straight ahead. It is therefore the most accurate reference when measuring or adjusting the front wheels.

Inspection of the tires can help in diagnosing some wheel alignment failures. The tire wear patterns associated with improper alignment include single shoulder wear, cupping and feather edging.
Afbeelding


that's all,

robert

Auteur:  Double G [ 29 aug 2006 19:16 ]
Berichttitel: 

En dankzij babelfish hier de nederlandse versie:
Babelfish schreef:
De groepering van het wiel is de juiste aanpassing van ALLE met elkaar verbonden opschortingshoeken. In groeperingsterminologie, worden deze aanpassingshoeken genoemd gietmachine, welving, teen-binnen, het sturen asneiging (SAI), de hoogte van de voertuigrit en teen-uit op draaien. Welving: de binnenkomende of uitgaande schuine stand van het van boven tot onder gemeten wiel. De welving wordt aangepast om bovenmatige bandslijtage te verhinderen en rechte stabiliteit vooruit te verbeteren. Het wordt gemeten in graden en heeft verscheidene methodes van aanpassing. Teen: is het verschil in de afstand die op om het even welke as tussen de voorranden en slepende randen van de wiel en bandassemblage wordt gemeten bij ashoogte. Dit is de kritiekste band die hoek draagt. De hoek die door een horizontale lijn door het vliegtuig van één wiel tegenover een as wordt gevormd wordt geroepen de individuele teen. Individuele Teen: Wanneer een horizontale lijn door het vliegtuig van elk wiel wordt getrokken, en zij voor de wielen snijden, wordt dit geroepen teen-binnen of positief (+ 0 teen. Wanneer zij achter de wielen snijden, wordt dit teen-uit geroepen, of negatieve () teen. Gietmachine: de voorwaartse of achterwaartse schuine stand van de de spilpunten van het leidingsgewricht, wordt ook genoemd de leidingsas. De gietmachine wordt gemeten in graden, van de leidingsas aan verticaal, zoals die van de kant wordt bekeken. Het wordt gegevens verwerkt in graden door de welvingsverandering van elk wiel door een gespecificeerde jonge os te bekijken. Er zijn drie types van gietmachinemontages. De positieve gietmachinehoek is wanneer de bovenkant van de leidingsas het achterwaarts overhelde. De negatieve gietmachinehoek is wanneer de bovenkant van de leidingsas vooruit overgeheld is. De negatieve gietmachine kan moeilijkheid in het terugkeren uit een draai en het wandelen & het weven bij hoge snelheden veroorzaken. Als het voertuig ongelijke gietmachine heeft, kan het het voertuig veroorzaken om van kant aan kant te trekken. En nul graadgietmachine is wanneer de bovenkant van de leidingsas precies verticaal is. Tegenslag: De voor wieltegenslag is de hoek die tussen de geometrische as en een lijnloodlijn aan de vooras wordt gevormd. Het wordt gemeten in graden. De bovenmatige tegenslag wordt normaal gecreeerd door kader of chassisfouten. Deze fouten worden bewerkstelligd in de meeste gevallen door vooreindbotsing en in sommige gevallen door een fout van de productietolerantie. Op auto's die met motorwiegen worden ontworpen, zal de wiegplaatsing tegenslag beïnvloeden. Als de wieg niet vierkant met de chassis is, moet het worden rechtgemaakt. De tegenslag, als uiterste, kon ongunstige behandelende gevolgen, samen met onjuiste groeperingsmeting bewerkstelligen indien overzien. Dit kan het voertuig veroorzaken om tot de kant te leiden waar tegenslag bestaat; ook kan een trekkracht tijdens het remmen voorkomen. Op FWD voertuigen kan het verhoogde torsiejonge os ook veroorzaken. De Hoek van de duw: is de hoek die door de duwlijn en de geometrische as wordt gevormd. De geometrische as is een lijn die tussen het middelpunt van de vooras en het middelpunt van de achteras wordt getrokken. Wanneer de teen weg op één van beiden van de achterwielen is, leidt het tot een duwhoek die achterasjonge os veroorzaakt. De duwlijn dicteert de positie van de voorwielen wanneer rechtstreeks vooruit het drijven. Het is daarom de nauwkeurigste verwijzing wanneer het meten van of het aanpassen van de voorwielen. De inspectie van de banden kan in het diagnostiseren van sommige mislukkingen van de wielgroepering helpen. De patronen van de bandslijtage verbonden aan ongepaste groepering omvatten het enige schouderslijtage, tot een kom vormen en veer scherpen.


:lol: :wink:

Auteur:  rob964.c4 [ 29 aug 2006 19:19 ]
Berichttitel: 

:lol: 8) :lol:


robert

Auteur:  ingo [ 29 aug 2006 22:20 ]
Berichttitel: 

ok, snap het helemaal, maar... ...een achterasjonge os??? ;-)

Auteur:  bert964c4 [ 29 aug 2006 22:26 ]
Berichttitel: 

Mooi verhaal, maaruhhhh wat moek dear nou mea :roll: :roll: :roll: :wink:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/