als de auto hoofdzakelijk voor circuit is zou ik het volgende aanraden
23mm torsies voor en 31mm achter
zowel voor als achter verstelbare 22mm stabi's van Tarett (
www.tarett.com)
dat zijn de zelfde stabi's die Elephant racing verkoopt (Tarett en Elephant werken veel samen, Tarett verkoopt ook al het spul dat Elephant maakt)
Chuck van Elephant is geen onaardige kerel, maar persoonlijk vond ik het prettiger om met Ira van Tarret zaken te doen...
Als je serieus wil sturen kan je niet zonder verstelbare stabi's
Stabi's zijn er hoofdzakelijk om het overhellen te verminderen, maar je kan er ook heel precies de mate van onder en overstuur van de auto bepalen.
om een idee te geven van het effect van verstelbare stabi's: je kan een 911 daarmee (als je zou willen) net zo onderstuurd krijgen als een voorwiel aangedreven auto
Voor moet je het e.e.a. aanpassen om ze te monteren, want daar loopt de stabi door het chassis heen, zoals bij de vroege modellen en niet onder de auto
Achter schroef je het spul er zo op
Alles bij elkaar ben je wel wat centen kwijt, maar je gaat je auto dan ook niet meer terug kennen in vergelijking met de dweil waar je nou in rijdt
Als je 't kan lijden, zijn de stabi's van SmartRacing nog iets mooier, maar niet per sé beter (wel heb je dan de mogelijkheid om later dikkere stabi's te kiezen zonder dat je alles opnieuw moet kopen)
De teflon bussen in je wielophanging moet je lekker in de brand steken
Ik had zelf de polybronze bussen van Elephant en die werken goed, maar als ik weer een 911je zou bouwen, dan gingen er lagers in (heb ik voor de 914 nu ook klaar liggen)
Voor voor zijn er binnen kort als het goed is weer naaldlagers te krijgen (heel misschien heeft Tarett nog een verdwaald setje op voorraad)
Voor achter heeft WEVO (
www.wevo.com) de ultieme veerplaat (fatsoenlijk verstelbaar en met kogellagers ipv rubber of kunststof troep)
Ook weer niet goedkoop, maar is relatief goed te doen en de centen meer dan waard (spul van Wevo is eigenlijk te mooi om onder je auto te schroeven
)
De veerplaten staan geloof ik niet op de site van Wevo, maar je moet Hayden maar eens een mailtje sturen voor wat info
In je lijstje zeg je dat je je auto extreem verlaagd hebt en een eigen fabrikaat bumpsteer kit hebt (laat eens weten wat, ik ben wel benieuwd)
Om te beginnen je auto fijn weer wat hoger zetten
Extreem verlagen ziet er misschien wel "racey" uit, maar je vern##kt er de geometrie van de wielophanging mee
Als je 'm echt laag wil zetten, zal je de (voor) veerpoten voor moeten aanpassen (fusee omhoog verplaatsen). Hierdoor maak je het bumpsteer effect weer erger en zal je daarvoor ook een andere oplossing moeten zoeken (fusee armen verbuigen of een speciale bumpsteer kit)
Ben je dat allemaal niet van plan, zet je auto dan gewoon een paar tandjes hoger. Stuurt het vele malen beter
Verder zeg je dat je 993 turbo schijven hebt gemonteerd met 964 klauwen
Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt...
(993tt schijven zijn volgens mij veel te groot om in 964 klauwen te passen)
Ik durf te wedden dat 't stuiteren met stuggere veren minder wordt als wat je auto nu doet.
De dempers zijn veel te hard voor de standaard veren
De standaard veer is te zwak om de stugge demper weer goed uit te laten veren waardoor 'ie echt gaat stuiteren. Als je daar dan ook nog eens de extreme verlaging bij telt, dan rijdt je vrijwel constant op de einde van je veerweg (dus helemaal geen vering)
Als je de puntjes op de "i" wil zetten kan je na alle aanpassingen je Bilsteins laten "re-valven" naar de exacte specificaties van je auto (veren, stabi's en de uitweeg resultaten)
Ik weet niet of je ver uit de buurt zit, maar als je het leuk vindt kan je altijd langs komen om een potje te OH-en
Ik heb zelf o.a. de stabi's en naaldlagers voor de voorwielophanging en nog meer van die rommel liggen voor m'n 914 (voorwielophanging is het zelfde als van een 911) als je het een keer wil bekijken...