Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 13:58

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
ABS 993 werkt niet 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht ABS 993 werkt niet
Vorige week de Precision training gevolgd op Zandvoort, hele leuke dag gehad, 's ochtends lekker knallen met droog zonnig weer, 's middags flink bijgeleerd in de regen (Audi S bocht is errug glad!).

Bij de verschillende oefeningen bleek dat mijn ABS niet of in ieder geval niet goed werkt.
Bij stevig remmen blokkeert het rechter voorwiel heel vlot en ook het linker blijft niet altijd draaien.

Iemand hier ervaring mee?

Heb het al eens bij PCG laten controleren, en de wielsensoren werken goed, er is geen storing uit te lezen, en het ABS lampje gaat nooit branden (hij doet het overigens wel hoor, dat lampje). Tijdens een kort testritje (geen hoge snelheden natuurlijk) vond de monteur dat het goed leek te werken.

Wil het van de zomer eens bij Renntech laten controleren (incl. testen met een paar oude voorbanden), maar als iemand ooit hetzelfde heeft gehad ben ik benieuwd naar de oorzaak toentertijd.

18 mei 2007 9:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Het is altijd handig om te vermelden of je wel de originele bandendiameter gemonteerd hebt. Een klein verschil daar en je ABS kan al gaan flippen.
(Goed, lijkt me niet op een porsche want alleen sjonnies doen dat op golfjes etc., maar laten we de simpele oorzaken eerst aanpakken).

18 mei 2007 15:39
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht werken op droge weg??
Heb je de remmen al eens voluit geprobeerd op een droge weg?

En dan bedoel ik echt voluit, in 1 knal tot op de bodem/wel ff koppeling voor die tijd intrappen 8)

Dan moet je ABS lamp aan gaan en je pedaal onder je voet voel je trillen/schokken en de remmen ook, het geluid is meestal geen feest, maar werken moet het echt wel!!!!

stel je voor, je hebt het nodig en de ABS doed het niet :roll:

18 mei 2007 17:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht Re: werken op droge weg??
Martin K. schreef:
stel je voor, je hebt het nodig en de ABS doed het niet :roll:

je kan ook gewoon leren fatsoenlijk te remmen ;)

18 mei 2007 18:41
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Inderdaad ... we hebben het ongeveer 'n eeuw zonder ABS gedaan :wink:

18 mei 2007 18:52
Profiel WWW Facebook 
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: werken op droge weg??
Martin K. schreef:
Dan moet je ABS lamp aan gaan

weet je dit zeker, ik denk niet dat het de bedoeling is dat het lampje gaat branden als het ABS gebruikt wordt :roll:

18 mei 2007 19:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
Er zitten originele 17" velgen onder met de standaard bandenmaat.

En wat het remmen betreft: als ik in één keer bovenop de rem ga staan blokkeren beide voorwielen vol, ABS doet dan niets.

Bij minder hard remmen doet het wel iets, maar niet voldoende (1 van de wielen blokkeert dan nog steeds, meestal het rechter).

Volgens mij moet het ABS lampje niet gaan branden, dat is als het goed is alleen voor het signaleren van een storing.

En je kunt natuurlijk best zonder (ik rij er toch al weer bijna 2 jaar mee rond, en je leert er wel beter remmen van....), maar in een noodgeval wil ik toch wel graag dat het werkt.
Al was het alleen maar omdat het er tenslotte opzit. En wat er opzit hoort te werken vind ik.

19 mei 2007 9:55
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
Strada schreef:
En wat er opzit hoort te werken vind ik.

ik ben meer van het "wat ik niet nodig heb sloop ik eraf" principe :mrgreen:

19 mei 2007 13:30
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
... 't wat er niet op zit, kan ook niet kapot - principe :mrgreen:

19 mei 2007 13:33
Profiel WWW Facebook 
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Olaf schreef:
Inderdaad ... we hebben het ongeveer 'n eeuw zonder ABS gedaan :wink:

ja waar begin je en war houd je op, wehbben niet aleen een eew zonder ABS gedaan maar ook milenia zonder water, vuur en beschutting dus als dat de norm gaat worden dan weet ik er nog wel een paar

19 mei 2007 23:16
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Strada schreef:
En wat het remmen betreft: als ik in één keer bovenop de rem ga staan blokkeren beide voorwielen vol, ABS doet dan niets.

Bij minder hard remmen doet het wel iets, maar niet voldoende (1 van de wielen blokkeert dan nog steeds, meestal het rechter).

Volgens mij moet het ABS lampje niet gaan branden, dat is als het goed is alleen voor het signaleren van een storing.

Was jij toevallig 6 mei bij de slalom te Lelystad?
Daar reed ook een donkere (blauw/zwart?)993 met blokkerende wielen.Ik wilde degene nog aanspreken maar dacht, ach die zal toch wel weten dat zijn ABS het niet doet :?
In ieder geval,ik heb het geintje ook aan de hand gehad. Met 4 wielen op asfalt geen abs,maar met bijv 2 in de berm en 2 op het asfalt weer wel.De foutmelding op de Bosch hamer bleek niet de juiste. Daarna alles nagekeken wat er na te kijken viel.Maar om een lang verhaal kort te maken bleek het uiteindelijk toch de ABS pomp te zijn.Duur geintje... succes :wink:

20 mei 2007 0:00
Profiel
Sint Pancras
Bericht 
Elven schreef:
De vier elementen...OK...maar ik ben het met Jeroen en Olaf eens ABS....eeuh leer eerst eens fatsoenlijk remmen...
wellicht heb je dan geen ABS meer nodig...for shure!
Heren... ik kwoot voor het gemak deze maar even maar ik vind het een beetje kort door de bocht.Ik heb het idee dat ik echt wel een beetje kan rijden en op het circuit zou ik ook geen ABS willen.Maar op de openbare weg waar zich bomen,tegenliggers en allerlij andere onvoorspelbare dingen zich bevinden, vind ik het wel fijn dat het erop zit.Hoeveel mensenlevens zullen er al mee gered zijn van mensen die niet zo goed kunnen remmen als jij :?: :twisted: :wink:

20 mei 2007 0:10
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
noem jij een boom onvoorspelbaar? :shock: :roll: :wink:

20 mei 2007 7:49
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Misschien last van wandelende takken :!:

20 mei 2007 8:57
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
2000 gtv schreef:
Ik heb het idee dat ik echt wel een beetje kan rijden en op het circuit zou ik ook geen ABS willen.

In de Porschecup werd ooit abs geïntroduceerd. Alle rijders wilden er niets van weten. Niet lang daarna reden ze WEL met abs.

Ok, op circuitrijden afgesteld abs, maar toch: abs kan ook voordelen geven op het circuit.

20 mei 2007 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Elven schreef:
De vier elementen...OK...maar ik ben het met Jeroen en Olaf eens ABS....eeuh leer eerst eens fatsoenlijk remmen...
wellicht heb je dan geen ABS meer nodig...for shure!

Doe echt maar eens een slipcursus, dan zal je wel overtuigd zijn van ABS.
Zonder ABS kan zelfs de beste chauffeur bepaalde obstakels niet vermijden, terwijl het met ABS gemakkelijk gaat.
Ik raad je echt aan om zo'n cursus te doen en je volgende auto zal ABS hebben.
Vroeger had men ook geen airbags en ondertussen hebben ze al ontelbare levens gered :wink:

20 mei 2007 10:26
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
vroegah... ging je gewoon dood als je longontsteking kreeg. :shock: wat een argument zeg...

20 mei 2007 12:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
2000 gtv schreef:
[Was jij toevallig 6 mei bij de slalom te Lelystad?
Daar reed ook een donkere (blauw/zwart?)993 met blokkerende wielen.Ik wilde degene nog aanspreken maar dacht, ach die zal toch wel weten dat zijn ABS het niet doet :?
In ieder geval,ik heb het geintje ook aan de hand gehad. Met 4 wielen op asfalt geen abs,maar met bijv 2 in de berm en 2 op het asfalt weer wel.De foutmelding op de Bosch hamer bleek niet de juiste. Daarna alles nagekeken wat er na te kijken viel.Maar om een lang verhaal kort te maken bleek het uiteindelijk toch de ABS pomp te zijn.Duur geintje... succes :wink:

Yep, dat was ik, met de donkergroene 993.

Ben bang dat het inderdaad (alweer...) veel geld gaat kosten....

Enne: ik vind het een beetje flauw dat de topic naar het wel of niet kunnen remmen zonder ABS wordt geschoven door sommigen.
Of ik wel of niet kan remmen (en ik weet wel wat daarop het antwoord is) doet niet ter zake: ik vroeg naar ervaringen op het gebied van mogelijke storingen van anderen.

En ABS zit er ook niet op om beter te kunnen remmen, het zit erop om in noodsituaties (en dat is dus niet op het circuit) te kunnen blijven sturen.

22 mei 2007 20:29
Profiel WWW
Sint Pancras
Bericht 
oke succes..... en laat gelijk je stuurhuis nakijken :pale:

22 mei 2007 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
Hoezo stuurhuis nakijken?

23 mei 2007 8:12
Profiel WWW
Sint Pancras
Bericht 
Is het volgende wat stukgaat. En je bent met die ABS toch al bezig :lol:
Maar zonder dollen ik heb hetzelfde gehad.En hoorde pas van de vele gesneuvelde stuurhuizen op het moment dat het me overkwam.Op het forum lees je er eigenlijk nooit wat over.Je bent toch al klant bij Erwin (Renntech)?Die kan je goed helpen. :wink:

23 mei 2007 8:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
Hmmpff: nog meer dat stukgaat (begin mij niet meer over betrouwbaarheid en Porsche...).

Maar inderdaad: ik zal Erwin daar dan ook nog wel naar laten kijken.

Hoeveel km heeft die van jou gelopen dan?
En kun je dat van het stuurhuis ergens aan merken?

23 mei 2007 9:37
Profiel WWW
Sint Pancras
Bericht 
Mijne heeft nu ca 120k gelopen en de lekkage(daaraan kan je het dus zien)begon bij ca 110k.Ik heb zelfs de stuurhuis versterkingsstang(ca 40,- euro) gemonteerd destijds omdat mijne op 18"turbo's staat.... heeft dus niet mogen baten :cry:

23 mei 2007 11:34
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]