Auteur |
Bericht |
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Gescheurde achterwielophanging (rechts) 911 sc '79 (foto's)
Hi,
Een scherpe "TAK" bij het (rustig) wegrijden op het Rokin in Amsterdam en floep, weg aandrijving. Moet je je stoere 911 SC uit '78 in een parkeerplekje duwen...
Nu opzoek naar:
1) Een vervangende achterwielophanging, rechtsachter;
2) Iemand die dit eronder kan knutselen (in of in de buurt van Amsterdam)
3) tips en trucs voor dit probleem (gaat de linkerkant er ook aan?)
Laatst bijgewerkt door Jack op 10 okt 2004 11:50, in totaal 5 keer bewerkt.
|
06 aug 2004 16:56 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
zou je maar gebeuren bij 200+, toch maar eens aankaarten bij PON, misschien nog coulance regeling na 25 jaar??
|
06 aug 2004 16:59 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
-2- Gescheurde achterwielophanging 911 sc '79
Moet ik er nog bijmelden dat de auto twee jaar heeft stilgestaan, dat ik hem nog geen 24 uur geleden uit de opslag heb gehaald en er zo'n 160 km mee gereden heb toen het gebeurde?
Het laatste onderhoud was een complete motorrevisie bij Piet Kraan een paar maanden voor dat hij de opslag inging.
|
06 aug 2004 17:09 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik zou Piet gewoon even bellen. Zit volgens mij het dichtst bij Amsterdam van de specialisten en misschien matst hij je na de complete revisie. Je halve spaarvarkentje ligt daar toch al...
En doe hem de groeten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 aug 2004 19:43 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Heb je die bouten van de aandrijf-as er zelf uit gedraaid of zaten ze zo los toen je het wiel er afhaalde?
Zit de as nog aan de naaf vast of is 'ie helemaal los?
Als de aandrijf as los zit, is de kans groot dat die de kapotte draagarm heeft veroorzaakt
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 aug 2004 2:35 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Niets aangeraakt
Beste Jeroen,
Ik heb geen boutje aangeraakt. Zoals op de foto zo was toen ik het wiel eraf haalde om te zien wat er aan de hand was. Aandrijfas hangt er los van de naaf in. Vertrouw het zelf niet helemaal. Kan dat zomaar?
Een paar duizend km geleden is de motor en bak eruit geweest.
|
07 aug 2004 10:29 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Das niet zo mooi Jack.
Lijkt mij een "probleempje" wat samenhangt met plaatsen vh. blok. Zou bij degene die dat heeft gedaan eerst maar eens informeren.
Succes
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
07 aug 2004 11:42 |
|
|
RufBTR
|
lijkt erop dat de boel niet goed vastgezet is., aan de scheur te zien is dat met veel kracht gegaan, en niet zomaar gescheurd door roestvorming ofzo.
|
07 aug 2004 12:13 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
De draagarm is van aluminium, dus die roest niet
Met het in/uit bouwen van de motor en bak heeft het waarschijnlijk ook niks te maken, want dan maak je de aandrijfassen aan de bak los, en niet aan het wiel
Ik denk dat een van de boutjes van de aandrijfas los is gekomen of gebroken, en na één volgt de rest vanzelf...
De as is los gekomen van de naaf (zoals je zegt, geen aandrijving) en heeft rond staan malen in de draagarm
Is het achterwiel lager recent nog vervangen?
(dan moet de as bij de naaf los)
Als je de as eruit haalt, altijd nieuwe bouten en sluitringetjes gebruiken...
gr.
Jeroen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 aug 2004 13:05 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Jeroen,
Geloof niet dat het wiellager vervangen is.
Denk dat de as net voor het afbreken van het laatste boutje een slag ovaal maakt en daarmee de draagarm een klap voor z'n kanes geeft.
Weet jij of de motor en de bak eruit moeten voor het vervangen van de draagarm?
Weet je een adresje waar ik een vervangende draagarm kan krijgen? En wellicht een adresje die 'm erin zet?
Dank.
|
07 aug 2004 14:23 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
He Jack,
Da's geen mooi eerste ritje na twee jaar! Balen man! En net met dit mooie weer!
Ik weet misschien wel een niet te duur adresje voor je, Porsche van Kessel in Deurne (wel bij EINDhoven...eindje rijden vanuit AMS) www.vankesselporsche.com. Heeft een hele schuur vol onderdelen, van complete motoren, tot stoelen, velgen klokken etc, Ik heb daar laatst zelf een nieuwe-tweedehands Porsche reflector gehaald nadat er een anonieme trekhaak tegenaan had gezeten. Scheelde me toch meer dan € 500,- met een nieuwe. Duur stukje plastic dus! Nu alleen er nog even opzetten....
Verder schijnt van Zweeden nogal wat te hebben, http://www.v-zweeden.com/
Maar ik ben een "rookie"op dit gebied, Jeroen914 weet hier zeker veel meer van.
Succes!
Jeroen (C3.0)
|
08 aug 2004 12:35 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Als je het zelf niet gaat doen, kun je beter de specialist die het gaat doen het gebruikte onderdeel laten leveren. Lang niet iedereen is er happig op om onderdelen waar je mee aan komt zetten te monteren...
Probeer de Waalgarage eens, zit bij jouw in de buurt
Met een beetje mazzel hoeven de motor en bak er niet uit. Is een beetje afhankelijk hoe vast de bouten van de draagarm zitten. Die zitten net naast de versnellingsbak en je kan er maar lastig bij.
Dus als ze erg vast zitten, kan je pech hebben en moet de motor er uit
Op zich niet zo'n punt voor een specialist...
gr.
Jeroen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 aug 2004 1:38 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Een nieuwe kost 1046 Euro. Bij van Kessel 150 en bij van Zweeden 350. Dank voor de tips allemaal.
Begrijp wat je zegt dat de monteur vaak het onderdeel zelf wil leveren maar in een geval als dit maakt dat niet veel uit. Draagarm is een draagarm. Een nieuw wiellager erin en klaar. Wil van der Palen gaat 'm eronder knutselen.
|
13 aug 2004 7:56 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Succes Jack!
Goed om te horen dat je wat aan de tips van deze "Rookie"gehad hebt! (sinds 01-04 in EINDELIJK in bezit van een 911, boy do I love the sound of that flat six! )
Ik hoop dat je snel weer rijdt om de laatste zonnestralen van het seizoen op te vangen en dat je de volgende keer iets stoerder zult wegrijden op het Rokin!
Groet,
Jeroen C3.0
|
13 aug 2004 21:41 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
Beste 3.0
Heb de sc nu 6,5 jaar en kan er nog steeds van genieten om er in te rijden. Begin wel schoon genoeg te krijgen dat er zo'n beetje elke rit wel iets kapot gaat of afvalt terwijl er toch alles bijelkaar zo'n 12.000 (incl. motorrevisie) ingestopt is. Nou ja ingestopt, afgedragen aan verschillende garages en monteurs.
Misschien maar eens een nieuwer model aanschaffen.
|
14 aug 2004 9:55 |
|
|
arie
911 model 67heiloo
|
hoi jack,
flink klote, kan je wat meer foto"s plaatsen?
bij de motorrevisie moeten je aandrijfassen los dus het is mogelijk dat deze niet goed zijn vastgezet, zijn gaan lostrillen en door de draaiing van de as de ophanging tot breuk heeft geforceerd.
je zou de breuk eens goed moeten bekijken, een verse breuk van aluminium geeft een mooie heldere kleur van het alu in tegenstelling tot de kleur die de ophanging in de foto heeft. is de breuk helemaal helder van kleur dan is er vrij zeker sprake van een breuk die in een keer tot stand is gekomen. dit in tegenstelling tot een breuk die langzaamaan is onstaan. dan is alleen het laatste stukje van de breuk te zien aan de heldere kleur.
het eerste ontstaat vrij zeker door een fout het tweede is metaalmoeheid of een slechte arm geweest.
verder lijkt het mij dat als er al een scheur in had gezeten dat dan degene die de motor demonteert dit wel had mogen zien, denk ik. assen moeten eraf olie eruit en dit allemaal vlakbij de ophanging, bijna met je neus er tegenaan.
suc 6 arie
|
14 aug 2004 13:25 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
He Jack,
jippie dat je zoveel gezeur met je auto hebt en hebt gehad. De mijne is 27 jaar oud, komt uit Zwitserland, rel. lage km.stand, altijd goed onderhouden volgens mij. Heb er nu een dikke 6000km mee gereden zonder gezeur. Alleen de bak schakelt nu een beetje lastig naar de vier, hier wordt aan gewerkt met hulp van Jeroen914. Ik denk dat je ook een beetje mazzel met Porsches moet hebben, oud of nieuw. Een vriend van mij kocht een '87 3.2, van een vriend notabene en heeft sindsdien ook al voor vele duizendjes moeten verspijkeren.
Succes en ik hoop dat je snel weer rijdt!
Jeroen c3.0
|
15 aug 2004 13:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik zou toch aanraden draagarm te laten leveren door degene die 'm inbouwt; dan leg je daar de totaalverantwoordelijkheid.
Stel dr gaat iets mis (ik hoop ht effe echt niet.....) dan zit je anders weer met de discussie of het de arm was of foute montage....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 aug 2004 23:37 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
T schijnt dat die Zwiters over het algemeen net wat beter onderhouden zijn ivm met strenge regels?
Ik heb zelf een zwitserse 964 met ook lage km's en ook nog geen problemen
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
15 aug 2004 23:42 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Houden zo!
Ik denk dat een Zwitser met een Porsche normaal gesproken geld genoeg heeft voor goed onderhoud en meestal nog 2 of drie andere auto's erbij heeft. De mijne is vorig jaar vanuit CH naar NL gehaald. Volgens mij mogen ze daar ook niet meer zonder kat rijden.
|
16 aug 2004 19:00 |
|
|
Anonymous
|
Kan zondermeer bevestigen dat auto's in Zwitserland vaak uitstekend onderhouden zijn/worden. Ook het schoonhouden van je auto lijkt hier wel een nationale sport. Het gekke is dat auto's heel belangrijk worden gevonden hier - van elk model rijdt hier meestal de versie rond die je in NL alleen in de folders ziet - maar dat te hard rijden "not done" is. De meesten houden zich keurig aan de max snelheid (boetes dan ook niet mals). Ipv lekker gummen gaan Zwitsers kennelijk liever lekker poetsen...
|
17 aug 2004 11:49 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
2.7, ook uit Zwitserland...
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
17 aug 2004 19:35 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Klopt allemaal, de mijne is ook full options, heeft ooit ook cruisecontrol gehad! Ivm. d efikse boetes neem ik aan. Verder werd er denk ik alleen bij mooi weer mee gereden, voor de winter is er meestal wel een Range Rover of Mercedes G beschikbaar. Daarna moeten ze er helaas uit ivm. de missende katalysator... En daar mogen wij dan lekker van profiteren, belastigvrij en € 300,- perjaar in de oldtimerverzekering ...
Life can be sweet!
P.S. I love both, poetsen met het handje en lekker laten brullen! Zondag nog heel even snel een stukje A15 gepakt, even de 220 aantikken, was te lang geleden!
|
17 aug 2004 20:58 |
|
|
Jack
911 SC targa '79Amsterdam
|
220 even aantikken..... vond ik ook een tijd geleden. ff naar duitsland voor een stukje lekker trappen. Had daarna wel een geluidje of de uitlaat een beetje lek was maar het was niet de uitlaat: draadeinden kopbouten afgebroken en dus motorrevisie.
Nu dus bouten van de aandrijfas afgebroken.
Nog nooit eerder een auto gehad waar regelmatig wat afbreekt. Nou ja. Dit zal wel het laatste zijn en hij wordt gemaakt en dus binnenkort weer heerlijk sturen
edit John4s
Laatst bijgewerkt door Jack op 22 aug 2004 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 aug 2004 10:00 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Poeh hé, veel succes. Hopelijk gaat het na de reparatie een heeeeeeeeeeeeele tijd goed zonder problemen. Altijd erorm balen als er iets kapot is aan je P. en zeker zo heftig als bij jou.
Nogmaals suc6 ermee.
Jan
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
20 aug 2004 13:45 |
|
|