Auteur |
Bericht |
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Bandenslijtage op Zandvoort
Ook lekker gestuurd 26/6 op Zandvoort, ben maar 2x ingehaald en dan ook nog door dezelfde 997S
Maar helaas hebben de banden het minder goed overleefd: rechtsvoor zijn er aan de buitenrand rondom allemaal happen uit het loopvlak.... tot wel 5 mm diep Heb geprobeerd een foto te schieten maar dat lukt even niet.
Schrok er wel een beetje van, gezien de snelheid waarmee ik weer naar huis ben gereden
Wel typisch: linksvoor zijn er alleen wat kleine stukjes verdwenen, niks ernstigs. De achterbanden idem, zowel links als rechts.
Op Zandvoort zou je het eerder andersom verwachten, met de meeste snelle bochten naar rechts.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Even wat data:
- 993 1994
- standaard veren, Bilstein dempers
- 17" Cup velgen
- Continental Sport Contact 2
- bandenspanning voor 2,7 en achter 2,8
- profiel rondom ca. 5 mm
Nu lijkt het me duidelijk dat ik aan 2 nieuwe voorbanden toe ben, op zich wel jammer gezien het resterende profiel.
Dan ook meteen maar achter vervangen?
Want eigenlijk zou ik wel eens een ander merk willen proberen en 2 verschillende merken voor/achter lijkt me niet zo'n goed idee?
|
28 jun 2007 9:17 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Vanuit een hobby-matige gedachte denk ik: alles vervangen.
Financieël technisch: alleen voor.
Men zegt idd niet met verschillende banden rijden. Maar wie gaat dat ooit merken op de openbare weg als ze verschillend zijn.
|
28 jun 2007 9:23 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Tsja, dat is net het dilemma....
Als ik alles zo eens optel is die 345 euro voor het dagje Zandvoort met GTO (o.a. 997 en Gallardo rijden) eigenlijk niet eens zo duur: tel maar op: 145 euro inschrijfgeld, tank benzine, 2 nieuwe voorbandjes, nog zo wat mechanische slijtage.....
Al heb ik dan wel wat meer kilometers gemaakt dan je bij Bleekemolen zult doen: alles bij elkaar toch zo'n 170 km.
|
28 jun 2007 9:49 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
De tweede in korte tijd die niet tevreden is over de combi circuit + SC2 + hoge bandenspanning.
|
28 jun 2007 10:06 |
|
|
pvanwiggen
Carrera 3.2Zwitserland
|
Circuit rijden is voor normale banden moordend,deze zijn er niet voor gemaakt. Het bewegen van het profiel laat de band overhitten. Het minste is de druk om minstens om 0.5 bar te verhogen, dan een paar rondjes draaien en kijken of de flanken slijtage sporen hebben. Is dit het gevall, de druk noch eens verhogen. Als de banden te veel vervormen vliegen de stukken eraf, vooral als te heet worden.
Het kan ook nog gevaarlijk worden,
|
28 jun 2007 10:17 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Is het niet slimmer (ook voor de toekomst) als je veel rijd op het circuit met het elfje om een 2e set velgen aan te schaffen met daarop goede circuit banden?
|
28 jun 2007 10:18 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Door het rijden en het heet worden moet je juist de druk verlagen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
28 jun 2007 10:35 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Zit er inderdaad over te denken om toch een 2e set velgen te gaan gebruiken voor het circuit en de slalomwedstrijdjes van het NPC.
Het blijft anders toch een behoorlijk compromis: de circuitbanden zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik en ik begin nu ook wel te beseffen dat de meeste wegbanden weer niet heel goed geschikt zijn voor het circuit.
Ben nog in overleg met Erwin van Renntech om te kijken wat voor mij de beste band is.
Als we besluiten de achterbanden te laten zitten denk ik toch om maar weer Conti's voorop te zetten en dan eens te gaan kijken naar een paar circuitvelgen. Misschien dan ook maar voor 18 inch gaan?
En wat zou een goede circuitvelg zijn? Hoeft voor mij dan geen P velg te zijn.
Wat de slijtage betreft: ik had niet het idee dat ik teveel op de zijkant heb gereden, tussendoor heb ik de boel een beetje in de gaten gehouden en de slijtagen/opwarming vond toch netjes op het loopvlak plaats. Dus of het aan de druk heeft gelegen?
Ook was het dinsdagavond relatief koud en af en toe zelfs wat nat.
De langste sessie die ik heb gereden was denk ik iets van 20 minuten, met steeds een minuut of wat afkoelen in de pitstraat.
|
28 jun 2007 11:03 |
|
|
John
Cayenne
|
Re: Bandenslijtage op Zandvoort
Doe net als Gerard......(de sealgrau 997s) lekker rustig rijden...hebbie nergens last van
|
28 jun 2007 11:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Pardon? Nog hogere druk?
Ikzelf rij dus met lagere druk en Bridgestone Potenza S-02A en ondanks een stief tempo op de Ring geven die banden geen krimp. Met de vorige 964 en S-03 had ik ook geen enkel probleem. Ok, meer dan gebruikelijke slijtage en na afloop zie je dat de banden gewerkt hebben, maar geen happen oid.
Hele volksstammen rijden met straatbanden op het circuit. Het kan weldegelijk. Een setje R-compound er naast is beter, zonder meer, maar goed: voor een enkele keer overdreven.
|
28 jun 2007 12:25 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Het kan idd.
Wij hebben ook relatief weinig slijtage op het circuit.
Eén setje (goede gebruikte) achterste per jaar en 2 jaar met de voorste en we zijn er toch niet mals mee.
De bandendruk wordt wel constant in het oog gehouden en geoptimaliseerd.
Ook staat de sporing iets anders dan voor een straatwagen (voor 3° negatief , achter 0,5° negatief)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
28 jun 2007 12:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Bij mij is dat ook wel aangepast, zij het minder extreem.
Ik geloof dat juist te hoge bandenspanning voor problemen zorgt. Je gaat dan meer glijden en dat is de manier om je band op bepaalde punten erg warm te laten worden. Glij maar eens langs een touw naar beneden met je handen...
|
28 jun 2007 12:47 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Die indruk begin ik ook te krijgen als ik alle draadjes zie over extreme bandenslijtage na een circuitdagje.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
28 jun 2007 12:50 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
28 jun 2007 14:23 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
'k Heb dezelfde banden, en op Francorchamps met ongeveer dezelfde bandenspanning gereden, bij relatief fris weer. Resultaat was minder en minder grip naargelang de sessie vorderde, en de banden gierden constant in de snelle knikken die je met het gas erop neemt.
Op 7 juli ga ik op Zandvoort rijden, ik ga de druk verlagen naar 2.0 koud rondom om te beginnen. 'k Ga proberen druk warm rond de 2.7 te krijgen. Bevindingen zullen worden gepubliceerd .
Zolang je DIT niet meemaakt, kan je keer na keer experimenteren ter vermaak en verbetering der resultaten .
|
29 jun 2007 8:24 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Ben benieuwd naar je ervaringen Rafv!
Toch heb ik geen problemen met glijden of gillen van de voorbanden gehad, het voelde eigenlijk juist heel goed.
En zou het niet zo moeten zijn dat bij een hogerer druk de band boller staat waardoor je juist minder op de zijkanten rijdt in de bochten? Het midden is boller en blijft daardoor langer contact met de weg houden? OF zie ik dat verkeerd?
Misschien dat ik nu de Bridgestone's ook eens ga proberen, volgens Renntech is dat ook een goede optie.
Erwin had het ook over Yokohama's. Iemand hier ervaring mee?
|
29 jun 2007 9:29 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wij starten koud tudden 1,6 en 1,8 en de druk verhoogt tijdens het rijden vlot tot 2,8
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
29 jun 2007 12:48 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Ik heb tot nu toe met 2.0 rondom gereden en heb daarmee al last van te warm worden. Kan volgens mij wel naar 1,8 ofzo.
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
29 jun 2007 21:14 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Achtergrondinfo is nodig om dit te verklaren. Er zijn aan het verlagen van de spanning voor- en nadelen.
Voordeel: groter contactoppervlak, dus meer grip.
Nadeel: meer vervorming van de banden.
Je kan niet verder verlagen dan tot het moment dat de band teveel gaat vervormen en het nadeel dus het voordeel gaat overvleugelen.
Oplossing als je op straatbanden wil rijden met lagere druk is dan dus banden nemen met een stevige wang. De Potenza heeft op dit gebied een naam... Hetgeen wellicht verklaart dat ik met de Potenza's juist hele goede ervaringen heb met verlagen.
Eigenlijk is dan een Potenza met RFT technologie misschien nog wel beter (wel moet je dan bandenspanningscontrole monteren). RFT is ook sneller op droog (maar minder op nat).
Bij Ringtijgers is verlagen van de spanning iets wat heel veel wordt gedaan en met veel verschillende straatbanden. Het is misschien voor een beginner beter om te beginnen met gewone spanning en na een rondje wat spanning eraf te halen en zo langzaamaan steeds verder om te kijken waar het beste punt ligt. Dan na het afkoelen kijken welke spanning er koel op staat.
Hoger zetten lijkt mij te allen tijde de verkeerde keuze. Als je sneller gaat rijden worden de banden warmer en gaat de spanning gewoonweg te hoog oplopen. De spanning die Porsche voorschrijft is afgestemd op wegligging uitgaande van rijden op de openbare weg (en dan eerder hoger dan lager omwille van bandenslijtage). De spanning die de banden hebben tijdens een beetje doorrijden zal dus een goed beginpunt zijn voor de warme spanning die je op het circuit wil hebben. En dat houdt in: verlagen ten opzichte van de spanning op straat, uitgaande van dezelfde koude spanning.
|
01 jul 2007 15:36 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
wij rijden in de basic cup met toyo 888, die zijn er ook voor 17 en 18 inch, ze presteren perfect, zijn straatlegaal en te betalen (15 inch 530 euro)
t is een intermediate dus ook met nat/koud goed te rijden
ik heb hier een semi straat 968 met die banden (17 inch) eronder waarmee de man op zandvoort rondjes van 2:02 rijd
|
01 jul 2007 16:45 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... je bent me voor, heb (nog) geen ervaring met die band, maar aangezien ze 'straat-legaal' zijn is het IMO 'n hele goede oplossing voor de mensen die wat vaker met hun P over 'n circuit boenderen en niet met 'n trailer willen gaan rijden
Zelf verlaag ik de bandenspanning met 'n halve bar, of ik laat deze zo - afhankelijk van wat we aan het doen zijn en hoe het weer is
De krijtjes methode die Jeroen914 eerder heeft aangehaald is IMO nog steeds de beste methode om voor eenieder z'n eigen "beste" bandenspanning te bepalen
|
01 jul 2007 17:02 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Afgelopen maand in de Sport Auto nog getest en dan ook met name op de eigenschappen bij minder ideale omstandigheden:
De R888 presteerde op nat net zo slecht als alle andere R-compounds zoals de Sport Cup 1, Bridgestone RE55S, AVON ZZR.
Op nat kwamen er twee duidelijk bovenuit: de Sport Cup 2 (maar die is op droog minder dan de SC1, maar nog wel beter dan de R888) en de Hankook RS-2 (op droog dan wel weer minder dan de R888, maar het beste op nat).
Het zal dus best een goede band zijn op het circuit, maar voor dagelijks gebruik biedt deze band kennelijk niets meer dan eender welke R-compound.
De RS-2 is geen R-compound, maar meer tussen R en sportieve banden in, zoals de Yokohama Advan Neova A048 en de Bridgestone RE-01. Maar: voor zover mij bekend worden alle drie deze banden niet in NL geleverd en heeft alleen de RS-2 een E-keur (en kennelijk een slijtagepatroon waar een R-compound zich nog voor zou schamen).
|
01 jul 2007 17:35 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
't is dan ook voornamelijk 'n circuitband - en ik bedoelde ook niet ter vervanging van de huidige band, maar op 'n extra setje velgen - die je thuis kan wisselen voordat je naar 'n circuit gaat
|
01 jul 2007 23:34 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Zelf heb ik veel op circuit's gereden en soms met de standaard bandenspanning maar meestal met een hogere spanning.
Met een 911 rijdt ik met ongeveer 0.5 meer spanning. Ik heb een lagere spanning nooit geprobeerd. Ik houdt wel van het strakke rijden wat een hoge spanning geeft. Ook op de openbare weg rijdt ik altijd met hoge spanning.
Dus ik kan me wel wat voorstellen bij wat Lammertink zegt.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
02 jul 2007 0:24 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Mijn 3,2 moet standaard op 2,0 voor en 2,5 achter (koud).
Jij zet de spanning KOUD hóger dan dat en dan ga je racen?
|
02 jul 2007 2:21 |
|
|