| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Enkele practische vragen ivm rijden van een 911
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=14798
Pagina 1 van 1

Auteur:  Flatsix6 [ 14 aug 2007 0:32 ]
Berichttitel:  Enkele practische vragen ivm rijden van een 911

Weinig ervaring in het rijden met een 911, vraag ik mij het volgende af:

1) Hoe weet je wanneer de vering/schokdempers van je 911 aan vervanging toe zijn?

2) In snel genomen bochten heb ik het gevoel dat de voortrein niet zo vast het ingestuurde traject lijkt te volgen als de achtertrein, ondanks het feit dat de wagen pas is uitgelijnd en gebalanceerd. Hoe komt dit?

3) Soms bij het rijden over dwarsnaden aan gemiddelde snelheden, lichte pendelbeweging van het stuur. Is dit ook normaal?

4) Af en toe ook vibreren van de achterzetels op slecht wegdek en licht geluid in rechter voodeur bij het overrijden van sterke dwarsnaden. Heeft dit met de ouderdom te maken, de hardheid van de ophanging of is dit altijd zo?

Bedankt voor de feedback :)

Auteur:  horn [ 14 aug 2007 6:56 ]
Berichttitel: 

lastig. als ik sommige dingen lees komen ze me vreemd voor. is echter vanuit een geschreven woord niet echt makkelijk vast te stellen. ik weet niet of je uit NL of Belgisch limburg komt, maar in Roggel zit een goede specialist (P&P) en die wil vast wel eens een stukkie met je auto sturen om vast te stellen hoe of wat. :idea:

succes

Auteur:  rob964.c4 [ 14 aug 2007 8:34 ]
Berichttitel: 

1)wat betreft de schokbrekers als er nog nooit andere onder geplaatst zijn mag dat nu wel en keer, die dingen blijven imo geen 12 jaar goed ook niet als het heel weinig km zijn.

2)tevens kan je de auto laten uitwegen wat het weg gedrag ten goede komt.
een c4 heeft meer last van onder stuur, over die bocht misschien iets minder snel de bocht in en met gas bij geven de bocht uitkomen.

3) zou kunnen dat het normaal is maar ligt er aan hoeveel het is.
door de stugge vering, brede en platte banden voel je die dingen gewoon meer in het stuur.


robert

Auteur:  Graaf [ 14 aug 2007 9:43 ]
Berichttitel: 

rob964.c4 schreef:
1)wat betreft de schokbrekers als er nog nooit andere onder geplaatst zijn mag dat nu wel en keer, die dingen blijven imo geen 12 jaar goed ook niet als het heel weinig km zijn.

robert


Leg uit : de slijtage komt toch van de het rijden en niet van het stilstaan ? Als je 50.000km hebt gereden zie ik geen reden om de schokbrekers te vervangen ook niet als je ze er al 15 jaar onder zitten

Auteur:  Devils son [ 14 aug 2007 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Enkele practische vragen ivm rijden van een 911

Flatsix6 schreef:
1) Hoe weet je wanneer de vering/schokdempers van je 911 aan vervanging toe zijn?


Grofweg door het verdwijnen van de meest linkse nul op de kilometerteller... (althans: schokbrekers, veren zullen nog wel ok zijn, hoewel ook die stuk kunnen)

Citaat:
2) In snel genomen bochten heb ik het gevoel dat de voortrein niet zo vast het ingestuurde traject lijkt te volgen als de achtertrein, ondanks het feit dat de wagen pas is uitgelijnd en gebalanceerd. Hoe komt dit?


Kan meerdere redenen hebben. Kan liggen aan versleten schokbrekers, gebroken veer, verkeerde uitlijning, verkeerde bandenspanning, het feit dat de auto gewoon van nature wat onderstuur heeft, de wijze waarop jij instuurt, enz.


Citaat:
4) Af en toe ook vibreren van de achterzetels op slecht wegdek en licht geluid in rechter voodeur bij het overrijden van sterke dwarsnaden. Heeft dit met de ouderdom te maken, de hardheid van de ophanging of is dit altijd zo?


Het is een auto van meer dan 10 jaar oud. Ja, dan komt er wel eens ergens een rammeltje. (hoewel mijn rammeltje altijd de bediening van de blauwtand blijkt te zijn...)

Auteur:  Paul II [ 14 aug 2007 15:13 ]
Berichttitel: 

Voor velen is de 911 in het begin een auto met een vreemd weggedrag :!: :D

Als je twijfelt aan zaken: laat een kenner er mee rijden en die zegt wat niet klopt.

Over het weggedrag in bochten: een 4 is voorin relatief zwaar door de vooras en kan daardoor wat deinen (ben nu eens niet aan het jennen maar dit is het oordeel van een neutrale P. kenner welke ik doorgeef :!: ).
:wink:

Auteur:  rob964.c4 [ 14 aug 2007 23:24 ]
Berichttitel: 

Graaf schreef:
rob964.c4 schreef:
1)wat betreft de schokbrekers als er nog nooit andere onder geplaatst zijn mag dat nu wel en keer, die dingen blijven imo geen 12 jaar goed ook niet als het heel weinig km zijn.

robert


Leg uit : de slijtage komt toch van de het rijden en niet van het stilstaan ? Als je 50.000km hebt gereden zie ik geen reden om de schokbrekers te vervangen ook niet als je ze er al 15 jaar onder zitten



wat zou je zeggen van de rubbers die de olie of gas afdichten in de schokbreker.dat verdroogd scheurt en lekt
of het rubber waar de schokbreker boven mee vast zit dat kan speling gaan geven en een niet goed functioneren van de schokbreker.

robert

Auteur:  mike 93 [ 15 aug 2007 11:13 ]
Berichttitel: 

Wat mij bij de 993 opgevallen is, dat bovenstaande "problemen" ineens opgelost zijn als je een (vakantie) koffer van zo'n 10 kg. in de koffer legt. Afgelopen weken 3000 km. gereden door Duitsland en Zwitserland en geen "gezwabber" meer gevoeld, ook niet bij 240+ km.
Zijwindgevoeligheid ook een stuk minder. Zeer effectief!

Auteur:  Jurgen [ 15 aug 2007 11:20 ]
Berichttitel: 

Probleem opgelost... 8) :wink:

Auteur:  mike 93 [ 15 aug 2007 11:30 ]
Berichttitel: 

Wie weet..............
Feit is dat je van verschillende mensen hoort dat een lege of volle tank al een heel verschil kan zijn.................(bij een 911)

Auteur:  Jurgen [ 15 aug 2007 11:36 ]
Berichttitel: 

Dat was bij mijn vorige ook idd veel beter merkbaar dan bij mijn huidige ; aanmerkelijk meer zoekerig cq lichte neus bij een bijna lege tank...maar herken niet 't zwabberige uit jouw verhaal. (wat overigens niets wilt zeggen hoor...dat ik 't niet voel... :wink: )

Auteur:  mike 93 [ 15 aug 2007 11:47 ]
Berichttitel: 

Misschien is "zwabberig" niet de juiste uitdrukking. "Onzeker" is beter?
Maar aan jouw avatar te zien heb je een 993 van een ander kaliber dan een standaard 993 c2 en daarom zal je er veel minder of niets van merken? Ander onderstel enzo?

Auteur:  Jurgen [ 15 aug 2007 11:49 ]
Berichttitel: 

Vierwielaandrijving zal er ook wel wat mee te maken hebben.

Auteur:  AndrĂ© [ 15 aug 2007 11:54 ]
Berichttitel: 

vergeet die 2 gaten niet................. :lol:

Auteur:  mike 93 [ 15 aug 2007 12:16 ]
Berichttitel: 

Misschien is het gewoon een "gevoel" en dat kan bij iedereen weer anders zijn. Maar als je met een beetje extra gewicht voorin je lekkerder rijdt is dat niet erg toch?
Kleine moeite, groot plezier!

Auteur:  Jurgen [ 15 aug 2007 12:23 ]
Berichttitel: 

André 3.0 schreef:
vergeet die 2 gaten niet................. :lol:




Die zorgen wel voor meer motorisch geluid bij rijden met raampje open bij gematigde snelheid...waarbij je soms de warmte echt naar voren voelt komen als je stilstaat bij bv een stoplicht... :lol:


Ach...zo heeft iedere gek zijn gebrek... :wink:

Auteur:  horn [ 15 aug 2007 12:27 ]
Berichttitel: 

sta je een pot te zweten op je fietsje bij het stoplicht als de bakker met z'n Ruf naast je komt staan... :cheesy:

Vakantiekoffer van 10 kilo? Dat zou lekker goedkoop vliegen zijn. Mijn handbagage weegt al meer... :twisted:

Auteur:  mike 93 [ 15 aug 2007 12:35 ]
Berichttitel: 

10 kg. vakantiekoffer weinig? Neem je je hele inboedel mee dan? Wij alleen kleding. (geen aardappels, koelkasten o.i.d)
Waar laat je dat in een 911?

Auteur:  911-lover [ 15 aug 2007 22:43 ]
Berichttitel: 

mike 93 schreef:
10 kg. vakantiekoffer weinig? Neem je je hele inboedel mee dan? Wij alleen kleding.


Bij Harald is alles een maatje groter en daardoor ietsje zwaarder dan normaal :twisted: :^:

Auteur:  mike 93 [ 16 aug 2007 10:44 ]
Berichttitel: 

Iedereen heeft zo zijn behoeftes....j(':wink:')

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/