| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

stofhoezen steekassen
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=15115
Pagina 1 van 1

Auteur:  kalao7845 [ 02 sep 2007 19:27 ]
Berichttitel:  stofhoezen steekassen

ik heb 1 stofhoes die stuk is van een 911
Kun je deze zo vervangen ?
of moet er de motor uitgenomen worden ?

Auteur:  Double G [ 02 sep 2007 19:34 ]
Berichttitel: 

Voor een stofhoes de motor eruit halen :shock: . Ik zou niet verder gaan dan de aandrijfas los te halen!

Auteur:  kalao7845 [ 02 sep 2007 19:42 ]
Berichttitel: 

aah ok das al een opluchting :D
dan kan ik da nog zelf ...
:lol:

Auteur:  lindemans [ 03 sep 2007 22:28 ]
Berichttitel: 

Ben je al langs een specialist geweest met de auto ?
Zo te zien heb je nogal wat vragen op de verschillende rubrieken hier...
Wellicht goed idee om m een keer goed helemaal na te laten kijken, heb ik pas ook een keer gedaan bij de Forum techneut (ik heb de auto al 9 jaar zonder grote problemen).

Je weet dan weer even hoe hij er bij staat, welke dingen urgent zij en welke dingen je tzt een keer moet doen.

Auteur:  cabrio wim [ 03 sep 2007 23:05 ]
Berichttitel: 

kalao7845 schreef:
aah ok das al een opluchting :D
dan kan ik da nog zelf ...
:lol:


Zorg dat je een goed passende stift gebruikt en geen K@rwei spul. Nieuwe pakkingen gebruiken en zet die voor montage eerst vast met wat vloeibare pakking + zorgen dat je Joint niet uit elkaar valt.
Voor de rest succes met dit leuke karwei. :wink:

Auteur:  NordRack2 [ 13 dec 2009 1:11 ]
Berichttitel:  Re: stofhoezen steekassen

In mijn hoes zat een scheurtje. Daarom vond ik het veiliger om de homokineet uit elkaar te halen, te zuiveren en terug in elkaar te zetten (met alle onderdelen op dezelfde plek).
Afbeelding

Auteur:  dynamic [ 14 dec 2009 0:01 ]
Berichttitel:  Re: stofhoezen steekassen

Makkelijk klusje, afhankelijk van welke stofhoes het is en of je de homokineet schoon wilt maken en controleren 1 uur tot 1,5 uur werk. Dit opschrijven is bijna lastiger hahahaha
Ik lees iets over een stift en pakkingen die snap ik niet, heb je niet nodig.

Als ik even uitga van de stofhoes aan de bak:
Zorg dat je een complete set koopt dus hoes+ vet +deksel+ borgveer+twee hoesklemmen) dacht iets van ca 15-20 Euro.
Leg een hoop karton op de grond het kan een bende worden.
1. Inbusbouten losdraaien
2. As van de bak naar beneden laten zakken (aan de wielkant zit hij dus nog vast)
3. deksel een het eind van de as voorzichtig eraf halen door rondom met een schoevendraaien eraf te tikken.
4. bevestiging oude stofhoes losmaken en hoes even richting het wiel schuiven.
5. vet wegpoetsen zodat einde as zichtbaar is.
6. borgveer verwijderen met geschikt gereedschap of handigheid
7. Homokineet van de as afnemen. Let op soms zit hij los soms vast, in het laatste geval met een hamer een een hpouten blokje de homokineet eraf slaan.
LET OP!!!! Hij kan er ineens afkomen zorg dan dat ie een zachte landing maakt maar niet op je hoofd. Ik kopte er ook één bijna terug :bang:
Schuif ook de oude hoes van de as af.
8. Kijk goed hoe de homokineet in elkaar zit, zie bijvoorbeeld dat het binnenste gedeelte smalle en brede uitsteeksels heeft. ,maak evt een foto.
9. maak de homokineet schoon met oplosmiddel, als je hem uit elkaar haalt kun je beter zien of er geen beschadigingen zijn. De kogels en de banen waar deze in bewegen moeten glad zijn. Zet de homokineet weer in elkaar en controleer de bewegingsmogelijkheid.
10. monteer de nieuwe stofhoes op de homokineet en vul het geheel met het bijgeleverde vet.
11. schuif het geheel weer op de as, het kan even pielen zijn om de asdoor de kleine opening van de hoes te schuiven.
12. als de homokineet goed zit kan hij ver genoeg op de as om de nieuwe veer weer te bevestigen. Zo niet geen geweld gebruiken maar kijken of de boel niet verkeerd om zit.
13. Friemel het smalle deel van de hoes zover over de as dat het in de uitsparing past.
14. breng de klemmen aan (bij metalen eerst zo strak mogelijk in het juiste oogje en daarna kun je gebruik maken van een knyptang om de spanning aan te brengen.) wijst zich zelf!
15. Monteer de nieuwe metalen kap en monteer de aandrijfas. Let op rondom gelijdelijk aandraaien (net als de wielen) en met de juiste kracht (eigenlijk met momentsleutel :wink: )
16. Maak een proefrit
17. Geniet bij een biertje van het feit dat je weer minimaal 150 Euro hebt bespaart en je weer trots kunt zijn!

Overigens kun je buitenste hoesen ook via de binnenste vervangen door de hoes (de buitenste dus) helemaal over de aste schuiven.

Bovenstaande is helemaal uit mijn hoofd zonder boekje o.i.d. dus ik hoop dat ik alles goed voor de geest haal, maar eigelijk wijst het zichzelf ook wel.
Succes!!

Auteur:  Dick [ 15 dec 2009 12:24 ]
Berichttitel:  Re: stofhoezen steekassen

Aaanvullende TIP van Dick : in 9 van de 10 gevallen zit de homokineet helaas niet zodanig los op de as dat je 'm er wel even af kan tikken met een zacht hamertje....

Voor het geval dat 'tie dus echt vastzit zou ik dus niet met de moker een rondje verantwoord slaan er op los laten maar gewoon met een grote, en vooral professionele, poelitrekker de boel met beleid er af trekken. Evt. met behulp van het warm maken van de homokineet (niet de as...). En vergeet inderdaad de borgclip niet...

Valhelm :wink: , goeie handschoenen, goed gereedschap en vooral geduld zijn je beste vriend tijdens deze klus....

Zoals Dynamic al schreef is het allemaal prima zelf te doen, alhoewel een brug het wel makkelijker maakt i.p.v op de koude grond liggen...

Succes,

Dick

Auteur:  Peter [ 15 dec 2009 20:06 ]
Berichttitel:  Re: stofhoezen steekassen

dynamic schreef:
Makkelijk klusje, 8) :wink: :wink:

1. Inbusbouten losdraaienGoed passend gereedschap gebruken, draai ze niet stuk
2. As van de bak naar beneden laten zakken (aan de wielkant zit hij dus nog vast)niet te ver naar beneden anders beschadig je de metalen deksel
3. deksel een het eind van de as voorzichtig eraf halen door rondom met een schoevendraaien eraf te tikken.Als je alleen hoezen hebt moet je de zaak niet beschadigen
4. bevestiging oude stofhoes losmaken en hoes even richting het wiel schuiven.Dat is eenvoudig
5. vet wegpoetsen zodat einde as zichtbaar is.Dat wordt altijd een bende
6. borgveer verwijderen met geschikt gereedschap of handigheidRaak hem niet kwijt, vliegt namelijk alle kanten op
7. Homokineet van de as afnemen. Let op soms zit hij los soms vast, in het laatste geval met een hamer een een hpouten blokje de homokineet eraf slaan.We gaan natuurlijk niet staan timmeren, het is geen golf
LET OP!!!! Hij kan er ineens afkomen zorg dan dat ie een zachte landing maakt maar niet op je hoofd. Ik kopte er ook één bijna terug :bang:
Schuif ook de oude hoes van de as af.
8. Kijk goed hoe de homokineet in elkaar zit, zie bijvoorbeeld dat het binnenste gedeelte smalle en brede uitsteeksels heeft. ,maak evt een foto.Laat hem niet uit elkaar vallen
9. maak de homokineet schoon met oplosmiddel, als je hem uit elkaar haalt kun je beter zien of er geen beschadigingen zijn. De kogels en de banen waar deze in bewegen moeten glad zijn. Zet de homokineet weer in elkaar en controleer de bewegingsmogelijkheid.
10. monteer de nieuwe stofhoes op de homokineet en vul het geheel met het bijgeleverde vet.Het vet moet natuurlijk in de homokineet
11. schuif het geheel weer op de as, het kan even pielen zijn om de asdoor de kleine opening van de hoes te schuiven.
12. als de homokineet goed zit kan hij ver genoeg op de as om de nieuwe veer weer te bevestigen. Zo niet geen geweld gebruiken maar kijken of de boel niet verkeerd om zit.
13. Friemel het smalle deel van de hoes zover over de as dat het in de uitsparing past.
14. breng de klemmen aan (bij metalen eerst zo strak mogelijk in het juiste oogje en daarna kun je gebruik maken van een knyptang om de spanning aan te brengen.) wijst zich zelf!
15. Monteer de nieuwe metalen kap en monteer de aandrijfas. Let op rondom gelijdelijk aandraaien (net als de wielen) en met de juiste kracht (eigenlijk met momentsleutel :wink: )Dat MOET met een moment sleutel
16. Maak een proefrit
17. Geniet bij een biertje van het feit dat je weer minimaal 150 Euro hebt bespaart en je weer trots kunt zijn!


Zie je, kan bijna niks misgaan :wink: :wink:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/