Auteur |
Bericht |
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Trilling door auto
Vanmorgen iets raars meegemaakt. Rij ik op de autosnelweg met ongeveer 120 km per uur, gaat er opeens een trilling door de auto alsof je over ribbels rijd. heel gelijkmatig, dacht eerst aan een lekke band, maar dat was het niet, ook het wegdek was niet anders als voor het trillen. Ook nog even aan de motor gedacht, wellicht vielen er wat cylinders uit , maar hij trok normaal en had geen vemogensverlies. na een kleine km was het opeens over. op de terugweg het zelfde, eerst normaal, en opeens weer dat trillen, was ook weer ineens weg. verder geen last meer gehad, zelfde stuk nogmaals gereden, mieschien was het toch het wegdek, maar niet meer trillen.
Kan het zijn dat mijn handrem, Die overigens gewoon omlaag stond, een klein beetje aanliep waardoor het trillen ontstaat. Hoorde vanmorgen bij wegrijden wel een "klonk"achter alsof er iets losschoot.
Ben mij vanalles aan het bedenken, kan niets met de kleppen te maken hebben, of een tuimelaar die blijft hangen??
|
11 okt 2007 22:34 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Helaas kan ik jou niet een antwoord geven waar je wat aan hebt.
Wel kan ik jou adviseren het jezelf niet te moeilijk ye maken ivm. dit probleem. Je haalt je alleen maar gekke dingen in je hoofd en je gaat 'spoken' zien zoals tuimelaars die blijven hangen.
Dit kan namelijk niet.
De kans van handremschoenen die de trilling veroorzaken lijken mij ook ver gezocht.
Zoals ik al zei, ik weet niet wat het daadwerkelijk is. Daarvoor is er te weinig info te lezen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
11 okt 2007 22:52 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Erwin, Zal het proberen toe te lichten, het voelde alsof je over een geribbeld wegdek reed , voelde alsof de banden heel hard waren en daardoor de "ribbels"doorgaven aan de auto en het stuur, was niet dusdanig dat het stuur je uit de handen trilden, maar een soort resonantie > licht geschud van de hele auto, maar met name in het stuur. De wielen voorwielen zijn na de eerste ervaring van vandaag uigebalanceerd, maar zoals eerder beschreven trad het nogmaals kortstondig op. Wat zou eventueel aan de motor kunnen haperen wat een trilling veroorzaakt, of moet ik het toch meer zoeken aan onderstel en remmen.
de handrem bedacht ik omdat ik een jaar of 15 geleden een oud golfje had, waar ik een hele tijd met een iets opgetrokken handrem mee reed en net zo'n trilling ontstond.
|
11 okt 2007 22:59 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik zit te denken aan het onderstel, niet de motor. Misschien een versleten fusee of spoorstangkogel? Ik zou dat sowieso gecontroleerd willen hebben op een brug. Kan meteen alle verbindingen van de aandrijving en wielophanging gecontroleerd worden.
Het is in ieder geval niet een probleem dat ik regelmatig meemaak.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
11 okt 2007 23:07 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
ERwin, Ik zal hem morgen eens op een brug laten zetten en de fussees en stuurstangkogel laten controleren.
bedankt voor het meedenken.
|
12 okt 2007 7:39 |
|
|
cabrio wim
|
Heb toevallig 2 weken geleden dit meegemaakt met mijn zoon zijn Clio, kwam van school uit Breda en vertelde exact hetzelfde wat Jurrian meegemaakt heeft, auto op brug en was inderdaad een spoorstangkogel die speling had.
Dus denk dat Erwin in de goede richting zit.
@Jurrian, de snelheid waarbij het gebeurde was inderdaad rond de 120 km/h.
|
12 okt 2007 8:12 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
gaat die clio zo hard dan
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
12 okt 2007 11:06 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Plakkende remzuiger? Als een zuiger niet helemaal terugloopt wordt de remschijf warm, zet uit en dan krijg je ook deze trilling en een zwaar brommende geluid/gevoel. Kijk je schijven eens na; zit er eentje bij die overdreven blauw is geworden?
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
12 okt 2007 12:04 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Trilling door auto
Dit wijst op een remblok wat vastgeroest was aan de schijf. Bekend iets na o.a. wassen...
Kan zijn dat er nu nog roest sporen op de schijf zitten die nog weggeremd moeten worden.
Bij remmen - meer of minder sterk want vooral achter moet aangrijpen... - geen enkele trilling
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 okt 2007 12:37 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Uitkijken dat je niet "normale" dingen zoals een plakkend remblok als verdacht gaat zien hoor. Die klonk heb ik soms ook bij het wegrijden.
De trilling zoals je die omschrijft moet m.i. iets mechanisch zijn dat dan zit te "jutteren".
Een remzuiger kan dat mi niet in dat tempo. Door speling in de hele aandrijftrein kan het mi ook niet de motor / bak zijn dat dit veroorzaakt.
Primair eerst zoeken in de ophanging (fusee kogels, scharnierpunten van de draagarmen).
Misschien een defecte motor / bak ophanging.
Als het metaal van het blok of bak direct in contact komt met de carrosserie geeft dat ook kabaal; ik zou dan alleen verwachten dat dat geluid dan blijvend aanwezig is en niet soms.
Zou wel even snel laten kijken voordat je een keer wordt ingehaald door je eigen achterwiel....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
12 okt 2007 13:16 |
|
|
cabrio wim
|
Zullen we eens proberen.
|
12 okt 2007 16:22 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Ik spreek uit ervaring....
En het is simpel te controleren, gewoon even kijken of er een blauwe remschijf (oververhitting) tussen zit.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
12 okt 2007 17:15 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Allen bedankt voor jullie inbreng, Ga volgende week weer de brug met hem op om alles eens goed te controleren. zal julie op de hoogte houden, als er uiteraard nog wat te binnen schiet hoor ik het graag.
|
12 okt 2007 22:57 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 okt 2007 23:06 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Vandaag alles nagelopen. Geen speling te vinden, geen blauw schijven, niets van dat alles, achterwielen laten balanseren, en de auto laten uitlijnen. verder nog een kleine 50 km over de snelweg.....Maar het""trilspook" bleef weg.
Dus blijft een beetje vaag wat het nu was.
Maar ja, daarom rijden we eigenlijk allemaal Porsche, niet? Lekker spannend
|
15 okt 2007 22:17 |
|
|
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Omdat het topic al bestaat.... dit bij mij ook het geval is.... en in met de zoek optie er nog niet helemaal uitkom....
Dit weekend heb ik mijn P. opgehaald bij de specialist, waar los van kleppen stellen, olie en filters vervangen etc. etc. rondom alle remklauwen gereviseerd zijn (omdat een en ander nogal vast zat). Op de snelweg (120km/u) naar huis een trillen door de auto, waarna ik een beetje rem, en weeg op snelheid kom, dit nog een keertje , gewoon beetje remmen... en het trillen wordt wat minder. Nog wat testen op verschillende snelheden, waarbij het trillen zo goed als verdwenen is. Was zaterdag.
Zojuist de P. uitgelaten op de provinciale weg (80 km/u) en hetzelfde. Na een minuutje of 5 weer trillen. Even gestopt, terug gereden, en trillen ging weer over.. niet meer gevoeld. P een uurtje of 1,5 laten staan, en nog een keer geprobeert. Niks te voelen, tot de 120 km/u niet.
Stomme is... geen probleem voor de remklauwrevisie... kan toeval zijn??
Oorzaken:
Loodje losgesprongen?
Banden na beurt harder opgepompt, en gevoeliger voor onregelmatigheden zoals lichte roestvorming op schijven na paar dagen stilstaan?
Overigens bij remmen, stevig doorremmen, mooi regelmatig en geen trillen of schokken.
Iemand???
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
15 apr 2008 22:42 |
|
|
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Oh, ja...
De velgen zijn weer geplaatst zoals ze onder de P. vandaan kwamen.
En verder geen loszittende onderdelen opgemerkt bij controle....
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
15 apr 2008 22:57 |
|
|
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Hmmm.... de laatste paar dagen incl. Driewaardenrit niet meer gevoeld....
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
24 apr 2008 1:16 |
|
|
boxerstef
boxster S
|
wie kan mij adviseren,mijn boxster s voelt boven de 180 erg licht aan in het stuur en zoekt licht vanlinks naar rechts bij de 200 vind ik het eng worden, zitten voor toyo banden onder ! merk dit alleen bij hoge snelheden.
|
17 mei 2008 20:55 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Het meest voor de hand liggend is om de sporing van jouw auto eens te laten meten.
Toyo maakt ook hele goede banden, helaas sinds een aantal jaar niet meer de F1S-N0, als jij deze wel hebt, de Boxster had deze af fabriek soms al op de velgen liggen, zullen ze erg oud zijn.
De T1S of T1R zijn goede banden maar zouden niet mijn keus zijn onder een Boxster.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
17 mei 2008 22:40 |
|
|
boxerstef
boxster S
|
uitlijnen word vd week gedaan, zie ook ietwat verschil in de stand van de banden voor, meteen andere banden eronder. nog bedankt voor het advies.
|
20 mei 2008 20:58 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
We hebben het eens zo gek gehad: je moest enkele minuten lang een specifieke en constante snelheid rijden, en dan slechts op een bepaald type wegdek. Na verloop van tijd dus begon de 944 zo heftig te schudden dat het leek of ie uit elkaar zou vallen.
Bleek de voorbode van een kapot wiellager te zijn want later was het een continu gerammel en toen is ie vervangen.
|
21 mei 2008 10:13 |
|
|