Auteur |
Bericht |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
spuiten velgen
Hallo,
Nog een maand of anderhalf en dan gaat de Porsche de winterstalling in.
Een van de dingen die ik dan wil laten doen is de velgen (achter) laten spuiten. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij een bedrijf waar ik al eerder spuitwerk heb laten doen en waar ik zeer tevreden over ben.
Nu mijn vraag. Wat is wijsheid? Laat ik eerst de velgen spuiten en dan nieuwe banden monteren, of, zoals de vakman adviseert, eerst de banden monteren en dan spuiten. Tijdens het spuiten wordt de band een stuk teruggeduwd zodat ook de achterkant van de velgrand meegespoten kan worden. Ik kreeg dit advies omdat er zo geen beschadiging van de velg tijdens het opleggen van de band kan optreden.
Persoonlijk voel ik meer voor montage achteraf. Is voor de spuiter toch ook makkelijker, of niet dan? Advies graag.
Groet,
Jo996
|
15 okt 2007 21:35 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Stralen en laten poedercoaten. Is zoveel mooier/sterker dan spuiten.
Mark.
|
15 okt 2007 21:37 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Bel eens met de velgendokter:
http://www.develgendokter.nl/
|
15 okt 2007 21:43 |
|
|
horn
PF #57
|
heb de mijne laten poedercoaten. en daarna nieuwe banden laten monteren.
zo zijn de velgen mooi helemaal zwart (achterkant, binnenkant etc).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 okt 2007 21:45 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Wegdrukken lukt niet altijd.
Monteren moet ook een volgend keer lukken zonder beschadiging
Gewoon paar dagen goed laten uitharden voor montage bij een bedrijf wat gewend is aan dit soort wielen
Bij Wheeltrim/Nijkerk moet de band er af.
Poedercoaten is misschien voordeliger maar ook minder mooi.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 okt 2007 21:54 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
hoezo minder mooi? Ik heb aardige resultaten ermee gezien, en is poedercoaten juist niet ook sterker en meer bestand tegen beschadiging??
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
15 okt 2007 21:59 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Het gaat hier om velgen van een 996. Die zijn origineel toch ook gewoon gespoten of niet?
Ik lees overigens net bij de 'Velgendokter' dat hij de velgen zonder banden aangeleverd wil krijgen. Dan zal het met het beschadigen van de velgen bij het monteren van (nieuwe) banden toch wel van de deskundigheid van de bandenspecialsit afhangen. Mochten de velgen bij bandenmontage beschadigd worden, kan ik hem daar toch voor verantwoordelijk stellen. Ik vraag van te voren natuurlijk wel naar eventueel risico van beschadiging.
Groet,
Jo996
|
15 okt 2007 23:05 |
|
|
cabrio wim
|
Bij mijn zoon in de zaak spuiten ze de velgen altijd met de band erom heen. Reden niet alle bandenboeren zijn voorzichtig met omleggen.
Kregen er te veel terug, wel op kosten van bandenboer maar hebben nu zo minder werk aan die dingen en geen gezeur achteraf.
|
16 okt 2007 8:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
'Aardige resultaten...' ok!
Maar minder glad dan gespoten, wat dus ook de originele behandeling is.
Lijkt misschien dikker en daardoor sterker, maar geloof niet dat dit een rol van betekenis speelt.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 okt 2007 9:38 |
|
|
Dub_GT3
|
Persoonlijk zou ik eerst de velg ontlakken en dan weer opnieuw in de kleur d.m.v. coating. Tegenwoordig kunnen er zoveel verschillende kleuren worden gekozen in metallic, hoogglans & mat.
De lak is tevens harder en beter bestand tegen b.v. steenslag.
|
29 okt 2007 18:10 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Absoluut eerst laten stralen en dan coaten.
Een reguliere verflaag erover kan de krachten (in en uitzetting van het metaal) niet aan die bijvoorbeeld ontstaan door hobbels, dan breken de verbindingen in de verflaag en laat het los. Velgen laten stralen en coaten is tevens ook net et duuren het kan ook nog inderdaad extra tegen steenslag. Tip is wel een goed straal en coat bedrijf te vinden. Verschilt naar mijn ervaring nogal in kwaliteit.
Spuiten is de oplossing die twee weken mooi is.
stralen en coaten de oplossing die jaren mooi is.
Succes!
|
09 nov 2007 20:27 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Over een paar weken is het zover, dan gaan de velgen naar de spuiterij. Weet iemand van jullie de kleurcode van de lak die gebruikt wordt (door Porsche) voor de velgen van een 996 (Turbo-look).
Groet,
Jo996
|
09 nov 2007 20:54 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De originele kleurcode is - zoals bij al het spuitwerk - het uitgangspunt.
Maar na jaren is de kleur uiteraard verkleurd en dan moet deze dus 'passend' worden gemaakt aan de rest, als niet alle delen worden gedaan.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 nov 2007 22:46 |
|
|
horn
PF #57
|
het gaat toch over velgen? die kleur hoeft toch niet 'gemaakt' te worden? Ik kan me zomaar voorstellen dat ze alle 4 de velgen helemaal gaan spuiten...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 nov 2007 8:41 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
10 nov 2007 10:33 |
|
|
horn
PF #57
|
aha, niet goed begrepen . dan zou ik ze denk ik alle 4 laten spuiten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 nov 2007 10:50 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Ik laat ze alle 4 spuiten. Een van de velgen is (in opdracht van de vorige eigenaar) al een keer overgespoten. Wanneer je goed kijkt zie je kleurverschil. Dat risico wil ik niet opnieuw lopen. Alle 4 dus. Ik wil wel graag de originele Porsche kleur en het originele metallic effect hebben.
Het zou wel makkelijk zijn wanneer ik de spuiterij de originele code kon geven. Dan weet ik zeker dat de velgen er weer 100% uit komen te zien.
Groet,
Jo996
|
10 nov 2007 11:07 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
10 nov 2007 11:25 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Reactie van Jeroenoop kan ik niet helemaal volgen. De link verwijst naar naafkapjes, niet naar een kleurcode.
Groet,
Jo996
|
10 nov 2007 11:51 |
|
|
horn
PF #57
|
toch altijd leuk om iets te lezen over naafkappen?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 nov 2007 12:38 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Kijk maar in mijn album daar staan mijn velgen die zijn bij Wheeltrim gestraald en gecoat.
http://www.wheeltrim.nl/temp/wiewatwaar/index.html\
Greetings, Hennie
_________________________________________ Live and let Live
|
10 nov 2007 13:51 |
|
|
horn
PF #57
|
nou nog de kleur... ik vraag me af of er voor alu velgen een aparte kleurcode is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 nov 2007 13:57 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Vandaag de Porsche op bokken gezet. De wielen verwijderd en naar de spuiterij gebracht. Men heeft me beloofd dat ik maximaal 2 weken moet wachten voordat ik ze terugkrijg. Ik ben benieuwd hoe ze er straks uitzien. Ik heb gevraagd ook de binnenzijde netjes te spuiten. Het oppervlak was erg ruw en ze waren niet mooi schoon te houden. Is dus ooit aan gewerkt. Ook nog gevraagd of ze de wielbouten wilden spuiten. Had geen zin omdat de lak er bij montage meteen weer af zou springen. Dan maar met een kwastje bijwerken na montage.
De volgende stap is 2 nieuwe achterbanden. Men heeft me geadviseerd de lak een maand de kans te geven volledig uit te harden. Te lang, te kort?
Groeten,
Jo996
|
14 jan 2008 23:44 |
|
|
fuchs
|
Een maand lijkt me wel lang genoeg.
Als ik nieuwe banden laat monteren cq demonteren gebruik ik altijd een speciaal stukje gereedschap (zie foto). Het is een stuk hard plastic wat om de velgrand heen past.
Voorkomt schade aan de velgranden.
|
15 jan 2008 20:09 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
En heb jij dit, of heeft de garage dit?
|
15 jan 2008 21:16 |
|
|