| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Tiptronic..
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=1610
Pagina 1 van 1

Auteur:  ome piet [ 30 aug 2004 12:47 ]
Berichttitel:  Tiptronic..

Is de Tiptronic van de 964 een ''gewone''automaat of een voorloper van de Tiptronic S,de adaptieve versie die de 993 heeft?

Auteur:  John [ 30 aug 2004 12:48 ]
Berichttitel: 

Ik zou het niet weten, maar eh specialisten genoeg die een "tip"je van de sluier zullen oplichten :lol:

Auteur:  ErikE [ 30 aug 2004 13:51 ]
Berichttitel:  Re: Tiptronic..

ome piet schreef:
Is de Tiptronic van de 964 een ''gewone''automaat of een voorloper van de Tiptronic S,de adaptieve versie die de 993 heeft?


ome piet, misschien heb je hier wat aan?
[komt van de prachtige Rennlist-site - http://members.rennlist.com/complete964 ... nu%20(HOME)%20page%20964.htm]

Citaat:
TIPTRONIC-

In 1990, the 964 Carrera 2 was offered with Porsche's first fully automatic transmission (the Tiptronic). The transmission also permitted the manual selection of gears up to a point- if and when a gear selection was thought to be harmful by the electronic system, the transmission would not allow such a shift. For example, the transmission would shift up when maximum permissible engine revs had been reached, or move automatically down when the engine speed had reached a speed incompatible with the gear selected. An interesting point of note was that the transmission would always select 2nd gear for a start, unless a sprint was required, at which point the driver could select 1st gear. The fully automatic mode was achieved by shifting the gear selector into the "D" position on the gear shift plate. Conversely, to select manual mode, the gear selector would have to be shifted to the right into the short lane with "+" and "-" selectors. From this gate, the four different gears could be selected "manually"- forward pushes would select higher gears, pulling back the lever would select a lower gear. The Tiptronic system, whilst extremely competent, remained a weak link in the Carrera 2 given that there were only four gears on tap. Performance obviously suffered with 100kmh being reached only after 6.6 seconds, as opposed to 5.5 seconds for a manual Carrera 2.

Indeed, if five gears had been offered, it is most certain that an enthusiast would be far more likely to consider a Tiptronic equipped car for spirited driving. As was, the Tiptronic gearbox made sense for a large number of city dwelling 911 owners, who all too frequently got stuck in traffic. However, there were exceptional 3rd party supplied alternatives, such as the RUF E. K. S. system (to be described under Modifications).

Auteur:  horn [ 30 aug 2004 19:00 ]
Berichttitel: 

Ik weet niet exact hoe de addaptieve Tip van de 993 werkt.

Wat ik wel vaker gelezen heb op het 964 forum van Smartgroups dat je de Tip kan 'programmeren'. De accu loshalen en dan 'go for a spirited drive for 20 minutes'. Op die manier schijnt je Tip jouw rijstijl over te nemen.

Ik weet niet of dat waar is. Heb wel gemerkt dat na een dagje forumrijden op Zolder afgelopen mei mijn Tiptronic duidelijk een stukkie langer doortrok in zijn versnellingen en later doorschakelde. Ik vind die genoemde 1,1 seconde absoluut jammer, maar in het dagelijks verkeer voldoet de Tip zeker goed. Rijdt snel, kickdown werkt goed en Tip schakelt goed op en terug.

Alleen, die tunneltjes he... (Inrijden, tip in N, gas geven, tip in D - beetje omslachtiger dan gewoon even je koppeling intrappen).

Mocht je nog specifieke vragen hebben, hoor ik het graag.

Over dat verhaal met 'zelfdenkende' tiptronic: op Zolder leerde ik (uiteraard handmatig met + en - ) handmatig terugschakelen voor de bocht en dat ging perfect. Tot de Tip gedurende de dag op bepaalde punten ineens niet meer pakte bij het handmatig terugschakelen. Moest je twee, drie keer terugtikken voordat hij pakte... Ik schrok me tandjes, daar ik dus dacht dat ik mijn Tiptronic had gesloopt.

Wat bleek nou (na twee rondjes nadenken en langzaam wit wegtrekken); de training werkte zo goed dat ik steeds harder ging en dus op hogere snelheid met meer toeren de bocht in knalde, waardoor ik de Tip nog niet in zijn 3 of 2 kon gooien, daar de toeren nog te hoog waren om te kunnen terugschakelen. Dat systeem werkt dus... :shock: :? :wink:

Auteur:  ome piet [ 30 aug 2004 19:35 ]
Berichttitel: 

Dat bedoelde ik Horn,bij de mijne reageert de bak snel op verschillende rijstijlen,bij legale snelheden vind ik m ronduit sloom maar als je even echt gegast hebt is ie echt giftig aan t worden :D ,,en dit bedoel ik in de automaatmodus dan he, Tipfunctie vind ik minstens zo goed als de handgeschakelden...
Heb eens ergens gelezen dat de Tiptronic ''S'' een optie was,en die stond voor adaptief[aanpassen aan rijstijl chauffeur zoals jij zegt]

Eens zien of er iemand is die het exact weet.. :roll:

Auteur:  ErikE [ 30 aug 2004 23:16 ]
Berichttitel: 

horn schreef:
Ik weet niet exact hoe de addaptieve Tip van de 993 werkt....
[...]
..... Ik schrok me tandjes, daar ik dus dacht dat ik mijn Tiptronic had gesloopt.

Wat bleek nou (na twee rondjes nadenken en langzaam wit wegtrekken); de training werkte zo goed dat ik steeds harder ging en dus op hogere snelheid met meer toeren de bocht in knalde, waardoor ik de Tip nog niet in zijn 3 of 2 kon gooien, daar de toeren nog te hoog waren om te kunnen terugschakelen. Dat systeem werkt dus... :shock: :? :wink:


Dat vind ik nou ook weer een tof verhaal; hoe je je P leert kennen bij het rijden op het circuit :!: Dit vind je niet in de meegeleverde boekjes als je n'em koopt, maar ondervind je dus tijdens de actie. Leuk! (Ik zou zelfs *bijna* eens in een TIP willen rijden om het te kunnen ondervinden :wink: )

Auteur:  horn [ 31 aug 2004 3:40 ]
Berichttitel: 

ErikE schreef:
Dit vind je niet in de meegeleverde boekjes als je n'em koopt, maar ondervind je dus tijdens de actie. Leuk!


Maar het kost je wel 4 jaar van je leven voor je er achter bent (van schrik)...

ome piet schreef:
Eens zien of er iemand is die het exact weet..


En dat is nou een lastige. Ex-Goeroe (en nu GT2 rijder) Adrian Streather onderschrijft het verhaal dat ik hierboven vertel (over de denkende tip in de 964) en Poldergoeroe Erwin zegt dat dat pas bij de 993 kwam en de Tip van de 964 gewoon een 'domme' automaat is.

Dus heb ik nou een wilde fantasie (zowiezo) of was mijn Tip echt veel feller na een dagje Zolder... :shock: :roll: :? :?:

Auteur:  dirkie [ 31 aug 2004 7:51 ]
Berichttitel: 

Tiptronic is voorgeprogrammeerd met 5 mogelijk programma's die zichzelf als het ware activeren naargelang jouw druk op het pedaal.
Hierin onderscheid hij 3 pedaalstanden.

Identiek aan de Audi Tip's ... (had ik ook ... :wink: )

Dirk
:wink:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/