| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

winterbanden
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=165
Pagina 1 van 4

Auteur:  Jaap Brand [ 14 nov 2003 15:12 ]
Berichttitel:  winterbanden

Geacht forum,

Wat is uw mening over toepassing van winter banden op een Porsche,
waarbij een klein verschil is tussen 2 en 4 wiel aangedreven.
Persoonlijk heb Conti op mijn auto waar ik nu een paar duizend km mee gereden heb.
Zonder u te beinvloeden heb ik hier een uitgesproken mening over die ik graag geef nadat ik een paar reactie's heb gezien van u.
Ik ben benieuwd. :shock:
NB. ik heb geen direct belang bij deze wetenschap, just an impression.

Dank.

Jaap Brand

Auteur:  Jeroen914 [ 14 nov 2003 15:26 ]
Berichttitel: 

Ik heb nog nooit met winterbanden gereden... dus ik kan er niet echt een mening over geven

Zolang het profiel van m'n "zomerbanden" nog enigzins redelijk is heb ik eigenlijk nooit problemen, ook 's-winters niet.
Over het algemeen is de grip van de banden niet de limiterende factor bij slecht weer, maar de max.snelheid van de ruitewissers...

Voor de anderhalve dag dat er hier in Nederland sneeuw op de weg ligt vindt ik het niet zinnig om een extra set wielen/banden te kopen.
En zelfs dan vraag ik me af hoe effectief winterbanden zijn.

gr.

Jeroen

Auteur:  PeetCabrio03 [ 14 nov 2003 15:55 ]
Berichttitel:  Winterbanden Als je veel rijd doen!!

Als je veel op de weg zit in de winter is het erg aan te raden om winterbanden aan te schaffen :!: :!: . Ikzelf rijdt (wel niet met een P) nu reeds een 5 tal jaar met winterbanden onder de verschillende auto's. Het verschil is enorm in de koudere periode. Betere wegligging (banden leveren betere prestaties bij lage temperaturen), beter aqua planing weerstand (harder rijden met regen), veel meer grip bij sneeuw( wat daar dan voor door moet gaan in Nederland), kortom meer veiligheid op de weg.

Onlangs zijn de winterbanden weer onder de auto gekomen (C5C = Citroen C5), blij toe, gezien de koude periode laatst.

Succes met de keuze.

Peter van E :wink:

Auteur:  Pascal [ 14 nov 2003 16:44 ]
Berichttitel: 

Hmmm, heb eigenlijk nooit problemen gehad met mijn banden onder de Seats.... Waren wel altijd van die "EcoContinental" banden...

Prachtige banden VOOR DAT GEBRUIK! (rustig!)...

Heb nu onder mijn 146 Pirelli P6000's liggen (voor), nog nooit ZO ONTZETTEND veel gepiep gehad in bochtjes waar ze normaal echt niet piepen... Ik voel me nu echt een dweil op de weg en neem massa's bochten echt minder hard als voorheen...
(overigens begint het nu een stuk minder te worden, lijkt wel of ze de eerste 5.000km ingereden moesten worden ofzo?)

Groeten!

Auteur:  dirkie [ 14 nov 2003 17:35 ]
Berichttitel: 

hi,

Op een P durf ik het niet te zeggen ... maar op de Audi 1.8t quattro... een wereld van verschil !!!!!


Greetz Dirkie

Auteur:  fastharry [ 14 nov 2003 19:34 ]
Berichttitel: 

Op de p. nog geen ervaring
.Maar op mijn impreza pirelli gehad,wat een verschriking was dat.Alleen als het sneeuwt goed,maar voor de rest bagger.


Gr.Harry

Auteur:  Jaap Brand [ 14 nov 2003 22:32 ]
Berichttitel: 

Forum,

Waar blijven de ervaringen met winterbanden op een Porsche!!!.

J.B. :twisted:

Auteur:  EriC4C [ 14 nov 2003 22:47 ]
Berichttitel: 

Helaas Jaap, ik sluit me aan bij overige reacties: wel ervaringen met winterbanden, maar (nog :?: ) niet onder m'n 964 :? . Eigenlijk moet ik zeggen nog :!: niet, want mijn ervaring met andere auto's is ZEER positief. Deze winter, mijn eerste winter met de 964, kijk ik het echter waarschijnlijk aan. Ben dan ook eveneens zeer benieuwd naar de ervaringen.

Auteur:  John [ 15 nov 2003 9:35 ]
Berichttitel: 

Ik heb alleen maar ervaring met winterbanden onder mijn Volvo van heel lang geleden, en daar zat ik me te ergeren aan het afrol geluid, mede hierdoor zal ik nooit zo snel er naar grijpen, want zeg nou zelf de moderne band is toch wel tegen een buitje bestand.

Ik heb het gezien op het circuit van Zandvoort (Driving academy) in de extreme regen, en daar hielden mijn conti's het lekker uit ondanks de maat (295/30), tegenwoordig met al die electronica aan boord ben ik niet meer bang voor een sneeuwbuitje en naar de wintersport ga ik al helemaal niet, laat staan met mijn Porsche.

Tel is uit de echte barre wintersedagen in Nederland en in het westen hebben we meestal toch meer mazzel als de rest van Nederland, ik kom niet tot verder als een hand per jaar dat ik denk van "Nou moet ik toch ff oppassen"

Auteur:  EriC4C [ 15 nov 2003 12:23 ]
Berichttitel: 

Winterbanden zijn niet alleen nuttig bij zeer lage temperaturen en sneeuw of ijs. De compound van het rubber is anders, waardoor het rubber soepeler blijft beneden de ongeveer 7 graden Celsius (Jaap, als specialist, correct me if I'm wrong ;)). Daarnaast zorgt het profiel voor betere afvoer van bijvoorbeeld regenwater. Beide zorgen dus tijdens de herfst-/wintermaanden ook in nederland gewoonweg voor meer grip en kortere remweg dan zomerbanden. Wat betreft comfort (rolgeluid) moet je inderdaad in leveren, maar ja bij een Porsche ..... hoewel bij een 996 zal dat wellicht wel merkbaar zijn :mrgreen:.

Auteur:  Jaap Brand [ 15 nov 2003 20:48 ]
Berichttitel: 

Forum,
Hartelijk dank voor uw menning over de winterbanden.
Jammer dat er niet veel ervaring blijkt te zijn bij toepassing op Porsche.
In het algemeen is de bandenproducent (nog)niet geslaagd in zijn missie om winterbanden neer te zetten waar ze horen. Door het versterkt ontwikkelen van UHP ( ultra high performance) zomerbanden is er steeds meer noodzaak om specialistische banden te gaan maken en toepassen.
Wij willen tractie en remvermogen, verder is ponum steeds belangrijker.
Kijk bv. maar naar de zijwand van een moderne band.
Dit alles brengt R/D van banden tot wanhoop v.w.b. de beperkingen die er nu eenmaal zijn.
Een simpel voorbeeld is veel en diep profiel voor water afvoer dit kan niet samengaan met slijtvastheid.

Voor winterbanden is dit precies hetzelfde.
Echter de laatste jaren zijn er rubber compounds geproduceerd die bij lagere temperaturen toch soepel en stroef blijven (silica toepassing).
In het algemeen neemt de stroefheid van goede zomerbanden met name UHP banden bij rond 7 graden + af tot een dramatisch nivo.
Hierdoor ontstond de vraag naar andere oplossingen en zijn er moderne winterbanden gekomen die dit tractie ( acceleratie en de-celaratie) probleem konden oplossen. Verder hebben deze banden sipes wat staat voor lammellen techniek die de functie bijna geheel van spikes op sneeuw opvangen, op ijs nog niet.

Momenteel zie ik specialisten in de markt die zeggen sipes in bestaande banden te maken voor mij is dit KM roof omdat de banden waarop bij dit gedaan wordt er niet voor gemaakt zijn om sipes te hebben.

Winterbanden van de laatste jaren hebben in de A kwaliteit een uitstekende werking op alle auto's dus ook op Porsche. Sterker nog juist op Porsche met zijn enorme rem en acceleratie vermogen.
De bijwerking van brede banden brengt wel met zich mee dat de banden beter hoorbaar zijn, dus met name achter. Maar het ''oude winterbanden""
geroffel is achterhaald en niet meer voorkomend bij de huidige generatie winterbanden.
De laatste 2 jaren zijn de Pirelli w240 en Michelin winterbanden winnaar geworden bij de diverse testen die er gedaan zijn.
Door omstandigheden heb ik zelf Conti winterbanden gemonteerd zitten op mijn 993 C2, ik zou deze banden bij een volgende montage niet meer kiezen.
Op mijn 525D had ik Pirelli W240 absoluut top.
De conti banden op de Porsche maken hem op rechtdoor iets minder stabiel maar onder de eerder omschreven omstandigheden onder 7 graden veel beter dan zomerbanden.
Een overweging om winterbanden te kopen zou kunnen zijn dat de zomerbanden niet slijten tijdens de winter periode en dat eigenlijk alleen een investering gevraagd is van 4 banden, die U uiteindelijk weer uitspaart aan zomerbanden. :roll:
Die U veel overlast kunnen doen voorkomen.
In alpen landen is toepassing meer en meer een must omdat van aansprakelijkheid sprake is zodra in de winterperiode een auto betrokken is bij een ongeval zonder winterbanden.
Attentie dit is een probleem auch Fúr auslander.€€€€

Vr.gr.
Jaap Brand :roll:

Auteur:  Jeroen914 [ 15 nov 2003 21:00 ]
Berichttitel: 

Ik rij max. 10.000km p/jr en de meeste daarvan in het "zomer" seizoen, dus aan mij zal je geen winterbanden slijten...

Maar... voor de genen die meer km's maken en 's-winters regelmatig op de weg zitten...

Wat is aan te raden? De winterbanden in de zelfde maat als de zomer band (zodat ze op de zelfde velgen gemonteerd kunnen worden)
Of een smallere variant op een kleinere diameter velg (m.a.w. een extra setje banden en velgen)?

gr.

Jeroen

Auteur:  Jaap Brand [ 15 nov 2003 21:09 ]
Berichttitel: 

Jeroen,

Banden techniek is simpel.
Bij het afnemen van mm2 rubber op de ondergrond neem de druk op de resterende mm2 toe.
Anders gezegd weg pompen van water neemt toe bij smallere banden, dus ook de druk per mm2 neemt toe bij winterbanden met smalle banden.
Zie hier bv. de rally auto's maar in de winterse omstandigheden.
Het compromis in deze is dus brede banden met brede profielen warbij weer weing rubber op de weg staat( druk per mm2).

Vr.gr.
Jaap Brand

Auteur:  RS-R [ 15 nov 2003 22:08 ]
Berichttitel: 

Rally- auto's rijden dan met smalle banden en spikes.
Ervaring met winterbanden(Michelin Alpin) alleen op de Volvo. Kleinere diameter en minder breed als de zomerband, 225/45-17 en 205/60-16.

Auteur:  Jaap Brand [ 15 nov 2003 22:40 ]
Berichttitel: 

Robinson,
Die smalle banden zijn om de eerder omschreven reden toegepast.
De spikes zijn in enkele rally's meest in scandinavische landen toegestaan.
ook hier gaat de druk per mm2 op.
Als mix maakt men ook brede banden die aan een kant van de band gespiked zijn, uitsluitend in rally spec.
Nog even en dan kunnen wij banden kopen met 2 componenten op het loopvlak de eerste hebben zich reeds gemeld.
Dit zijn tot nu toe alleen zomerbanden, richting gebonden.
Dit zijn doorgaans UHP banden met technologie uit de racewereld.

Vr. gr.

Jaap Brand

Auteur:  John [ 16 nov 2003 13:58 ]
Berichttitel: 

Jaap Brand schreef:
In alpen landen is toepassing meer en meer een must omdat van aansprakelijkheid sprake is zodra in de winterperiode een auto betrokken is bij een ongeval zonder winterbanden.
Attentie dit is een probleem auch Fúr auslander.€€€€




Wederom weer iets geleerd, niet naar de wintersport met mijn Porsche.

Auteur:  RS-R [ 16 nov 2003 15:10 ]
Berichttitel: 

:lol:

Auteur:  walter [ 12 jan 2004 1:13 ]
Berichttitel:  Re: winterbanden

Ik heb een 1986 911 Carrera 3.2 waar ik ieder jaar winterbanden onderzet.
ik gebruik de 911 dagelijks en de banden bevallen prima.
Momenteel rijd ik met Winter Continentals 205/40/17 & 255/50/17
deze vind ik minder dan de Dunlops.

Het enige nadeel is dat bij snelheden boven de 210 km de auto naar rubber begint te ruiken en dat hij zijwindgevoeliger is.

Auteur:  dirkie [ 12 jan 2004 7:21 ]
Berichttitel:  Re: winterbanden

walter schreef:
Ik heb een 1986 911 Carrera 3.2 waar ik ieder jaar winterbanden onderzet.
ik gebruik de 911 dagelijks en de banden bevallen prima.
Momenteel rijd ik met Winter Continentals 205/40/17 & 255/50/17
deze vind ik minder dan de Dunlops.

Het enige nadeel is dat bij snelheden boven de 210 km de auto naar rubber begint te ruiken en dat hij zijwindgevoeliger is.


Hey Walter ... welkom op het forum ...

Kmoest ff lachen met je stukje tekst "de banden bevallen prima" ... wil je de kleintjes dan langsbrengen aub :?: ... zal ik ze grootbrengen en verpatsen nadien :idea: ... :mrgreen: :mrgreen: hopelijk worden ze niet geboren met de keizersnede :oops: ... anders zijn we lekker de klos :mrgreen: just kidding ...

"Bevallen" is in Belgie "kramen" ... geboorte ... :wink:

Maar ik begrijp wa je bedoeld hoor ... en 210 met winterbanden ... welke snelheidscode hebbe die dan misschien ??

Dirkie
:wink:

Auteur:  EriC4C [ 12 jan 2004 10:59 ]
Berichttitel:  Re: winterbanden

dirkie schreef:
"Bevallen" is in Belgie "kramen" ... geboorte ... :wink:


Tja, nederlanders hè, meerdere betekenissen voor één woord :mrgreen: .

Auteur:  horn [ 12 jan 2004 11:01 ]
Berichttitel: 

Heb onder de C2 de standaard 16' velgen zitten met conti's. Zodra die op zijn, komen er 17' cups onder (wellicht heeft Robinson ze nog in de verkoop tegen die tijd en heb ik weer genoeg pecunia gespaard). De 16' 964 velgen krijgen dan winterbanden. Rij inmiddels 10 jaar elke winter op winterbanden en heb daar een boze hoop voordeel van gehad. Heb twee jaar lang wekelijks op en neer A'dam - Frankfurt gereden en was een van de weinige achterwielaandrijvers die in de sneeuw op de derde baan tussen de vrachtwagens meereed, terwijl andere PKW's van de weg schoven. Voor mij 's winters niets anders meer. Overigens, altijd dunlops. Mij vorige en huidige leasemaatschappij (ING lease) hebben gratis de deal dat je in de winter je banden kan laten wisselen voor winterbanden (wel op dezelfde velgen). Hoewel gratis natuurlijk wel ergens is meegecalculeerd dus sigaar uit eigen doos en toch nog concurrerend...

Auteur:  Pascal [ 12 jan 2004 11:44 ]
Berichttitel: 

Horn, inderdaad concurrerend, staat mij ook bij dat je bij ING voor iets van 5 euro/maand een setje "leenvelgen" kan krijgen... (lees: was destijds iets van 10 gulden/maand, wel het hele jaar betalen uiteraard).

Overigens, die Cup's van Robinson zijn geen Cup-1 he, ik dacht dat jij Cup-1 wilde? (vind die cup-2 ook wel schoon, maar moet het denk ik zien onder een 964)

Auteur:  Sjonnie [ 11 okt 2004 21:06 ]
Berichttitel: 

Het gaat weer actueel worden, de winter nadert immers.
Wat ik nog niet gelezen heb, maar wat ik wel vermoed: winterbanden zijn minder nuttig onder een 4x4 dan onder een RWD auto. Is het dan nog wel zinvol in dit kikkerlandje?
Onder mijn A6 (voorwielaandrijving) staan altijd van november tot april de velgen met winterbanden. En sinds ik dat doe nog niet 1x sneeuwkettingen moeten gebruiken tijdens de ritten naar de ski-oorden.

Auteur:  kevin-GT [ 11 okt 2004 21:14 ]
Berichttitel: 

Sjonnie schreef:
Het gaat weer actueel worden, de winter nadert immers.


Ja idd alle winterbanden komen binnenkort weer uit de stalling. Maar koud is het al het hoeft alleen nog maar te Afbeelding.

Auteur:  F@RGO [ 11 okt 2004 21:36 ]
Berichttitel: 

zoals je kon lezen in ander topic heb ik andere rubbers op mijn ding
(ik bedoel wel de p van porsche :) lolz)
maar afhankelijk van het weer ga ik binnenkort winterbanden monteren en in de periode begin maart naar les trois vallées met de P.
Ik zal er dan mijn bevindingen over neerpennen hier.
Vandaag kreeg ik ze even te zien ,
mooi zijn ze allesins niet, eerder een profiel om een traktor mee te behagen, tjoenge, zulke brede sporen in die banden,
enfin, kheb ze uiteindelijk toch wel heel voordelig gekocht.
Dus mag ik niet klagen.

de maat gaat van 285 nu naar 265 voor de winterband.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/