| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

in de slip
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=17749
Pagina 1 van 3

Auteur:  alvin01 [ 09 maart 2008 13:50 ]
Berichttitel:  in de slip

Vanmorgen raakte ik zomaar in een slip, probeerde een Corsa :roll: bij te houden, ging nog niet eens echt hard.
De omstandigheden waren wel erg nat.Pirelli's P 6000 goed profiel.Fuchs velgen , 195 voor en 215 achter, standaard maten
Het gebeurde net na een bocht en gaf voor mijn gevoel ook niet te veel/te vroeg gas.
Hij schuift eerst van achter weg, ik vang m op door razendsnel tegen te sturen in de richting waar ik naar toe wil (op de weg bijven dus) en hop weer keurig recht en onder controle.
Ik heb verder geen enkele ervaring met anti-slipcursussen of zo, ben ik nog wel steeds van plan :?
Achter af voelde het wel goed, dat het zo is afgelopen.
Of is de Pirelli toch niet zo goed in 'the wet' :idea: :?:

Moderators kunnen jullie m verplaatsen naar onderstel en remmerij?

:salut: Jurgen

Auteur:  rob964.c4 [ 09 maart 2008 13:57 ]
Berichttitel: 

de banden spanning en temperatuur hebben veel invloed op de grip.

en kan me voortsellen dat met gewoon rijgedrag en dit weer de band gewoon koud blijft

robert

Auteur:  horn [ 09 maart 2008 13:58 ]
Berichttitel: 

Voelde je je even net Christijan Albers? 8) Altijd schrikken op het moment zelf en een paar minuten later toch wel trots dat je hem op kon vangen... :thumleft:

Auteur:  Paul II [ 09 maart 2008 15:14 ]
Berichttitel: 

Mooi opgevangen :cheers:

Blijkbaar toch wel te veel gas, voor de (natte) omstandigheden :wink:

Auteur:  Hielkema993S [ 09 maart 2008 15:50 ]
Berichttitel: 

Gelukkig alles goed gegaan. :shock:

Die pk's gaan toch sneller de weg op dan je denkt, daarom rij ik het liefst met droog weer 8)

Auteur:  HV [ 09 maart 2008 16:50 ]
Berichttitel: 

listig inderdaad. Zelf ook Pirelli's eronder (6000 geloof ik; ik ben niet zo'n kenner). Vandaag ook gereden, best wel nat inderdaad. Dus in alle rust de bocht door en dan wel weer gas erop op rechte stukken (vanochtend toch nog even geblazen over de grens, kap los, windvanger weg, heerlijk!). Maar ben inderdaad wel altijd erg alert in bochten door alle erhalen over wegslippende achterpartijen.
Mooi dat je 'm hield bij het slippen, goed voor het zelfvertrouwen lijkt me zo :wink: .

Auteur:  alvin01 [ 09 maart 2008 18:50 ]
Berichttitel: 

@Horn: achteraf zat ik toch wel ff te sidderen hoor!

@Rob : zeker n punt heb je, banden zijn koud, bandenspanning wel ok, had ik net daarvoor gecheckt.

@Paul : ook n punt wellicht, toch iets teveel/te gauw na de bocht gas gegeven, al had ik het gevoel dat ik dat niet deed, maar goed, hij glijdt niet zomaar onder je kont vandaan, ben nog ff terug gereden naar die plek en daar was t wel erg nat, dat wel.

@HV : is inderdaad niet slecht voor het zelfvertrouwen, maar ik handelde gevoelsmatig en dat bleek nu goed uit te pakken, maar weet nog wel wat ik deed, dus dat zal ik wel onthouden hoop ik! :roll:

@Jurgen :thumleft:

Auteur:  $TEEF [ 10 maart 2008 12:38 ]
Berichttitel: 

in de regen zijn de verhoudingen fors anders... iedereen kent wel het verhaal van de "wielrenband" (corsa in dit geval) die in het nat nog steeds per cm2 veel druk heeft versus een bredere band die minder druk heeft en vanwege het water dus nu eerder de grip verliest.....

wel knap dat je hem hield, je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef

Auteur:  NordRack2 [ 10 maart 2008 22:04 ]
Berichttitel: 

Mijn tip: zoek een groot verlaten parkeerterrein op als er een beetje sneeuw ligt en ga voor de fun wat cirkeltjes en achtjes trekken, in de twee.
Dan krijg je een nog betere reflex voor het tegensturen.
Zo te lezen heb jij die reflex al.

Auteur:  Hellraiser [ 10 maart 2008 22:41 ]
Berichttitel: 

$TEEF schreef:
nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef


Jup, zo heb ik m'n eerste Capri gemold :cry:
Kont ging weg en corrigeerde 'm mooi, tot daarna m'n snuit
de verkeerde kant opging :(
kon hem niet meer houden :cry:

Auteur:  NordRack2 [ 11 maart 2008 0:31 ]
Berichttitel: 

Jup, hier ook zo. Gebeurde in de krul v/e klaverblad. Kont ging linksaf en daarna rechtsaf. Wonder boven wonder toch de vangrail niet geraakt. En twee weken lang hééél rustig gereden :?

Auteur:  Boxstermouse [ 11 maart 2008 12:53 ]
Berichttitel: 

Had ik ook bij de eerste keer dat ik een Boxster S stapte voor een proefrit. Hij had al een tijdje stil gestaan en de accu was niet helemaal goed meer. Gevolg was dat de PSM het niet deed (melding in het scherm).

Enfin, ik wilde natuurlijk toch even proberen hoe de acceleratie was, dus bij het opdraaien van een autosnelweg-oprit direct het gas erop. Gevolg: kont breekt uit naar links, corrigeren, kont naar rechts, corrigeren, weer naar links en uiteindelijk pffttt weer in het gareel :oops:

Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden, maar was toch heel blij dat ik twee banen de ruimte had (en geen overige verkeer)!

Ook later met mijn eigen auto viel het me op dat - zelfs met een middenmotor en PSM - je bij nat weer toch behoorlijk snel uitbreekt bij iets te bruut gas geven. Wat dat betreft geeft mijn Audi quatro echt meer marge.

Auteur:  Black Betty [ 11 maart 2008 13:03 ]
Berichttitel: 

En zo kan het zomaar gebeuren dat een Corsa zomaar bij je wegrijdt! :oops:

Ik heb dat wel meer meegemaakt: grote, stevige en snelle achterwielaandrijver (zeker die zonder alle elektronische hulpmiddelen; de wat oudere derhalve) rijdt bij droog weer het kleine, lichte en aanzienlijk minder gemotoriseerde voorwielaandrijvertje helemaal zoek, maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:

Auteur:  Wimpie77 [ 11 maart 2008 13:07 ]
Berichttitel: 

Als je zelf het idee hebt dat je niet te hard gaat/niet te veel gas geeft en je glijdt toch weg, dan is het wel even angstig...

Goed dat je hem weer recht hebt gekregen Rene! :thumleft:

Op 6 april ga ik hem oefenen! :D

Auteur:  PEF [ 11 maart 2008 16:28 ]
Berichttitel: 

Al doende leert men... :mrgreen: :D :wink:

Auteur:  wolf [ 11 maart 2008 16:51 ]
Berichttitel: 

$TEEF schreef:
in de regen zijn de verhoudingen fors anders... iedereen kent wel het verhaal van de "wielrenband" (corsa in dit geval) die in het nat nog steeds per cm2 veel druk heeft versus een bredere band die minder druk heeft en vanwege het water dus nu eerder de grip verliest.....

wel knap dat je hem hield, je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

gr

Steef


Inderdaad maar bandenmaten vallen in dit geval mee...Zijn overigend de af fabriek aangeraden banden.

Auteur:  Jeroen914 [ 11 maart 2008 17:39 ]
Berichttitel: 

Speedy356 schreef:
maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:

dat ligt dan toch aan de bestuurder en niet zo zeer aan de voor- of achterwiel aandrijving :idea:

Auteur:  Devils son [ 11 maart 2008 18:58 ]
Berichttitel: 

Speedy356 schreef:
maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:


Huh? Sinds wanneer?

Auteur:  Jaco [ 11 maart 2008 21:31 ]
Berichttitel: 

Mss iets totaal anders: dieselspoor op de weg waar de corsa net langs reed en jij er doorheen. Dan weet je echt niet waar je blijft. :wink:

Auteur:  Paul II [ 11 maart 2008 21:53 ]
Berichttitel: 

$TEEF schreef:
... je moet er vroeg bij zijn en afhankelijk van de snelheid nog allerter zijn op de tweede slinger...

die komt alleen als de 1e correctie te heftig is :idea: :oops: :wink:

Auteur:  Fringe [ 15 maart 2008 0:17 ]
Berichttitel: 

Nou ik kan er over meepraten.....

Gisteravond mijn eerste schrikmoment in de 993 gehad. Ik trok op bij een stoplicht om vervolgens links af te slaan. Ik dacht echt dat ik rustig reed, maar de achterkant begon te glijden!

Pfffff bleek daar net een buitje te zijn gevallen. Helemaal niet gemerkt. Alles net op tijd kunnen corrigeren. Ik ging dwars over de weg. De achterkant heeft beide weghelften volledig gezien. Gelukkig was het een brede weg en was er geen overig verkeer.
Dat overkomt mij niet meer..... veel van geleerd. Maar bij mij was het meer geluk dan wijsheid dat ik geen schade heb.

Toen ik hem de garage in reed sloeg hij 3x af.... Was zo aan het shaken dat ik de koppeling niet meer vloeiend kon bedienen.

Een vriend (Paul van E, zie hierboven) had mij al gewaarschuwd... maar dat hij zo makkelijk glijdt met vochtig asfalt had ik echt niet verwacht. Moest gelijk denken aan de cursus wagenbeheersing van Erwin. Die ik dus mis omdat ik het draadje te laat had gezien.

De 2de ronde van Erwin ben ik er zeker bij.

Auteur:  roelroel [ 15 maart 2008 18:12 ]
Berichttitel: 

Ook eens meegemaakt in mijn 964 (C4). Lekker stoer uitaccellereren bij het verlaten van een natte rotonde. Er was geen tegensturen meer aan en voor ik het wist stond ik achterstevoren. Beetje jippie, vooral omdat het een "demorit" betrof voor een potentiele koper van de auto. Niets meer van vernomen nadat hij bibberend uitstapte en zei dat ie er nog even over na moest denken... :oops:
Cursusje rijbeheersing is zeker geen luxe!

Auteur:  Black Betty [ 15 maart 2008 19:18 ]
Berichttitel: 

Devils son schreef:
Speedy356 schreef:
maar bij nat wegdek is de kleine rakker -zeker in de bochten- niet bij te houden door de snelle jongen... :roll:


Huh? Sinds wanneer?


Kijk maar eens bij het vrij rijden op circuits als het nat weer is!

Die kleine Saxo's en Clio's kunnen het dan de 'grote jongens' erg moeilijk maken. Op het rechte stuk komen ze -aanzienlijk- te kort, maar in de bochten...

Auteur:  Jeroen914 [ 15 maart 2008 22:53 ]
Berichttitel: 

ik snap echt niet dat als je je auto al zo lang hebt dat je je er nog door laat verrassen, laat staan dat je ervan schrikt... :roll:

Auteur:  Paul II [ 16 maart 2008 15:24 ]
Berichttitel: 

Je begrijpt het niet.... omdat je een 914 rijdt en met wat minder paarden misschien :idea: :)

Het er geen moeite mee om te bekennen - ook eerder geschreven hier - dat ik december j.l. voor het eerst gecontroleerd een drift/uitbreken heb opgevangen :P

En rijd nu 13 jaar een 911, totaal iets van 150.000 km, regelmatig op circuit en heel veel leuke kronkelweggetjes in het buitenland vlot genomen, maar blijkbaar niet vlot genoeg, voor de juiste training :oops: :twisted: :wink:

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/