Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:06



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Stabilisatorstangen: massief of hol !? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Stabilisatorstangen: massief of hol !?
Wellicht een stomme vraag, maar ik weet het antwoord echt niet.

Ik ben de achterremmen van mijn 3.2 aan het "doen".
Daarbij heb ik gezien dat ik enkele flinke roestplekken op de stabi stang achter heb.

Als ze massief zijn slijp ik het mooi schoon en knap het op; maar als ze hol zijn kan ik dat wellicht beter laten en er nieuwe stangen onder prikken ....

Trouwens: bij het sleutelen aan remmen kom je pas achter de voordelen van gepolijst gereedschap; jemig wat komt daar een vuiligheid vanaf...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


11 apr 2008 12:53
Profiel
Bericht 
Mijne achter is een masieve stabi.

Weet het niet zeker maar volgens mij zijn die altijd massief.


11 apr 2008 13:49
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


11 apr 2008 13:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:


Die gedachte had ik ook wel; als ik dan ook nog een dunne plek in een holle pijp zou slijpen dan is het wachten op "knak" in een snelle bocht....

Maar dit wetende kan ik weer lekker verder, thanks. Wel erg leuk.
Ik was tot nu toe gewend aan de oude Kreidler en (inmiddels ook oude) BMW-R80 te sleutelen.
Aan de 3.2 is alles net even wat groter en zwaarder (gek he ?).
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


11 apr 2008 14:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)
Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:

Een holle pijp torderen gaat prima (mits de wanddikte voldoende is)
Hoe verder naar binnen, hoe minder er tordeert en hoe minder van invloed op de veerkracht

Maar standaard Porsche stabi's zijn idd massief
Toch oppassen met het uitslijpen van roest
Je maakt daarmee een zwakke plek
Dus als de roest meer dan oppervlakkig is gewoon een andere halen :idea:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


11 apr 2008 18:11
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Zou haast zeggen: uiteraard massief :!: 8)

Een holle pijp torderen, dat lijkt me niet lang goed gaan :wink:

Holle spaken discussie... :idea: 8)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


11 apr 2008 18:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
De GT3 en GT2 hebben ook holle torsie's om gewicht te besparen.




.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


11 apr 2008 19:32
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Oké, bestaan dus toch.
Is het nadeel als je oude zooi bezig blijft hé, leer je niks bij. :wink:


11 apr 2008 20:15
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tsja het is vrij simpel: de torsiestijfheid van een ronde staaf is

E*pi*r^4/(2*L)

met E een materiaal eigenschap, L de lengte en r de straal.

En het mooie is, als je een holle pijp hebt dan werkt het als volgt:

E*pi*(r1^4-r2^4)/(2*L)

waarbij r1 de buitenstraal en r2 de binnenstraal.

Als je als voorbeeld een pijp neemt waarbij r1=2*r2 dan is een holle pijp nog altijd 15/16e zo stijf als een massieve staaf met buitenstraal r1, maar het gewicht neemt al wel met 25% af: r1^4-(0.5*r1)^4 = 15/16*r1^4

Voor torsie doet het binnenste van een massieve stang totaal niet mee en is daarom verwaarloosbaar.
En torsieknik zal niet zo snel voorkomen bij een wanddikte van 2-3mm en een diameter van 25-30.


11 apr 2008 22:25
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
cabrio wim schreef:
Oké, bestaan dus toch.
Is het nadeel als je oude zooi bezig blijft hé, leer je niks bij. :wink:

is er ook voor die ouwe zooi hoor 8)
Afbeelding
(ok, is een torsieveer, maar holle stabi's zijn d'r ook)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


11 apr 2008 23:21
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.