| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Banden 996 GT3 MKII: Probleem met Michelin opgelost
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=18254
Pagina 1 van 1

Auteur:  John [ 19 apr 2008 7:57 ]
Berichttitel:  Banden 996 GT3 MKII: Probleem met Michelin opgelost

Forummers bij deze een verhaal wat hier een bijdrage kan leveren.

Eergisteren onder de Gt3 2 nieuwe achterbanden laten zetten bij mijn vertrouwde bandenspecialist (die al jaren mijn Porsches van schoeisel voorziet), tis een kenner ondanks dat ie een Lotus Elise rijd en er mee raced :lol: :lol:

Enfin de 2 achterbanden gingen redelijk ri. de slijtvlakjes (nog wel APK waardig), maar ik wilde gewoon nieuwe...ik ga voor het zekere, niet kaal rijden.

Dus gekozen voor exact dezelfde, de 295-30-18 Michelin Pilot Sport N2......

Ben eergisteren direct na de montage naar Nieuwegein gereden (vanuit het westen), en voelde direct een groot drama onder mijn kont, dit was niet meer de messcherpe GT3 van die ochtend, hij slingerde echt (en overdrijf niet) alle kanten op..

Dus direct naar Jan (de bandenman) gebeld, die was er gelukkig nog, hij melde wellicht een te hoge spanning...dus ik op de A12 bij de BP (Woerden) de spanning op 2,7 gezet......het drama bleef, ik durfde niet boven de 100 uit te komen, met een gespannen bilnaad ben ik s'avonds (na een NPC bestuursvergadering) met veel zweet naar huis gereden, alsof het stormde.........bizar zelfs.

Vooral na gasgeven trok ie fel naar de vangrail en lossen naar rechts...en zeer veel sporen.


Dus gisteren (vrijdag) s'ochtends de Gt3 bij de bandenman gezet, die kon er ook al niet van slapen.

Wij zijn even wezen rijden en ook hij schrok van het weggedrag van de GT3.

Dus hij heeft het volgende geïnformeerd, want wat moest er aan de hand wezen, na het terugmonteren van mijn oude banden was het fenomeen weer weg.

-De groothandel wist geen oplossing, de banden waren exact dezelfde als die er af kwamen, splinternieuwe Michelin Pilot sport, en dat zijn geen goedkope bandjes in die maat.

-Michelin (importeur-technische man) gebeld, ook die zeiden dat het never aan de banden kon liggen, zou aan de auto liggen, zij zouden het nog uitzoeken met specialisten en binnen 30 minuten terugbellen, die moeten nog terug bellen.

Dus als laatste redmiddel maar een echte specialist gebeld, sommige hier vinden dat dus niet, maar ik wel.

Mijn bandenboer heeft naar Porsche Centrum Eindhoven gebeld, alwaar hij een bijzondere correcte (als conculega eigenlijk) heeft gekregen, bij het bizarre af.

Volgens de chef werkplaats (die uiteraard mijn GT3 van binnen en buiten kent als zijnde de ex van Paul van Splunteren) vertelde dat het wel is is voorgekomen dat Michelin banden levert vanwaar er tussen de twee geleverde een productiedatum verschilde, aan de auto kon het 100% niet liggen.

Dat zou zomaar is een halfjaar kunnen zijn, waardoor er verschil is in het karkas.
Dat is niet aan de buitenkant te zien, en Michelin vermeld dit nooit, en houd in deze zijn kaken stijf op elkaar.

Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat je onder je auto op elk gebied optisch twee exact dezelfde banden hebt, maar innerlijk totaal twee verschillende.
En juist op een GT3 is dit te merken.

Dit hebben we nav de productiecode op de banden geconstateerd en jahoor en zat 7 maanden tussen.

Ook heeft mijn bandenman na dit verhaal Enrico van PC Haaglanden gebeld en die beaamde ook dat het goed mogelijk kon zijn dat het daar aan lag.

Dus als een speer 2 nieuwe Michelin''s laten binnen komen (via een ander dan de imp). gemonteerd, en proefgereden........

Jeetje wat een topwegligging had ik ineens weer, weer mijn vertrouwde GT3, en heb gisteravond even op de A4 "warp2" aangetikt :lol: (jaja Koos Spee das exact ... km teveel na correctie).


Dus bij deze bedankt Porsche Centrum Eindhoven en mijn bandenboer Jan (Zonneveld Banden te Wateringen).


Wellicht hebben andere wat aan mijn verhaal, daar is een forum juist voor, want dit probleem hebben we getracht te vinden op internet, en hebben nergens een tip gevonden.

Dus mijn conclusie......

Check met gevoelige Racemonsters ala een Gt3 ook de productiecode op de beide banden, niet aleen de N codering is dus belangrijk.

Auteur:  Marcel [ 19 apr 2008 8:04 ]
Berichttitel: 

Super verhaal John, en ook super service aan alle kanten. Denk niet dat je dat bij kwikfit zou krijgen (desondanks mijn eerderee opmerking en visie dat het niet uit maakt waar je je banden haalt).....

Kan me voorstellen dat je een beetje baalde.....

Veel rijplezier dit weekend, ik zit met de Harley club ergens in Zwolle met een bikersnachtje, BBQ en rock & Roll, zo meteen weg.....

Auteur:  mike 93 [ 19 apr 2008 8:40 ]
Berichttitel: 

Wow, wat een verhaal. Zo zie je maar weer hoe ontzettend belangrijk banden zijn en waar je allemaal op moet letten..

Auteur:  ppp 356 [ 19 apr 2008 8:41 ]
Berichttitel: 

John, gelijkaardig verhaal heb ik gehad toen mijn GT3 nieuw geleverd werd.
Hier lagen er wel Pirelli's op, de wegen zwaberde als een Japanse motorfiets van de jaren '70. De Pirelli's en vervangen door de Michelin Sports en de wagen reed haarscherp.
Ben wel benieuwd nu, want de GT3 staat bij de Porsche dealer voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt, garantie verlenging en....... nieuwe Michelins.
Als er nu een probleem is, weet ik al wel waar de klepel hangt.

Auteur:  Gert [ 19 apr 2008 11:58 ]
Berichttitel: 

John bedankt voor de nuttige info.
Zal een %%*^& gevoel zijn geweest maar gelukkig weer prima opgelost. Handig zo'n forum!

Auteur:  2000 gtv [ 19 apr 2008 17:29 ]
Berichttitel: 

Mooi dat je achter de oorzaak bent gekomen en dat het opgelost is.
Goed verhaal waar we allemaal weer wat van kunnen leren. :thumleft:

Auteur:  V-8 [ 19 apr 2008 17:40 ]
Berichttitel: 

Dank John - da's een goed verhaal om in de gaten te houden. Mijn Michelins PS komen van Prins in Wassenaar en ik heb gelukkig geen problemen. Als ik je verhaal beluister denk ik dat je in elke P een probleem hebt, niet alleen in de GT3. Heb onlangs mijn RS op Cup's gezet - waanzinnig :)

Auteur:  John [ 19 apr 2008 19:11 ]
Berichttitel: 

V-8 schreef:
Heb onlangs mijn RS op Cup's gezet - waanzinnig :)




aaiaaaiaaaai das pas strak..............




Hoorde ook een verhaal dat Michelin vroeger minder toleranties toeliet op hun banden als ze ze fabriek uit gingen, maar ze werden daardoor onbetaalbaar (ach ze zijn nog de duurste).

Ben ook benieuwd naar de rs van Paul op Michelins....

Auteur:  Auke231 [ 19 apr 2008 22:11 ]
Berichttitel: 

Ongelofelijk dat dat zo veel verschil kan maken met een ander karkas :shock: , ook vreemd dat Michelin zomaar verschillende productiebatches door elkaar gooit terwijl ze schijnbaar weten wat voor problemen het kan geven :( Het gaat per slot van rekening niet over een bepaald standaard bandje :wink:

Auteur:  Devils son [ 21 apr 2008 20:59 ]
Berichttitel: 

Ik lees iets anders: ander karkas en dezelfde N code?

Nou, dan is die N-code dus echt geen flikker meer waard. Want DAT was het enige voordeel. Dat je aan de N-code kon zien of het een andere band was, ook al leek deze exact hetzelfde.

Auteur:  Maarten [ 21 apr 2008 21:29 ]
Berichttitel: 

gast schreef:
Inderdaad iets om in de oren te knopen. Redelijk onbegrijpelijk dat er in 7 maanden zoveel verschil in 2 banden van het zelfde type kan (en mag :idea: ) zitten.


En dat de technische man van de importeur na 2 zinnen weet wat er aan de hand is en doet alsof de rest van de wereld gek is. Terwijl hij echt wel wist wat er aan de hand was. Service die je bij Aldi banden verwacht. Anyway: de Porsche kant van het verhaal heeft het netjes opgelost! Hulde!

Auteur:  MichM3 [ 22 apr 2008 0:55 ]
Berichttitel: 

wat een mooi verhaal!! Daar hebben we iets aan!...dank :D

Auteur:  John [ 22 apr 2008 7:53 ]
Berichttitel: 

Devils son schreef:
Ik lees iets anders: ander karkas en dezelfde N code?.



Goed gelezen...............


Ook wisten ze bij Porsche centrum Eindhoven te adviseren:

Beide banden monteren nog niet op de wagen, maar dan met een rolmaat/krijtje/touwtje.....de omtrek is meten....

Zij hebben het wel is gehad dat daar een afwijking van 3 mm inzat, en dat is desastreus...........

Of je op een groot wiel en een klein wiel rijd....

Auteur:  porschehenk [ 22 apr 2008 13:28 ]
Berichttitel: 

John,

Je kan dus nu weer snoeihard op de slalom te keer gaan en op de circuitavond snelle tijden neerzetten :roll: :roll:

Auteur:  968mint [ 22 apr 2008 22:47 ]
Berichttitel:  af fabriek ook al verschillende dot nr.s

Ik was daar ooit (in mijn 944 tijd) al eens door een bandkenner op gewezen. Deze recent nog gesproken en hij meldde ook dat met name een GT3 daar zeer gevoelig voor is (in het algemeen hoe stugger/strakker hoe gevoeliger, sper komt daar ook nog bij). Ik kreeg nog 2 nw achterbanden van de verkopende partij. Ook hier waren de dot nummers verschillend. Alleen hier ging het om slechts 1 wk. Verder schijn je aan de dot nummer (het stukje voor de wk/jr aanduiding) zien in welke fabriek ze gemaakt zijn. Dat was in dit geval gelijk. Die ene week heb ik maar geaccepteerd. Op een gegeven moment kan je wel twee banden gaan eisen die direct achter elkaar zijn geproduceerd ipv 1 dg.

Ik heb een tijdje terug voor de grap nog bij de porsche dealer gekeken oa nw auto's. Tot mijn verbazing zaten er al fabriek al verschillende dot nummers op (op 1 as). zelfs bij een 997 GT3 en een RS.

O ja John misschien was de slalom wel veel sneller gegaan met die zwabberende banden (mits ze de goede kant op zwabberen).

Auteur:  John [ 23 apr 2008 7:59 ]
Berichttitel:  Re: af fabriek ook al verschillende dot nr.s

968mint schreef:
O ja John misschien was de slalom wel veel sneller gegaan met die zwabberende banden (mits ze de goede kant op zwabberen).


:lol: :lol:



We gaan samen wel ff zwabberen in het Sauerland (NPC eind Mei), of kommie met de 968 ?

(sorry Eric :wink: ik ga weer of topic met een NPC evenement).



on topic....


bruikbare info zo....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/