Auteur |
Bericht |
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Remblokken vervangen, zelf doen of laten doen?
Ik moet alle 4 de blokken vervangen en dat is in de "officiele garage" een vervelend grote hap uit het vakantiebudget.
Bij mijn klassieke MG-B tje uit 1974 draai ik er mijn hand niet voor om om het zelf even te doen maar is dat iets waar je je aan de Porsche (996/C4) niet aan moet wagen?.....of toch wel?
Thanks,
Peter
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
15 jul 2008 1:15 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Peter,
Heerlijk zelf doen. Is erg makkelijk, remblokken kopen en lekker een zaterdag eraan besteden.
Ik doe dat soort zaken altijd zelf
Denk eens aan EGB remblokken, heb ik ook onder mijn Porsche gezet. Man wat een BITE hebben die blokken.
Henk
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
15 jul 2008 6:25 |
|
|
cabrio wim
|
Wat is er voor verschil tussen een MG-B en Porsche remmen, dus gewoon aan beginnen.
|
15 jul 2008 8:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Even de blokken er uit en er in is wel erg kort door de bocht.
Heb je de kennis van e.e.a. - hoe zitten de dempingsplaatjes bijvoorbeeld? - en goed gereedschap o.a. om de zuigers terug te drukken; of daarvoor een grote schroevendraaier
Hoeveel is het arbeidsloon(!) van de klus in de garage
Moeten ze wel voor en achter, wat zijn de diktes nu?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 jul 2008 8:02 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Mijn idee Paul. Voor iemand met een beetje kijk op de zaak moet het echter toch wel mogelijk zijn. Het is echter wel wat lastiger dan bij een MGB (en ik ben ervaringsdeskundige ). Je hebt te maken met slijtage contacten, dempingsplaatjes en blokken, maakt het wat lastiger.
|
15 jul 2008 8:15 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Zo kun je overal een complex probleem van maken, voor sommige is tanken al een technische uitdaging (voor mijn bv als je benzine in je diesel gooit ) maar remblokken vervangen bij een Porsche is echt niet anders/moeilijker dan bij de meeste andere wagens en duurt echt geen hele dag.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
15 jul 2008 8:36 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Welnee, gewoon zelf doen ! Leuke klus joh.
Geheel volgens de GBV methode natuurlijk (Gezond Boeren Verstand...).
Op je gemak, zonder spelende/zeurende kinderen of vrouw in de buurt, bekijken hoe e.e.a. in elkaar zit en het geheel met nieuwe blokken weer "terugbouwen" (wellicht fotootje maken voor de vergeetachtige sleutelaars...).
Dempings/Trillings/anti-piep plaatjes zijn ook niet echt spannend:
- folie van de plakzijde,
- plaatjes eerst in de klauw schuiven
- tegen de zuigertjes 'aan zetten' ofwel er in klikken,
- dan de blokkken erin,
- blokken even opsluiten met de daarvoor bestemde klem/veer,
- handlanger (of zelf) even laten remmen,
- en voila de plaatjes zitten op de juiste plek tegen de remblokken aan.
Signaaldraadjes voor slijtage-indicator zijn erg teer, voorzichtig plaatsen, altijd nieuwe halen (oude brokkelen toch meestal wel af...)
Nou, succes ermee.
Dick
|
15 jul 2008 10:19 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
je bent bij de garage zo rond de €700 kwijt voor rondom nieuwe blokken op een 996.denk dat je het zelf doet dat je ongeveer €300 kwijt bent.
lekker zelf doen dus gaat bijna van zelf.
gr anton964
|
15 jul 2008 10:20 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Denk niet dat je 400 bespaard door het zelf te doen. Gebaseerd op prijzen als gepubliceerd door Schmidt in Oss (on line):
Voor all in (geen schijven): Euro 359
Achter: Euro 277
Totaal: 636 Euro waarvan 132 euro uurloon, dat bespaar je dus, niet zo hel veel. kun je jezelf afvragen ofdat je daarvoor zelf wil gaan liggen pielen met de krik van je Porsche....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
15 jul 2008 10:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
...met alle risico van dien
|
15 jul 2008 10:37 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Mijn idee, gewoon laten doen voor die paar pegels meer.
|
15 jul 2008 10:39 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
en nog zeker twee dagen met van die zwarte handen rond lopen, vind ik echt een drama.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
15 jul 2008 10:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... tja - moet je maar niet met zwart geld betalen
|
15 jul 2008 10:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Nog een aanvulling van mij, voor Peter en anderen: die dempingsplaatjes zijn bij het 964/993 systeem HEEL makkelijk te verwijderen.
Bij de nieuwe generatie - Boxster, 996 etc. - zit er geen kroontje meer op het dempingsplaatje maar een dicht cilindertje. Dit past volledig in de zuiger en kan er in vastroesten (ervaring uit betrouwbare bron, waarbij de zuiger is beschadigd)
Dus geen losse armpjes van messing, maar een volledig busje van pb ( PisBakken) materiaal
Was dit al bekend hier
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 jul 2008 11:10 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Bedoel je soms EBC remblokken? Ik kan nl. nergens iets vinden over EGB, behalve dat dit staat voor "Erkend Grond Boorbedrijf"
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
15 jul 2008 11:44 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
@ Paul,
Ja, is mij bekend hoor van 996 (en nieuwere varianten) maar het principe blijft toch hetzelfde.
Inderdaad beetje een "pisbakken" oplossing van "pisbakkenstaal" om de kroontjes te vervangen door die cilindertjes.... maar goed, ik zie wel meer dingen bij Porsche waarvan ik denk "waarom op die manier...? "
Gr.
Dick
|
15 jul 2008 11:58 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo Peter Dorr,
rij anders gewoon effe naar Robert Visser in Hilversum; is bij jou om de hoek... weet je gelijk waar je aan toe bent.... vragen staat (zoals bij haast alle specialisten...) vrij.
Succes,
Dick
|
15 jul 2008 12:00 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Samengevat zou ik zeggen:
Als je het leuk vindt (ik ben er zo één): lekker zelf doen
Anders laten doen voor die paar Euro.
Onlangs achter mn remmen "gedaan", remklauwen losgehad en goed schoon gangbaar gemaakt. 2 weken smerige knuisten van gehad....
Maar ik vind het erg lekker om na een dag achter het bureau wat te sleutelen, af en toe weer een stukkie...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 jul 2008 13:46 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Dank allemaal vor jullie antwoorden en meningen.
Ik heb ze allemaal gelezen en ben tot het besluit gekomen dat ik ze er toch maar onder laat zetten door een bedrijf die dat voor inderdaad amper 150 euro helemaal perfecto voor me doet. Ik was even geschrokken van de offerte van de officiele Porsche garage, maar er zijn gelukkig veel prijsaantrekkelijkere akternatieven.
Nogmaals dank voor alle antwoorden.
Draadje mag op slot wat mij betreft,
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
15 jul 2008 13:52 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Heel verstandig.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
15 jul 2008 13:56 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
En wat is dan jouw ervaring met het loskrijgen van de tonnetjes uit de zuigers?
Het verhaal wat ik ken moest men zoveel geweld gebruiken dat de remzuiger beschadigde en dat betreft iemand die van autotechniek weet.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 jul 2008 17:08 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Remblokken vervangen kun je echt niet verkeerd doen, had het mooi zelf gedaan. Al bespaar je 'slechts' 150 euro, als je goed zoekt naar onderdelen wordt het nog goedkoper.
Net wat marcel zegt: als je het al bij een MG doet, waarom zou een porsche ingewikkelder zijn? Het gaat dan wel harder, maar het is dezelfde technologie!
Je bent m.i. alleen maar dief van je eigen portomonee als je een klus uitbesteed die je zelf kan. Je bent er wel langer mee bezig, maar je leert wel je eigen auto kennen! (en dat is naar mijn mening veel waard, want wij doen nu alles, onderhoud kost relatief een habbekrats ondertussen).
|
15 jul 2008 22:58 |
|
|
PeterDorr
911/996 C4 Cabrio, Automaat 3,6 ltrSoest
|
Heeft er iemand ervaring met EBC blokken, Redstuff Ceramic - 3000 ?
Lijken me erg goed vanwege de betere remprestaties en vooral ook de verminderde remstofproductie.
_________________________________________ Mijn vader zei altijd: Het hebben van de zaak, is 't einde van t vermaak!
Nou, sinds mijn 911 weet ik het, hij had het mooi fout.........
|
15 jul 2008 23:12 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
@ Paul :
Nee, geen ervaring met vastzittende tonnetjes maar ik kan me voorstellen dat het inderdaad een gigantische K.. klus is als ze daarin vastzitten.
Maar goed, Peter Dorr gaat nu naar een specialist.
Groet,
Dick
|
15 jul 2008 23:33 |
|
|
Rick
Haaglanden
|
Worden de zuigers bij een 996 terug geduwd of gedraaid? Is ook niet iets dat je als leek weet of kunt zien.
|
16 jul 2008 8:55 |
|
|