Auteur |
Bericht |
Maarten1982
944 type 1, 1982Apeldoorn
|
Bonkende geluiden
Vannochtend reed ik naar mijn werk en opeens hoorde ik vreemde bonkende geluiden bij de achteras vandaan komen. Ik voelde echter niets.
Kort voorafgaand vond ik al dat de auto lichtelijk trilde, niet dat ik het echt voelde maar het gaf een klein bijgeluid alsof je een oneffenheid op de band zou hebben.
Direct gestopt en de boel nagekeken. Geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Eerst dacht ik dat het een voorwerp kon zijn welke in die afwateringsbakken aan de zijkanten van de kofferbak zit. Verder gereden maar het geluid deed zich al gauw weer voor op rechte weg zonder hobbels. Motor uitgezet, tijdens het uitrollen kwam weer het bonkende geluid. (kan me niet meer goed voor de geest halen of ik de koppeling wel of niet in had, hij stond wel in z'n vrij iig)
Weer gestopt en de achterwielen stevig heen en weer geschud om te kijken of er speling in zit. dit niet echt waar kunnen nemen, daarna ben ik verder gereden maar toen was het opeens over. (moest nog 15 km)
Wie o wie heeft er enig idee wat dit kan zijn, ik durf er eigenlijk zo niet meer mee naar huis te rijden dus ik denk dat ik toch ff langs een garage knor.
(944 type 1, 1982)
_________________________________________ Fietsen is gezond, eet meer fiets!
|
16 sep 2008 14:59 |
|
|
cabrio wim
|
aandrijfassen.
|
16 sep 2008 15:25 |
|
|
3 liter-man
911 SCAlkmaar
|
alle wielbouten vast ??
_________________________________________ Verwen uzelf, rijdt negen-elf
|
16 sep 2008 15:36 |
|
|
Wimpie77
|
_________________________________________ * * *
|
16 sep 2008 16:20 |
|
|
Maarten1982
|
Vanmiddag toch maar in 1 keer naar huis gereden (20 km, veel stukken boven de 80km/u). Heb niets vreemds meer gemerkt. Wielbouten zitten allemaal muurvast.
Een detail wat misschien belangrijk is om te vermelden: Sinds ik 'm heb maakt de auto bij koud weer (deze ochtenden ook al) de 1ste km rijden een zacht schrapend geluid (geheel willekeurig paar seconden wel dan weer even niet). Het enige moment dat dit niet voorkomt is als de auto stil staat met de koppeling ingetrapt. stilstaand in z'n vrij hoor ik het ook.
Moeilijk om zo'n geluid in woorden uit te drukken... Maar misschien herkend iemand het?
Ik ben bang dat dit allemaal weer flink geld gaat kosten.:S
|
16 sep 2008 20:15 |
|
|
Maarten1982
|
Zo'n gordonkineet, is dat gewoon een soort lager? (ben niet zo'n autotechneut..) en zou dat overeen kunnen komen dan met mijn omschrijving?
|
16 sep 2008 20:19 |
|
|
Wimpie77
|
Ik weet in ieder geval dat mijn auto er 4 aan de achterkant heeft...
Links, 1 bij het wiel en 1 bij de versnellingsbak.
Rechts, 1 bij het wiel en 1 bij de versenllingsbak.
Bel renntech anders even! Die kan je het wat beter uitleggen...
|
17 sep 2008 10:05 |
|
|
Maarten1982
|
dank voor de reacties! Ik kijk het nog even aan aangezien het probleem nu ook niet meer voorgekomen is (vandaag ook niet). Versnellingsbak olie gaat binnenkort wel vervangen worden.
|
17 sep 2008 12:53 |
|
|
Wimpie77
|
Bij mij was het geluid ook af en toe weg... Dan zit er waarschijnlijk 1 zo een lager(?) net ff weer goed. Zelfs met 180 hoorde ik niks, maar opeens was het er weer... Ik heb de kapotte gordonkineten ook gezien. Duidelijk!
|
17 sep 2008 13:55 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Kan gewoon een steentje in het profiel van de band zijn geweest.
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
17 sep 2008 17:36 |
|
|
Maarten1982
|
Ik hoorde dat een kapotte homokineet een tikkend geluid gaat maken, maar dat is het in mijn geval zeer zeker niet. (kan dus ook geen steentje geweest zijn)
Als ik ooit de oplossing of oorzaak weet laat ik het hier horen, voorlopig rijdt ie weer lekker! (zou makkelijk zijn als het gewoon goed stuk was, dan is het wat makkelijker te vinden...)
|
17 sep 2008 20:30 |
|
|
Wimpie77
|
Geen last meer?
|
22 sep 2008 14:44 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Je kan altijd nog oordopjes in doen.......
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
22 sep 2008 14:50 |
|
|
Maarten1982
|
Oordopjes zijn niet nodig want het hele euvel is niet meer voorgekomen!
Waarschijnlijk had ie z'n dag niet...
|
22 sep 2008 21:40 |
|
|
Wimpie77
|
Gelukkig maar!
|
23 sep 2008 10:32 |
|
|
Maarten1982
|
Update: Er is toch wel iets aan de hand. En nu deed het geluid wat vooraf ging aan het bonkende geluid zich continu voor (maar dan wat harder). Blijkt de handrem te zijn. Weet nog niet precies wat er niet goed zit, heb 'm nog niet uit elkaar kunnen halen.
Wanneer ik de handrem 1 tikkie aantrek is het aanlopende geluid meteen weg, het remblok zal dan wel over z'n hele oppervlak contact maken met de trommel.
Zou dit ook iets met dat bonkende geluid te maken kunnen hebben? Dat misschien de blokken tegen de trommel hebben geklapperd ofzoiets?
Morgen heb ik tijd om de gaan knutselen, ik laat m'n bevindingen weten.
|
25 sep 2008 7:59 |
|
|
Wimpie77
|
Succes met de zoektocht!
|
25 sep 2008 9:20 |
|
|
Maarten1982
|
Van het weekend de boel losgehaald. Toen de trommel eraf kwam, kwamen er meteen 2 veertjes uitgerold, waarvan 1 afgebroken en 1 verbogen.
2 'nieuwe' veertjes bij een adresje in Ede gehaald waar ik overigens flink voor betaald heb....
Boel weer in elkaar gezet, probleem opgelost!
|
29 sep 2008 11:23 |
|
|
Wimpie77
|
Gelukkig maar! Veel rijplezier!
|
29 sep 2008 11:46 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Soms is het zo simpel. Gelukkig maar.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 sep 2008 16:01 |
|
|
mooiweerrijder
968 still going strong since 2006.Utrechtse heuvelrug
|
Is het bonken nu ook weg???
Of alleen het slepende geluid?
Ben benieuwd
|
30 sep 2008 19:43 |