Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 9:45



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
964 C4: PDAS (traction control) Uitschakelen ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CS
Amsterdam
Bericht 964 C4: PDAS (traction control) Uitschakelen ?
Dear Gents,

Zit even te lezen in Adrian Streather's Enthusiast Companion op blz 50: Onderaan over C2 of C4 (voor wie het boek heeft)

Hij schrijft dat je met een 'beetje oefening' de traction control (PDAS) kan omzeilen ("trippen") door te remmen.

Kan iemand me vertellen hoe dit dan gaat ? Met links de rem intrappen terwijl je gas geeft in een bocht ?


10 feb 2009 23:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
volgens mij moet het zo zijn dat als het in en bocht begint te werken, dat hoor je dan ook. je dan met links de rem moet aantikken.

ik heb dit ooit wel eens geprobeerd, in de tijd dat mijn auto nog geen nieuwe shokbrekers had en niet uitgewogen was door erwin.(renntech)

in die tijd was er een bocht waar ik soms had dat de auto iets begon uit te breken, nu gaat het veel harder en breekt de auto niet niet meer uit.
ik heb zelfs het idee dat het punt van uitbreken in diezelfe bocht nog een stuk verder ligt maar ben bang dat ik hem dan niet meer hou.


zo als iemand toen ook schreef ik was wel zo verstandig om het in en bocht te doen bij het V.U. ziekenhuis de afslag S108 :twisted:
_________________________________________
remmen is angst


11 feb 2009 9:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
wist niet eens dat de 964 tr ctrl had... :roll:
_________________________________________
oud is beter


11 feb 2009 9:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
PDAS. Porsche noemde het ook wel traction control, maar dat is een beetje onzinnig. :salut:
Je had het dus wel kunnen weten :idea: :lol: .
Alleen op een C4 ;).
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


11 feb 2009 10:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museum
De Bilt
Bericht 
PDAS = Porsche Dynamic Allrad Steuerung. In bepaalde situaties kan dmv dit systeem icm met het ABS een soort traction control effect optreden, m.n. in bochten. De aandrijfkrachten worden dan verdeeld over voor- en achterwielen waardoor een corrigerrend effect optreedt.

Trap je (kort) op de rem dan verbreek je dus de kracht verdeling en kun je een onder- of overstuur effect krijgen.

Het is nadrukkelijk niet een TC systeem zoals we die we heden ten dage kennen, PDAS is eigenlijk juist om grip te krijgen daar waar je het nodig hebt, ipv te corrigeren in situaties die ongeoefende bestuurders niet willen (fool proof...).

En ja: natuurlijk alleen op de C4.... :roll:

Vanaf blz. 210 een uitgebreide beschrijving van PDAS.

PS
Wat mij betreft is het boek van Straether echt de 964 bijbel... alles staat erin :!: :D

Groet,

Stefan
_________________________________________
Life = today


11 feb 2009 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Zie je nou wel dat een C4 eigenlijk gewoon C2 had moeten zijn, ze geven het zelf al toe door die traction control..................... :twisted: :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


11 feb 2009 22:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CS
Amsterdam
Bericht 
@ Stefan: Thanks. Had ik ook gelezen. Ik ga het wel eens proberen. Jammer dat het niet zo duidelijk vermeld staat in de bijbel. Ik kan me namenlijk zo voorstellen dat er mensen zijn die uit angst IN een bocht remmen als dat te hard gaat, en als dan het systeem niet meer werkt ?! Ook niet echt wenselijk lijkt me.

Ok: het heeft zo z'n nadelen een C4 en mischien had ik liever een C2, maar overall moet ik wel zeggen dat ik met dit weer zo ongeveer overal en ten alle tijden het gas er vol op kan zetten zonder angst voor uitbreken. Rain or Shine. Het is ook wel wat waard om hem schadevrij te houden.

Maar ja, voor de veiligheid heb ik al een Volvo . . .

Mischien de volgende toch maar weer een C2


12 feb 2009 13:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
Maar waarom wil je dat dan in vredesnaam uitproberen???!
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


12 feb 2009 20:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museum
De Bilt
Bericht 
Citaat:
en als dan het systeem niet meer werkt ?! Ook niet echt wenselijk lijkt me.


....dan neemt de ABS het heft in handen :cheers: PDAS is juist om grip te krijgen als je op het gas gaat. Lekker C4 rijden :arrow: onder (bijna) alle omstandigheden kun je gassen. Zo'n C2 is of voor een voor hardcore aanhanger van het Porsche cultuurgoed of voor een circuittijger. Ben je geen van beide heb je naar mijn mening (ik weet het over smaakt valt niet te twisten, maar ja dat is wel leuk natuurlijk... :) :!: ) aan een C4 de beste auto.

Stefan
_________________________________________
Life = today


12 feb 2009 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'91 964 Carrera 4/Marine blauw op de stoep voor het P museum
De Bilt
Bericht 
Citaat:
Maar waarom wil je dat dan in vredesnaam uitproberen???!


...........waarom houdt iemand van rode auto's............... :?: :roll:
_________________________________________
Life = today


12 feb 2009 22:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Bericht 
Jan.A en ik hebben een tijd geleden duidelijk het verschil met de C2's kunnen merken. Wij konden tijdens het zgn. ijsrondje vele malen sneller rijden en niet spinnen dan de C2's. Maar het is nog geen echte PDAS hoor. Iets meer gas en je gaat toch. De nieuwe PDAS en ASR (ander merk) regelt ook dat je gas wordt getemperd. gr. Ernest
_________________________________________
Last Rat standing


12 feb 2009 23:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 RS | 964 Cup | 996 Cup | 996 GT2 CS
Amsterdam
Bericht 
@ Jan.A:
Volgens mij is een gecontrolleerde drift zo'n beetje het coolste wat er is. Dat kun je leren en verfijnen. Benieuwd in welke mate je dit met een C4 (964) kan doen.

Zonder de PDSM te "trippen" wordt het volgens mij knap lastig. Vandaar dit toppic


Laatst bijgewerkt door Q&A op 15 feb 2009 20:39, in totaal 1 keer bewerkt.



12 feb 2009 23:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
Je kunt prima driften met een 964 C4: http://www.youtube.com/watch?v=QqnZBT9L-0g

Niet gezegd dat het makkelijk is, is overigens al vaker voorbij gekomen.
_________________________________________
Het is er een van 911


13 feb 2009 9:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Bericht 
Mooi filmpje.
Je ziet de voorwielen ook doorspinnen.
Ik ruik het rubber en de koppeling als ik dit zie. Zonde niet doen. :shock:
_________________________________________
Last Rat standing


13 feb 2009 16:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht 
lees deze artikelen eens door:
http://www.porsche964.co.uk/rev_rep/excellence.htm
staat beschreven hoe je het systeem kunt omzeilen. Maar of je er echt sneller mee bent..??? Volgens mij moet je dan aardig kunnen sturen!
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


13 feb 2009 22:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.