Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 23:49

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
M030 sportonderstel met of zonder M030 stabi's 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht M030 sportonderstel met of zonder M030 stabi's
Ik heb een paar maanden geleden een nieuw M030 onderstel (veren en dempers) op mijn 993 gemonteerd. Ik ben er zeer tevreden over. De wagen heeft een complete metamorfose ondergaan, in postieve zin natuurlijk. Zal ook wel te maken hebben gehad met de 13 jaar oude dempers. Nu heb ik nog niet de sport (M030) stabilisatorstangen gemonteerd. Deze zijn zowel voor als achter 1 mm dikker dan standaard.

Wat denken jullie, zal dit nog een merkbare verbeterring geven of is het versschil met de standaard stangen erg klein?

25 feb 2009 10:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Ik zou het doen, aangezien e.e.a. op elkaar is afgesteld...

25 feb 2009 10:44
Profiel
Bericht 
Waarom leveren ze het anders erbij . :idea:

25 feb 2009 10:48
964.c4
assendelft
Bericht 
ik zou het ook doen,

robert

25 feb 2009 10:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Devils son schreef:
Ik zou het doen, aangezien e.e.a. op elkaar is afgesteld...

Dat klopt. Maar gegeven het feit dat nogal wat mensen Billsteins monteren met niet standaard Porsche veren is het argument "op elkaar afgesteld' voor veel mensen niet erg zwaar wegend. Ik vraag me ook af of men naast de veren/dempers dan ook de stabi's vervangt door andere (zwaardere?) exemplaren.

25 feb 2009 11:17
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Peter 993 schreef:
Ik vraag me ook af of men naast de veren/dempers dan ook de stabi's vervangt door andere (zwaardere?) exemplaren.

Wat anderen doen is niet altijd de beste raadgever. Ik denk dat heel veel mensen verkeerde keuzes maken, of in ieder geval niet de beste keuze. Wat geen bezwaar hoeft te zijn. Als je je auto wil verlagen en er toch nooit echt vol meer rijdt, dan is er ook niet snel een probleem.

Als ik naar mijzelf kijk: ik heb veren en dempers gedaan (op zich zijn die niet op elkaar afgesteld, maar wist wel dat de combinatie goed werkt) + een veerpootbrug vervangen en een andere diameter stabilisatorstang, maar alleen achteraan en dat met het oog op het verkrijgen van minder onderstuur.

Feit is dat Porsche het bij de M030 nodig vond om te werken met dikkere stabi's. Dan zou ik daar alleen vanaf wijken met een goede reden. En geld lijkt mij in dezen niet de juiste reden, zo duur zijn die stabi's niet.

25 feb 2009 11:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Devils son schreef:
Wat anderen doen is niet altijd de beste raadgever.

100% waar :D

Devils son schreef:
Als ik naar mijzelf kijk: ik heb veren en dempers gedaan (op zich zijn die niet op elkaar afgesteld, maar wist wel dat de combinatie goed werkt) + een veerpootbrug vervangen en een andere diameter stabilisatorstang, maar alleen achteraan en dat met het oog op het verkrijgen van minder onderstuur.

Dat is ook wat Porsche doet met z'n m030 setup, achter relatief dikkere stabi's dan voor (vergeleken met de standaard setup).

25 feb 2009 11:48
Profiel
PorscheForum Junkie
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
wat verwacht je er zelf van? op het circuit zal het uitmaken, op de openbare weg ga je geen verschil merken, op een enkel klaverblad na.......

25 feb 2009 22:50
Profiel WWW
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Als je niet te vaak het circuit opgaat,gewoon lekker de standaard stabi's houden.Heb je wat meer grensbereik in kritieke situatie's :drive:

Maar waarom de 030 set? en bijv. niet H&R's met Bilstein's?

25 feb 2009 23:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
porsche356sc schreef:
wat verwacht je er zelf van?

Ja, dat weet ik dus niet precies. Het is wel opvallend dat de stabi's van M030 een wat andere verhouding hebben (achter dikker), dus wat minder onderstuur. Maar ja, dat merk je alleen in het grensbereik.

25 feb 2009 23:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
2000 gtv schreef:

Waarom wel? Ik vind de balans nu zeer goed en hou mijn vullingen tijdens het rijden. Stugger is niet altijd beter.

25 feb 2009 23:45
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
het effect van (andere) stabi's niet onderschatten :idea:

26 feb 2009 2:37
Profiel WWW
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Peter 993 schreef:
2000 gtv schreef:

Waarom wel? Ik vind de balans nu zeer goed en hou mijn vullingen tijdens het rijden. Stugger is niet altijd beter.
Zo heeft ieder uiteraard zijn voorkeuren. Ik was niet zo te spreken over de m030set.Vooral de uitgaande slag vond ik te weinig gedempt.ik houd er nooit zo van als een auto te ver uit z'n veren komt. Ik vond mijn set(H&R +billy's) zeker ook niet te hard.Hij was veel minder stug dan alleen de eibach veren met standaard dempers die ik eerst eronder had :wink: :drive:

26 feb 2009 20:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]