| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Nieuwe bushings veerplaten http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=22234 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 10 maart 2009 17:47 ] |
Berichttitel: | Nieuwe bushings veerplaten |
Ik ga de rubberen bussen vervangen die op de veerplaten achteraan zitten. De mijne zijn behoorlijk ingesleten en aangezien ik toch mijn ophanging aan het vernieuwen ben leek me dat een goeie zet. Dit zijn ze: Nu zijn er een aantal meningsverschillen mbt het lijmen of smeren van die dingen. Wat denken jullie ? Vastlijmen op de veerplaten (zoals in de fabriek gedaan werd) en de buitenste diameter smeren ? Of niks lijmen, alles smeren. Alles lijmen (lijkt mij een slecht idee)? Niks lijmen, niks smeren... Er zijn mensen die zeggen dat de metalen onderdelen moeten kunnen bewegen onafhankelijk van de rubbers, anderen zeggen dat de rubbers moeten vervormen bij het in/uitgaan van de ophanging. tips welkom |
Auteur: | Peter [ 10 maart 2009 18:08 ] |
Berichttitel: | |
Origineel zitten de rubber bussen vast aan de draagarm, zo zou het dus moeten zijn. Het rubber moet vervormen, niet draaien tov het metaal. |
Auteur: | cabrio wim [ 10 maart 2009 19:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb de mijne binnenin vastgelijmd, en de buitenkant lekker in goed vettig spul gezet. |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 10 maart 2009 20:40 ] |
Berichttitel: | |
hmm. 2 replies, 2 meningen dju toch |
Auteur: | Jeroen914 [ 10 maart 2009 21:00 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Origineel wel, omdat de bussen dan aan de veerplaat (of draag arm) zit gevulcaniseerd Bij aftermarket bussen dus NIET... Het is van belang dat alles zo vrij mogelijk kan bewegen zonder dat er speling in zit |
Auteur: | cabrio wim [ 10 maart 2009 21:03 ] |
Berichttitel: | |
Uit een oud Porsche boek. Coat the outside support of the torsion rubber with rubber preserving glycerine pasta suhs as "Conti-fix Asmbly pasta" Dus dit is de reden waarom ik het gedaan heb. |
Auteur: | Jeroen914 [ 10 maart 2009 21:09 ] |
Berichttitel: | |
las je een lager ook aan één kant vast? |
Auteur: | cabrio wim [ 10 maart 2009 21:10 ] |
Berichttitel: | |
Ja, weet ik zeker dat het aan de buitenkant niet meedraait. |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 10 maart 2009 23:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik neig naar het insmeren van het ganse boeltje met (niet op oliebasis) drukbestendig vet. Al worden de bussen wél geleverd met een beetje lijm... |
Auteur: | lindemans [ 11 maart 2009 1:40 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dat is vast bedoeld om je stiekum te foppen .... Bestaat niet het gevaar dat ze van hun plek gaan lopen als ze over beide vlakken kunnen schuiven ? De rubber exemplaren zitten gevulcaniseerd en vast op hun plaats; deze bussen niet. |
Auteur: | Jos Targa [ 11 maart 2009 7:39 ] |
Berichttitel: | |
Ik kreeg laatst de tip om ze door teflon bussen te laten vervangen. Is dat geen optie? |
Auteur: | horn [ 11 maart 2009 7:57 ] |
Berichttitel: | |
en moet je die teflon bussen dan lijmen of smeren... |
Auteur: | 912 [ 11 maart 2009 8:15 ] |
Berichttitel: | |
Er zijn tegenwoordig 4 mogelijkheden: 1. Origineel Porsche rubber 2. Aftermarket rubber 3. Teflon/plastic bussen 4. Elephant Racing Bushes ad 1. Schijnen beter te zijn dan aftermarket rubber, maar geen ervaring mee. ad 2. Rubbers zakken in de kortste keren weer in, weinig resultaat ad 3. Harder rijgedrag, kunnen gaan piepen ondanks smering, maar zakken niet in. ad 4. Waarschijnlijk de beste oplossing vanwege smeernippels. Maar niet helemaal originele look dus en hogere prijsklasse. In de 912 wereld ken ik niemand die welke variant dan ook geplakt heeft. Smering wordt altijd aanbevolen.... |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 15:51 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | ||||||||||||||||||||||||||||
De vervangingsrubbers (zowel van Porsche als aftermarket) "zakken" niet in, maar slijten uit (dit in tegenstelling tot de originele rubbers die aan de veerplaat vast gevulkaniseerd zijn, die zakken wel in, maar dat duurt een jaar of 10)
Die bussen zuigen kont! Maakt niet uit welke hardheid je neemt Zelfs met allerlei ingenieuze aanpassingen (smeernippels, groeven, etc.) werken ze gewoon NIET Het 'harde' rij-gedrag komt niet door de hardheid van de bussen, maar omdat de ophanging niet meer vrij kan bewegen, of zelfs helemaal vast komt te zitten (piepen = wrijving). Ze zakken idd niet in, maar slijten even goed wel uit
De PolyBronze bussen van Elephant werken goed (ik heb ze zowel voor als achter onder m'n 911 gehad) Delrin bussen: Volgens sommigen kunnen die werken, MITS je ze EXACT op maat maakt (geen eenvoudig klusje) Neatrix bussen (de bussen waar tvanbroekhoven het over heeft): Schijnen redelijk te werken, niet te piepen en niet al te snel uit te slijten Dus als het persé plastic/rubber moet zijn, de beste keus... Mooiste oplossing komt van WEVO en werkt met kogellagers. Maar dan moet je een komplete veerplaat kopen (met als tweede voordeel dat die beter verstelbaar zijn dan de standaard veerplaten) Er is ook nog de optie om nieuwe rubbers in je veerplaten te laten vulkaniseren (op ruilbasis) Zoals altijd... You get what you pay for |
Auteur: | Marco [ 11 maart 2009 16:05 ] |
Berichttitel: | |
zijn er geen bussen met naaldlagers te krijgen; die zitten in die BMW van mij hebben ze me weleens verteld lijkt goed te werken, hoor nooit dat ze kapot zijn iig |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 16:09 ] |
Berichttitel: | |
voor wel, achter niet (hoewel... die van WEVO werken met kogellagers, dus is in principe het zelfde) |
Auteur: | 912 [ 11 maart 2009 16:29 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Ik heb een aantal keren verschillende mogelijkheden gebruikt op mijn 912's. De "rubberen rubbers" hebben wel degelijk problemen. Zelf gezien ook bij andere 912's (maar zal wel aan het type Porsche liggen...). Je zal wel verschillende batches hebben want sommige waren gewoon al te zacht voordat ze op de wagen gingen... (en die kwamen toch van Stoddard VS...)
Die bedoelde ik dus met "plastic". En die piepen ook.... (zitten nu op mijn Targa....) |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 16:38 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Met 'plastic' bussen worden meestal de polygrafiet bussen bedoeld (en zelfs de zachte compound daarvan is harder dan de neatrix), maar is duidelijk zo. Was er eigenlijk al bang voor, maar had over het algemeen goede berichten gehoord over de neatrix bussen... |
Auteur: | 912 [ 11 maart 2009 17:14 ] |
Berichttitel: | |
Ik vind ze nog steeds redelijk hard. Denk dat de zachtheid/hardheid in al die 'plastics' wel een beetje relatief is... Daarnaast waren ze ook niet makkelijk te installeren. Heb er nog wel wat vanaf moeten schuren.... |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 18:22 ] |
Berichttitel: | |
Klopt... die dingen passen nooit De "truuk" is om eerst de buiten diameter zo goed mogelijk pas te maken Daarna de bussen in te persen en vervolgens de binnen diameter passend maken (doe je het andersom, dan verandert de binnen diameter weer als je de bussen in perst) Bij de veerplaten is dat vanwege de constructie erg lastig Ik heb toen zowel de hardste polygrafiet bussen als de neatrix bussen geprobeerd te monteren op de draagarmen voor (nog het makkelijkst te doen) Vond het allebei naatje (heb er niet eens mee gereden) en heb toen de Elephant polybronze bussen/lagers gekocht Die prop je er redelijk eenvoudig onder en werken verder zonder problemen (geen gepiep, gerammel, gekraak of gestuiter) Dat die wel werken begrijp je meteen bij de montage al Je kan de draagarmen (zonder veer/demper) gewoon soepeltjes heen en weer bewegen. Probeer dat maar eens met een rubber of plastic bus Voor de 914 heb ik naaldlagers liggen (werken nog wat soepeler dan de Elephant bussen) |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 11 maart 2009 23:22 ] |
Berichttitel: | |
Ik ben alleszins benieuwd naar de installatie... Ik heb inderdaad rubberen Neatrix bussen gekocht achter en polybronze van Elephant Racing vooraan. Zodra ik een poging tot installatie gedaan heb post ik een update... Naar het schijnt gaat het makkelijker als je de stukken eerst in de frigo legt. We zullen zien. Zal wel pas binnen een paar weekjes zijn want heb ze nog maar net besteld en er zijn vissoorten die sneller pootjes gekregen hebben dan onze douane pakjes uitklaart |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 23:30 ] |
Berichttitel: | |
het monteren op zich is het probleem niet alleen past het niet (alles is te krap) daardoor gaat de boel klem lopen (piepen, kraken en een slecht bewegende ophanging) snap eigenlijk niet dat je voor en achter wat anders monteert... |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 11 maart 2009 23:35 ] |
Berichttitel: | |
Op pelicanparts zijn er toch een heel aantal mensen die tevreden zijn van hun Neatrix bussen. Ik hoop dat ik er een van kan zijn binnen een paar weken. Indien niet gaan er achteraan ook Elephants onder, steek ik de bussen op mijn huidige veerplaten en zet ik ze te koop op t forum |
Auteur: | Jeroen914 [ 11 maart 2009 23:43 ] |
Berichttitel: | |
had maar gezegd... ik heb nog een paar setjes van die neatrix bussen liggen (nieuw in de verpakking) |
Auteur: | tvanbroekhoven [ 11 maart 2009 23:49 ] |
Berichttitel: | |
Je mag ze altijd opsturen. In mijn pakje zitten nl ook QuickChange veerplaten (omwille van makkelijke verstelbaarheid) van Elephant Racing. Dus ik heb een origineel setje op overschot waar ik nog geen doel voor heb... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |