| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
onderstel 996 Turbo http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=22622 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Graaf [ 07 apr 2009 9:41 ] |
Berichttitel: | onderstel 996 Turbo |
Een vraagje voor de heren technici : Ik wil mijn 996Turbo opnieuw laten uitlijnen en uitwegen (met name niet helemaal tevreden over de stabiliteit in lange bochten) : Is dit net zo goed instelbaar en gevoelig als bij mijn (ex) 993 of zijn er minder mogelijkheden, of heeft dit weinig invloed en moet ik het ergens anders in zoeken ? |
Auteur: | Erwin [ 07 apr 2009 10:01 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Ook al kan bij een 996 niet zoveel worden afgesteld als bij een oudere Porsche, er zijn nog genoeg afstelpunten die verkeerd gezet kunnen worden. De 996 heeft aan de achteras één afstelmogelijkheid minder en de hoogte is niet zoals bij de oudere Porsche's afstelbaar. Uitwegen kan zin hebben, maar het afstellen van verkeerde waardes komt eigenlijk nooit voor. Eventueel kan aan de vooras (door de shims te wijzigen) de wieldrukken beïnvloed worden, maar in de praktijk gebeurd dat nooit. Wel weet ik dat een 996 Turbo veel baat heeft bij een stel goede schokdempers. Wat er standaard onder zit is wel een redelijke tijd goed, maar boven de 100.000 km is het nieuwe eraf en brengt een set Bilsteins een positieve verbetering. Erwin |
Auteur: | Graaf [ 07 apr 2009 10:15 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Bedankt Erwin ! Hij heeft net 100.000 op de teller dus het zou kunnen maar hoe weet ik of het aan de schokbrekers ligt ? |
Auteur: | Devils son [ 07 apr 2009 14:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
100.000 km... Doe jezelf een plezier en zet er een nieuwe set veren en dempers op. Dat gaat sowieso positief resultaat opleveren. Daarna moet de boel toch worden uitgelijnd. |
Auteur: | Graaf [ 07 apr 2009 15:10 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
ben bang dat je gelijk hebt.... |
Auteur: | Wimpie77 [ 07 apr 2009 15:44 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Wat kost dat bang zijn? |
Auteur: | Maarten [ 07 apr 2009 16:05 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Evenveel als een gemiddelde spits uit 010 |
Auteur: | Devils son [ 07 apr 2009 16:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Rond de 5K voor een leuke set incl. montage/uitlijnen. |
Auteur: | Devils son [ 07 apr 2009 16:22 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Zijn die nog zo duur? |
Auteur: | Graaf [ 07 apr 2009 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
5K !? pff gelukkig niet hoor er blijft nog wel wat over voor een tuninkje hier en daar |
Auteur: | Wimpie77 [ 07 apr 2009 17:50 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Dus en een nieuw setje + afstellen en geld toe! Briljant! |
Auteur: | Devils son [ 07 apr 2009 20:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Ik had het over een leuk setje. Geen idee waar je naar zit te kijken, maar ik baseer mijn 5K op basis van de set waar ik naar zit te kijken... Het zal best ook goedkoper kunnen, zeker als je alleen de dempers vervangt voor nieuwe dempers. |
Auteur: | Rob Herfst [ 07 apr 2009 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Lijkt mij geen verkeerd setje (H&R met Bilstein): http://www.carnewal-europe.com/cpx_p96028.htm |
Auteur: | Graaf [ 07 apr 2009 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
en : De 996TT komt standaard met de M030 sport vering. Een set nieuwe dempers bij Porsche kost 1192,78 Euro ex btw. Alternatief van Bilstein is 890 Euro excl btw. |
Auteur: | Devils son [ 08 apr 2009 9:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Is dat incl. BTW? Want vaak is dat niet bij websites. Tel er vervolgens bij op montage, uitlijnen, uitwegen... |
Auteur: | Devils son [ 08 apr 2009 9:10 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
De 996 heeft een sportiever afgesteld onderstel, maar geen "M030". Sterker nog, je kan niet eens opteren voor M030. Wel voor X73. Het sportonderstel voor de turbo af fabriek. |
Auteur: | Graaf [ 08 apr 2009 10:10 ] |
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo |
Tuurlijk kan je bij de Turbo niet opteren voor M030 sportvering : Het zit er al op van fabriek af. In vergelijking met een gewone 996 met std vering is de turbo 10mm lager en heeft dikkere stabilisatoren. Sommige componenten (bvb de voorste stabilo) van een 996C4 met M030 is zelfs 100% hetzelfde onderdeel als wat er standaard op de 996TT zit. De "X73" is het verlaagd sportonderstel. Dit zijn 4 andere veerpoten en hardere motor-mounts maar de stabilo's zijn dezelfde (omdat de 996TT al de dikkere stabilisatoren heeft). |
Auteur: | Devils son [ 08 apr 2009 18:31 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: onderstel 996 Turbo | |||||||||
Als een Porsche een M030 gemonteerd heeft, dan staat dat op de sticker. Ik heb het nog nooit gezien... Dat er onderdelen overeen komen met het M030 onderstel van de gewone 996 zegt niets over dat het M030 onderstel op de turbo zit. Het onderstel van de turbo is voor zover mij bekend niet eens uitwisselbaar met het onderstel van de gewone 996 (maar wel met de 4S). Overigens, wat daar ook van moge zijn: het onderstel van de turbo is weldegelijk voor verbetering (tav wegligging, ten koste van comfort) vatbaar. X73 schijnt al een stuk beter te rijden (en nauwelijks te verlagen, voor die 10 mm hoef je het niet te doen) en aftermarket is er veel (goede) keuze. Ben je tevreden met het standaardonderstel van de turbo is vervanging van alleen de dempers zonder meer de beste optie. Wil je een betere wegligging en neem je verminderd comfort voor lief: dan staat de deur van de snoepwinkel voor je open. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |