| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
ABD http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=2279 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Jurgen [ 21 nov 2004 10:36 ] |
Berichttitel: | ABD |
Ik kom via de zoekfunctie niet verder dan ASR en tractiecontrole.. kan iemand mij vertellen wat ABD nu precies doet en hoe 't werkt? |
Auteur: | horn [ 21 nov 2004 11:09 ] |
Berichttitel: | |
"With a limited slip, or ABD (Automatic Break Differential) in this case, you wouldn't need to worry: As long as one wheel has traction you'll be able to accelerate away from your poorly-chosen parking spot. ASR comes into play if the ABD isn't enough for the conditions. ASR is much more intrusive and reduces engine power (to the rear wheels of course) when they're both spinning faster than the front wheels. That way it keeps you from spinning the rear wheels uselessly. But that prevents those fun "smoky burnouts" too! Still, it's cool because it allows you to use the car's power more safely and predictably even in heavy rain, gravel, snow etc. Granted, if you're a good driver who pays attention to the car and knows the car's limits on any given surface, you can just turn off ASR (or not order it in the first place) and just back off the throttle yourself instead of relying on the ASR to do it for you. But most of us aren't perfect, and that's where ASR is a major benefit." Dat is een beetje extra info in het engels. Dit vond ik in het NL. Misschien heb je er wat aan. Daartoe dienen verschillende systemen. Dat begint met het sperdifferentieel op de achteras in combinatie met de door een viscose koppeling geregelde vierwielaandrijving. Als de achterwielen niet meer voldoende houvast hebben dan verschuift een deel van de krachten (tot maximaal 41 procent) naar de voorwielen. Dat wordt helemaal traploos geregeld. Voorts beschikt de Carrera 4 over een door Porsche ontwikkeld ABD-regelsysteem. Dat zorgt ervoor dat de schuifrem op het meest doorslippende achterwiel licht wordt aangeknepen, terwijl tegelijk de meest trekkracht wordt overgebracht op het wiel dat nog wel genoeg grip heeft. Om de as Vooral het ABD is uniek en zorgt voor de eerder genoemde vergevingsgezindheid. Normaal laat je het wel uit je hoofd om bij een snel genomen bocht plotseling het gas helemaal los te laten. De kans is dan vrij groot dat de auto een keer om zijn as tolt en van de weg raakt. De door het ABD uitgevoerde remcorrecties houden juist dan de achterkant van de Carrera in het gareel. |
Auteur: | Jurgen [ 21 nov 2004 11:42 ] |
Berichttitel: | |
Dank je Horn, dit maakt me wel duidelijk waarom ik nu 't gevoel heb dat Ãe bijna niet kan uitbreken, tenzij de snelheid zeer hoog ligt, terwijl ik bij mijn vorige , een 930 met 381 pk, zelfs op een droge weg daar nog mogelijkheden toe zag ( wat idd ook eenmalig een ronddraaier tot gevolg had, gelukkig niets geraakt) . Ik realiseer me natuurlijk wel dat ABD geen vrijbrief is... |
Auteur: | horn [ 21 nov 2004 12:04 ] |
Berichttitel: | |
Oke, had nog een beetje een voorbehoud of dit de info was die je zocht. Je kan er in iedere geval wat mee, dus: |
Auteur: | Jurgen [ 21 nov 2004 12:35 ] |
Berichttitel: | |
....before asking dumb questions...ja ja, bedankt he |
Auteur: | horn [ 21 nov 2004 14:33 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ik heb het graag voor je opgezocht hoor! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |