| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Goeie remblokjes, NOT!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=23121
Pagina 1 van 2

Auteur:  944 guy [ 17 mei 2009 18:06 ]
Berichttitel:  Goeie remblokjes, NOT!

Ik reed vh weekend rond in friesland voor een weekendje met vrienden, wil ik remmen op de afrit van een snelweg hoor ik een dikke knal! Vervolgens geen remvermogen meer dus ik hoek de auto op goed geluk de bocht om (kwam gelukkig niks aan) en rem af (op de motor + handrem) de berm in. Bleek de volledige voering van een remblokje verdwenen! Is gewoon in zijn geheel afgescheurd van het metalen plaatje en ergens vergruisd...
Nu op zoek naar betere kwaliteit! :shock:

Auteur:  944 guy [ 17 mei 2009 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Ik geloof dat het standaard serie ferrodo blokjes zijn, nog even natrekken bij het bedrijf waar we deze normaal halen.

Auteur:  wolf [ 17 mei 2009 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

hoezo remt ie niet meer als een (1) blokje afscheurt? druk weg? remvloeistof op straat?

Auteur:  wolf [ 17 mei 2009 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Goh. Mijne heeft anders 4 (vier) remblokken. Dus.

Auteur:  arenarood [ 17 mei 2009 23:12 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

wolf schreef:
Goh. Mijne heeft anders 4 (vier) remblokken. Dus.


Gelukkig heeft die van mij er 8 8) :wink:

Auteur:  wolf [ 17 mei 2009 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
waarom remt een auto helemaal niet meer als 1 remblokje stuk gaat?

Auteur:  Gert [ 17 mei 2009 23:54 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Ik heb vorig jaar ondervonden dat 1 van de 8 van de remblokken tot het ijzer versleten was, kostte mij ook meteen een paar schijven. Remmen gaat wel minder en maakt een hoop lawaai.

Auteur:  Peter [ 18 mei 2009 7:53 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

wolf schreef:
domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
waarom remt een auto helemaal niet meer als 1 remblokje stuk gaat?


Een auto zal nog wel remmen. Je moet wel even flink doortrappen cq pompen om het metaal van de kapotte remblok op de schijf te krijgen. Vervolgens hoor je heel rare geluiden en zal de wagen niet bepaald recht remmen.

Auteur:  944 guy [ 18 mei 2009 8:10 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Inderdaad, er zat nog meer dan de helft aan vlees op het blokje wat in 1x is verdwenen, en als je het pedaal indrukt verschuift de zuiger amper een paar millimeter. Dan moet je rap pompen om nog te stoppen! Dat heb ik maar stilstaand langs de weg gedaan.
Ik heb nu ook staal op staal maar heb slechts 2 of 3x zo geremd toen ik het doorhad (ik hoorde ook duidelijk toen pas staal op staal dus er zat blijkbaar nog een restantje op), ik denk dat mn schijven nog prima te gebruiken zijn gelukkig. Van het weekend maar wat fatsoenlijke blokjes zoeken bij erwin of zo, volgende keer gebeurt het bij een noodstop :shock:

Auteur:  Erwin [ 18 mei 2009 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

944 guy schreef:
Van het weekend maar wat fatsoenlijke blokjes zoeken bij erwin of zo, volgende keer gebeurt het bij een noodstop :shock:


Nee hoor, dan gebeurt het een volgende keer niet meer. :lol:

Remblokken bij een automateriaalzaak zijn vaak goedkoper in aanschaf, maar niet te vergelijken in kwaliteit en remwerking.
De remklauwen die Porsche gebruikt op hun modellen zijn ingekocht bij grote remfabrikanten zoals Até, Girling of Brembo.
Deze remklauw fabrikanten hebben enkele honderden modellen remklauw die duizenden modelllen auto's kunnen voorzien van remklauwen.

De kans dat je dus een goed passend remblok voor een Porsche bij een universele auto materiaalzaak kunt kopen is groot.
Maar een automateriaalzaak is altijd alleen bezig zoveel mogelijk goedkope onderdelen te verkopen omdat er veel concurentie is. Zij kijken niet naar de kwaliteit van de automaterialen, en deze voldoet voor de gewone auto's meestal wel.

Porsche gebruikt remblokken die goed werken op de remschijven die bij Porsche van een ander material zijn gegoten dan de andere auto's.
De grootste leverancier van remblokken voor Porsche is Textar.
En Textar gebruikt voor de zelfde afmetingen blokken die in verschillende auto's kunnen worden toegepast veel verschillende remvoerringssamenstellingen.

Auteur:  frank1977 [ 18 mei 2009 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Waren dat dan toevallig Ferodo Premier blokken?

Persoonlijk heb ik hele goeie ervaringen met Pagid Blauw blokken op diverse auto's.

Auteur:  Erwin [ 18 mei 2009 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Aanvullende informatie:

Pagid blau ( race remblokken) zijn natuurlijk goed, maar bijna twee keer zo duur en je moet tegen piepende remmen kunnen.




.

Auteur:  Marc [ 18 mei 2009 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Toch is het me (als leek) nog niet helemaal duidelijk... Wanneer bij één wiel de remblokken weg zijn moeten de remmen op de andere drie het toch gewoon ovenemen... Goed ik kan me voorstellen dat je remvermogen een stuk minder is en je je rempedaal iets verder moet intrappen maar remmen moet toch normaal mogelijk zijn?

Auteur:  rob964.c4 [ 18 mei 2009 11:50 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

ik denk dat de druk die opgebouwd word op het nog bestaande remblokje weg loopt naar de zuiger die nu veel verder kan door dat het remblokje weg is.

misschien na een paar keer pompen dat er voldoende druk is als er zoveel remolie aanwezig is.

robert

Auteur:  anton964 [ 18 mei 2009 12:01 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

ik heb ook de textar blokken er in zitten.remmen heel goed en piepen niet.

gr anton964

Auteur:  frank1977 [ 18 mei 2009 12:11 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Renntech schreef:
Aanvullende informatie:

Pagid blau ( race remblokken) zijn natuurlijk goed, maar bijna twee keer zo duur en je moet tegen piepende remmen kunnen.




.


Klopt, remgeluiden (niet alleen piepen trouwens) zijn er wel flink ja :roll: Maar zoveel duurder zijn de Pagids toch niet als zeg bijvoorbeeld Ferodo DS2500?

@ Sharky, normaal gesproken is de remkracht op elk voorwiel natuurlijk gelijk (hierdoor kun je ook "recht" remmen zonder veel moeite). Remmen doe je voornamelijk met de voorwielen. Wanneer op 1 voorwiel de remkracht dan sterk verminderd is, kun je je voorstellen dat remmen bij hogere snelheden een hachelijke onderneming wordt en je het stuur stevig vast moet houden.

Auteur:  wolf [ 18 mei 2009 12:32 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

remmen dienen zo ontworpen te zijn dat je bij 1 defekt nooit je remkracht mag verliezen.

Auteur:  944 guy [ 18 mei 2009 12:58 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Renntech schreef:
Remblokken bij een automateriaalzaak zijn vaak goedkoper in aanschaf, maar niet te vergelijken in kwaliteit en remwerking.


Tsja, AES in emmeloord lijkt me niet direct de eerste de beste hakkietakkietent, die leveren meer aan bedrijven dan particulieren.
Ze leveren 1 of andere standaard ferrodo type, maar die gaan er dus niet meer onder.

Sharky_80 schreef:
Toch is het me (als leek) nog niet helemaal duidelijk... Wanneer bij één wiel de remblokken weg zijn moeten de remmen op de andere drie het toch gewoon ovenemen... Goed ik kan me voorstellen dat je remvermogen een stuk minder is en je je rempedaal iets verder moet intrappen maar remmen moet toch normaal mogelijk zijn?


Dat mijn remvermogen die ene keer volledig was verdwenen kwam omdat er spontaan een bijna een centimeter aan remvoering was verdwenen. Als ik op het rempedaal druk zal de zuiger hoogstens een paar millimeter uitschuiven. Bij hydrauliek is het de keuze tussen of een lange slag, of veel kracht. Bij een auto wil je veel kracht op de remmen kunnen uitoefenen dus is de slag erg klein.
Ik moest dus eerst de ontstane ruimte tussen de schijf en wat er vh blokje over was opvullen door de remmen op te pompen, net zoals dat moet nadat je aan de remmen hebt gewerkt: je drukt de blokjes dan toch meestal iets vd schijven af, en het is toch a-relaxt wanneer je de garage uit rijdt en bij de eerste de beste bocht gewoon de sloot inrijdt omdat je niet af kan remmen :lol: Gelukkig ging ik al langzaam genoeg om de auto de bocht om te kunnen hoeken, maar spannend was het wel ;)
Nu is mijn remvermogen slecht omdat ik ipv remvoering staal op staal heb wat ~ de helft zo goed werkt als wat hoort. Ik kan dus op zich remmen, maar mn schijven gaat kapot. Daarom rij ik er nu niet in!

Auteur:  Erwin [ 18 mei 2009 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

wolf schreef:
remmen dienen zo ontworpen te zijn dat je bij 1 defekt nooit je remkracht mag verliezen.


Zo zijn ze ook ontworpen, en al vanaf begin 70-er jaren bij alle auto's toegepast.


.

Auteur:  frank1977 [ 18 mei 2009 13:25 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Bedoel je dan, dat de remkracht met defect gelijk moet zijn aan zonder defect? Of bedoel je dan dat er met een defect voldoende remkracht moet over blijven om acceptabel tot stilstand te komen?

Auteur:  Erwin [ 18 mei 2009 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

frank1977 schreef:
Bedoel je dan, dat de remkracht met defect gelijk moet zijn aan zonder defect?

Dat kan natuurlijk niet.

frank1977 schreef:
Of bedoel je dan dat er met een defect voldoende remkracht moet over blijven om acceptabel tot stilstand te komen?


Een hoofdremcilinder is inwendig altijd dubbel uitgevoerd. De ene levert de voorremmen vloeistofdruk, de ander de achterremmen. Bij niet Porsche's meestal de linker voorrem en de rechter achterrem en andersom.
Porsche heeft het dus anders gescheiden, voor en achter apart gescheiden.

Als het voorremsysteem uitvalt door een lek in het hydraulische gedeelte zal altijd het achterste systeem nog werken.
Alleen heb je dan zoveel vrije slag voordat het achterste systeem druk begint op te bouwen dat het lijkt dat de remmen helemaal niet werken. Omdat je dit niet gewend was.

In het geval van Guy944 werken de remmen ook nog wel, alleen had hij eerst zekers tien keer moeten pompen om het overgebleven stuk remblok tot aan de remschijf te trappen.
En dat 10 keer trappen doe je echt niet zo snel en in een paniek situatie denk je daar ook niet aan.
Dan trek je aan de handrem en stuur je de veiligste kant op en komt met bonkend hart tot stilstand.

Auteur:  frank1977 [ 18 mei 2009 13:44 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Bedankt voor de uitleg. Duidelijk :thumleft:

Auteur:  Marc [ 18 mei 2009 17:39 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Zojuist ook weer een stuk wijzer geworden... Tnx allemaal!

Auteur:  tvanbroekhoven [ 19 mei 2009 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Ik dacht dat ferodo best goeie blokjes waren, is dat een misvatting ?

Auteur:  frank1977 [ 19 mei 2009 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Goeie remblokjes, NOT!

Je hebt natuurlijk verschillende Ferodo blokken... De DS serie (2500/3000) is prima, meer sportiever blok.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/