| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=26955 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | diggler_911 [ 18 maart 2010 16:06 ] |
Berichttitel: | Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Ik heb vorige week mijn 993 opgehaald bij mijn specialist na een uitgebreide beurt. Hierbij zijn ook de schokbrekers achter vervangen, wat een wereld van verschil Ik heb regelmatig gelezen over de (negatieve) effecten van oude schokdempers, maar dat het verschil zo groot is had ik niet verwacht. Het weggedrag is stukken beter, vooral in lange bochten op hoge snelheid (met hobbels) blijft hij veel beter op koers. Het vervangen had ik veel eerder moeten doen en ga binnenkort terug voor de voorkant. Kost wat, maar dan heb je ook wat. ... maar eens uitproberen wat het verschil is in tunnels |
Auteur: | mark996 [ 18 maart 2010 16:20 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Je bedoelt over 2 weken.. |
Auteur: | EriC4C [ 18 maart 2010 16:46 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Wereld van verschil inderdaad. |
Auteur: | JoeBar_S2 [ 18 maart 2010 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Het feit is dat ze langzaam aan verslijten en dat je op die manier niet echt voelt dat ze minder goed zijn, je past beetje bij beetje je rijstijl aan... Maar als je dan plots nieuwe hebt is het een wereld van verschil... Ik denk als iemand een aantal weken mt nieuwe rijdt en je plaatst dan terug de oude dat die nog meer zal schrikken (in negatieve zin dan). |
Auteur: | mark996 [ 18 maart 2010 16:53 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
hoe kan ik globaal testen of de schokbrekers aan vervanging toe zijn (ervan uitgaande dat ze nog niet versleten zijn)? |
Auteur: | Diablo [ 18 maart 2010 19:08 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Bij ons in Belgiƫ worden deze jaarlijks controleert op de autokeuring ! Bij defect of versleten schokdempers krijgen we meteen een rode kaart en moeten deze vervangen worden en binnen de 2 weken moet auto terug herkeurd worden , dus van jaren langzaam aan verslijten dat we het niet voelen aankomen is geen sprake , gr Diablo PS: wat ik wel niet snap is dat deze dempers nog steeds goedgekeurd worden , zijn volgens mij even oud als de auto zelf (goed materiaal ok maar ... ) |
Auteur: | EriC4C [ 18 maart 2010 20:13 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
Inderdaad. Zie mijn bericht. |
Auteur: | Harmse [ 18 maart 2010 20:17 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Wij hebben vorige week bij Renntech een schroefset van Bilstein onder de 993 laten monteren en de draagarmrubbers laten vervangen, dat is pas een wereld van verschil |
Auteur: | Richard [ 18 maart 2010 20:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
wat denk je dat golfbrekers doen juist ja ze dempen de ..............
|
Auteur: | diggler_911 [ 18 maart 2010 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
...en volgens Engelstaligen absorberen ze de schokken @ Eric, goede woordkeuze en zeker waar @ Mark, voor een APK en voor een beetje toeren zijn ze meestal nog wel goed genoeg, maar het weggedrag van je auto holt achteruit naarmate ze ouder worden. Ik las dat ze bij normaal gebruik na circa 60K kms op zijn. Dus als jouw 996 meer dan 60K op de klok heeft met de originele dempers dan weet je genoeg |
Auteur: | diggler_911 [ 18 maart 2010 21:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
ja precies |
Auteur: | lindemans [ 18 maart 2010 23:47 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Gevaar is mi dat je bij versleten schokdempers denkt dat je dus naar veel stuggere sportdempers wilt. Terwijl nieuwe / goed / originele dus al tig keer beter zijn dan je versleten setje, en vaak goed compromis tussen comfi en strak. Met te stugge nieuwe zit je dan ongewild te veel te stuiteren .... |
Auteur: | mark996 [ 19 maart 2010 10:03 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
Ok, thx. Dan zal ik dat bij zijn beurt in de zomer even aangeven bij de specialist (hij kan neem ik aan zo zien of de dempers nog origineel zijn..) |
Auteur: | Olaf [ 19 maart 2010 13:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
En als ze stuk zijn .. zijn het schokbrekers |
Auteur: | porscheboy [ 19 maart 2010 13:27 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Auteur: | Retep [ 19 maart 2010 22:13 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Ik heb verstelbare Koni's rondom, en met een schroef kun je de uitgaande beweging stellen (heb ik begrepen). Is het beter om deze achter strakker te stellen dan voor? |
Auteur: | rob964.c4 [ 19 maart 2010 22:47 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
ja volgens mij wel maar waarom deze vraag , wat is je doel. ik denk achter iets meer uitgaande demping ivm het hogere gewicht achter, bij een c4 kan je ervoor kiezen om het nog iets meer te doen om het onder stuur te beperken, echter bij een c2 teveel creer je teveel overstuur als je niet mee doet aan drift wedstrijden |
Auteur: | Patrick [ 19 maart 2010 23:11 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Een 964 moet je toch laten uitwegen ? |
Auteur: | rob964.c4 [ 19 maart 2010 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
ja en dan nog maakt de aftelling verschil, ik heb dus ook de nastelbare koni's en achter nog weer wat stugger dan voor. De auto stuurt echt wel goed strak, ook laten uitwegen door erwin. Soms zou ik de auto nog stugger willen en strakker laten sturen, totdat ik op het volgende stuk asfalt kom en merk dat icm met de 18" het al stug zat is. |
Auteur: | sanendave [ 20 maart 2010 10:39 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Denk dat ik daar ook aan ga moeten geloven; zat even op site van Carnewal te kijken naar mogelijkheden, hij heeft verstelbare Koni's, FSD Koni's, of Bilstein HD (voor 993). Hier zijn ongetwijfeld massa's topics over (beetje lui ); maar lijkt me wel binnen kader van dit topic passen: wat wordt in het algemeen aangeraden/zijn ervaringen? (ik heb al Techart verlagingsveren, die niet vervangen hoeven te worden) |
Auteur: | Peter [ 20 maart 2010 11:10 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Ik denk niet dat er ' in het algemeen' iets aangeraden wordt (ja misschien op dit forum ). Iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur. Ik rij bijvoorbeeld met een standaard 993 sport onderstel (wel nieuw, dat dan weer wel) en dat bevalt me zeer goed. Ik hoef geen hotse bots bilstein tandenklapper onderstel Je hebt al wel techart veren, ik weet niet welke demper daarvoor geschikt is. |
Auteur: | Retep [ 20 maart 2010 14:30 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil | |||||||||
Doel is om de staartlastigheid wat meer onder controle te brengen. |
Auteur: | rob964.c4 [ 20 maart 2010 17:00 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
bedoel je dan het uitbreken van de achter kant of het deinen in bv bochten met niet zo strak asfalt. als je vind dat de auto nu uitbreekt dan zou ik ze niet nog stugger zetten achter, vind je de kont te onrustig (deinen)kan je er gerust wat strakker zetten. ik ben na drie sessies er achter dat het nu voor mij prima is, nog stugger word het comfort wel een heel stuk minder maar heb ze achter wel al heel strak staan om het onder stuur te verkleinen van de `C4 |
Auteur: | Retep [ 21 maart 2010 20:58 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
Uitbreken doet hij niet, wel wat deinen inderdaad. Toch maar een half slagje strakker zetten? |
Auteur: | rob964.c4 [ 21 maart 2010 22:42 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil |
ik zou 360 graden doen, zo gemakkelijk kom je er nu ook weer niet bij ik kan je niet zeggen hoeveel ik die van mij heb omdat dat schematje in mijn auto ligt die bij renntech staat. ik heb eerst gekeken hoeveel er totaal te draaien was en toen in drie sessies tot de uiteindelijke instelling gekomen |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |