Auteur |
Bericht |
Jeroen R
Porsche 944 (verkocht
Porsche 924 turbo
|
verlagen(ja search gebruikt)
Hallo,
Ik was vandaag internet aan het afstruinen voor een schroefsetje voor een porsche 911 2,4S uit 1973.
Na enig mail contact kwam ik er achter dat in die periode ook torsie stangen voor gebruikt zijn.
Tot wanneer is dit ongeveer zo geweest.
En is dit zonder ingrijpende aanpassingen om te bouwen naar een schroefpoot?
Ik had meerdere fabrikanten gemaild over een schroefsetje, en krijg continu reactie, nee kunnen wij niet leveren.
Dus het enige wat ik in dit geval nodig zou hebben, zijn nieuwe sportieve schokbrekers, en de torsie iets verstellen, wat vrij simpel voor schijnt te zijn.
Mijn volgende vraag is of iemand foto materiaal van de draagarm heeft, en waar en hoe het exact te verstellen is.
De porsche heb ik nu nog niet, maar pas eind aankomende week, of het begin van die week erop.
Ik wil nu vast de schokbreker set bestellen, zodat alles vervangen word, want het zit er in ieder geval al jaren onder die auto.
En natuurlijk foto materiaal zodat ik me er vast op voor kan bereiden hoe het aan te pakken.
Heb zelf vaak auto's verlaagd, maar dat waren complete veerpoten, torsie ook gedaan(bijvoorbeeld Renaults achter)alleen de voorkant is compleet nieuw voor mij.
Alvast bedankt!
|
18 jan 2008 20:58 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Wellicht heb je hier iets aan.
..... en ook deze informatie lijkt me zinvol voor je.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 jan 2008 21:47 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Al eens op Pelican en Early 911 gekeken?
|
18 jan 2008 21:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
torsie veren zijn gebruikt t/m de laatste 3.2s in 1989
schroefsetjes zijn er wel voor de 911, maar ik weet niet hoeveel je van plan was uit te geven
bovendien heeft een schroefsetje voor een straat auto totaal geen meerwaarde
een schroefsetje wordt pas interessant als je stuggere veren moet hebben dan in torsies verkrijgbaar is of als je vaak/snel de veersterkte wilt kunnen aanpassen (schroefveren zijn makkelijk te verwisselen in tegenstelling tot torsies)
dit soort dingen worden pas van belang als je heeeeel serieus gaat racen...
daarbij zal je (achter) ook nog het e.e.a. aan het chassis moeten verstevigen om te voorkomen dat ze eruit scheuren
de standaard torsies zijn idd prima in rijhoogte te verstellen
in de draadjes waar Eric naar linkt staat daar vrij goeie info over
eventueel kun je de torsies nog vervangen door dikkere (=stuggere) exemplaren
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
18 jan 2008 22:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
18 jan 2008 23:17 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ziet er serieus uit jeroen, jouw project?
_________________________________________ Got coffee?
|
18 jan 2008 23:19 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
staan in bestelling... custom made to order, met dubbel verstelbare dempers
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
18 jan 2008 23:21 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
en
ook meebesteld?
gaaf hoor
_________________________________________ Got coffee?
|
18 jan 2008 23:27 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... en veren neem ik aan
Mooi pootje .. en leuk dat'ie ook in 'n witte staat afgebeeld
|
18 jan 2008 23:32 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
heb wel wat op het oog... maar 1 ding te gelijk... dit is wel weer genoeg rib d'r uit voorlopig
@olaf... over de veren ben ik nog niet helemaal uit
Ik moet nog beslissen wat voor veersterkte ik wil, want daar worden de dempers op afgesteld (met een marge naar boven en onderen)
en ik moet ook nog effe uitmeten hoeveel de fusees omhoog kunnen in een 16" wiel...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
18 jan 2008 23:37 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
hou op schei uit, ben o.a. naar nieuwe remmen voor mijn project aan het kijken
_________________________________________ Got coffee?
|
18 jan 2008 23:42 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Links en rechts bedoel je
Fusee's zitten hier wel erg hoog. Alleen voor circuit gebruik dus?
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
19 jan 2008 0:07 |
|
|
Jeroen R
Porsche 944 (verkocht
Porsche 924 turbo
|
Deze allebei had ik al doorgelezen.
Gaat me voornamelijk erom hoe ik de voorzijde kan verlagen, liefst met even een duidelijke foto van de voorzijde!
|
19 jan 2008 3:23 |
|
|
Jeroen R
Porsche 944 (verkocht
Porsche 924 turbo
|
| | | | Jeroen914 schreef: torsie veren zijn gebruikt t/m de laatste 3.2s in 1989 schroefsetjes zijn er wel voor de 911, maar ik weet niet hoeveel je van plan was uit te geven bovendien heeft een schroefsetje voor een straat auto totaal geen meerwaarde een schroefsetje wordt pas interessant als je stuggere veren moet hebben dan in torsies verkrijgbaar is of als je vaak/snel de veersterkte wilt kunnen aanpassen (schroefveren zijn makkelijk te verwisselen in tegenstelling tot torsies) dit soort dingen worden pas van belang als je heeeeel serieus gaat racen... daarbij zal je (achter) ook nog het e.e.a. aan het chassis moeten verstevigen om te voorkomen dat ze eruit scheuren de standaard torsies zijn idd prima in rijhoogte te verstellen in de draadjes waar Eric naar linkt staat daar vrij goeie info over eventueel kun je de torsies nog vervangen door dikkere (=stuggere) exemplaren | | | | |
Dat is lang dat porsche nog met torsie stangen voor en achter gebruik maakte.
Reden dat ik een schroefset aan de voorkant wou hebben, was het precies af kunnen stellen van de wieldruk.
Mijn andere auto's hebben ook altijd schroefsetjes gehad(weitec HTX)en was er gewoon erg tevreden mee.
Verder ga ik nu even opzoek naar sportievere kortere schokbrekers(na verlagen immers verkorte veerweg).
Overigens keek ik net even op jou site en zag ik deze foto, kan iemand me toeliggen hoe hier de torsie te verstellen?
|
19 jan 2008 3:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
(draag arm aan de bestuurders kant)
Achter aan de draagarm (waar de draagarm aan het subframe zit) zit een "verstelkap" (nr 18 )
Eigenlijk zit die niet aan de draagarm vast, maar aan de torsie veer
Daar aan zit een stelbout (nr19)
Door die aan te draaien zet je de auto hoger, door 'm los te draaien lager
Als je niet genoeg verstelruimte hebt, draai je de stelbout er helemaal uit en verzet je de stelkap een tandje op de torsieveer
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, maar als je onder de auto kijkt heb je het zo door...
Achter is het lastiger...
Jou '73 heeft geen verstelbare veerplaten (tenzij een vorige eigenaar die er al op heeft gezet), dus zal je de torsieveer moeten "versteken"
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 19 jan 2008 5:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 jan 2008 4:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ja, zo-iets, maar het kan ook andersom zijn
Op een RSR zitten ze geloof ik 19mm hoger (15" wiel)
Ik moet nog even meten hoeveel ruimte ik in een 16" wiel heb, maar ik denk dat 30mm haalbaar is zonder dat de draagarm/fusee kogel de balanceerloodjes uit het wiel schrapen
En dat is per saldo het zelfde als je auto 3cm verlagen, dus da's niet zo extreem dat het alleen op het circuit bruikbaar is...
Of het voor een straat auto een zinnige modificatie is, is natuurlijk weer een heel ander verhaal
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
19 jan 2008 5:08 |
|
|
Jeroen R
Porsche 944 (verkocht
Porsche 924 turbo
|
| | | | Jeroen914 schreef: (draag arm aan de bestuurders kant) Achter aan de draagarm (waar de draagarm aan het subframe zit) zit een "verstelkap" (nr 18 ) Eigenlijk zit die niet aan de draagarm vast, maar aan de torsie veer Daar aan zit een stelbout (nr19) Door die aan te draaien zet je de auto hoger, door 'm los te draaien lager Als je niet genoeg verstelruimte hebt, draai je de stelbout er helemaal uit en verzet je de stelkap een tandje op de torsieveer Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, maar als je onder de auto kijkt heb je het zo door... Achter is het lastiger... Jou '73 heeft geen verstelbare veerplaten (tenzij een vorige eigenaar die er al op heeft gezet), dus zal je de torsieveer moeten "versteken" | | | | |
Oke dankje, het is me nu helemaal duidelijk!
|
19 jan 2008 12:49 |
|
|
MellyPorsche
|
Re: verlagen(ja search gebruikt)
Moet de auto worden opgekrikt bij het op hoogte stellen van de voorkant? Of moet dit met het volle gewicht erop, op de grond dus?
|
14 okt 2011 19:19 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: verlagen(ja search gebruikt)
Opkrikken.
_________________________________________ Rebel engineering
|
14 okt 2011 19:25 |
|
|
MellyPorsche
|
Re: verlagen(ja search gebruikt)
Leek me ook! Thanks!
|
15 okt 2011 0:22 |
|
|