Auteur |
Bericht |
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Beste Porschekenners,
Mijn 993 C2 begint boven ca 145-150 km/h aan de achterkant erg te trillen. Het is meer schudden of vibreren. Met een lagere frequentie dan wat je voelt in je stuur als je een onbalans in de voorwielen hebt.
Specialisten vertellen mij dat als er een onbalans in de achterwielen zit dat je dat in de zitting en rugleuning van je stoel voelt. Zo voelt het ook een beetje. Maar diezelfde specialisten vertellen mij ook dat dat bij een onbalans in de achterwielen alleen voelbaar is tussen de ca 80 en 120 km/h. Tot ca 145 km/h rijd mijn 993 als een zonnetje en is er geen enkele vibratie. Boven de 145 km/h begint het trillen. Met als hoogtepunt bij ca 160-170 km/h. Vervolgens wordt de auto bij ca 190 km/h weer een beetje rustig. Echter niet helemaal.
Ik snap er niets van.
Het zit er al een tijd in, maar ik begin het nu zat te worden. Banden zijn al vervangen, alles (logischerwijs) uitgebalanceerd. En opnieuw gedaan vanwege deze klacht, maar op de balanceermachine is alles in orde. Schokbrekers zijn ook prima.
Wat kan het zijn?
Alvast veel dank!
Groet,
Fringe
_________________________________________ It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain. 'Later' is allang begonnen...
|
20 apr 2011 22:42 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Aandrijfassen? Als al het andere gecheckt is dan zou ik toch in die richting gaan denken.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
20 apr 2011 22:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Rond/boven de 150 trillen is volgens mijn ervaring(!) inderdaad onbalans achter. Onbalans bij 100-120 komt uitsluitend van voorwielen Ook al zijn de wielen al meer dan eens gebalanceerd: hoe zijn ze daarbij opgespannen, met de centreerconus aan de buitenkant zoals meestal gedaan wordt? Dat gat, voor de naafdop, hoeft niet exact correct te zitten. Het gat aan de binnenkant voor bevestiging op de naaf, wel. Bij een gerenommeerde firma, met een moderne machine, dus nog eens zo laten controleren
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 apr 2011 22:58 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Onbalans in de voorbanden voel je in het stuur.
Onbalans in de achterwielen voel je in de carrosserie, wordt doorgegeven via de stoelen.
"Aan de wagen" balanceren wil nog wel eens helpen. Misschien zit er ook onbalans in je velg (of een kromme velg).
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
21 apr 2011 21:33 |
|
|
anthonyk
996 C2Amersfoort
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
gewoon harder dan 190 rijden
|
21 apr 2011 22:02 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Oke Bedankt!
Ik zal het balanceren nog eens extra goed laten doen. Wellicht dat andersom laten inspannen van het wiel helpt.
Ook zal ik dat balanceren op de auto uitzoeken. Ik heb geen idee of dat nog gebeurt. Wellicht zit er een onbalans in de naaf of schijf.
Dank!
Groet,
Fringe
_________________________________________ It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain. 'Later' is allang begonnen...
|
21 apr 2011 22:53 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Weer nieuwe achterbanden laten monteren. De banden van tegenwoordig gaan steeds minder lang mee. Net 8000 km mee gereden.....
Maar oke. De bandenman gevraagd of hij mijn tril-probleem nu voor eens en voor altijd wil oplossen.
Eerst de binnenkant van de velgen helemaal schoon gemaakt. Natuurlijk alle loodjes er af, maar ook alle aangekoekte zooi. Daarna leek het wel een nieuwe velg. Vervolgens beide vlakken (van de naaf en velg) waar de naaf en velg elkaar raken nagekeken en schoongemaakt.
Hij heeft mijn wiel op het balanceer apparaat ingespannen alsof hij op de naaf van de auto zit. Dus met dikke stalen vingers in de gaten van de wielmoeren, met de binnenkant van de velg strak op een vlakke naaf van het balanceer apparaat. Hij heeft het hele apparaat verbouwd.....
En zowaar is mijn 993 kont helemaal rustig! Eindelijk.
Thanx voor het advies.
Groet!
_________________________________________ It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain. 'Later' is allang begonnen...
|
20 jul 2011 0:14 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
kwestie van opspannen mooi dat het is opgelost
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 jul 2011 8:13 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Niet alleen opspannen , ook goed uitbalanceren (0 op de meter) doet wonderen...
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
30 jul 2011 19:20 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
8000?
_________________________________________ oud is beter
|
30 jul 2011 19:41 |
|
|
-bassie-
924 80 wit EX. 924 80 roodAmersfoort
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
lijkt me dat dat gewoon hoort bij het balanceren dat je hem gebalanceerd zodat de meter 0 gram onbelans aangeeft. en ook naven reinigen moet de gene gewoon doen, en hier word bij ons gewoon voor betaald.
_________________________________________ Www.924forum.nl Het 924 forum van nederland
|
30 jul 2011 19:59 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
Een gram of 3 afwijking merk je niet. Het verschil is nu 'het ombouwen' van de balanceermachine. De klauw met vingers aan de buitenzijde en de centreerkegel in het correct centrisch zittende gat aan de binnenzijde, daar gaat het hier om. Het gat aan de buitenzijde is 'alleen maar' voor de naafdop dus mag/kan iets slingeren
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 jul 2011 20:41 |
|
|
Fringe
US 993 C2 '96 HandbakDen Haag
|
Re: Trillen/schudden/onbalans achterkant 993 C2
De 0 was al heel vaak te zien op de machine. Dat was idd het probleem niet.
Het ombouwen is idd de clou. Blijkbaar zit mijn naafdopgat op een van de achterwielen echt uit het midden. Voor L+R en achter R heb ik helemaal geen probleem bij 'normaal' inspannen. Alleen achter L was lastig.
Dat ombouwen doen bandenmannen niet zo graag. Kost veel tijd om de vingers in te stellen op de steek, vervolgens moet alles op de machine en als het klaar is, moet alles er ook weer af. Tenslotlte het normale inspangereedschap er weer op. Dat ombouwen doen de 'veel-omzet-lage-marges-bandenmannen' alleen als al het andere faalt.
Dus soms is een beetje doorvragen nodig. Althans in mijn geval.
Ik had natuurlijk ook naar een PorscheCentrum of Porsche specialist kunnen gaan. Dan was het waarschijnlijk zonder doorvragen in orde gekomen, maar de prijs van de banden sprak mij erg aan. Zo heeft ieder voordeel zijn eigen nadeel. (of was dat andersom?). Niet dat de bandenman protesteerde (hij is zelf een grote Lotus liefhebber), maar als ik niet om het uitgebreide inspannen had gevraagd had ik de volgende dag daar weer gestaan.
Toch handig zo'n forum waar je mooi gebruik kunt maken van andermans kennis er ervaring. Dus.... Dank.
Groet
_________________________________________ It's not how to survive the storm, it's how you dance in the rain. 'Later' is allang begonnen...
|
31 jul 2011 2:09 |
|
|