| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=33507
Pagina 1 van 1

Auteur:  redriver [ 21 nov 2011 12:16 ]
Berichttitel:  boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

hallo, weet iemand zo te vertellen wat de minimale dikte van de remschijven voor en achter is voor een boxster 986 ( 2.7 L ) 2004

Auteur:  koen85 [ 21 nov 2011 19:55 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Voorzijde 5 gat(en); Diam.292mm; Schijfdikte 20mm; Min.dikte 18mm; Wielnaaf diam. 98mm; Gelakt
Achterzijde 5 gat(en); Diam.298mm; Schijfdikte 24mm; Min.dikte 22mm; Wielnaaf diam. 98mm; Gewicht 6.48kg

Auteur:  redriver [ 21 nov 2011 22:53 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

dank je wel !

Auteur:  snarf02 [ 22 nov 2011 22:38 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Gewoon controleren of je merkbare opstaande randen hebt (buitenrand schijf), als deze goed merkbaar zijn (+ 1mm) de schijven vervangen!

Auteur:  -bassie- [ 22 nov 2011 23:02 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

en wat nou als de schrijven een keertje afgedraaid zijn?

of de rand er afgehaald is? bijvoorbeeld tegen piepen.

en op de naaf staat meestal ook wel de minimale maat van de schrijf.

Auteur:  Martin K. [ 22 nov 2011 23:05 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

:mrgreen:


ik was al aan het typen :

Stel je hebt nieuwe schijven, voorzijde en die zijn 1 mm gesleten, dikte 19mm met een "opstaande rand van 1 mm"

Dan ga je toch niet de schijven vervangen, dan ga je ze afdraaien, met name die rand afdraaien, "tegen het piepen"

Je bent bij 19 mm schijfdikte immers nog 1 mm ( 50% van de slijtage ) boven de ondergrens, ik zou dan zeker nog niet mijn schijven vervangen

Het kon wel eens 40 K km aan afgelegde km schelen ( met dezelfde schijven ) :idea:

Auteur:  snarf02 [ 23 nov 2011 22:40 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Kan, maar voor de prijs van een nieuwe schijf zou ik voor een nieuwe gaan! Je gaat toch niet rotzooien met een sportauto. Ik neem aan dat bij Porsche gewoon de schijven worden vervangen. Schijfafdraaien doe je bij een huis en keuken auto om door de APK te komen!

Auteur:  Martin K. [ 24 nov 2011 18:52 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

broodje aap :popcorn:

Een porsche is bij mij ook gewoon een huis, tuin en keuken auto, net als ieder ander merk :mrgreen:

Het is maar een auto, geld gee fik liever uit aan andere zaken :mrgreen:

Enig idee wat een nieuwe schijf kost :?: kan ik 2x voor afdraaien, en daarna pas nieuwe steken, als het echt noodzakelijk wordt :idea:

Auteur:  koen85 [ 25 nov 2011 10:38 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Een nieuwe set schijven voor en achter kosten van bosch (imi) ong 350 euro incl btw .Dit is ook niet echt schrikbarend te noemen .Maar als de schijven niet trillen tijdens remmen zie ik de logica van afdraaien niet.Een rand haal je simpel weg door een lammelschuurschijf op de haakseslijper te zetten en rustig de schijf te draaien.

Auteur:  Paul II [ 25 nov 2011 10:50 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

eerst nog een antwoord op de vraag: bij Porsche is de minimale dikte altijd een even waarde, 2 mm onder dikte nieuw :idea:
en de min. maat staat niet op de schijf, DAT ken ik sinds een tijdje van de M3 :P

aan het randje is wel te zien of er (max.) 2 mm af is, of 4 of 6 of ... 8)

afdraaien randje is nergens goed voor behalve de looks (?..)
piepen krijg je weg door stevig te remmen - als bij een sportwagen, maar zonder piepende banden :wink:
is de oplossing tegen piepen, gegarandeerd (uit ervaring, wel met originele blokken)

Auteur:  Erwin [ 25 nov 2011 13:29 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Martin K. schreef:
:

Een porsche is bij mij ook gewoon een huis, tuin en keuken auto, net als ieder ander merk :mrgreen:

Het is maar een auto, geld gee fik liever uit aan andere zaken :mrgreen:



Martin, dat je dan zo belachelijk veel geld uitgeeft aan een oude huis tuin en keuken auto, als je dan geld liever uitgeeft aan andere zaken had ik een andere cabrio genomen, 2CV bijvoorbeeld :D

Remschijven afdraaien zie ik zelf als goedkoop alternatief om nog even te rijden met een boulevard cruiser zodat het overgebleven geld kan worden gebruikt voor poetsmiddelen. :mrgreen:


Nu effe serieus, wanneer wel, wanneer niet afdraaien.

Een remschijf mag niet dunner worden dan 2 mm onder de nieuwgrens heeft Porsche vastgesteld.
Als een remschijf trilproblemen geeft en na bijvoorbeeld 5000 km nog maar 0,4 mm dunner is dan origineel kan er gerust afgedraaid worden. Als de remschijf tenminste symetrisch afgedraaid of geslepen wordt en in totaal niet onder de 1,4 mm onder de nieuwe dikte komt. Het liefst op de auto met speciaal gereedschap om de remschijf op te spannen op de auto om het maximale reslutaat te krijgen.

Afdraaien is niet aan te raden voor iemand die af en toe alles uit zijn Porsche haalt of veel op het circuit rijdt. Meer metaal geeft minder kans op kromtrekken, wat op het circuit niet vreemd is.

Bij 993 (vooral Cabrio's) die veel trilproblemen kennen af en toe wel eens schijven aflaten draaien op de auto, met wisselend succes.

Auteur:  Martin K. [ 25 nov 2011 22:14 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Daar waar het serieus werd.... +1 :thumleft:

daarvoor.... :scratch: ...immers, of ik veel geld aan de (een) auto heb uitegeven blijft een raadsel, misschien heb ik hem wel gewonnen :idea:


Alleen die laatste zin herken ik eigenlijk niet zo veel in, dat een 993 (Cabrio?) meer last heeft van trillen dan hetzelfde model MET dak :wink:

Waar dat dan weer op gebaseerd is, eigen waarneming, zoals je al aangaf ? :wink:

Of,... wordt er misschien niet, of minder hard gereden in Cabrio's, volgens jou?


Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het vooral aan de auto moet gebeuren.. :thumleft:

Auteur:  koen85 [ 26 nov 2011 10:24 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

De carosorie van een cabrio is veel stijver dan van een coupe ,omdat het dezelfde krachten moet opvangen zonder dakconstructie . Dus met trillen heeft hij zeker een punt .Dit zal met een cabrio eerder waarneembaar zijn.

Zie het als banden bij een platte band bijv 35 hoogte zul je meer trillingen van het wegdek waarnemen dan een 60 hoogte .

Het is niet zo dat ze de stijlen doorslijpen en alstublieft hier heeft u een cabrio.

Auteur:  Erwin [ 26 nov 2011 16:03 ]
Berichttitel:  Re: boxster 986: minimale dikte remschijven voor en achter ?

Martin K. schreef:
... misschien heb ik hem wel gewonnen :idea:


Ik ken de vorige eigenaar, en die verkoopt geen lootjes en maakt geen prijsvragen :mrgreen:


Martin K. schreef:
...dat een 993 (Cabrio?) meer last heeft van trillen dan hetzelfde model MET dak :wink:

Waar dat dan weer op gebaseerd is, eigen waarneming, zoals je al aangaf ? :wink:


Ik heb de afgelopen jaren belachelijk veel trilproblemen moeten oplossen aan Porsche's.
Nooit bij oudere typen, het probleem begon eigenlijk bij de 964 en het probleem werd bij de 993 het grootst en het moeilijkste oplosbaar.
Vaker kwam trillen voor bij een 993 Cabrio en bij de 964 bij de tiptronic.
Gelukkig komt het niet bij elke 911 voor, maar soms heb je er auto's tussen zitten die dat probleem hardnekkig bleven houden. Tot hoofdpijn aan toe.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/