| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Remblokjes op mij 964 C2 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=3667 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | PeterDeleu [ 23 maart 2005 10:28 ] |
Berichttitel: | Remblokjes op mij 964 C2 |
Ik had al zo een beetje de indruk dat de remmen wat bleven "plakken". Dus gisteravond even de voorwieltjes afgenomen om een kijkje te nemen. Nadat ik de wagen omhoog had gekrikt, kon ik beide wielen goed draaien. Pas na een remtest bleek dat 1 wiel nogal vast bleef zitten. Toen bleek dat 1 remblokje van het linkervoorwiel nog slechts 2 mm. dik was terwij het andere bijna nieuw was. Ik heb de klauw losgemaakt en de cilinders veel in en uit laten komen tot ze weer soepel werkten. Dit gaat makkelijk omdat de klauw 2 cilinders per kant heeft. Drukt men de éne cilinder in, dan komt de andere cilinder uit. Nadien bleek het wiel na een remtest losser te zitten. De auto is de laatste tijd niet veel meer gebruikt geweest, vandaar waarschijnlijk het vastzitten van de klauwen. Zou dit voldoende zijn ? Of moet ik de remklauwen reviseren ? Op 1 van de remblokjes bleek een soort opzetstukje te zitten, die past in de cilinder. Dit opzetstukje is van blinkend metaal, en heeft een soort afgeknotte kegelvorm. Er zijn ook gleufjes in. Op het 2de blokje onbreekt dit opzetstukje. Zit ik met een set blokjes die niet bij elkaar passen ? Hoe los moet een wiel wel zitten ? Ik weet dat het remblokje altijd wel wat blijft slepen tegen de schijf, maar is het voldoende de het wiel na een flinke draai, pas na het remmen slechts een klein toertje blijft voortdraaien ? Pas na een minuut of zo draait het wiel heel wat losser. |
Auteur: | molen934 [ 23 maart 2005 12:23 ] |
Berichttitel: | Remmen |
Je gaf al aan dat het andere remblokje nog vrijwel nieuw was! Dan kan wel aannemen dat dit niet van lange stilstand is maar wel dat hij al lange tijd blijft "kleven". Als je een beetje handig bent is het verstandig de beide remtangen te demonteren en de remcuppen er uit te halen. Deze goed schoonmaken en opnieuw monteren met een remvet en nieuwe blokken met een nieuwe montageset. Het beste (lees het duurdere oplossing) is de remtangen naar speciaal bedrijf te brengen en na te laten kijken, en de kosten vallen vaak wel mee. En dan ben je er weer voor jaren vanaf. Wat mij opviel is dat de originele blokken met montageset wel erg kostbaar was, bij de vorige type's vergeleken dan. Gr Hans |
Auteur: | EriC4C [ 23 maart 2005 12:27 ] |
Berichttitel: | |
Vastzittende remklauw Weliswaar m.b.t. een 3.2, maar zinvolle info voor jou lijkt me |
Auteur: | PeterDeleu [ 23 maart 2005 15:51 ] |
Berichttitel: | |
Net even die link van EricC4C volledig gelezen. Het éne blokje was versleten, het andere niet. Maar .. het was waarschijnlijk een ander type blokje. Dus ik kan niet achterhalen of ze op hetzelfde moment werden geplaatst (stom natuurlijk). Ik denk eraan om alle 4 de klauwen volledig te demonteren en zelf te reviseren. Dan heb ik enkel nood aan een "reviseer-kit"? Of is er iets wat ik nog moet aanschaffen ? De cilinders kan ik waarschijnlijk zelf terug polieren. |
Auteur: | EriC4C [ 23 maart 2005 18:26 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Het zou natuurlijk kunnen, maar niet tegelijkertijd vervangen is wel erg onwaarschijnlijk. Conclusie dat die zijde al lang(er) aanloopt ligt meer voor de hand. Als ik jou was zou ik het meteen goed aanpakken en de remklauwen (laten) reviseren. |
Auteur: | Dick [ 24 maart 2005 10:40 ] |
Berichttitel: | |
Beste Peter, Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn.... : Als ik je beschrijving goed lees denk ik meteen - last van corrosie onder de "glijplaatjes" in de remklauwen. Dit is een bekend euvel bij de 964 remklauwen (ik spreek helaas uit ervaring...). Je schrijft dat beide zuigertjes wel bewegen, prima dus: reviseren zou ik persoonlijk dan niet doen. De "glijplaatjes" : Als je de remblokken verwijderd dan zal je zien dat deze zowel boven als onder heen en weer glijden (...) op metalen plaatjes. Onder deze plaatjes komt vaak corrosie (de bekende witte bloemkool-achtige..) voor; hierdoor worden de glijplaatjes naar boven gedrukt waardoor de remblokken blijven hangen. Je schreef dat een remblokje helemaal op was terwijl de andere nog prima in orde bleek. Je snapt natuurlijk wel dat het glijplaatje onder het versleten remblokje grote kans heeft de dader te zijn. Die glijplaatjes zijn lastig te vervangen want het schroefje waarmee ze vast zitten in/op de remklauw is natuurlijk ook helemaal vast gecorrodeerd... Ik heb ze destijds met veel moeite (o.a. met de Dremel..) losgekregen en kunnen vervangen. Voor het gemak moet je de hele remklauw demonteren. Vraag anders wat RennTech (of een andere specialist) er voor rekent. Succes, Dick |
Auteur: | PeterDeleu [ 24 maart 2005 12:42 ] |
Berichttitel: | |
Hoi Dick.. Je kan inderdaad gelijk hebben. Ik zag die "glijplaatjes" zitten. De remblok kon ik niet verwijderen omdat deze plaatjes een beetje in de weg zaten. Ik moest de klauw losmaken om de remblokjes uiteindelijk te kunnen verwijderen. Volgens mij moeten de remblokken makkelijk kunnen worden vervangen door die "veer" onderaan los te maken en omhoog te draaien, en daarna de blokjes gewoon uitschuiven. Het komt nog allemaal in orde.. ik voel het |
Auteur: | Paul II [ 24 maart 2005 22:19 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
De boutjes kunnen inderdaad erg vastzitten. Ze zitten namelijk vastgelijmd met een speciale Loctite, en moeten met een hetelucht brander tot 150 gr. C. worden warmgestookt. Dan zijn ze los te schroeven. Nieuwe boutjes uiteraard weer vastlijmen Mijn advies is goede dokumentatie als je zelf aan je P. wilt werken |
Auteur: | PeterDeleu [ 24 maart 2005 23:20 ] |
Berichttitel: | |
de boutjes verwijderen in combinatie met wat kruipolie ? Of is verwarmen voldoende ? |
Auteur: | Paul II [ 24 maart 2005 23:35 ] |
Berichttitel: | |
verwarmen alleen zou het moeten doen. wat denk je zelf van 150 gr. en dan kruipolie?..... als je aan de opmerking van Dick denkt: ik neem aan dat hij niet wist dat ze vastgelijmd zitten en door verwarmen(niet TE heet!) de lijm zacht wordt. nieuwe boutjes gebruiken en vastlijmen met Loctite 222 nieuwe bouten ook voor de bevestiging van de klauwen(als je die losmaakt) EN NIET de klauwen scheiden/delen/uit elkaar halen |
Auteur: | Rob Herfst [ 25 maart 2005 0:03 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
|
Auteur: | PeterDeleu [ 25 maart 2005 0:12 ] |
Berichttitel: | |
Ik bezit ondertussen al wat informatie. De PET cd De Workshop Manual door Dr. Ing. h.c. F Porsche Aktiengesellschaft De Enthusiast's Companion van Adrian Streather Nergens staat in detail hoe die plaatjes aangebracht zijn. Raad van iemand met ervaring is in dit geval meer efficient. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |