Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 2:22

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Over 18 inch velgen en spacers 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Over 18 inch velgen en spacers
Onderstaande opmerking van "Wannahave" kwam ik toevallig tegen in de rubriek "even voorstellen" en had betrekking op een vraag over de mogelijke aankoop van een 993:

"En je hebt goede smaak Thomas 18 inch is idd een van de mooiste opties. Daarom heb ik dat ook onder mijn auto liggen (Ja ik weet dat dat volgens de Porsche racestandaarden eigenlijk niet mag bij een '94, maar daar heb ik ook weer artikelen over dat het geen enkel probleem is zolang je niet het circuit op gaat en de meest extreme grenzen van de auto opzoekt."

Wat is het probleem met 18 inch onder een '94-er 993? Geldt dat ook voor een '95-er 993?

Overigens lees ik hier regelmatig over spacers die gebruikt (moeten) worden om een bepaald type velgen kennelijk passend te maken op een bepaald type Porsche. Ik kan me nog herinneren dat auto-eigenaren bekeurd werden omdat ze spoorverbreders hadden gemonteerd. Hierdoor kwam er onevenredig veel spanning op de astappen en wiellagers te staan en dat achtte de wetgever gevaarlijk en was dus strafbaar. De ouderen onder ons zullen zich dat fenomeen wel kunnen herinneren. Dat is nu dus niet meer van toepassing??

24 maart 2013 14:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: Over 18 inch velgen en spacers
Kan wel(of moet eigenlijk zeggen Porsche approved) voor coupe's en cabrio's vanaf '95 VIN # 99 7 SS 323614 , maar volgens het betreffende Porsche TSB dient er dan wel een bracket aan het stuurhuis bevestigd te worden.

24 maart 2013 14:29
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Deze bracket

http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=57390

De druppels zijn geen olie maar Amber Tectyl

24 maart 2013 20:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik hou het dus bij de 17" velgen. Scheelt weer pecunia.
Bedankt voor de info.

25 maart 2013 19:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Ik heb destijds onder mijn '94 cabrio gewoon 18" turbolooks gehad, en geen aanpassingen laten doen. Kan me niet herinneren enige problemen te hebben gehad.

25 maart 2013 19:35
Profiel
LEEUWARDEN
Ik heb de turbo 1 velgen met spacers (tUv gekeurd akkoord in Duitsland ( is mij verteld)
Persoonlijk vind ik dat veel mooier.
Ps kon niet op het circuit.

Echter smaken verschillen.

25 maart 2013 20:41
Profiel
LEEUWARDEN
Oeps.......spacers
Deze even herzien.
Ik vind het mooiers staan (9933)
Toch na wikken en wegen ze verwijderd kwam tijdens het rijden een keer tegen de wielkasten aan.
Nu kun je die laten ombuigen alleen hou de boel toch liever orgineel.
Dus eraf.
Staat iets minder wreed maar toch nog ruim accetabel :mrgreen:

31 maart 2013 10:32
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
bjft schreef:
......
Overigens lees ik hier regelmatig over spacers die gebruikt (moeten) worden om een bepaald type velgen kennelijk passend te maken op een bepaald type Porsche. Ik kan me nog herinneren dat auto-eigenaren bekeurd werden omdat ze spoorverbreders hadden gemonteerd. Hierdoor kwam er onevenredig veel spanning op de astappen en wiellagers te staan en dat achtte de wetgever gevaarlijk en was dus strafbaar. De ouderen onder ons zullen zich dat fenomeen wel kunnen herinneren. Dat is nu dus niet meer van toepassing??

Als je spacers gebruikt om de banden verder naar buiten te zetten heb je mogelijk het probleem dat je aangeeft.
Maar als je bv 964 velgen op een oudere 911 wilt monteren dan moet je spacers gebruiken om de banden op de juiste plek onder de auto te krijgen. Dat komt omdat bij die velgen de plek waar ze tegen de naaf zitten verder naar buiten ligt. Met een spacer compenseer je dat, in feite krijgt de velg daarmee dezelfde maatvoering als de velg die er standaard op hoort. Wielbouten en lagers worden hiermee niet anders belast dan met de originele velgen.

01 apr 2013 2:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Kijk Lindemans. Dat was nu net de kern van mijn vraag en die is dus hiermee beantwoord. Hoe simpel kan het zijn. Ik snap het helemaal.
Bedankt en fijne peesdees. :)

01 apr 2013 11:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]