| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=5&t=40758 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 1:02 ] |
Berichttitel: | Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Beste medeforummers, Onderstaande vraag stelde ik onlangs per mail aan een Porsche onderdelenleverancier: Ik zoek vier standaard veren (voor- en achterset) met de normale NL hoogte (dus niet verlaagd en ook niet de Amerikaanse hoogte) om te monteren op een (ex USA) Porsche 964 Cabrio uit 1990. (i.c.m. Bilstein B6 schokbrekers) De auto staat nu nog op de Amerikaanse veren en ik wil hem dus op de normale NL hoogte hebben. Welke type nummers heb ik nodig en wat kosten deze ? Ik kom er op jullie site niet uit. Chassisnr. is 96MS4 60279 ______________________________________________________________________________________ Vervolgens kreeg is dit overigens zorgvuldig geformuleerde antwoord: Ik heb het even volledig uitgezocht en vergeleken voor u, en hoe makkelijk het voor mij ook is om u een set veren te gaan verkopen het is niet nodig. De Amerikaanse en europese uitvoeringen hebben exact dezelfde veren, met aan de voorzijde als het nog de originele veren zijn een blauwe verfcodering op de veer, en als deze al eens is vervangen een groene codering aangezien de veren zijn doorgenummerd naar het latere model, en aan de achterzijde ook een blauwe codering voor de oude versie en een oranje codering als deze al eens zijn vervangen. Het hoogteverschil tussen de Amerikaanse en europese uitvoering is uitgevoerd door middel van het schroefdraad wat op de schokdemper aanwezig en waarmee de hoogte dus tot op zekere hoogte kan aangepast worden. U hoeft dus geen nieuwe veren aan te schaffen, u moet de auto alleen opnieuw laten uitlijnen en afstellen op de europese hoogtemaat. _______________________________________________________________________________ Mijn vraag is nu, klopt dit verhaal ?? Ondanks de beste bedoelingen van de leverancier twijfel ik toch, in mijn optiek zijn wel degelijk iets kortere veren nodig om de auto naar NL hoogte brengen en zijn de stelringen vooral voor het uitwegen bedoeld. Wie heeft het verlossende antwoord? Alvast bedankt ! |
Auteur: | Kappi2907 [ 07 feb 2014 8:26 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
http://m.rennlist.com/rennforums/showth ... 645&page=2 |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 10:22 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Tnx Kappi2907 dat artikel had ik inderdaad ook al eerder gevonden, beschrijft precies de complexiteit van de vraag maar gaat vooral ook over de sportveren (M030) en die lijken mij zowieso te hard (Cabrio!) Ik ga dus voor Bilstein B6 en de normale standaard ROW veren. Maar de vraag blijft dus helaas nog steeds.... : zijn die standaard ROW veren echt 1 cm. korter dan de standaard US veren ?? (ondanks dat ze volgens PET hetzelfde artikelnummer hebben..... ) of heeft mijn leverancier gelijk met zijn antwoord dat de auto 1 cm naar beneden kan middels de stelringen. (waar ik dus aan twijfel) |
Auteur: | Cloaca [ 07 feb 2014 10:23 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Waarom twijfel je? Probeer het gewoon.... |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
....ehhhh misschien omdat het ca 500 euro kost en een halve dag sleutelen ? Lijkt me dan toch iets intelligenter om vooraf uit te zoeken welke onderdelen ik nodig heb en wat dat oplevert... De twijfel zit hem erin dat je na een uurtje googelen heel veel (vaak tegenstrijdige) meningen leest en maar heel weing harde feiten. |
Auteur: | Cloaca [ 07 feb 2014 12:35 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Is dat intelligenter.... twijfelen aan iemand die het kan weten.... een Porsche onderdelen leverancier..... die je gewoon een set had kunnen verkopen.... maar je behoed voor deze extra kosten..... je kunt beter twijfelen aan iemand die je een set probeert te verkopen terwijl je die niet nodig hebt.... |
Auteur: | Neppert [ 07 feb 2014 12:42 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
+1 Ik zou eerst het uitlijnen en opnieuw op hoogte afstellen proberen. Is altijd goedkoper......andere onderdelen kan altijd nog! |
Auteur: | Olaf [ 07 feb 2014 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Kruip eens onder je 964 en kijk hoeveel schroefdraad er nog over is boven en onder de stelmoer bij elke schokbreker Het kan overigens wel zo zijn dat deze moeren dusdanig vast zitten dat de boel uitgebouwd noet worden om de ringen (stelmoeren) los te slijpen/hakken ... Nieuwe ringen zijn verkrijgbaar, maar als je toch uit moet bouwen, kan je wellicht een nieuwe set overwegen .... |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 14:40 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Cloaca, ja dat is intelligenter, ik heb namelijk 3 Porsche onderdelenleveranciers gevraagd om hun mening en you won't believe it, inmiddels 3 verschillende antwoorden gekregen om dan af te gaan op 1 mening terwijl ik zelf al gevoelsmatig denk dat deze mening toch wellicht niet klopt zou niet zo heel slim zijn toch ? Vandaar dat ik die vraag nu ook hier neer leg... Overigens zitten nu nog de originele Boge dempers onder de auto en gaan er zowieso Bilsteins onder. |
Auteur: | Cloaca [ 07 feb 2014 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Ik ben benieuwd of de input van de forummers hier gevoelsmatig wel gaat kloppen voor je.... |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 17:36 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Nou das mooi ! Zal ik je daarvan op de hoogte houden dan ? Slaap jij ook weer lekker. Maar ff ontopic, het ging hier over het verschil tussen de US en ROW veren... Enkele forummers hebben in elk geval inhoudelijk gereageerd en wat zinvolle suggesties gedaan, ben ik blij mee. |
Auteur: | Ronaldo [ 07 feb 2014 17:43 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Weet je zeker wat voor veren er nu onder zitten? Misschien ook al niet meer standaard USA. |
Auteur: | Kappi2907 [ 07 feb 2014 17:57 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Volgens mij is het nuttig om een paar foto's van de verenset die er nu onderzit te plaatsen op het forum, zodat we kunnen beoordelen welke set het is. Ik heb begrepen dat je dit kunt afleiden aan de kleur(codering) op de veren. Als je toch voor Bilstein gaat is het te overwegen om de veren ook meteen te vervangen. Alles is dan toch los. En een set veren zijn de kosten niet. Succes met de keuze en ik ben heel benieuwd of het rijgedrag sterk verbeterd. .....loop namelijk zelf ook met de gedachte deze aanpassing te gaan doen in het voorjaar. |
Auteur: | GussNL [ 07 feb 2014 18:03 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Ronaldo, Auto is nog helemaal origineel US (net een paar maanden hier) met nog standaard Boge rondom + de originele veren en dus nog iets te veel SUV like... De schokbrekers hebben wel hun beste tijd gehad dus dan maar gelijk Bilsteins en een beetje lager. Ander punt is dat ik de auto bij hogere snelheden in flauwe bochten soms wat voel zwabberen (en dat verhoogd dan zeg maar de hartslag een beetje te veel...) Ik hoop dat met deze upgrade ook meteen op te lossen (incl. uitlijnen en uitwegen bij de specialist uiteraard) |
Auteur: | GussNL [ 09 feb 2014 0:36 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Nog een laatste poging dan... . Echt niemand die het verlossende antwoord heeft of de standaard ROW veren voor de 964 korter zijn dan de standaard US veren ?? |
Auteur: | Justin [ 09 feb 2014 13:09 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
heb een ex-usa 964 (c4 coupe). Lijkt me sterk dat het hoogte verschil wordt veroorzaakt door schroefdraad (of op te lossen is met schroefdraad, ligt eraan hoe je het wil bekijken). Heb mijn originele Amerikaanse veren niet meer, maar ik had die met het schroefdraad nooit op Europese (RS ) hoogte gekregen, gewoon echt niet. Schroefdraad op de standaard dempers is te weinig om de auto echt omlaag te gooien. Geen twijfel aan. De zwakke punten in mijn argumentatie zijn:: 1. dat ik hem op RS-hoogte wilde hebben. Uit jouw verhaal, maak ik op dat jij hem niet richting RS-hoogte wil krijgen, maar op de 'gewone' Europese hoogte. 2. Ik heb ze nooit direct naast Europese veren heb gelegd, daarom kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen. Maar heb ook niet de moeite genomen om dit te vergelijken. Oplossing (omdat je een cabrio rijd): H&R groen. Niet twijfelen, gewoon doen (rijmt) Verschil tussen die veren en originele veren (dag en nacht). Ik rijd nu zelf trouwens H&R rood, vind het de ideale veren voor mijn 964 coupe (combinatie weg en circuit), maar een gemiddelde 'cabrio-rijder' zal dit te stevig geveerd vinden. Ik zou geen tijd verspillen aan de standaardveren, gewoon bewaren als je het idee hebt dat ze ooit wat aan waarde gaan toevoegen bij verkoop. Of maak er een leuk tafeltje mee of wijnfles-opberger ofzo. Ps. als je hem lager gaat leggen, controleer de staat van je dempers nauwkeurig op lekkages (ff rubber hoes omhoog duwen bij elke demper) en controleer het noodstop rubber. |
Auteur: | porsche964 [ 09 feb 2014 14:10 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Euro veren zijn inderdaad korter. De mijne, ook USA, stond ook hoog. Mijn specialist heeft er een setje 2e hands euro veren onder gezet, ze hebben allemaal een kleur code, zit een puntje op die is anders van kleur. Weet zo niet meer welke je precies moet hebben, in dat dikke 964 boek staat het exact. |
Auteur: | Maarten [ 09 feb 2014 14:37 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Ja en nee. Het Rennlist draadje geeft het ook al aan: partsnummer kan gelijk zijn in US en ROW maar het onderdeel is toch anders! In het Straether boek (geschreven door de Adrian uit het RL draadje ) staan (dus) ook geen verschillen tussen deze versies beschreven (wel voor de 3.6 turbo). |
Auteur: | Justin [ 09 feb 2014 14:46 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
als je de oude dempers nog kan gebruiken, succes met het losdraaien van de stelringen schroefdraad heel goed schoonborstelen met staalborstel (in richting van het draad). Is redelijk rotwerkje. Losmaken van ophanging, met juiste gereedschap, is zo gedaan trouwens. Je hebt behoorlijk wat Nm aan kracht nodig. |
Auteur: | Retep [ 09 feb 2014 14:59 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Hier is mijn ex-USA 964. Deze is gewoon naar beneden geschroefd op de originele veren, en vervolgens uitgelijnd en uitgewogen. Er was in mijn geval ruimte genoeg op het schroefdraad. Er waren geen verdere aanpassingen nodig, en ligt als een blok op de weg. |
Auteur: | Neppert [ 09 feb 2014 15:04 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Zoals ik dus al zei, eerst maar eens zelf sleutelen. Scheelt een hoop knaken. |
Auteur: | Ronaldo [ 09 feb 2014 16:04 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte | |||||||||
Maar nog steeds wel een beetje te hoog. Is dit de laagst mogelijke stand met de originele spullen? |
Auteur: | Retep [ 09 feb 2014 17:40 ] |
Berichttitel: | Re: Amerikaanse 964 verlagen naar Europese hoogte |
Weet niet of het nog lager kon, heb gevraagd om een 'Europese hoogte'. Voor mij is het zo goed, wil ook nog over de drempels kunnen in mooi Nederland. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |