Auteur |
Bericht |
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
remmen 993
Remmen bij 993 moet normaal "kei"hard aanvoelen.Bij de mijne niet dus.Centimeters indrukbaar rempedaal vooraleer remmende werking.
Simpel zal je zeggen: lucht in de remleiding.Remolie werd vervangen + ontluchting.Resultaat.......er verandert niks.
Dan is de hoofdremcylinder vervangen maar het rempedaal blijft zacht aanvoelen maw niks veranderd.
De garagist ( onafhankelijke porscheverdeler)weet het ook niet meer.
Hij is nochtans een ervaren racer (met 911's) en mekanieker,ervaring zat dus maar dit probleem is hij nog nooit tegengekomen.
Wie weet de oplossing?
|
29 apr 2005 22:42 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Mijn idee zou zijn de rembekrachtiger (membraan).
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
29 apr 2005 22:46 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Zal toch wel als eerste naar gekeken zijn?
|
29 apr 2005 22:48 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Leg uit................aub.
ABS-blok vervangen bedoel je???
|
29 apr 2005 22:55 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Wanneer het membraan in de rembekrachtiger niet goed werkt (door lekkage bijv.), geeft je rempedaal of een sponzig gevoel of is juist extreem hard.
Dat zou ik wel verwachten ......
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
29 apr 2005 22:59 |
|
|
Vaux
|
Wat is er aan de remmerij vervangen?
Schijven en blokken?
Voor en achter?
Ik heb 2 weken terug nog aan een 993 Carrera RS de remmerij voor en achter vervangen, maar in het begin ook een erg sponzig pedaal, en ook geen volledige remkracht.
Op deze zit dan wel Pagid blauw, maar het moet niet heel veel uitmaken...
En het is bovendien ook meer de 2 materialen die op elkaar moeten inslijten, en na een lange proefrit bij de RS, kwam de remdruk al beter opzetten.
Ik zeg een geval van tijd, maar ik durf niet zomaar te zeggen of dat ook in jouw geval zo is.
Dus vertel eens wat meer over wat er vervangen is.
|
30 apr 2005 11:10 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Keer een nacht wegzetten met ingedrukt pedaal[stok oid tussen stoel en pedaal]werkt prima
_________________________________________ t beste maar weer...
|
30 apr 2005 11:34 |
|
|
John
Cayenne
|
Das weer is een echte tip, van Ome Piet.
Maarja, Tante Annie heeft bij hem de stok nou net weer achter de deur
|
30 apr 2005 12:52 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Even uit pure interesse, is dit om het laatste beetje lucht uit het systeem te krijgen of is hier een andere reden voor?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
30 apr 2005 13:25 |
|
|
spike-993
|
dat zou ik ook wel eens willen weten
|
01 mei 2005 15:51 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Exact Henk, tip uit de motorwereld
Daar trekken ze een tiewrap om het remhendel[of is t nu de remhendel]
_________________________________________ t beste maar weer...
|
01 mei 2005 20:12 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Wat ik nergens tegenkom is of jij een Carrera hebt of een Carrera 4.
Dat verschil maakt al veel uit om een gericht antwoord te geven.
_________________________________________ Rebel engineering
|
01 mei 2005 21:06 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
|
02 mei 2005 21:10 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Remblokken voor en achter zijn vervangen.Olie op de remleiding is ook vervangen dus geen lucht meer .Leiding is doorspoeld met 10 liter remolie dus geen onzuiverheden meer in het oliecircuit.Hoofdremcylinder werd ook vervangen.
Remmen voelde al sponzig aan VOOR dit onderhoud.
|
02 mei 2005 21:13 |
|
|
Chre
911 carrera 3.2Drunen
|
Kijk eens of je speling hebt op een van de wiellagers......
Als hier namelijk behoorlijke speling op zit voelt het pedaal ook zacht aan. (Pedaal trapt dan een stukje weg).
Meestal gaat dit gepaard met een bijgeluid in de aandrijflijn
Laatst ook meegemaakt met mijn 911. Toen bleek het wiel l.a. flinke speling te hebben. Centrale borgmoer was losgelopen. Nieuwe moer gemonteerd en op het juiste moment vastgezet.
Probleem opgelost.
_________________________________________ Ik heb een hekel aan bumperklevers, ik had er laatst weer één voor me zitten.
|
03 mei 2005 18:03 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
ome piets tip al geprobeerd
_________________________________________ t beste maar weer...
|
03 mei 2005 18:38 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Helaas zonder resultaat, ome piet
|
03 mei 2005 19:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Was dit "zachte" effect er plotseling, of is het langzaam opgekomen?
Met motor uit, de bekrachtiger leegmaken door een paar keer te remmen, het drukpunt moet dan duidelijk hoger komen te liggen. Is het pedaal daarna nog steeds/net zo zacht? Indien nu hard: probleem in de bekrachtiger. Anders:
|
12 mei 2005 23:57 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Laaaaangzaaaam dus.
|
13 mei 2005 0:03 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
2000 km geleden werden de remblokken (993) (voor+achter) vervangen.Het verklikkerlichtje in het dashbord gaat regelmatig aan tijdens het rijden en blijft dan branden.Wat kan hier de oorzaak zijn. (zeker geen versleten remblokken)
|
17 mei 2005 13:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ging het lampje voor het vervangen ook aan? Dan is minstens 1 indicator "aan"gesleten en had moeten worden vervangen: is dit gebeurd?
Wat is het remvloeistofnivo: duidelijk boven minimum?
Zo ja, dan lijkt me dat er een probleem met de montage van de slijtageindicatoren is.
Heb je de test met de bekrachtiger "leeg" maken al geprobeerd?
|
17 mei 2005 13:26 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Voor de vervanging van de remblokken lichtte het indicatielampje ook op maar dit had zijn reden.De remblokken waren duidelijk ver genoeg afgesleten (nog slechts enkele mm over).Met de nieuwe remblokken bleef het indicatielampje gedoofd (zoals het hoort) .....tot 2000 km verder.....lampje brandt opnieuw .Remvloeistofniveau is ok.
Test met bekrachtiger "leeg" maken is niet gedaan.Wat betekent dit trouwens,deze test :"bekrachtiger "leeg "maken?
|
17 mei 2005 14:16 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
JA! Dan is minstens 1 indicator "aan"gesleten en had moeten worden vervangen: is dit gebeurd? Dus lijkt me een probleem met de montage van de slijtageindicatoren.
Betekent een test van het remsysteem zonder rembekrachtiger. Je verwijdert het vacuum uit de rembekrachtiger - en vult hem met de omgevingsluchtdruk - waardoor de vacuumbekrachtiger niet meer (kan) functioneren en dus effectief uitgeschakeld is.
Wanneer je de motor na de test weer start en op dat moment het rempedaal ingedrukt houdt, zal je voelen dat het pedaal zakt(als het goed is ) doordat de bekrachtiger weer vacuum gezogen wordt door de motor. De situatie is dan weer normaal, er wordt dus niets definitief leeg gemaakt, maar alleen ff voor de test. Kan je zonder probleem doen
|
17 mei 2005 14:40 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Even voor alle zekerheid: HET lampje is dat die onder het ABS lampje, met de "blokjes" om de schijf
(Mijn vraag over het remolienivo was omdat ik op dat moment niet zeker was of daarvoor een apart lampje was.)
DIT lampje heeft dus alleen betrekking op de slijtageindicators van de remmen en gaat aan als die dingen contact met massa maken of onderbroken zijn, dus daar ligt de oorzaak. Moet niet zo moeilijk te vinden zijn voor een kenner.
Het klinkt wel wat vreemd samen: eerst een zacht pedaal en nu een lampje wat veel te snel weer aangaat
|
17 mei 2005 21:00 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Inderdaad Paul.......DAT lampje.
Vind het eigenaardig dat het lampje plots oplicht tijdens het rijden.(dus niet noodzakelijk bij een remmaneuver)
|
18 mei 2005 10:45 |
|
|