Auteur |
Bericht |
Negenvierenzestig
|
Spoorgevoeligheid
Ik heb een fraaie 964 cabrio uit 1993. Motorisch perfect, maar vanaf het begin (zes jaar geleden gekocht) al enigszins spoorgevoelig. Daar viel nog wel mee te leven, maar pas heb ik er Bilsteins B6 met H&R veren onder laten zetten. Daarmee zou je van alles af zijn, aldus de specialist. Het tegenovergestelde is het geval. Je voelt dat de Bilsteins hun werk goed doen: de wagen stuurt super strak. Maar de auto is nu zo extreem spoorgevoelig dat er bijna niet meer veilig mee te rijden valt, het lijkt wel tobbedansen. Afgelopen weekend naar Luxemburg gereden over de bekende Belgische wegen: een ramp, met twee zwetende handjes aan het stuur. Vrienden met een 964 coupé reden vlak achter ons: zij hadden zelf geen centje pijn op dezelfde weg, maar schrokken van het zichtbare gezwabber van onze cabrio. Velgen: standaard 17 inch, banden Michelins Pro 2 sport. Wie heeft een vergelijkbare ervaring en hoe kom je hier van af?
|
21 apr 2014 20:09 |
|
|
ps
993S Vesuvio;
964 RS replica;
964 Turbo 3.6;
964 Alex 1224;
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx
|
Re: Spoorgevoeligheid
Toe/uitspoor ok? Heb je achter veel camber, dat helpt ook niet tegen spoorgevoeligheid. Ik had het ooit met de 993s, durfde geen 220 km/u te rijden, maar was over toen ik van de dunlops naar michelin overstapte.
|
21 apr 2014 20:24 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Dank voor de tip. De Bilsteins zitten er nog maar net op. Ik ben er van uit gegaan dat de specialist e.e.a. wel opnieuw zal hebben uitgelijnd bij de montage. Bedacht dat de auto altijd al tamelijk spoorgevoelig is geweest, ook voor de Bilsteins. Dacht eerst dat het alleen door de brede wielen kwam. Ik heb het idee dat de stuggere dempers ge spoorgevoeligheid nu alleen maar versterken. Het moet bijna wel een gevolg zijn van verkeerde uitlijning, of niet juist uitwegen, lijkt me. Echt verstand heb ik er ook niet van.
|
21 apr 2014 20:35 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Spoorgevoeligheid
Zou na vragen of ze uitwegen hebben toegepast
En hoe stugger Plattere banden hoe meer spoorgevoelig
_________________________________________ remmen is angst
|
21 apr 2014 20:46 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik denk ook dat het de uitlijning is, maar ik zou vooral teruggaan naar de specialist waarover je het hebt. Echter indien de uitlijning verkeerd is, zouden de banden ook verkeerd moeten slijten! Bandenspanning in orde? Slijtage wieldraagarmen?
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
21 apr 2014 20:52 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik zal beginnen met teruggaan naar de specialist. De bandenspanning is ok en de Michelin staat bekend als een band met tamelijk soepele flanken. Slijtage wieldraagarmen: ik zou niet weten hoe ik dat zelf kan controleren. Ik zal ook informeren of er úberhapt wel is uitgewogen. Weet iemand een specialist in Porsche-onderstellen?
|
21 apr 2014 21:05 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik denk dat er niet is uitgewogen Is toch wel even werk en dat kost extra Toen ik het had katen doen was de auto veel beter controleerbaar
_________________________________________ remmen is angst
|
21 apr 2014 21:08 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Dank voor je tip. Dat zou idd heel goed kunnen: het is daar altijd hectisch: uitwegen kost rust en concentratie. Ik ga dat zeker informeren. Eventueel een tip voor een specialist op dat gebied?
|
21 apr 2014 21:13 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Spoorgevoeligheid
Tja zullen er welmeer het goed kunnen maar ik rij graag vanuit ansterdam naar steenwijk
Heb ik meteen een plezierig ritje terug
Steenwijk is renntech porsche
_________________________________________ remmen is angst
|
21 apr 2014 21:23 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Spoorgevoeligheid
Als je bent overgestapt op een B6/H&R set is uitlijnen echt noodzakelijk, helemaal als de wagenhoogte is veranderd. Potentieel erg link om dat niet te doen na een dergelijke aanpassing. Ook voorste A-arm rubbers checken, indien nog origineel dan zijn ze vaak gescheurd en/of verdroogd en resulteren in het zijdelings "waggelen" van de voorkant.
Uitwegen is prima maar kan niet niet de hoofdreden zijn van dergelijk slecht weggedrag.
Laatst bijgewerkt door P-Track op 21 apr 2014 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 apr 2014 21:44 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: Spoorgevoeligheid
Waarom niet?? Is een vraag en geen kritiek!!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
21 apr 2014 21:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Spoorgevoeligheid
je schrijft 'standaard velgen' maar ook 'brede wielen': standaard 17" banden breedte? bredere banden geeft zeker meer spoorgevoeligheid.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 apr 2014 21:55 |
|
|
abuis
ex Boxter S en 964C4 1991 nu 997 2005
|
Re: Spoorgevoeligheid
Was mooi stukje maar inderdaad het zag er zorgwekkend uit! Benieuwd hoe onze vriend de specialist het gaat oplossen!
_________________________________________ ZingVechtHuilBidLachWerkEnBewonder
|
21 apr 2014 22:14 |
|
|
Patrick
|
Re: Spoorgevoeligheid
Ik heb ook zo'n probleempje gehad met de Boxster. Bij mij was het een uitgedroogd rubber van de stuurkolom (of zoiets). Eerst twee keer laten uitlijnen. Hielp niet.
Rijdt de auto rechtdoor als je het stuur loslaat bij normale snelheden ?
|
21 apr 2014 22:19 |
|
|
MarkGT3
|
Re: Spoorgevoeligheid
Vorige week mijn GT3 uit laten lijnen en wegen bij Madeno racing in Ouwe Tonge, echt specialisten, auto rijdt nu 10 keer beter.
Zeker de moeite waard, wel afspraak maken want hebben nu veel racewagens die afgemaakt moeten worden voor het nieuwe raceseizoen.
Greetz
_________________________________________ Drive it like you stole it
|
21 apr 2014 22:26 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Nogmaals dank voor alle goede tips en adressen. Mijn huidige specialist wil het uiteraard eerst zelf proberen; hij gaat er volgende week mee aan het werk. Mocht het niet lukken om hem echt goed te krijgen dan zal ik zeker deze adressen benaderen.
|
24 apr 2014 13:40 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Spoorgevoeligheid
Helemaal mee eens. Uitwegen kan belangrijk zijn, maar is niet de punt op de i in dit geval. Een 911 met slecht afgestelde wieldrukken kan op de snelweg erg goed sturen. Het betere bochtenwerk en vooral het aanremmen ( op natte weg) is lastiger met slechte wieldrukafstelling. Grote kans dat de uitlijning bij deze auto verre van ideaal staat. Vraag mij af of het woord specialist hier wel gebruikt had kunnen worden
_________________________________________ Rebel engineering
|
24 apr 2014 17:28 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Inmiddels de auto weer terug. Uitgelijnd en uitgewogen, zelfs de Bilsteins zijn vernieuwd. De spoorgevoeligheid is stukken verbeterd, maar het blijft oppassen, het zweven is nog niet helemaal weg. Zeker in combinatie met harde wind en regen vermoeiend en niet echt lekker rijden. Andere 964 rijders met vergelijkbare problemen? En hoe vooral: heb je deze opgelost? Vooral de cabrio is extra gevoelig.
|
11 mei 2014 14:56 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Spoorgevoeligheid
Mag het niet opperen maar persoonlijk zou ik een andere specialist nemen, voor deze klus. Ik heb met de mijne nergens last van en met iedere weersomstandigheden kunnen rijden zonder zwetende handjes. Enige keer zwetende handjes keek ik naar zon ipv de weg.
|
11 mei 2014 21:06 |
|
|
964HP
|
Re: Spoorgevoeligheid
Zoals anderen ook al hebben aangegeven zou ik mijn focus op de volgende aspecten leggen:
1. Uitlijning: je zegt dat de auto opnieuw is uitgelijnd, maar volgens welke specs? Als je een uitlijnrapport hebt biedt dit mogelijke aanknopingspunten....
2. Voorste draagarmrubbers: als deze nog nooit vervangen zijn dan is het nu echt de hoogste tijd. Auto op de brug zetten en visueel testen op scheuren/uitdrogen, mechanisch testen met een grote hefboom....wanneer zo slap als brintapap direct vervangen. Carnewall importeert de setjes van Chris Walrod, perfect en zeer schappelijk geprijsd!
3. Speling stuurinrichting: spoorstangen of stuurhuis kan speling hebben, op een biljartlaken gladde weg kan dit een beetje vaag gevoel rond de 0-stand geven, met hobbelig wegdek, spoorvorming of zijwind voelt het alsof de auto zijn eigen leven gaat leiden en voelt het meer alsof je een boot bestuurd. Goed beetje dik aangezet, maar je begrijpt wat ik bedoel?
4. Een combinatie van bovenstande factoren.
5. Gewicht op voor-as: merk je dat de auto beter 'ligt' met een volle tank? Heb je het reservewiel nog onder de voorklep liggen, of ben je gegaan voor extra ruimte middels een spuitbusje?
Het laatste punt zie ik niet als hoofdoorzaak/ oplossing maar kan net de kers op de taart zijn zodra je de rest op orde hebt.
Succes!
|
13 mei 2014 20:01 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Spoorgevoeligheid
Gizmo +1
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 mei 2014 21:25 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Spoorgevoeligheid
Oude elfjes staan er om bekend dat ze zijwind gevoelig zijn. Mijne dit wkdn terug van toertocht op Duitse snelweg ook last van (964)
|
14 mei 2014 0:22 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Spoorgevoeligheid
Uitlijning zal wel niet kloppen. Uitwegen is leuk voor het wegrijden, insturen en aanremmen, zeker zoals gezegd als het een beetje nattig is...
_________________________________________ Got coffee?
|
14 mei 2014 0:29 |
|
|
BA5E
|
Re: Spoorgevoeligheid
Volgens mij heb ik last van een zelfde issue...
Vooral bij hogere snelheid wordt het erger en lijkt het alsof de auto gaat zweven en meer trillen ("springen"). Er liggen nieuw velgen en banden op (goed gebalanceerd) en de draagarmen aan de voorkant zijn vervangen. Na het vervangen van de draagarmen is de auto uitgelijnd en stond mijn stuur scheef (viel me erg tegen voor een Porsche expert die zelfs aangaf dit gecontroleerd te hebben, ik zal geen namen noemen). Wegligging was wel een stuk beter als daarvoor, dus zeker wel vooruitgang maar zeker nog niet zoals het hoort. Nogmaals uit laten lijnen bij een bandenboer en gaf aan dat de uitlijning verkeerd was (bevestigde idd dat de wielen ten opzichte van het stuur niet recht stonden). Na uitlijnen bij de bandenboer staat het stuur wel wat rechter maar nog zeker niet zoals het hoort.
Binnenkort maar weer eens aan afspraak maken om alles eens te laten checken (stuur inrichting, ophanging, etc). Aan de ene kant moet de Porsche expert dit goed oplossen, maar gezien mijn ervaring huiver ik wel een beetje om bij de zelfde terug te gaan.
|
14 mei 2014 10:06 |
|
|
Negenvierenzestig
|
Re: Spoorgevoeligheid
Inmiddels is er veel gebeurd, ditmaal door een andere specialist. Er is zelfs een nieuw stuurhuis gemonteerd: de oude bleek speling te hebben op één van de stuurstangen en een kruiskoppeling. Alles is opnieuw uitgelijnd en -gewogen: van de oude afstellingen bleek weinig te kloppen, de achteras stond eigenlijk scheef, ook bleken bouten niet op het juiste moment te zijn aangedraaid. Draagarmrubbers zijn in redelijke staat. Het is weer een stuk beter, toch is er nu en dan nog steeds een licht zweverig gevoel achterin merkbaar. De (cup-)voorvelgen blijken imitatie te zijn, de achtervelgen zijn origineel Porsche, geen idee of dat nog iets uitmaakt. Nog iemand een suggestie?
|
14 jul 2014 13:40 |
|
|